___________
уроку фізики у 8 класі
Тема уроку: Принцип дії теплових двигунів
Мета уроку: навчальна – розглянути застосування закону збереження й перетворення енергії в теплових двигунах; пояснити учням будову і принцип роботи парової турбіни.
розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: комбінований
План уроку
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Знайомимо із принципом дії теплових двигунів
Внутрішньою енергією володіють всі тіла — земля, цеглини, хмари й так далі. Однак найчастіше вилучити її важко, а часом й неможливо. Найбільш легко на потреби людини може бути використана внутрішня енергія лише деяких, образно кажучи, «горючих» й «гарячих» тіл. До них належать: нафта, вугілля, теплі джерела поблизу вулканів і так далі.
Розвиток техніки залежить від уміння використовувати величезні запаси внутрішньої енергії, що міститься в паливі. Використати внутрішню енергію — значить виконати за рахунок її корисну роботу, тобто внутрішню енергію необхідно перетворити в механічну.
З тих пір як людство пізнало природу теплової енергії, учені почали пошук способу перетворення теплової енергії в механічну.
Над винаходом теплових машин в XVII–XVIII століттях працювали англійці Томас Севері, Джеймс Уатт, Томас Ньюкомен, француз Дені Папен, росіянин Іван Ползунов і багато інших учених.
Але як перетворити внутрішню енергію в механічну?
Зміцнимо невелику колбу з вигнутою трубкою над спиртівкою, а пару, що виходить із трубки, спрямуємо на колесо з лопатями. Ударяючи в лопаті колеса, струмінь пари приводить колесо в рух.
Розширення робочого тіла — найважливіший процес у роботі будь-якого теплового двигуна. За допомогою демонстрацій потрібно показати учням, що газ, який має надлишковий тиск порівняно з навколишнім середовищем, може виконати роботу розширення за рахунок зміни своєї внутрішньої енергії.
1) при згорянні палива його внутрішня енергія перетворюється у внутрішню енергію нагрітої пари;
2) розширюючись, пара виконує роботу, при цьому внутрішня енергія пари частково переходить у механічну енергію.
2. Парова турбіна
Для перетворення теплової енергії в механічну на теплових й атомних електростанціях використовують парові турбіни.
В основу дії турбіни покладене обертання колеса з лопатями під тиском водяної пари або газу.
Вище на рисунку був показаний принцип роботи парової турбіни. Струмені пари, що вириваються із сопел, чинять значний тиск на лопаті й приводять диск турбіни у швидкий обертовий рух.
Поступово дедалі ширшого застосування здобувають газові турбіни, у яких замість пари використовуються продукти згоряння газу.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
1. Користуючись рисунком, розкажіть, з яких частин складається парова турбіна і як вона працює.
2. Чи змінюється тиск пари в соплах парової турбіни? Чи змінюється при цьому швидкість молекул пари?
Розв’язок. Тиск пари стає менше. Швидкість молекул збільшується. Як відомо, внутрішня енергія складається із суми потенціальної й кінетичної енергій молекул. При зниженні тиску потенціальна енергія молекул зменшується, вона перетворюється в кінетичну.
2. Поміркуй і відповідай
2. Яка форма механічної енергії пари — потенціальна чи кінетична — використовується в парових турбінах?
3. Чи належить вогнепальна зброя до теплових двигунів? Обґрунтуйте свою відповідь.
V. Домашнє завдання:
Опрацювати теоретичний матеріал за конспектом та виконати вправи у зошиті
1