Контрольна робота з теми «Лексикологія української мови. Фразеологія як розділ мовознавства»

24 запитання
Запитання 1

Укажіть речення, у якому є слова, вжиті в переносному значенні:


варіанти відповідей

Вітер з гаєм розмовляє.

У садку зеленіє трава.

Цвітуть хризантеми – квіти осінні.

У ставку плаває риба.

Запитання 2

Знайдіть фразеологізми-синоніми

варіанти відповідей

Дати задній хід;

Дати драла;

Дати по шиї;

Дати осічку;

Дати дмухача;

Дати ногам знати.

Запитання 3

Позначте рядок, у котрому фразеологічні звороти антонімічні.

варіанти відповідей

Як муха крилом зачепила - як корова язиком злизала;

Як у дзвони дзвонити - як у воду дивитися;

Як кіт наплакав - як за гріш маку;

Як з білої гарячки - як з голодного краю.

Запитання 4

Доберіть антонім до кожного фразеологізму.


Фразеологізм:


1 співати дифірамби

2 задирати голову

3 купатися в золоті

4 вискочити на сухе


Антонім:

А тримати хвіст бубликом

Б сухий хліб їсти

В вичитувати мораль

Г гнути коліна

Д потрапити в тенета

варіанти відповідей

1-В 2-Г 3-Б 4-Д

1-А 2-Г 3-В 4-Д

1-В 2-Д 3-Б 4-А

1-В 2-Г 3-А 4-Д

Запитання 5

Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням


Фразеологізм:

1 неопалима купина

2 земля обітована

3 лепта вдовиці

4 наріжний камінь


Значення:

А невеликий, посильний вклад

Б вершина творчості

В місце заповітної мрії

Г те, що живе вічно

Д основа, базис

варіанти відповідей

1-Г 2-В 3-А 4-Д

1-Г 2-Д 3-А 4-В

1-Б 2-В 3-А 4-Д

1-Д 2-В 3-А 4-Б

Запитання 6

Доберіть антоніми до поданих фразеологізмів.


Фразеологізм:

1 гріти чуба

2 водити за ніс

3 витикати носа

4 виводити з рівноваги


Антонім:

А не показувати очей

Б бити байдики

В стояти біля керма

Г давати спокій

Д розкривати карти

варіанти відповідей

1-Б 2-Д 3-А 4-Г

1-Б 2-Г 3-А 4-Д

1-В 2-Д 3-А 4-Г

1-А 2-Б 3-В 4-Г

Запитання 7

У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

варіанти відповідей

Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.

Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.

Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.

Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.

Запитання 8

До слів якого рядка не можна підібрати синоніми?

варіанти відповідей

горіти, гострий, короткий, сум, волосся.

милий, іти, достиглий, гора, багатий.

коза, клен, підмет, метр, Вінниця.

клопотання, їхати, дорога, дорогий, дім.

Запитання 9

Укажіть, яке походження має фразеологізм нести свій хрест:

варіанти відповідей

іншомовне

літературне

біблійне

міфологічне

народне

Запитання 10

Яким членом речення виступає фразеологізм у реченні "Багато славних синів лягли кістьми за нашу славну Україну."

варіанти відповідей

присудком

підметом

додатком

обставиною

Запитання 11

Укажіть рядок, у якому всі пари слів – пароніми:

варіанти відповідей

веселий – щасливий; швидкий – повільний;

далекий – близький; знайомий – маловідомий;

військовий – воєнний; робочий – робітничий;

усміхнений – похмурий; усмішка – посмішка;

Запитання 12

Усі слова є однозначними в рядку

варіанти відповідей

дельфін, черешня, програміст, червень

вересень, шість, стан, скатерка

кінь, шафа, оселедець, ручка

марево, зима, теплий, латунний

Запитання 13

Лексичну помилку допущено у словосполученні

варіанти відповідей

сучасні меблі

відповіді співпадають

вулиці перетинаються

відчинити двері

Запитання 14

Установіть відповідність між фразеологізмом та його тлумаченням: (декілька правильних відповідей)

варіанти відповідей

ловити гав  - соромитись

як сніг на голову        -    несподівано

 показувати п'яти      -    тікати 

з'їсти зуби   -      мати досвід                  

хоч з лиця воду пий - вродливий

Запитання 15

Позначте речення, у якому фразеологізм виступає в ролі присудка

варіанти відповідей

Козаки взяли турецьку галеру голими руками.

Левова частка діставалась господарю

Він погодився це зробити без зайвих слів.

Усі ваші таємниці білими нитками шиті

Катруся розповідала похапцем, п’яте через десяте.

Запитання 16

Виділене слово вжито в переносному значенні в реченні:

варіанти відповідей

Я так млію за тобою, як ніколи ніхто не млів.

Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками.

Несли, несли з чужого поля, і в Україну принесли великих слів велику силу. 

Чорнобривців насіяла мати у моїм світанковім краю.

Запитання 17

Загальновживаними є всі слова рядка:

варіанти відповідей

власність, озеро, мрія; 

бульба, бевзь, козак;

повітря, фіранка, плай;

байстрюк, ледащо, синус;

Запитання 18

До складу яких словосполучень входять омоніми?

варіанти відповідей

білий колір – чорний колір, радісний погляд – сумний погляд.

палаюче сонце – пекуче сонце, широкий степ – просторий степ.


крило ластівки – крило літака, щире серце – серце країни.

материнська ласка – хижа ласка (звір), моторний цех – моторний хлопець.


Запитання 19

У якому рядку всі словосполучення правильні?


варіанти відповідей

Грошовий перевод, порушити питання

Підняти питання, прийти по адресу

Порушити питання, грошовий переказ

Прийти за адресою, в значній мірі

Запитання 20

Слово виборчий (-а ) поєднується з усіма словами, ОКРІМ

варіанти відповідей

бюлетень

голос

закон

посада

агітація

Запитання 21

Лексичної помилки НЕМАЄ у рядку

варіанти відповідей

хибна помилка

дбайливий господар

популярний хіт

молодий юнак

учбовий заклад

Запитання 22

Установіть відповідність між назвою групи слів та прикладами.


1.діалектизми

2.історизми

3.архаїзми

4.неологізми


А) аршин,скіф, війт

Б) лайфхак,флешмоб,постправда

В) бараболя,вуйко, когут

Г) достоту, галузка, спрага

Д) всує, шуйця, перст

варіанти відповідей

1А 2Г 3Д 4Б

1В 2А 3Д 4Б

1В 2Г 3Д 4Б

1В 2Д 3А 4Б

Запитання 23

Оберіть рядок, у якому кожне слово багатозначне


варіанти відповідей

Горобець, аркуш, дерево, промінь


Голова, земля, рукав, море


Гніздо, косинус, кут, пряма


Сантиметр, білка, криголам, дупло

Запитання 24

Лексичну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

Здавати екзамени


Брати участь


Ужити заходів




Підбивати підсумки


Спало на думку

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест