___________
уроку фізики у 8 класі
Тема уроку: Теплова рівновага й температура. Лабораторна робота № 11 «Вимірювання температури за допомогою різних термометрів»
Мета уроку: навчальна – познайомити учнів з умовою теплової рівноваги; пояснити будову і принцип роботи термометра, виміряти температуру тіла за допомогою різних термометрів
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Демонстрації: 1. Відчуття температури людиною.
2. Вимірювання температури термометром
План уроку
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
У навколишньому світі відбуваються різні фізичні явища, які пов’язані з нагріванням й охолодженням тел. Такими словами, як «холодний», «теплий» й «гарячий», ми вказуємо на різний ступінь нагрітості тіл.
Ступінь «нагрітості» тіл характеризують уже знайомою нам фізичною величиною — температурою.
Якщо тіла можуть обмінюватися теплом, але теплообміну між ними не відбувається, то температури цих тіл однакові. Говорять, що в цьому випадку тіла перебувають у тепловій рівновазі.
Якщо в процесі теплообміну тіло 1 передає деяку кількість теплоти Q тілу 2, то . Якщо ж ці тіла перебувають у тепловій рівновазі, .
При тепловій рівновазі двох тіл енергія, передана щомиті від першого тіла другому, у середньому дорівнює енергії, переданій від другого тіла першому,— у результаті внутрішня енергія кожного тіла залишається незмінною.
2. Вимірювання температури
Використовуючи поняття про тепловий рух, перейдемо до уточнення поняття температури. З життєвого досвіду школярам відомо, що різні тіла можуть бути нагріті різною мірою. Однак відчуття тепла й холоду є суб’єктивним фактом. У суб’єктивності теплового відчуття учні можуть переконатися на таких дослідах.
Робимо висновок:
Виникає проблема: потрібно знайти таку ознаку або таку властивість тіл, що ясно вказувала б на те, як тіло нагріте. Такою ознакою може бути розширення тіл при нагріванні. Чим більше нагріте тіло, тим більше його об’єм, тим інтенсивніше хаотичний рух молекул й атомів.
Таким чином, для вимірювання температури потрібні спеціальні вимірювальні прилади — термометри.
Перший термометр (тоді його називали термоскопом) сконструював Галілео Галілей.
Винаходу термометра передувало створення термоскопа —
приладу, що відзначав зміну температури. При потеплінні повітря усередині кулі розширювалося й витісняло воду з кулі в трубку.
За зміною рівня води й судили про зміну температури.
Зусиллями А. Цельсія й іншого шведського вченого, К. Ліннея була створена шкала, якою ми користуємося й сьогодні. У ній є дві постійні точки: 0 °С — температура співіснування води й льоду, 100 °С — температура кипіння води при нормальному атмосферному тиску. Відстань між цими так званими реперними точками шкали, поділена на 100 рівних частин, називається градусом температурної шкали Цельсія (лат. «градус» — крок, щабель).
3. Термометри
У цій частині уроку необхідно зупинитися на розгляді будови деяких термометрів. При цьому учням варто пояснити:
2) градуювання термометра;
3) шкалу термометра;
4) правила вимірювання температури.
Необхідно звернути увагу учнів на такі факти: будь-який термометр завжди показує свою температуру; щоб він показав температуру деякого тіла, необхідно, щоб температура термометра дорівнювала температурі тіла, тобто щоб термометр перебував у тепловій рівновазі з тілом; для встановлення теплової рівноваги необхідний певний час.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Лабораторна робота № 11 «Вимірювання температури за допомогою різних термометрів»
Мета уроку: виміряти температуру тіла за допомогою різних термометрів.
Тип уроку: урок контролю й оцінювання знань.
Обладнання: два рідинних спиртових лабораторних термометри, посудина з теплою водою (температура не повинна перевищувати 60 °C ).
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩО ДО ПРОВЕДЕНЯ ЛАБОРАТОРНОЇ РОБОТИ
1. Визначте ціну поділки кожного із запропонованих вам термометрів і границі вимірювання температури цими термометрами. Заповніть у зошиті для лабораторних робіт таблицю:
Найменування термометра |
Нижня межа вимірювання |
Верхня межа вимірювання |
Ціна поділки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Опустіть лабораторні термометри в посудину з теплою водою й почекайте, поки їхні показання перестануть змінюватися. Не виймаючи термометри з води, визначте їхні показання. Результати запишіть у зошит для лабораторних робіт.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Поміркуй і відповідай
1. Чим незручний був би термометр із водою замість ртуті?
2. Чому розміри термометра повинні бути невеликими порівняно з розмірами тіла, температуру якого вимірюють цим термометром?
3. Чому показання медичного термометра варто дивитися лише через 5 хв після того, як він був поставлений хворому?
V. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником та виконати вправи після параграфа § 33, ст.168-174