«ПРОГАЯНИЙ ДЕНЬ»
В. Сухомлинський
Мама йшла на роботу рано, до сходу сонця. Вона розбудила
Петрика й сказала:
— Сьогодні в тебе почалися канікули. Але гаяти часу не можна.
Ось тобі робота на сьогодні: посади біля хати дерево й прочитай
книгу про Далекі Сині Гори.
Мама показала, де посадити дерево, поклала на стіл книжку
про Далекі Сині Гори й пішла на роботу.
Петрик подумав: «Посплю ще трохи». Ліг, задрімав, потім заснув міцно-міцно і
снилося йому: біля хати виросло дерево, яке він посадив, а Далекі Сині Гори стали зовсім
недалекі й стоять над самісіньким ставком.
Прокинувся Петрик — ой, лишенько! Сонце вже серед неба. Хотів зараз же до
роботи взятися, та подумав: «Ще встигну...». Сів під грушею. Думає: «Ось посиджу трохи
та й почну». Потім пішов у садок, ягоди їв, за метеликом ганявся, потім знову під грушею
сидів.
Прийшла мати ввечері й каже:
— Показуй, що зробив, сину.
А Петрикові нічого показати. Соромно йому й матері у вічі дивитися.
— Ходімо, сину, покажу тобі, що люди зробили за той день, що ти прогаяв.
Узяла мама сина за руку й повела. Підводить до одного поля й показує:
— Учора тут була стерня, а сьогодні рілля. Тут працював тракторист. А ти байдики
бив.
Підвела до колгоспного двору, показує багато-багато ящиків із помідорами й каже:
— Ці помідори вранці були на полі, а тепер у ящиках. Завтра їх повезуть у місто. Це
робила я з жінками. А ти байдики бив.
Підвела до великої-великої купи зерна.
— Це зерно вранці було в колосках. Хліб скосили й змолотили, зерно привезли на
тік. А ти байдики бив.
Підвела до стінки, вимуруваної із цегли.
— Тут вранці був тільки гранітний фундамент, а тепер мур стоїть. Це муляри
працювали. А ти байдики бив.
Підвела до великого кам'яного будинку, зайшла із сином. На полицях — паляниці,
калачі. Усе пахло хлібом.
— Це пекарня,— сказала мама,— Ці хлібини вранці були ще борошном, а тепер
сам бачиш. Цілий день трудилися пекарі. А ти байдики бив.
От що таке прогаяний день.
Як звали хлопчика в оповіданні?
Яку роботу наказала мама зробити Петрику?
Чи виконав Петрик всю роботу, що наказала мама?
Як вчинила мама, як дізналася, що хлопчик не виконав завдання?
Куди привела мама сина спочатку?
Коли відбуваються події в творі?
Що означає вислів «байдики бити»?
До якого жанру відноситься прочитаний твір?
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома