ТЕПЛОВІ ЯВИЩА
Урок - гра „Острів скарбів”
Мета. Поглибити і систематизувати знання учнів за темою „Теплові явища”; розвивати творчі здібності учнів; виховувати інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань.
ТЕПЛОВІ ЯВИЩА
Урок - гра „Острів скарбів”
Мета. Поглибити і систематизувати знання учнів за темою „Теплові явища”; розвивати творчі здібності учнів; виховувати інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання. Дидактичні картки із запитаннями, штатив лабораторний, пробірка з водою, спиртівка.
Методичні поради. Учні діляться на три команди, які, змагаючись між собою, повинні знайти на острові (столі вчителя) скарб. Перемагає у грі та команда, яка знайде його першою.
Капітан Флінт залишає (на столах) свої записки. Переходячи від столу до столу, команди наближаються до заповідної цілі – скарбу. Зайняти кожний стіл можна тільки в тому випадку, коли даси відповідь на запитання в записці Флінта, залишеній на попередньому столі. До кожної команди приєднується провідник (учень старшого класу, він перевіряє правильність дій команди. Провідник заздалегідь підготовлений вчителем.), який супроводжує команду протягом всієї гри. На столах перед початком гри стоять червоні картки. Після правильного виконання завдання провідник виставляє зелену картку, що означає подолання командою перешкоди і дає змогу іти далі. Наприкінці учнів чекає „скарб Флінта” – позитивні оцінки за набуті знання. Капітан команди отримує відомість і разом з командою, та провідником виставляють бали, які пропонують вчителеві для виставлення у журнал. Вчитель має право скорегувати запропоновані командою бали.
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
- Які види енергії ви знаєте?
- Якими способами можна змінити внутрішню енергію?
- Як обчислити кількість теплоти при нагріванні?
- Як обчислити кількість теплоти при згоранні палива?
- Чи зникає теплота під час теплообміну?
2. Представлення теми та очікуваних результатів.
Учитель. Я думаю, що всі вже зрозуміли, що сьогодні у нас урок повторення за темою „Теплові явища”. Ми проведемо його у вигляді гри „Острів скарбів”. Вам подобається шукати скарби? Так. Чудово! .Під час сьогоднішньої подорожі ви зможете:
- поглибити свої знання з теми „Теплові явища”:
- примінити їх при розв’язуванні якісних та кількісних задач;
- примінити їх на практиці, виконавши дослід;
- показати, що згуртованість команди дає бажаний результат.
3. Узагальнення і систематизація
Хід гри
(Учитель пояснює учням правила гри.)
Тож розпочнімо гру!
Перший етап.
Команди підходять до першого столу і дають відповіді в усній формі провідникам на питання „ Чому?..”
- чому тіла нагріваються під час ударів, тертя чи згинання – розгинання, якщо ці процедури не поодинокі?
- чому змінилася внутрішня енергія чайника і води в ньому, якщо він стоїть на вогні?
- чому нагрівається чайна ложка, опущена у склянку з окропом?
- чому гази найгірше передають теплоту, тобто мають незначну теплопровідність?
- чому метали мають велику теплопровідність?
- чому вовна, пух і хутро добре захищають тіло людини від охолодження?
- чому твердження: „ у мене тепла шуба, вона добре гріє” неправильне?
- чому підвал найхолодніше місце в будинку?
- чому насправді отримана кількість теплоти не дорівнює відданій?
- чому в дерев’яному будинку взимку тепліше ніж у кам’яному?
- чому в холодному приміщенні насамперед мерзнуть ноги?
Другий етап.
Розв’язати задачі.
1. Яка кількість теплоти необхідна для нагрівання 100 грамів олії від 200С до 1200С, налиту в чавунну посудину масою 1200 грам.
2. Скільки теплоти виділилося при повному згоранні 10 кг кам’яного вугілля?
Третій етап.
Розв’язати задачу.
В алюмінієвій каструлі масою 2 кг міститься 500г води кімнатної температури (200С). Скільки окропу треба долити в каструлю, щоб одержати воду з температурою 400С?
Четвертий етап. (Експериментальний)
За допомогою спиртівки довести воду в пробірці до кипіння.
4.Рефлексія
(Учитель коментує роботу учнів, їхнє уміння працювати в команді, аналізувати, робити висновки. Оцінювання кожного члена групи проводить командир).
Учитель.
Чи поповнили ви сьогодні свій багаж знань?
Як на вашу думку, знадобляться вам знання отримані сьогодні на уроці в подальшому житті?
З ким ви можете поділитися набутими знаннями?
Чи досягли ми з вами поставленої мети ?
А зараз я попрошу командирів висвітлити враження групи від уроку, та здати таблиці „Досягнення команди на уроці”
6.Домашнє завдання (2 хв.). Повторити §10,11.