Тема уроку "Різноманітність травних систем"

Про матеріал
Конспект уроку біологія 7 клас (Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.) Тема уроку: Різноманітність травних систем
Перегляд файлу

Конспект уроку біологія 7 клас

(Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.)

Тема уроку: Різноманітність травних систем

Мета 

     навчальна: сформувати поняття «травна система», «органи травлення», її функції,  розширити знання учнів про особливості процесу травлення; порівнювати травні системи тварин відповідно до їх класу та способу живлення сформовані в процесі еволюційних змін;

     розвивальна: формувати в учнів пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, розвивати інтелектуальну сферу дитини, ініціативність у висловлюванні думок, уміння лаконічно висловлювати свою думку, формувати соціальну компетентність, розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх; 

     виховна: виховувати активність, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у колективі,  виховувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю, відповідальність за збереження видової різноманітності тваринного світу.

Методи та прийоми роботи:

     Інформаційно – рецептивний: словесний: розповідь, пояснення, бесіда, робота з підручником.

     Наочний: ілюстрація, демонстрація.

     Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.

     Проблемно – пошуковий: постановка проблемних питань.

     Візуальний: заповнення таблиці.

Міжпредметні зв’язки: біологія,

Обладнання: підручник, таблиці, плакати, зошити, відеоматеріал.

 Очікувані результати: учні дізнаються про будову клітини, вчених — дослідників живої природи.

Тип уроку: комбінований.

 

 

 

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Організаційний момент

Привітання.

2. Активізація пізнавальної активності. Прийом «Цікавий факт»

    У якої тварини язик довший за його тіло? (Хамелеон)

    Чи правда, що шлунок змії може переварювати кістки й зуби?(ТАК)

    Чи правда,що у комарів є зуби? ( Під мікроскопом у них у роті видно 22 зуби)

II. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Пригадаймо»

У курсу біологія 6 класу вам вже відоме поняття живлення.

Живлення  — надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин. Поживні речовини потрапляють до організму тварин з їжею.

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя, пояснення, створення конспекту.

Павлов І.П. (1849–1936), лауреат Нобелівської премії з фізіології й медицини

(1904), порівнював травлення з конвейєрним хімічним виробництвом. Він писав: «Сировина, що поступає на завод, проходить довгий ряд відділів, у яких зазнає механічної й хімічної обробки і через незліченні бічні ворота надходить у магазини тіла. Крім основної лінії відділів, є ряд бічних фабрик, що виготовляють реактиви для обробки сировини».

Як ви розумієте таке порівняння видатного науковця?

Травлення  - це сукупність процесів: 

  • механічного подрібнення їжі та її переміщення по травній системі;
  • хімічного розкладання за допомогою травних ферментів;
  •  всмоктування поживних речовин.

Травлення забезпечує організм тварини потрібною енергією та будівельним матеріалом.

Типи травлення (розповідь, пояснення)

Травлення у більшості тварин відбувається всередині організму. Їжа надходить у кишкову порожнину або в травну систему, де й зазнає змін. У деяких тварин травлення починається поза організмом. Наприклад, павуки

за допомогою хеліцер із кігтиками вводять у тіло жертви отруту, яка й розщеплює вміст тіла на рідку масу. За місцем проходження травлення виділяють два його типи – організмове й позаорганізмове. Травлення усередині організму здійснюється за допомогою ферментів, які зосереджуються в клітинах, на поверхні клітин або виділяються в порожнини органів травлення. За цією ознакою розрізняють три типи організмового травлення: внутрішньоклітинне, позаклітинне та приклітинне.

(Записати схему у зошит).

Типи травлення тварин

 

              Позаорганізмове                                                    Організмове

                                                                                         1. Внутрішньоклітинне

                                                                                         2. Позаклітинне

                                                                                          3. Приклітинне

Також існують два типи травної системи.

Типи травної системи

 

Сліпозамкнена травна система                  Наскрізна травна система

Робота з підручником с 105–108.

Керована практика. Заповнення таблиці.

Тип тварин

Травна система

Тип кишковопорожнинні

Порожнинна, або внутрішньоклітинна

Тип плоскі черви

Кишківник замкнений, редукований, поживні речовини надходять через поверхню тіла.

Тип кільчасті черви

Рот→глотка→стравохід→воло→шлунок→кишка→

анальний отвір

Тип членистоногі

Рот →стравохід→ шлунок→кишківник→анальний отвір→ печінка – травна залоза

Тип молюски

Рот→язик, вкритий зубчиками→глотка→стравохід→шлунок→кишка→

анальний отвір. Печінка – травна залоза.

Або: Ввідний сифон→мантійна порожнина→рот→стравохід→шлунок (печінка)→кишка→вивідний сифон

Тип хордові(загальна характеристика)

Рот→глотка→стравохід→шлунок→кишечник (травні залози)→анальний отвір (клоака у амфібій і птахів)

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Що таке травлення тварин?

2. Назвіть основні типи травлення тварин.

 3. Назвіть основні функції травної системи.

4. Які два типи травних систем можна виділити у тварин?

5. Назвіть основні органи травлення тварин.

V. Підбиття підсумків уроку

 Травна система удосконалюється з рівнем організації, розвитком, еволюцією тварин.

Проблемне запитання: Як у тварин відбувається травлення, та чому вони мають різну будову травних систем?

Учні висловлюють свої думки та виводять узагальнюючі висновки про живлення різних груп тварин.

 VІ. Домашнє завдання.

Читати параграф 28, с 104 – 108.

 (Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.)

Література

1. Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.

2. Соболь В.І. Біологія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В.І. Соболь – К.-П.: Абетка, 2015. – 287 с.

3. https://tut-cikavo.com/pryroda/tvaryny/inshi-tvaryny/173-tsikavi-fakti-pro-tvarin (дата звернення 13.01.2023 р.).

 

docx
Додано
13 січня
Переглядів
5818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку