Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти, молоді та спорту Верховинської селищної ради
Красноїльський ліцей
Тематична лінійка до 209-річниці від Дня народження Т.Г.Шевченка
«Шевченкове слово звучить повсякчас»
Підготувала та провела
вчителька української мови та літератури
Жиколяк Таміла Іванівна
Мета: Показати світову велич Кобзаря, його значимість для всіх людей на планеті, розкрити неосяжність його таланту, визначити роль великого сина українського народу в літературній спадщині, культурі українського народу, виховувати почуття національної гідності, гордості за великого патріота України, прививати любов та шану до слова українського Пророка. Розвивати акторські здібності учнів в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив поет.
Обладнання:. Портрет Т. Г. Шевченка, рушник, ілюстрації до творів, збірки творів , відеоролики пісень на слова Шевченка.
Вчитель. Живе Кобзар у пам'яті народу
Живуть його слова,і мрії,і думки
Хоч зазнавав великі перешкоди
Та спадщина його сягла віки.
Він відчував велику силу слави
Що кликала народ до боротьби
Його палка і мужня мова
Брала щодень міцнішої ходи.
А як правдиво він писав
Про нашу Україну
Ніщо поет не обминав
Творив у важку годину.
Його етичний ідеал.
Був Прометей незламний
Його в «Кавказі» змалював
Поет творець – наш славний.
Ніщо згасити не могло
Шевченкового слова
Воно там високо сягло
Влилось у братні мови.
Сьогодні ім'я Кобзаря
Відоме всім і всюди
Його шанують у піснях
Всі благородні люди!
Ведуча: Спливають роки, а Тарас Шевченко залишатиметься у пам’яті нащадків, бо є і буде Україна і народ український, який пам’ятає його заповітні слова:
І мене в сім’ї великій,
У сім’ї вольній, новій
Не забудьте пам’янути
Незлим тихим словом
У цьому році світ відзначає 209-річницю від дня народження Т.Шевченка.
Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу. Тарас Шевченко звеличив Україну, звеличив весь український народ. Давайте ж сьогодні торкнемося серцем Шевченківського життя та творчості. Проймемося їхнім духом, тим самим зможемо виконати поетові заповіти.
Учениця 1:
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
Учениця 2:
Ти,Тарасе,сьогодні
Нас зібрав докупи.
І зійшлися у цій залі
Шевченка онуки.
Вчитель. Мені хотілося б розпочати розповідь про поета, як починаються казки.
За широкими морями, за лісами дрімучими був колись веселий край, розкішний і багатий, заневолений двома неволями. Одна неволя – панська, а друга – царська. І жили там рабами в тяжкій чужій роботі заворожені в неволю люди. Світ їм було зав’язано, говорити – заказано, ходили німі.
- Гірко, але дитинство Тараса розпочалося у цьому смутку: у дев’ять літ залишився без матері, зазнав тяжких знущань лихої мачухи, а на одинадцятому році втратив батька. Та були в дитинстві Тараса і радісні, світлі дні. Любов сестри Катерини до малого хлопчика, його подорож од стовпів, що підтримують небо, захоплюючі розповіді діда Івана про Коліївщину і щира, вірна дружба Тараса та Оксани Коваленко.
Давайте поринемо у дитинство та юність нашого поета.
Сценка «Мама і Тарас»
(Заходить жінка, одягнена в селянський одяг; несе запалену свічку, ставить на столик біля портрета Т. Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик.)
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах держиться?
Мати: Так, мій синочку, правда.
(Жінка сідає на лаву, хлопчик сідає біля неї.)
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив... Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а другі ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли людина добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику (гладить його по голові).
Сценка «Оксана і Тарас»
ОКСАНА: Чом же плачеш ти? Ох, дурненький,Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть, найкраще від усіх ти читаєш, співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От, виростеш і будеш малярем. Еге ж?
ТАРАС: Еге ж, малярем.
ОКСАНА: І ти розмалюєш нашу хату?
ТАРАС: Еге ж… А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здібний… Ні, я не ледащо. Я буду таки малярем.
ОКСАНА: Авже ж, будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, вони пити хочуть! (схопились за руки і побігли до ягнят)
СЦЕНКА «Тарас і маляр-дяк»
Ведуча: Не дивлячись на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї і дитинство його було тяжким і безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком. Тарас наймитував, а у вільний час читав і малював. Думка знайти людину, яка б навчила його малювати не покидає хлопчика.
ТАРАС: Буду зносити всякі прикрощі аби тільки навчитися цього мистецтва і стати «хоч абияким малярем».
- Слава Ісусу Христу! Отче, чому ваші святі у мундирах ходять?
ДЯК-МАЛЯР: Усі святі ходили в мундирах. А тобі що до цього? Іди воду носити!
ТАРАС: Я не наймався воду носити. Я малювати хочу!
ДЯК: Покажи мені, хлопче, долоню лівої руки. (дивиться, дивиться) Нічого путнього з тебе не вийде. Не придатний ти ні до малювання, ні до бондарства, ні, навіть, до шевства. Іди собі геть від мене!
ТАРАС: Ні, а все-таки я буду малярем!
Учениця 1: У вікні любисток, на підлозі м'ята,
В золотій оправі книга серед книг.
Наче щедре сонце поселилось в хаті,
Як велике щастя стало на поріг.
Учениця 2: Мудра, світла книга, — то «Кобзар» Тараса,
На столі, як свято, білий коровай.
І пішло повір'я з дідівського часу,
Як «Кобзар» у хаті — буде щастя, знай.
Вчитель:
Хочеться, щоб струни вашого серця забриніли, читаючи «Кобзаря». Скільки ніжності і любові до рідного краю у його віршах. Зараз ми будемо зачитувати цитати, а ви повинні відгадати, з якого твору ці рядки (кожен клас має по одній назві творів Шевченка).
Зачитування цитат
Учениця 1.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля,
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
Учениця 2.
Живи, поете, в бронзі і в граніті, –
Живи, поете, в пам'яті людській,
Живи в піснях, живи у "Заповіті",
У слові праведнім, у славі віковій!
Ведуча :
- На Тарасовій могилі у будь-яку пору року свіжі квіти.
Спи спокійно, Тарасе! Нащадки твої
словом шани тебе пом'янули.
І народи Вкраїни
Заповітів твоїх не забули.
- Дорогі мої! Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що на вашому шляху завжди будуть Шевченкова мужність, Шевченкове невмируще слово! Нехай вогонь його душі запалить у ваших серцях іскру віри,надії,любові до рідної землі,свого народу!
1