Діагностувальна робота. Робота з літературним твором В. Сухомлинський "Не забувай про джерело"

Додано: 16 травня 2022
Предмет: Літературне читання, 3 клас
Тест виконано: 748 разів
12 запитань
Запитання 1
Прочитай текст.  НЕ ЗАБУВАЙ ПРО ДЖЕРЕЛО Учитель питає: «Бачите, діти, ось цей спалений сонцем пустир у долині?»— Бачимо, — відповідають діти.— Тож послухайте бувальщину. Ось тут, на місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок, аж до села, що розкинулось ген під горою. Можна було випливти човном на середину й веслувати аж до он тих дубів, їх тоді там багато було, а тепер три лишилося, та й ті всихають... На березі верби росли. У лісі водились білки.То старовинне козацьке село. Викопали тут ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. І поселились на його березі. Та стали помічати, що ставок мулом заносить. Зійшлися селяни на раду й ухвалили: кожен, хто скупався в ставку, мусить набрати відро мулу й винести аж туди, за балку, й висипати в поле. Люди й дотримувались цієї ухвали. Над ставом, на вербових кілках, висіли дерев’яні відра. Для дорослих чоловіків — великі, для жінок, підлітків — менші, для дітей — маленькі. Тільки той, що був у матері на руках, не віддячував працею за радість і задоволення. Ставок ставав чистіший і глибший. Та ось хтозна-звідки приїхала в село сім’я — батько, мати, четверо синів і дві дочки. Усіх їх прозвали Неприкаяними. Поселились вони на околиці, недалеко від ставка. І дорослі й діти з весни до осені купалися в ставку, а за відра й не брались. Спочатку люди якось не звертали на те уваги. А потім стали помічати, що чимало підлітків так само роблять: купаються, а мулу не виносять. Старі люди бралися повчати молодь: «Що ж ви робите?» А підлітки їм: — Раз Неприкаяним можна, то й нам не гріх... Лихий призвід — людям заохота. Багато підлітків, а потім і дорослих стали приходити купатися після смеркання, щоб ніхто не бачив...Старі хитали головами, та вдіяти нічого не могли. Дерев’яні відра, що висіли на вербових кілках, розсохлись, розсипались, а потім зникли.Старий звичай забули.Кожному думалось: «На мій вік вистачить». Та ставок мілів, перетворювався на болото, заростав бур’яном. Настав час, коли вода тут затримувалась тільки весною. А потім і того не стало. І ставок щез. Тільки спогад про нього зберігся. Подумайте над цією бувальщиною, діти. Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає. Василь Сухомлинський1.  Визнач жанр цього твору.
варіанти відповідей
оповідання
казка
байка
вірш
Запитання 2
 У якому розділі можна помістити цей твір?
варіанти відповідей
Літературні казки. П'єса-казка. Байки
Із джерел народної мудрості
Поезії про дивосвіт природи
Все добре переймай, а недобре - виправляй.
Запитання 3
Між ким відбулася розмова у тексті?
варіанти відповідей
між сином та матір'ю
між дідусем та онуком
між вчителем та учнями
між татом та сином
Запитання 4
Що означає вислів "лихий призвід - людям заохота"?
варіанти відповідей
Треба стерегтися лихих людей.
Люди, на жаль, часто наслідують поганий приклад. 
Не треба наслідувати погані вчинки.
Треба не давати іншим поганих прикладів.
Запитання 5
Якої ухвали дотримувалися люди в оповіданні?
варіанти відповідей
щороку купатися у ставку;
кожен, хто скупався у ставку, має винести відро мулу; 
купатися і не виносити мул зі ставка;
не можна купатися у ставку.
Запитання 6
Віднови послідовність подій у тексті. З чого все починалось?
варіанти відповідей
Люди дотримувались ухвали.
На місці пустиря багато років тому був ставок. 
І ставок щез.
Ставок ставав чистіший і глибший.
Запитання 7
Віднови послідовність подій у тексті. Що було далі?
варіанти відповідей
І ставок щез.
Люди дотримувалися цієї ухвали.
Кожен, хто скупався у ставку, мусив винести відро мулу. 
Ставок мілів, перетворюючись на болото.
Запитання 8
Віднови послідовність подій у тексті. Що сталося далі?
варіанти відповідей
Ставок мілів, перетворювався на болото.
Ставок щез.
Почали люди купатися у ставку, а за відра і не бралися. 
Тільки спогад про ставок зберігся.
Запитання 9
Віднови послідовність подій у тексті. Чим усе закінчилося?
варіанти відповідей
Ставок ставав чистіший і глибший.
Ставок мілів і перетворювався на болото.
Люди дотримувалися ухвали.
Ставок щез.
Запитання 10
Що таке бувальщина?
варіанти відповідей
Те, що може бути.
Те, що було раніше.
Те, що придумали люди.
Легенда
Запитання 11
 Яке прислів'я може виражати головну думку оповідання?
варіанти відповідей
Від великої води надійся шкоди.
Без води і не туди, і не сюди.
Не спитавши броду, не лізь у воду.
Не знаємо ціну водиці, доки не висохла криниця.
Запитання 12
Чого навчає цей твір?
варіанти відповідей
Вчиняй так, як усі.
Чистої води на всіх вистачить.
Дбай про природу навколо себе. 
Не купайся у водоймах.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест