Урок
з фізики в 8 класі
Тема: Теплота згорання палива. Енергозбереження паливних ресурсів. Забруднення атмосфери - наслідок згорання палива.
Мета: Вивчити поняття теплоти згорання палива. З’ясувати з учнями основні способи і шляхи збереження та економії природних ресурсів, розглянувши на практиці негативні сторони фізичного явища – горіння палива, що несе за собою забруднення навколишнього середовища.
Розвивати у дітей вміння самостійно робити висновки, застосовувати на практиці здобуті знання з хімії, географії, біології.
Формувати ідею про можливість збереження природних ресурсів, сприяти виробленню вміння правильно поводити себе у побуті.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Таблиця « Питома згорання палива», плакати, ІКТ.
Хід уроку
1. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Шановні учні, на попередніх уроках ми з вами вивчали процес горіння палива. Давайте згадаємо:
Метою і завданнями нашого уроку сьогодні є питання з’ясовування механізму горіння палива, питання екологічної та економічної оцінки великого використання людством природних органічних палив та розробити способи і методи збереження паливних ресурсів в побуті.
Вчитель: Тепловий ефект процесу горіння пояснюється виділенням енергії під час нової молекули. Так, в результаті взаємодії природного газу, що на 90% складається з метану СН4 з молекулами кисню О2 утворюються молекули оксиду карбону СО2 і води Н2О, а також виділяється певна кількість енергії. Наприклад, для повного згорання 1м3 природного газу необхідно 2 м3 кисню, або 10 м3 повітря. Крім оксиду карбону , до складу продуктів згорання входять сполуки сульфуру, нітрогену та інших хімічних сполук.
Запитання до класу:
Вчитель: Які екологічні проблеми виникають в наш час в зв’язку з даними явищами?
Учень: Фундаментальні зміни в енергетиці не відбудуться без відповідних змін у соціальній, економічній і духовній сферах нашого життя. Збереження енергії є не лише проблемою вартості тепла, води, електрики. В першу чергу це є проблемою нашого майбутнього. Неефективне використання електричної енергії є головною причиною існуючих на Землі екологічних проблем. Поліпшення способів енергоспоживання дозволить зробити важливий крок до кращого на нашій планеті.
Існують такі проблеми неефективного використання енергоресурсів.
Учень 2: 1. Збільшення температури на планеті.
Підвищення рівня вуглекислого газу в атмосфері у середині 21 століття призведе до збільшення середньої температури приблизно на 6 градусів за Цельсієм. Основною причиною є горіння природного палива, під час якого виділяється вуглекислий газ.
Учень 3: 2. Кислотні дощі.
Сірчистий ангідрид SО2 і окиси азоту NО2 , що виділяється під час згорання природного палива, змішуючись із туманом, водою чи снігом перетворюється на отруйні для природи речовини, які викликають обвуглювання гілок і листків, що призводить до знищення лісів.
Учень 4: 3. Ядерні відходи.
Людство нікуди не дінеться від проблеми зберігання радіоактивних відходів. Виходячи з періоду напіврозпаду радіоактивних елементів, потрібні століття, щоб речовини з ядерного реактору стали безпечними. На жаль , на сьогодні немає навіть матеріалів . здатних так довго зберігати ядерні відходи. Тобто людство не є в змозі 100% захиститися від загрози підвищення радіаційного фону.
Вчитель: Такими є глобальні наслідки неефективного використання енергії, яка добувається за рахунок традиційних джерел: вугілля, нафти, газу, торфу, ядерного палива. Тому, основними завданнями людства є не збільшення видобутку палива, а ефективне його використання як на підприємствах, так і у побуті
Запитання до класу:
Вчитель: Так, це природний газ. Він має не тільки більшу теплотворну здатність, але і знижує рівень забрудненості атмосфери в 5 разів.
Задача на збереження палива в побуті.
- Яка кількість теплоти необхідна для нагрівання :
1) Однієї склянки води (200 г ) до кипіння;
2) Повного чайника (3 л)? Скільки газу потрібно для цього?
Дано:
m1 = 200 г Q = c m (t2-t3)
V2 = 3 л Q1 = 4200Дж / кг ·К ·0,2кг (1000С – 200С )=
= 67200 (Дж)
t1 = 200С m2 = р · V2
t2 = 1000С Q2 = 4200 Дж / кг К · 3кг (100 0С– 200С) =
= 1008000 Дж
p = 1000 кг/м3 Q = q · m1
c = 4200 Д /кг· К m1= Q1 / q = 67200 /44· 106 = 0,0015 кг
q =44 ·106 Дж /кг m2 = Q2 / q = 1008000 / 44 · 106 = 0,0229 кг
___________________
Q1 - ? Q2 - ?
m1 - ? m2 - ?
Висновок: Не завжди кожен із нас економно витрачає паливо. Якщо, збираючись до школи, нагріваємо повний чайник, а використовуємо лише частину, то деяка кількість палива витрачається марно. Тобто:
m = m2 – m1 = 0, 0229 кг– 0,0015 кг = 0, 0214 кг
Відповідь: 0,0214 кг - втрати палива.
Розраховуємо економію палива в грошових одиницях ( гривнях) для однієї людини, для класу, для населення України.
Задача 2.
Дано: m = p ·V
р = 0,8 кг/м3 V = m / p
вартість 1 м3 газу = 0,732 грн. V1=0, 0214 / 08 = 00268 (м3)
клас 30 учнів економія = V1 · вартість
населення України = 46800000 економія1 = 0,0268 · 0,732 = 0,0197(грн.)
________________________ економія 30 = 30 · 0,0197 = 0,5910 (грн.)
економія 1людини економія України =0,5910 · 46800000=2765880(грн.)
економія 30 людей
економія українців
Відповідь: економія для однієї людини = 0,0197 (грн.)
Економія для 30 чоловік (класу) = 0,5910 (грн.)
Економія для населення України = 2765880 (грн.).
Виступи учнів:
3. Показ учнівських презентацій:
- Перспективи використання вітрової енергії.
- Невичерпне джерело енергії – Сонце.
5.Розробка з учнями правил збереження різних видів палива:
- утеплювати вікна, двері;
- підтримувати нормальний тепловий режим;
- не допустити тривалої роботи побутових електроприладів;
- економити газ, воду, світло.
6. Домашнє завдання
Група А – № 2-5( збірник по енергозбереженню)
Група Б – № 7-9