10 клас Мова як суспільне явище. Українська мова в Україні. З історії розвитку української мови. Сучасна українська мова як вища форма існування національної мови

10 запитань
Запитання 1

Знак – це…



варіанти відповідей

А. Мова, що є засобом усного і писемного спілкування нації.

Б. Матеріальний, чуттєво сприйманий предмет, який виступає в процесі пізнання і спілкування в ролі замінника іншого предмета і використовується для одержання, зберігання, перетворення і передачі інформації.

В.  Будь-яке конкретне матеріальне явище, що сприймається органами чуття.

Запитання 2

Національна мова – це…

варіанти відповідей

Мова, що є засобом усного і писемного спілкування нації.

Унормована і загальноприйнята форма національної мови.

Сукупність довільно відтворюваних загальноприйнятих у межах даного суспільства звукових знаків для об'єктивно існуючих явищ і понять, а також загальноприйнятих правил їх комбінування у процесі вираження думок.

Запитання 3

Літературна мова – це…

варіанти відповідей

Різновид мови, що використовується в усному спілкуванні окремою соціальною групою людей, об’єднаних професією, місцем у суспільстві, зацікавленнями або віковою категорією

Мова, що є засобом усного і писемного спілкування нації.

Унормована і загальноприйнята форма національної мови.


Запитання 4

Мовна ситуація – це…



варіанти відповідей

Сукупність форм існування однієї мови або сукупність мов у їх територіально-соціальному взаємовідношенні і функціональній взаємодії в межах певних географічних регіонів або адміністративно-політичних утворень.

Співіснування двох мов у межах одного колективу, який користується двома мовами в різних комунікативних сферах залежно від соціальної ситуації.

Свідомий і цілеспрямований вплив, який має на меті сприяти ефективному функціонуванню мови в різних сферах її застосування.

Запитання 5

Виберіть рядок, у якому НЕМАЄ помилок



варіанти відповідей

Чого-то, зошит по географії, на англійській мові.

Польською мовою, протягом року, наступні завдання.

Самий кращий, так як, під відкритим небом. 

Запитання 6

Оберіть рядок із правильним порядком походження української мови



варіанти відповідей

Індоєвропейська мовна сім’я – слов’янська група – західнослов’янська підгрупа.

Тюркська мовна сім’я – слов’янська група – східнослов’янська підгрупа.

Індоєвропейська мовна сім’я – слов’янська група – східнослов’янська підгрупа.


Запитання 7

Акцентуаційні норми української мови ПОРУШЕНО у словах рядка:



варіанти відповідей

Наліпка, осетер, кулінарія, решето.

Начинка, олень, засуха, солодощі.

Фольга, спина, випадок, чорнозем.

Запитання 8

Вкажіть головні гіпотези походження української мови:



варіанти відповідей

Українська мова виділилася безпосередньо із спільноруської мови.

Українська мова виділилася безпосередньо із слов’янської мови.

Українська мова виділилася безпосередньо із праслов’янської мови, на основі двох із п’яти діалектів.

Українська мова походить із спільноруської прамови разом із російською і білоруською.

Запитання 9

Укажіть ознаки новаторства М. Смотрицького в дослідженнях старослов’янської мови у підручнику «Граматика слов’янська».


варіанти відповідей

Першим виділив як категорію дієприслівник, названий ним «дієпричастієм».

Виділив вісім частин мови.

Ввів нову літеру на позначення дзвінкого проривного задньоязикового приголосного – ґ, узаконив вживання букви й.

Г. Здійснив порівняльний аналіз лексики старослов’янської та англійської мов.

Провів паралелі між лінгвістичними системами української, польської, чеської, хорватської мов

Виділив такі розділи мовознавства, як орфографія, етимологія, синтаксис.


Запитання 10

Укажіть на особливості розвитку української мови на сучасному етапі.


варіанти відповідей

Посилюється увага до українських або запозичених слів, які колись були витіснені.

Українська термінологія інтенсивно збагачується за рахунок власне українських слів.

Витісняються українські застарілі слова.

Українська термінологія інтенсивно збагачується за рахунок запозичень.

Апробовуються нові слова, створені за існуючими словотвірними моделями.

Утворення і використання фемінітивів.


Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест