ОЦІНКА РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ (ТЕСТ ШКІЛЬНОЇ ТРИВОЖНОСТІ ФІЛІПСА)
Для вивчення рівня і характеру тривожності, пов'язаної зі школою, у дітей молодшого та середнього шкільного віку застосовується тест шкільної тривожності Філіпса. Тест складається з 58 питань,
які можуть зачитуватися школярами, а можуть і пропонуватися в письмовому вигляді. На кожне питання потрібно однозначно відповісти «так» (ставиться знак "плюс") або "ні" (знак "мінус").
Перед початком роботи дітям пропонується інструкція: "Хлопці, зараз вам буде запропоновано опитувальник, який складається з питань про гом, як ви себе почуваєте в школі. Намагайтеся відповідати щиро і правдиво, тут немає вірних чи невірних, хороших чи поганих відповідей. Над питаннями довго не замислюйтесь. Вгорі на аркуші напишіть свої ім'я, прізвище і клас. Відповідаючи на питання, записуйте його номер і відповідь: "плюс", якщо ви згодні з ним, або "мінус", якщо не згодні ".
ТЕСТОВИЙ МАТЕРІАЛ
-
1. Чи важко тобі триматися на одному рівні з усім класом?
-
2. хвилюєшся ти, коли вчитель говорить, що збирається перевірити, наскільки ти знаєш матеріал?
-
3. Чи важко тобі працювати в класі так, як цього хоче вчитель?
-
4. Чи сниться тобі часом, що вчитель в люті від того, що ти не знаєш урок?
-
5. Чи траплялося, що хто - небудь з твого класу бив або бив тебе?
-
6. Чи часто тобі хочеться, щоб вчитель не поспішав при поясненні нового матеріалу, поки ти не зрозумієш, що він говорить?
-
7. Чи сильно ти хвилюєшся при відповіді або виконанні завдання?
-
8. Чи трапляється з тобою, що ти боїшся висловлюватися на уроці, тому що боїшся зробити дурну помилку?
-
9. Чи тремтять у тебе коліна, коли тебе викликають відповідати?
-
10. Чи часто твої однокласники сміються над тобою, коли ви граєте в різні ігри?
-
11. Чи трапляється, що тобі ставлять нижчу оцінку, ніж ти очікував?
-
12. Чи хвилює тебе питання про те, чи не залишать тебе на другий рік?
-
13. Намагаєшся чи ти уникати ігор, в яких робиться вибір, тому що тебе, як правило, не вибирають?
-
14. Чи буває часом, що ти весь тремтиш, коли тебе викликають відповідати?
-
15. Чи часто у тебе виникає відчуття, що ніхто з твоїх однокласників не хоче робити те, чого хочеш ти?
-
16. Чи сильно ти хвилюєшся перед тим, як почати виконувати завдання?
-
17. Чи важко тобі отримувати такі позначки, яких чекають від тебе батьки?
-
18. Чи боїшся ти часом, що тобі стане дурно в класі?
-
19. Чи будуть твої однокласники сміятися над тобою, якщо ти зробиш помилку при відповіді?
-
20. Чи схожий ти на своїх однокласників?
-
21. Виконавши завдання, турбуєшся літи про те, добре л і з ним впорався?
-
22. Коли ти працюєш в класі, чи впевнений ти в тому, що все добре запам'ятаєш?
-
23. Чи сниться тобі іноді, що ти в школі і не можеш відповісти на запитання вчителя?
-
24. Чи вірно, що більшість хлопців ставляться до тебе по - дружньому?
-
25. Працюєш ти більш ретельно, якщо знаєш, що результати твоєї роботи будуть порівнюватися в класі з результатами твоїх однокласників?
-
26. Чи часто ти мрієш про те, щоб поменше хвилюватися, коли тебе запитують?
-
27. Чи боїшся ти часом вступати в суперечку?
-
28. Чи відчуваєш ти, що твоє серце починає сильно битися, коли вчитель говорить, що збирається перевірити твою готовність до уроку?
-
29. Коли ти отримуєш гарні оцінки, чи думає хто - небудь з твоїх друзів, що ти хочеш вислужитися?
-
30. Чи добре ти себе почуваєш з тими з твоїх однокласників, до яких хлопці ставляться з особливою увагою?
-
31. Чи буває, що деякі хлопці в класі говорять що - то, що тебе зачіпає?
-
32. Як ти думаєш, втрачають чи розташування ті з учнів, які не справляються з навчанням?
-
33. Чи схоже на те, що більшість твоїх однокласників не звертають на тебе увагу?
-
34. Чи часто ти боїшся виглядати безглуздо?
-
35. Чи задоволений ти тим, як до тебе ставляться вчителі?
-
36. Чи допомагає твоя мама в організації вечорів, як інші мами твоїх однокласників?
-
37. Чи хвилювало тебе коли - небудь, що думають про тебе оточуючі?
-
38. сподіваєшся ти в майбутньому вчитися краще, ніж раніше?
-
39. Чи вважаєш ти, що одягаєшся в школу так само добре, як і твої однокласники?
-
40. Чи часто ти замислюєшся, відповідаючи на уроці, що думають про тебе в цей час інші?
-
41. Чи володіють здібні учні якимись - то особливими правами, яких немає у інших хлопців у класі?
-
42. Зляться чи деякі з твоїх однокласників, коли тобі вдається бути краще за них?
-
43. Чи задоволений ти тим, як до тебе ставляться однокласники?
-
44. Чи добре ти себе почуваєш, коли залишаєшся один на один з учителем?
-
45. Висміюють чи часом твої однокласники твою зовнішність і поведінку?
-
46. Чи думаєш ти, що турбуєшся про свої шкільні справи більше, ніж інші хлопці?
-
47. Якщо ти не можеш відповісти, коли тебе запитують, чи відчуваєш ти, що ось - ось расплачешься?
-
48. Коли ввечері ти лежиш у ліжку, думаєш ти часом з занепокоєнням про те, що буде завтра в школі?
-
49. Працюючи над важким завданням, чи відчуваєш ти часом, що зовсім забув речі, які добре знав раніше?
-
50. Тремтить чи злегка твоя рука, коли ти працюєш над завданням?
-
51. Чи відчуваєш ти, що починаєш нервувати, коли вчитель говорить, що збирається дати класу завдання?
-
52. Чи лякає тебе перевірка твоїх знань у школі?
-
53. Коли вчитель говорить, що збирається дати класу завдання, чи відчуваєш ти страх, що бракує часу з ним?
-
54. Чи снилося тобі часом, що твої однокласники можуть зробити те, чого не можеш ти?
-
55. Коли вчитель пояснює матеріал, здається тобі, що твої однокласники розуміють його краще, ніж ти?
-
56. Чи турбує ти по дорозі в школу, що вчитель може дати класу перевірочну роботу?
-
57. Коли ти виконуєш завдання, чи відчуваєш ти зазвичай, що робиш це погано?
-
58. Тремтить чи злегка твоя рука, коли вчитель просить зробити завдання на дошці перед усім класом?
ОБРОБКА І ІНТЕРПРЕТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
При обробці результатів виділяють питання, відповіді на які не збігаються з ключем тесту. Наприклад, на 58 - й питання дитина відповів "так", в той час як в ключі цього питання відповідає "мінус", тобто відповідь "ні". Відповіді, що не збігаються з ключем, - прояв тривожності.
При обробці підраховується:
-
• загальне число розбіжностей по всьому тесті. Якщо воно більше 50%, можна говорити про підвищену тривожність дитини, якщо більше 75% від загального числа питань тесту - про високу тривожність;
-
• число збігів по кожному з восьми факторів тривожності, що виділяються в тексті. Рівень тривожності визначається так само, як в першому випадку. Аналізується загальний внутрішній емоційний стан школяра, багато в чому визначається наявністю тих чи інших тривожних синдромів (факторів) і їхньою кількістю.
фактори
|
номери питань
|
1. Загальна тривожність у школі
|
2, 4, 7, 12, 16, 21, 23, 26, 28, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58 Сума = 22
|
2. Переживання соціального стресу
|
5, 10, 15, 20, 24, 30, 33, 36, 39, 42, 44 Сума = 11
|
3. Фрустрація потреби в досягненні успіху
|
1, 3, 6, II. 17, 19, 25, 29, 32, 35, 38, 41, 43 Сума = 13
|
4. Страх самовираження
|
27, 31, 34, 37, 40, 45 Сума = 6
|
5. Страх ситуації перевірки знань
|
2, 7, 12, 16, 21, 26 Сума = 6
|
6. Страх не відповідати очікуванням оточуючих
|
3, 8, 13, 17, 22 Сума = 5
|
7. Низька фізіологічна опірність стресу
|
9, 14, 18, 23, 28 Сума = 5
|
8. Проблеми і страхи у відносинах з вчителями
|
2, 6, 11, 32, 35, 41, 44, 47 Сума = 8
|
КЛЮЧ ДО ПИТАНЬ
1 -
|
7 -
|
13 -
|
19 -
|
25 +
|
31 -
|
37 -
|
43 +
|
49 -
|
55 -
|
2 -
|
8 -
|
14 -
|
20 +
|
26 -
|
32 -
|
38 +
|
44 +
|
50 -
|
56 -
|
3 -
|
9 -
|
15 -
|
21 -
|
27 -
|
33 -
|
39 +
|
45 -
|
51 -
|
57 -
|
4 -
|
10 -
|
16 -
|
22 +
|
28 -
|
34 -
|
40 -
|
46 -
|
52 -
|
58 -
|
5 -
|
II +
|
17 -
|
23 -
|
29 -
|
35 +
|
41 +
|
47 -
|
53 -
|
|
6 -
|
12 -
|
18 -
|
24 +
|
30 +
|
36 +
|
42 -
|
48 -
|
54 -
|
|
РЕЗУЛЬТАТИ
1. Число розбіжностей знаків ( "плюс" - "так", "мінус" - "ні") по кожному фактору (абсолютне число розбіжностей у відсотках: <50%;> 50;> 75%).
ДЛЯ КОЖНОГО РЕСПОНДЕНТА
-
2. Подання цих даних у вигляді індивідуальних діаграм.
-
3. Число розбіжностей по кожному фактору для всього класу (абсолютне значення: <50%;> 50%;> 75%).
-
4. Подання цих даних у вигляді діаграми.
-
5. Кількість учнів, які мають розбіжностей по певному чиннику> 50% і> 75% (для всіх факторів).
-
6. Подання порівняльних результатів при повторних вимірах.
-
7. Повна інформація про кожного учня (за результатами тесту).
ЗМІСТОВНА ХАРАКТЕРИСТИКА КОЖНОГО СИНДРОМУ (ЧИННИКА)
-
1. Загальна тривожність у школі - загальний емоційний стан дитини, пов'язане з різними формами його включення в життя школи.
-
2. Переживання соціального стресу - емоційний стан дитини, на тлі якого розвиваються його соціальні контракти (перш за все з однолітками).
-
3. Фрустрація потреби в досягненні успіху - несприятливий психічний фон, який дозволить дитині розвивати свої потреби в успіху, досягненні високого результату і т.д.
-
4. Страх самовираження - негативні емоційні переживання ситуацій, пов'язаних із необхідністю саморозкриття, пред'явлення себе іншим, демонстрації своїх можливостей.
-
5. Страх ситуації перевірки знань - негативне ставлення і переживання тривоги в ситуаціях перевірки (особливо публічної) знань, досягнень, можливостей.
-
6. Страх не відповідати очікуванням оточуючих - орієнтація на значимість інших в оцінці своїх результатів, вчинків і думок, тривога з приводу оцінок.
-
7. Низька фізіологічна опірність стресу - особливості психофізіологічної організації, що знижують пристосовність дитини до ситуацій стрессогенного характеру, що підвищують вірогідність неадекватного, деструктивного реагування на тривожний фактор середовища.
-
8. Проблеми і страхи у відносинах з вчителями - загальний негативний емоційний фон відносин з дорослими в школі, знижує успішність навчання дитини.