Національний рух і суспільно-політичне життя в 60-80 рр. ХІХ ст. Підготовка до НМТ

Додано: 4 травня 2023
Предмет: Історія України, 11 клас
Тест виконано: 141 раз
39 запитань
Запитання 1

«Негайно вислати з краю Драгоманова і Чубинського як невиправних й однозначно небезпечних для краю агітаторів» — це одна з вимог

варіанти відповідей

Валуєвського циркуляру (1863 р.).

Емського указу (1876 р.).

Університетського статуту (1884 р.).

Столипінського циркуляру (1906 р.).

Запитання 2

Про яку організацію йдеться в уривку з історичного джерела: «...Переважно досліджує губернії Київського освітнього округу в усіх тих аспектах, що є предметом занять Товариства, і особливо дослідження зі статистики та етнографії... відшукує й доводить до відома вже зібрані й ті, що зберігаються в місцевих архівах, відомості про край, розглядає їх, вирішує, як їх використати для науки...»?

варіанти відповідей

товариство «Просвіта»

Наукове товариство ім. Т. Шевченка

Південно-Західний відділ Російського географічного товариства

просвітницьке товариство галицьких греко-католицьких священиків

Запитання 3

Якому діячеві громадівського руху належать цитовані нижче спомини?

«Я заявився до київського генерал-губернатора Дундукова-Корсакова, просив паспорт за кордон… Через три дні дозвіл було одержано і я виїхав через Галичину й Угорщину до Відня, де почав готуватися до видання збірника «Громада». Водночас уряд почав конфісковувати брошури соціал-демократичного змісту, а тому вирішив перенести видання «Громади» до Женеви…»

варіанти відповідей

В. Антоновичу

М. Костомарову

П. Чубинському

М. Драгоманову

Запитання 4

Укажіть головну відмінність «молодих громад» від «старої громади», що існували в Наддніпрянській Україні у другій половині ХІХ ст.?

варіанти відповідей

виступали за політизацію національно-визвольної боротьби

діяли як легальні культурно-просвітні організації

активно готували народне повстання проти самодержавства

брали участь у терористичній діяльності російських народників

Запитання 5

Таємне розпорядження міністра внутрішніх справ Російської імперії, що увійшло в історію під назвою «Валуєвський циркуляр», видано

варіанти відповідей

1856 р.

1863 р.

1876 р.

1892 р.

Запитання 6

Установіть послідовність суспільно-політичних подій в Російській імперії в другій половині ХІХ ст.

А) підписання імператором Олександром ІІ Емського указу про повну заборону використання української мови

Б) видання міністром внутрішніх справ П. Валуєвим циркуляру про обмеження видання книг українською мовою

В) підписання імператором Олександром ІІ Маніфесту про скасування кріпосного права

Г) відкриття в Києві Південно-Західного відділу Російського географічного товариства

варіанти відповідей

А,В,Г,Б

В,Б,Г,А

Г,А,Б,В

Б,Г,А,В

Запитання 7

Під час правління якого російського імператора запроваджено такі заборони:

«Не допускати ввозу в межі імперії... яких би то не було книг і брошур, що видаються за кордоном на малоросійському наріччі. Друкування і видавання в Імперії оригінальних творів і перекладів на тому ж наріччі заборонити, за винятком історичних документів...»?

варіанти відповідей

Олександра ІІ

Миколи І

Олександра ІІІ

Миколи ІІ

Запитання 8

Яке розпорядження царського уряду викликало такий коментар сучасника:

«Усі чесні люди кожної цивілізованої нації вважають справу російського уряду відняти в 24 мільйонів українців їхню мову, заборонити друкувати українські газети, виголошувати промови на ювілеях українських поетів, найдурнішим документом, який можна було прийняти у сфері духовного життя...»?

варіанти відповідей

«Маніфест...» імператора Олександра II від 19 лютого 1861 р.

Циркуляр міністра внутрішніх справ П. Валуєва від 18 липня 1863 р.

Емський указ імператора Олександра II від 18 травня 1876 р.

«Маніфест...» імператора Миколи II від 17 жовтня 1905 р.

Запитання 9

Ухвалення якого документа спричинило закриття Південно-Західного відділу Російського географічного товариства?

варіанти відповідей

«Маніфесту…» імператора Олександра II від 19 лютого 1861 р.

Циркуляра міністра внутрішніх справ П. Валуєва від 18 липня 1863 р

Емського указу імператора Олександра II від 18 травня 1876 р.

«Маніфесту…» імператора Миколи II від 17 жовтня 1905 р.

Запитання 10

«Емський указ» — це

варіанти відповідей

постанова російського уряду про закриття на території імперії осередків товариства «Просвіта» та Літературного товариства ім. Т. Шевченка.

розпорядження російського міністра внутрішніх справ про заборону видання українською мовою навчальних книг, закриття недільних шкіл.

спільна ухвала Сенату та Синоду Руської православної церкви про заборону перекладу українською мовою Біблії та інших богослужебних книг.

таємне розпорядження російського імператора про заборону друкування та завезення з-за кордону книг українською мовою.

Запитання 11

Які із зазначених нижче фактів біографії належать Володимиру Антоновичу?

варіанти відповідей

Один із засновників Кирило-Мефодіївського братства, журналу «Основа», доктор історії Київського університету (з 1864 р.), член-кореспондент Російської академії наук (з 1876 р.).

Організатор і голова Київської громади, головний редактор Тимчасової комісії з розгляду давніх актів (1864—1880 рр.), професор Київського університету (з 1878 р.).

Ініціатор відкриття Харківського університету (1805 р.), створення Філотехнічного товариства (1811 р.), за критику існуючого ладу був ув’язнений у Шліссельбурзькій фортеці (1820 р.).

Активний учасник Київської громади, емігрував до Швейцарії (1875 р.), де заснував Вільну українську друкарню, видавав український журнал «Громада».

Запитання 12

Український національно-визвольний рух у Наддніпрянській Україні 1860—1880-х рр. був спрямований на

варіанти відповідей

об’єднання українського, польського та російського рухів у єдиний визвольний рух.

перехід до легальної політичної боротьби за відродження української державності.

організацію видавничої справи, відкриття недільних шкіл, бібліотек.

створення підпільних терористичних організацій.

Запитання 13

Програмові положення якої організації наведено в уривку з документа: «...Ми, свідомі Українці, назавжди пориваємо зв’язок з українофілами. Ми оддаємо всі наші сили на творення української культури, на соціально-політичне визволення поневоленого українського народу. Ми вживаємо тільки українську мову. Ми працюємо тільки для українського народу. Ми мусимо агітувати за наші думки... кожен повинен протягом року вивчити українській грамоті не менше двох членів для нашої організації...»?

варіанти відповідей

Кирило-Мефодіївського братства

Братства тарасівців

Південно-Західного відділу Російського географічного товариства

Старої Київської громади

Запитання 14

Унаслідок ухвалення якого документа було вислано М. Драгоманова та П. Чубинського з України «із забороною в'їзду в південні губернії та столиці, під таємний нагляд...»?

варіанти відповідей

«Маніфесту…» імператора Олександра ІІ (1861 р.)

Циркуляра міністра внутрішніх справ П. Валуєва (1863 р.)

Емського указу імператора Олександра ІІ (1876 р.)

«Маніфесту…» імператора Миколи ІІ (1905 р.)

Запитання 15

Беручи участь у діяльності Південно-Західного відділу Російського географічного товариства, громадівці намагалися

варіанти відповідей

запровадити мережу недільних україномовних шкіл.

поширювати нелегальну марксистську літературу.

створити українську політичну партію.

організувати систематичні українознавчі дослідження.

Запитання 16

Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.

«Як не кумедним здавалося нам це засідання Громади під головуванням генерал-губернатора, але нікому з нас і в голову не приходила гадка, що ми користуємося чужим недоглядом. Насправді ми одержали тільки те, на що, за здоровим глуздом, ми мали повне право: збиратися й відкрито займатися науковою діяльністю про Україну й для України».

В уривку йдеться про відкриття

варіанти відповідей

товариства «Просвіта».

Південно-Західного відділу Російського географічного товариства.

Собору руських вчених.

Наукового товариства ім. Т. Шевченка.

Запитання 17

Поява Емського указу імператора Олександра ІІ пов’язана з

варіанти відповідей

активізацією діяльності об’єднань української інтелігенції – громад.

участю українців у польському національно-визвольному повстанні.

викриттям владою учасників Кирило-Мефодіївського братства.

виданням українського альманаху «Русалка Дністровая».

Запитання 18

1863 р. та 1876 р. в історії України пов’язані з:

варіанти відповідей

упровадженням земств та єдиної системи початкової освіти

створенням перших гуртків хлопоманів і народників

заснуванням товариства «Просвіта» та Літературного товариства ім.Т. Шевченка

забороною друкування та завезення з-за кордону книг українською мовою

Запитання 19

Прочитайте уривок з історичного джерела та виконайте завдання.

«Єдина справа певних друзів народу під цю пору – це допомагати розвиткові народному, не висуваючи чи то політичних, чи то соціальних гасел. …А щоб дійти цієї мети, людям треба насамперед завчасно й старанно вивчити побут, моральні підвалини, умови життя народного, його світогляд і сподівання…».

Цитований документ відображає засади діяльності

варіанти відповідей

Київської громади.

Братства тарасівців.

Головної Руської Ради.

Товариства українських поступовців.

Запитання 20

У 1863 р. царською владою ухвалено розпорядження, що ввійшло в історію під назвою

варіанти відповідей

«Жалувана грамота».

«Валуєвський циркуляр».

«Столипінський циркуляр».

«Емський указ».

Запитання 21

Діячі якого суспільного руху були ініціаторами відкриття «Південно-Західного відділу Російського географічного товариства»?

варіанти відповідей

народовського

громадівського

москвофільського

радикального

Запитання 22

У якому році царською владою ухвалено документ, уривок з якого процитовано:

«…Зважаючи… на теперішнє тривожне становище суспільства… міністр внутрішніх справ визнав за необхідне… видання книг малоросійською мовою як духовного змісту, так і навчальних, і взагалі призначених для початкового читання народу, припинити…»?

варіанти відповідей

1861 р.

1863 р.

1876 р.

1905 р

Запитання 23

На фото зображено

варіанти відповідей

політичного діяча, історика, засновника Вільної української друкарні в Женеві,видавця журналу «Громада».

історика, голову Історичного товариства Нестора-літописця, одного з ініціаторів заснування першого в Україні історичного журналу «Киевская старина».

етнографа, громадського діяча, автора вірша «Ще не вмерла України...».

історика, професора Київського університету, автора праць з історії козацької України, члена Кирило-Мефодіївського братства.

Запитання 24

Який діяч так пояснював мотиви свого вчинку:

«Тільки ж в теперішній час мені нема іншого виходу, як закордонне видання українського часопису, - бо троїсте ярмо: порядків царства Російського та Австро-Угорського над нашою країною, котре не дає їй волі політичної, господарської й освітньої, неволить слово й печать українську настільки, що прихильникам волі народу українського... не можна просто й відверто висловлювати в себе вдома свої думки...»?

варіанти відповідей

М. Костомаров

Б. Грінченко

В. Антонович

М. Драгоманов

Запитання 25

На фото зображено

варіанти відповідей

письменника, політичного діяча, одного з організаторів першої української політичної партії.

композитора, етнографа, учасника громадівського руху, засновника української класичної музики.

політичного діяча, основоположника й одного з ідеологів українського націоналізму, творця Української народної партії.

публіциста, історика, одного з провідних діячів громадівського руху, видавця першого українського політичного журналу «Громада».

Запитання 26

Що об’єднує діячів, зображених на фото?

варіанти відповідей

участь у громадівському русі

започаткування кооперативного руху

створення першого осередку товариства «Просвіта»

організація першої української політичної партії

Запитання 27

Діячі, зображені на фото, зазнали переслідувань царською владою внаслідок видання

варіанти відповідей

«Маніфесту…» імператора Олександра II від 19 лютого 1861 р.

Циркуляру міністра внутрішніх справ П. Валуєва від 18 липня 1863 р.

Емського указу імператора Олександра II від 18 травня 1876 р.

«Маніфесту…» імператора Миколи II від 17 жовтня 1905 р.

Запитання 28

Українські недільні школи в Російській імперії було закрито в

варіанти відповідей

1839 р.

1863 р.

1876 р.

1881 р.

Запитання 29

Представників громадівського руху в Наддніпрянській Україні називали

варіанти відповідей

радикалами.

народовцями.

українофілами.

москвофілами.

Запитання 30

На яку сферу життя Наддніпрянської України найбільше вплинув Емський указ російського імператора Олександра ІІ?

варіанти відповідей

громадсько-культурну

соціально-економічну

міжнародно-правову

військово-політичну

Запитання 31

«Громади» на Наддніпрянській Україні в другій половині XIX ст. – це

варіанти відповідей

таємні організації народовців, створені студентами та гімназистами Львова, що спрямували свою діяльність на просвітницьку роботу серед селянства.

напівлегальні об’єднання української інтелігенції, діяльність яких мала культурницьке та суспільно-політичне спрямування.

гуртки хлопоманів, створені письменниками-українцями Катеринослава та Луганська, які активно пропагували твори та ідеї Т. Шевченка серед робітників.

таємні революційні організації, створені студентами Харкова, що висунули вимоги знищення національного гноблення, відродження української нації

Запитання 32

Що стало одним із наслідків ухвалення цитованого документа?

«…не допустити ввезення в межі імперії …будь-яких книг і брошур, що видаються за кордоном малоросійською говіркою; …Заборонити різні сценічні вистави й читання на малоруському наріччі, а також друкування на ньому текстів до музикальних нот...»

варіанти відповідей

Зменшення кількості україномовної преси на Наддніпрянській Україні.

Закриття Південно-Західного відділу Російського географічного товариства.

Ліквідація осередків культурно-просвітницької організації «Просвіта».

Закриття українознавчих кафедр у Київському та Харківському університетах.

Запитання 33

Поява Емського указу імператора Олександра II пов’язана з


варіанти відповідей

участю українців у польському національно-визвольному повстанні.

викриттям владою учасників Кирило-Мефодіївського братства.

активізацією діяльності об’єднань української інтелігенції – громад.

виданням українського альманаху «Русалка Дністровая»

Запитання 34

Що стало наслідком події, описаної в уривку з історичного джерела:

«Кирило-мефодіївські братчики, повернені із заслання, зібралися в Петербурзі. Жваву діяльність виявив Куліш, який із Білозерським розпочинає видавати український місячник «Основа»?

варіанти відповідей

початок українського національного відродження

скасування деяких положень Валуєвського циркуляру

участь українських діячів у декабристському русі

організаційне становлення громадівського руху

Запитання 35

Що вплинуло на трансформацію громадівського руху в Україні в 1860–1870-ті рр.?

варіанти відповідей

війни з Османською імперією

поділи Речі Посполитої

діяльність масонських лож і декабристів

циркуляри й укази царської влади

Запитання 36

Установіть послідовність утворення громадсько-політичних об’єднань XIX ст.

А) Кирило-Мефодіївське братство

Б) «Руська трійця»

В) Братство тарасівців

Г) Стара Київська громада

варіанти відповідей

А, Б, В, Г

Г, В, А, Б

Б, А, Г, В

А, Б, Г, В

Запитання 37

Видання, перші сторінки яких зображено на фото, були друкованими органами

варіанти відповідей

народовців.

москвофілів.

громадівців.

народників.

Запитання 38

Визначте напрямки діяльності громадівського руху 60-х рр. XIX ст.

1)Пропаганда соціалістичних ідей, підготовка збройного повстання проти самодержавства

2) видання підручників та популярних книжок українською мовою

3) створення мережі таємних антиурядових революційних гуртків

4) організація недільних шкіл

5) організація агрономічної служби, кредитних установ, пошти

6) видання журналу "Основа"

7) видання альманаху " Русалка Дністрова"


варіанти відповідей

2,4,6

1,2,5

2,6,7

2,4,7

Запитання 39

Протягом 1873-1876 років

варіанти відповідей

тривало польське національно-визвольне повстання.

відбувалися події Кримської війни на українських землях.

діяли українські парламентські громади в І і ІІ Державних Думах Росії.

працював «Південно-Західний відділ Російського географічного товариства».

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест