Конспект уроку біологія 7 клас
(Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.)
Тема уроку: Різноманітність травних систем
Мета
навчальна: сформувати поняття «травна система», «органи травлення», її функції, розширити знання учнів про особливості процесу травлення; порівнювати травні системи тварин відповідно до їх класу та способу живлення сформовані в процесі еволюційних змін;
розвивальна: формувати в учнів пізнавальний інтерес, дослідницькі навички, розвивати інтелектуальну сферу дитини, ініціативність у висловлюванні думок, уміння лаконічно висловлювати свою думку, формувати соціальну компетентність, розвивати вміння та навички спостерігати за об'єктами природи, порівнювати їх;
виховна: виховувати активність, дисциплінованість, уважність, вміння працювати у колективі, виховувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю, відповідальність за збереження видової різноманітності тваринного світу.
Методи та прийоми роботи:
Інформаційно – рецептивний: словесний: розповідь, пояснення, бесіда, робота з підручником.
Наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.
Проблемно – пошуковий: постановка проблемних питань.
Візуальний: заповнення таблиці.
Міжпредметні зв’язки: біологія,
Обладнання: підручник, таблиці, плакати, зошити, відеоматеріал.
Очікувані результати: учні дізнаються про будову клітини, вчених — дослідників живої природи.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Організаційний момент
Привітання.
2. Активізація пізнавальної активності. Прийом «Цікавий факт»
У якої тварини язик довший за його тіло? (Хамелеон)
Чи правда, що шлунок змії може переварювати кістки й зуби?(ТАК)
Чи правда,що у комарів є зуби? ( Під мікроскопом у них у роті видно 22 зуби)
II. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Пригадаймо»
У курсу біологія 6 класу вам вже відоме поняття живлення.
Живлення — надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин. Поживні речовини потрапляють до організму тварин з їжею.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя, пояснення, створення конспекту.
Павлов І.П. (1849–1936), лауреат Нобелівської премії з фізіології й медицини
(1904), порівнював травлення з конвейєрним хімічним виробництвом. Він писав: «Сировина, що поступає на завод, проходить довгий ряд відділів, у яких зазнає механічної й хімічної обробки і через незліченні бічні ворота надходить у магазини тіла. Крім основної лінії відділів, є ряд бічних фабрик, що виготовляють реактиви для обробки сировини».
Як ви розумієте таке порівняння видатного науковця?
Травлення - це сукупність процесів:
Травлення забезпечує організм тварини потрібною енергією та будівельним матеріалом.
Типи травлення (розповідь, пояснення)
Травлення у більшості тварин відбувається всередині організму. Їжа надходить у кишкову порожнину або в травну систему, де й зазнає змін. У деяких тварин травлення починається поза організмом. Наприклад, павуки
за допомогою хеліцер із кігтиками вводять у тіло жертви отруту, яка й розщеплює вміст тіла на рідку масу. За місцем проходження травлення виділяють два його типи – організмове й позаорганізмове. Травлення усередині організму здійснюється за допомогою ферментів, які зосереджуються в клітинах, на поверхні клітин або виділяються в порожнини органів травлення. За цією ознакою розрізняють три типи організмового травлення: внутрішньоклітинне, позаклітинне та приклітинне.
(Записати схему у зошит).
Типи травлення тварин
Позаорганізмове Організмове
1. Внутрішньоклітинне
2. Позаклітинне
3. Приклітинне
Також існують два типи травної системи.
Типи травної системи
Сліпозамкнена травна система Наскрізна травна система
Робота з підручником с 105–108.
Керована практика. Заповнення таблиці.
Тип тварин |
Травна система |
Тип кишковопорожнинні |
Порожнинна, або внутрішньоклітинна |
Тип плоскі черви |
Кишківник замкнений, редукований, поживні речовини надходять через поверхню тіла. |
Тип кільчасті черви |
Рот→глотка→стравохід→воло→шлунок→кишка→ анальний отвір |
Тип членистоногі |
Рот →стравохід→ шлунок→кишківник→анальний отвір→ печінка – травна залоза |
Тип молюски |
Рот→язик, вкритий зубчиками→глотка→стравохід→шлунок→кишка→ анальний отвір. Печінка – травна залоза. Або: Ввідний сифон→мантійна порожнина→рот→стравохід→шлунок (печінка)→кишка→вивідний сифон |
Тип хордові(загальна характеристика) |
Рот→глотка→стравохід→шлунок→кишечник (травні залози)→анальний отвір (клоака у амфібій і птахів) |
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Що таке травлення тварин?
2. Назвіть основні типи травлення тварин.
3. Назвіть основні функції травної системи.
4. Які два типи травних систем можна виділити у тварин?
5. Назвіть основні органи травлення тварин.
V. Підбиття підсумків уроку
Травна система удосконалюється з рівнем організації, розвитком, еволюцією тварин.
Проблемне запитання: Як у тварин відбувається травлення, та чому вони мають різну будову травних систем?
Учні висловлюють свої думки та виводять узагальнюючі висновки про живлення різних груп тварин.
VІ. Домашнє завдання.
Читати параграф 28, с 104 – 108.
(Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.)
Література
1. Біологія: підруч. 7-го кл.закл.загл. серед.освіти/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. серебряков. Н.Ю.Матяш, В.А. горобчишин. – 2-ге вид.; переробл. Київ: Генеза, 2020. – 208 с: іл.
2. Соболь В.І. Біологія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В.І. Соболь – К.-П.: Абетка, 2015. – 287 с.
3. https://tut-cikavo.com/pryroda/tvaryny/inshi-tvaryny/173-tsikavi-fakti-pro-tvarin (дата звернення 13.01.2023 р.).