Завдання уроку. Ознайомитися з особливостями будови і життєдіяльності лишайників як симбіозу гриба і водорості. Дізнатися як пристосовані лишайники до різноманітних умов проживання. Розглянути різноманітність лишайників та їх класифікацію. Розкрити роль лишайників у природі та в житті людини.
БУДОВА ЛИШАЙНИКІВ Вони не мають кореня, стебла й листків, їх тіло зветься сланню і складається з гіфів гриба й клітин водорості . Щільно переплетені гіфи утворюють верхній і нижній кірковий шари. Між верхнім і нижнім кірковим шарами розміщені одноклітинні зелені водорості, зрідка - синьо-зелені (ціанобактерії). Органами прикріплення у лишайників є ризоїди (пучки гіфів гриба).
Значення лишайників Значення у природі:- сприяють формуванню первісних ґрунтів для оселення вищих рослин;- є їжею для багатьох видів тварин: комах, копитних (північні олені живляться кладонією, її називають ягель або «оленячий мох»);- у пустелях лишайники закріплюють піски, гальмуючи або зовсім припиняючи наступ дюн на родючі землі Значення у житті людей:- з кущистих лишайників у деяких північних країнах виготовляють борошно і випікають хлібці;- лишайникову кислоту використовують для виробництва деяких лікарських препаратів.- використовують для визначення віку гірських порід або кам'яних споруд;- визначають ступінь забруднення повітря (при слабкому атмосферному забрудненні зникають кущисті лишайники, при середньому — листуваті, а при сильному — накипні);- цетрарію ісландську та аспіцилію їстівну людина вживає в їжу;- отримують барвники у парфумерній .
Тести 1. Зазначте, де розташовані клітини водоростей у складі лишайнику: а) у нижньому коровому шарі; б) у верхньому коровому шарі; в) у серцевині.2. Укажіть середовища, для визначення стану якого використовують лишайники: а) грунт; б) повітря; в) водойми; г) організм людини. 3. Лишайники утворюючи кірки, які щільно зростаються із субстратом і не відокремлюються від нього, називаються: а) кущисті; б) листуваті ; в) накипні.4. Лишайники трапляються: а) тільки в лісостепу; б) тільки в тундрі і тайзі; в) скрізь окрім пустель; г) у всіх природних зонах.5. Наука, яка вивчає лишайники називається: а) екологія; б) мікологія в) мікробіологія; г) ліхенологія.6. Лишайники погано переносять: а) зниження родючості грунтів; б) зниження кількості опадів; в) забруднення водойм; г) забруднення повітря.
Задача 1. З кормів, що їх з'їдає один полярний олень за рік, 2/з припадає на лишайники. Яку масу лишайників споживає один олень упродовж року, якщо щодоби він з'їдає 34 кг корму?Задача 2. Характерна особливість лишайників — дуже повільний ріст. Виміри засвідчили, що накипний лишайник, який росте на скелі, щороку збільшується в діаметрі на 0,25 мм. Визнач вік лишайника, якщо його діаметр досягає 8,5 см.
Відповіді ( самоконтроль знань) 1 - В; 2 – Б; 3 – В; 4 – Г; 5 – Г; 6 – Г. Задача 1 Задача2 Розв’язання:34 • 365 = 12410 (кг) з’їдає корму за рік.12410 : 3 • 2 = 0,8273,333 ≈ 0,8274 (кг) припадає на лишайники. Відповідь: 0,8274 кг. Розв’язання: Оскільки 8,5 см = 85 мм, тоді 85 : 0,25 = 340 (р.) вік лишайника. Відповідь: 340 років.