Фразеологія. Морфеміка і словотвір української мови.

Додано: 11 березня 2021
Предмет: Українська мова, 10 клас
Тест виконано: 352 рази
16 запитань
Запитання 1

Позначте рядок, у котрому є речення з фразео­логізмом:


варіанти відповідей

Скидає Київ животворний сон з плечей своїх, тумана­ми укритих.

На другий день уже було відомо, що чортяка мене не вхопить, бо я вночі ні разу не бухикнув.

Аж ось вигулькнула з кущів світла коса на спині.

В той день пізнє сонце ще розливаю повітрям чер­воні та жовті фарби.

Запитання 2

Визначте рядок, у якому записані лише фразео­логізми:



 


варіанти відповідей

 розводити руками, кидати в піт, дивитися крізь оку­ляри;

 намозолити ногу, перевертати душу, валити через пень колоду;


розводити вогонь, берегти як зіницю ока, носити воду коромислом;

мати голову на в'язах, гладити по ручці, пороти гарячку;

тинятися по білому світу, читати між рядками, прави­ти теревені.

Запитання 3

Позначте рядок, у котрому подано закінчення фра­зеологічного звороту, що починається словом уско­чити і має значення недоладно, не так, як треба, сказати чи зробити що-небудь:

            

            


варіанти відповідей

  як риба в невід;

у мак;

 в халепу;

  вище халяв;

 в зашморг.

Запитання 4

Знайдіть зворот, який є антонімом до фразео­логізму влучити в саме око:


варіанти відповідей

вилетіти з голови;   

  тягнути за язик:

  душі не чути;  

  розв'язати руки; 

дати маху.

Запитання 5

Синонімічним до вислову НІ ПАРИ З УСТ є

варіанти відповідей

води в рот набрати

товкти воду в ступі

брати бика за роги

Запитання 6

Які фразеологізми мають значення НЕБАГАТО, МАЛО

варіанти відповідей

 як з цапа молока

 

 

 ні за цапову душу

 як кіт наплакав

 

 як з комара сала

  

як у жаби пір'я

ніде курці ступити

Запитання 7


Приклад з енциклопедичного словника подано в рядку



варіанти відповідей

НАСТ, -у, ч. Обледеніла кірка на поверхні снігу. Сніг тільки-но почав танути, але надвечір брався знову скляним настом і сліпуче блищав під місяцем і під зорями (З. Тулуб, Людолови, І, 1957, 356).

КАДИТИ (КУРИТИ, ПАЛИТИФІМІАМ — занадто вихваляти когось, лестити комусь. Раби й підніжки всякої влади палять фіміам навіть земським начальникам (М. Коцюбинський, ІІІ, 1956, 154).

МІГРЕНЬ (фр. migraine), син. гемікранія (грецьк. hemi — половина та kranion — череп) — фізіологічний розлад, що характеризується нападами головного болю частіше в одній половині голови. Біль при М. має пульсуючий характер і нерідко супроводжується нудотою, блюванням, непереносимістю яскравого світла, голосних звуків (фото- та фонофобія), а також сонливістю й млявістю після нападу (Н. В. Бездітко).

АБРИКОС, -а, ч. Те саме, що абрикосаАбрикос — досить цінна кісточкова порода. Вона посухостійка, дуже вимоглива до тепла (Садівництво і ягідництво, 1957, 22).

Запитання 8

У якому словнику містяться особливості вимови та наголошення слів:


варіанти відповідей

орфоепічний

морфемний

перекладний

орфографічний

Запитання 9

У якому рядку названі способи творення слів є неморфологічними.

варіанти відповідей

префіксальний,афіксальний, лексико-семантичний;

 морфолого-синтаксичний, лексико-синтаксичний, лексико-семантичний;

флексійний, безафіксний, абревіація;

префіксально-постфіксалний, основоскладання, перехід однієї частини мови в іншу.

Запитання 10

Укажіть ряд спільнокореневих слів.





варіанти відповідей

Стрункий, виструнчився, струнний, стрункість;

нажалітися, жалібний, жаль, ужалити;

вухо, вушний, навушник, вухастий;

скошений, косар, косити, косий.

Запитання 11

Укажіть рядок, у якому подано форми одного слова

варіанти відповідей

праця, працею, працьовитий, працездатний

погляд, поглянути, переглянутий, поглядіти

працюю, працюють, працюєте, працюєш

даль, далина, далеко, далеченько

Запитання 12

Укажіть рядок, слова якого утворено шляхом переходу однієї частини в іншу

варіанти відповідей

кінотеатр, фабрика-кухня, ліжко-диван

підсніжник, придорожній, прифпонтовий

військовий, черговий, наречений

синь, юнь, молодь

Запитання 13

Суфікс -ен- має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ


варіанти відповідей

зайченя

кошеня

печеня

козеня

Запитання 14

Установіть відповідність між способами слово­творення та словами:

1 безафіксний                      А від’їхати, по-козацьки, доповідь

2 префіксально-суфіксальний Б дослідник, надійний, багатіти

3 суфіксальний                           В розповідь, перехід, запис

4 префіксальний                         Г по-новому, провулок, заземлити

                                                       Ґ прозеленіти прадавній, залетіти 

варіанти відповідей

1В 2Г 3Б 4Ґ

1Г 2В 3Б 4Ґ

1В 2Б 3Г 4Ґ

1В 2Г 3Ґ 4Б

Запитання 15

Складанням основ утворено всі слова рядка

варіанти відповідей

А сон-трава, узбережжя, крутосхил

Б Котигорошко, військкомат, міжбрів'я

В землемір, рівнозначний, водоканал

Г хмарочос, вірнопідданий, намордник

Запитання 16

Серед переліку термінів оберіть назви способів словотворення

варіанти відповідей

префіксальний

безпрефіксальний

суфіксальний

безсуфіксальний

безафіксний

префіксально-суфіксальний

складання основ (або слів)

абревіація

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест