Мета. Поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів;виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного; шанобливе ставлення до державних та народних символів держави.
Тема заходу : «У серці живе Батьківщина.»
Мета. Поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів;виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного; шанобливе ставлення до державних та народних символів держави.
Обладнання. Напис «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України», карта України, прислів’я, прапорці, вишитий рушник
Хід уроку
І. Привітання. Організація класу
Доброго дня, шановні учні!
У новім навчальнім році
Я бачити вас дуже рада.
Всі засмаглі і рум’яні,
Відпочили всі за літо.
Головне, що всі здорові:
І батьки, і наші діти.
Тож запрошую всіх вас
На перший урок у 3 клас!
Дозвольте привітати всіх нас із Днем Знань!
Бажаю дітям підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети. А батькам бажаю здоров’я, а також невичерпної енергії, терпіння, розуміння, мудрості. Отже, ми починаємо наш перший урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вступне слово вчителя.
(звучить пісня «Розкажи про Україну»)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Хто з вас знає яке державне свято нещодавно відсвяткувала наша країна? Так, вірно, День незалежності. Але в цьому році ця подія є особливо визначною, адже Україна відзначає свою 25 річницю з дня проголошення незалежності. Саме цій події і буде присвячений наш перший урок в цьому начальному році. Отож, темою нашого уроку є «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України».
ІV. Мотивація навчальної діяльності
А знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці допоможуть вам нести гідно звання українець, залишать в серці хоча б малесеньку краплину любові до нашої Батьківщини.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вчитель розповідає легенду звідки пішла назва Україна
Колись дуже давно Бог ділив землі між різними народами, і кожному дісталося те, чого він бажав. Розійшлися щасливі народи по своїх нових домівках. Аж ось до стомленого Бога підійшов чоловік, і боляче було дивитися на нього: худий, босий, у латаній-перелатаній сорочці, а на руках — важелезні кайдани. “Ледве вибрався я з неволі, — сказав чоловік. — Дай мені, Боже, хоч клапоть землі”, “Пробач, дитино, — відповів Бог. — Усі землі роздав, усі народи наділив. Нічого не лишилося”. Схилив у тузі голову бідолашний чоловік. “Гаразд, — нарешті промовив Бог. — Є в мене окрайчик землі, для себе залишив. Що ж, бери та будь щасливий”. А від того окрайчика, що його Бог тому чоловікові подарував, і пішла назва “Україна”.
2. Вправа «Мікрофон». Моя Батькіщина – це...
Учень 1 Максим
Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна!
Тут гори Карпати, степи і ліси.
Учитель:
Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –
Приблизно таку має площу вона.
А Київ-столиця у хмарах і славі
Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
Учень 2 Маша
Ще Псел, Уж і Тиса та менші є ріки.
Курорти: Свалява, Бердянськ і Скадовськ.
Багато є сіл і міста превеликі:
Донецьк, Харків, Київ і Дніпропетровськ.
Учень 3 Даша Ш.
Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м`який.
Козацька звитяга повік невмируща
Та шлях до свободи завжди нелегкий.
Учень 4 Кирило
Кругом нас держави – на кожному боці:
На північ від нас білоруси живуть,
На заході – Польща, словаки, угорці,
Молдови й румунців кордони ідуть.
Учень 5 Богдан
На сході Росія із нами межує,
На півдні є Чорне й Азовське моря.
І наша країна за волю воює,
Аби засвітила щаслива зоря.
Учень 6 Данило
Усіх областей є в нас двадцять чотири
Небратнім народом відірваний Крим.
Хай всі проживають у злагоді й мирі,
У нас, в Україні, є місце усім!
Вчитель
Щляхами важкими іти довелося,
Та хлібом і сіллю стрічаєм братів.
Наш прапор, як небо і жовте колосся,
Щоб кожен у праці і в радості жив.
Вчитель:
Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі й чарівні простори, прекрасні села й міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито – пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть в Україні.
3. Повідомлення про державну символіку
Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свій герб, прапор та гімн.
Державний герб – це пізнавальний знак-картинка. У давні часи герби вибивали на рицарських щитах. По них легше було впізнавати воїна, закутого з голови до ніг у металеві лати. Зараз герби зображають на прапорах, грошах, печатках.
Герби бувають різні: на них зображають рослини, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її міцність.
Український народ має герб – тризуб. Це дуже старовинний знак.
Багато століть назад запровадив його в Україні київський князь Володимир Великий. Достеменно не відоме походження цього символу. Одні дослідники читають в нім слово "Воля", інші - бачать у княжому тризубі старовинну зброю: лук, меч та інші військові прилади. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу.
Герб – це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України?
Мабуть тому, що число три вважалося числом казковим і чарівним. У багатьох казках ми знаходимо розповіді про трьох богатирів, про три дороги, про три бажання. А ще в тризубі відображено триєдність життя: це Батько,Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.
Герб держави України – тризуб – символізує мир і творчу працю,
Державний прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення – «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний і трудолюбивий.
Прапороносцями призначали визначних богатирів, які мали за обов’язок постійно тримати прапор над полем бою, пильно охороняти його. Значення прапора під час бою було надзвичайно велике. Якщо він стояв нерухомо, знали: битва проходила успішно.
Сьогодні Державний прапор постійно гордо майорить на полях битв, де українські воїни захищають нас усіх від ворожої навали, на будинках Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, місцевих рад народних депутатів.
Синьо-жовтий Державний прапор України піднімається при відкритті міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні міжнародних спортивних призів. Він – символ міцності й незалежності.
Учень: Світлана
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте –жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
Державний гімн – це урочиста пісня – символ нашої країни. Для Гімну України написані слова, які виражають найсердечніші думки і прагнення нашого народу. Їх автор – український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла Вербицького.
Всі найбільші свята українського народу, проходять з урочистим виконанням нашого прекрасного Гімну. Гімн звучить на ознаменування сили, слави і могутності держави.
Слухати гімн потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднятою головою.
Учитель:
Слова палкі, мелодія врочиста...
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
4. Дидактична гра «Хто більше назве міст України»
(Діти називають міста, вчитель показує їх на карті. Далі педагог повідомляє, що кожна країна має свою столицю.)
- Хто знає, яке місто є столицею України?
1. Складання асоціативного грона «Україна».
Україна: суверенна...
(Демократична, незалежна, правова, соборна, вільна)
2. «Народна скарбничка» Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст)
Батьківщина – мати, ... (умій за неї постояти).
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні).
Добре тому, ... (хто в своєму домі).
За рідний край ... (життя віддай).
Всюди добре, ... (а вдома найкраще).
Кожному мила ... (рідна сторона).
3. Поради Президентові України.
Учитель. Кожен громадянин держави може звернутися до Президента України. Отож, у вас є сьогодні така нагода.
(Учні пишуть побажання Президентові України)
4 . Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні)
Учитель: Дуже хочеться щоб в нашій країні панував мир.... А що б побажали ви? Напишіть свої думки на аркушах паперу та приклейте до нашої карти. Хто бажає зачитати?
7. Правила для громадян України
Кожен з вас маленька часточка великого народу, великої родини.
Україна чекає на вас. Це ви маєте дбати про її добробут і мир. Формуйте у собі риси справжньої Людини, громадянина, патріота. Можливо, в нагоді вам стане Пам’ятка молодому громадянину України. Бо, як говорив Ш. Амонашвілі, "Не буде ніякого оновлення життя, якщо кожен із нас не оновить душу"
VІІ. Підсумок уроку
Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. Ми серцем і
душею з тими, хто й ці дні боронить нашу свободу на сході України,пам’ятаємо тих хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбуття.
Закінчити урок хвилиною мовчання