Риторика – це:
Батьківщиною риторики вважають:
Хто є батьком риторики?
Хто розробив теорію риторики в Україні?
Яка мета риторики?
Що розвиває в людині риторика?
Яке питання є риторичним?
Яке питання є риторичним?
Що не входить до риторичних фігур?
Прочитай уривок і поміркуй. Визнач у тексті риторичну фігуру.
Повійте, вітри полудневі,
На мій таємничий садок,
Хай пахощі ніжні поллються
З моїх щонайкращих квіток (Д. Загул).
Синонімом до словосполучення "ораторське мистецтво" є ...
Вимогами до мовлення оратора є ...
Формулу мовленнєвої діяльності можна зобразити так:
До рис хорошого співрозмовника належать ...
Невербальними засобами виразності мовлення є ...
До видів слухання відносять ...
Яким чином риторика пов'язується із психологією?
Цілями слухання є ...
Найважливішим у налагодженні контакту з аудиторією є ...
Хто такий оратор?
Прочитай уважно текст. Укажи мету слухання.
— Давайте нарвемо великий букет для Зої Павлівни!
— Ні, краще ось цю квітку подаруємо їй,— вигукнув Валько, знайшовши пурпурову лілею.
Діти оточили лісову красуню.
— І звідки вона тут узялася? — промовила Маринка.— Адже такі квіти лише у квітнику ростуть!
— Напевно, її принесли з міста й посадили! — сказав Ігорьок.
— Ні, діти, ці квіти споконвіку в лісі зростають,— підійшов Михей Хомич.— Вони так і називаються — лілеї лісові. Колись їх у нас було багато, а тепер лише зрідка зустрічаються.
— Куди ж вони поділися?
— На букети пішли, а частина рослин опинилася у місті на клумбах! Лісова лілея не тільки гарна, а й надзвичайно корисна лікарська рослина, та ми вже давно її не збираємо: цю квітку занесено до Червоної книги. Лілею треба оберігати!
— А я хотів зірвати її для Зої Павлівни,— почервонів Валько.
— Зоя Павлівна дуже любить природу, і найкращий дарунок для неї — щоб ви також добре ставилися до рослин і тварин! — сказав Михей Хомич (А. Давидов).
Укажи вислів, що характеризує оратора чи слухача.
Прочитай уривок із промови відомої людини для випускників університету.
Мій батько міг стати великим коміком, у нього були всі шанси. Але він сам не вірив, що це можливо, і волів зробити «безпечний вибір» – він став бухгалтером. А коли його звільнили (мені було 12 років), нам довелося щосили намагатися відновити колишній рівень життя. Я багато чому навчився у батька. Головний урок полягає в тому, що ми завжди встигнемо зганьбитися в тому, що нам не по душі. Так чому б не спробувати спочатку зробити те, що нам подобається? (Джим Керрі, Університет Махаріші, 2014).
Який прийом використав оратор для привернення уваги аудиторії?
Прочитай висловлювання видатних людей. Укажи те, що стосується риторики, ораторів, виступу.
Усі словесні формули є коректними в ході суперечки, ОКРІМ
Серед запропонованих цитат великих людей знайди ту що стосується теми суперечки, пошуку істини, уміння вести діалог й відповідати на запитання.
Знайди серед тверджень таке, що є приводом для суперечки.
З'ясуй, який прийом ведення полеміки вжито у творі.
Кайдаш спахнув полум'ям.
— Тату! Не махайте не мене руками, бо й у мене руки є! — сказав Карпо й собі зблід на виду. Його червоні губи побіліли, неначе полотно.
— Як візьму налигача, то я вас обох так обчухраю, що ви будете мені покорятись.
— Тату! Оступіться, прошу вас, — сказав Карпо, блідий, неначе смерть, — бо й я налигача знайду (І. Нечуй-Левицький).
До якої форми красномовства належить наведений текст?
Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець усе наново збуджуватимуть його твори.
Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко
Кульмінація публічного виступу — це:
План лекції — це:
Укажи три елементи, що є частинами одного тексту.
А. І ми реформуємо наші школи, коледжі та університети у відповідності до потреб нової доби.
Б. Усе це ми можемо. І все це ми неодмінно зробимо.
В. Утім, є ті, хто ставить під сумнів масштаб наших амбіцій, — ті, хто натякають, що наша система не потягне надто багато грандіозних планів. Але у цих людей коротка пам’ять.
Г. Сталін увів поняття «ворог народу». Цей термін відразу звільняв від необхідності будь-яких доказів ідейної неправоти людини або людей, з якими ти ведеш полеміку: він давав можливість кожного, хто в чомусь не згодний зі Сталіним, хто був тільки запідозрений у ворожих намірах, кожного, хто був просто обмовлений, піддати найжорстокішим репресіям, з порушенням будь-яких норм.
Д. Це один з найважливіших моментів у житті нашої країни. Я стою тут, перед вами, сповнений глибокої гордості і радості: гордості за простих, скромних людей цієї країни...
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома