1. Заповніть пропуски у тексті.
«У 1)_____ році П. Шелеста на посаді першого секретаря ЦК КПУ змінив 2)_____ – найбільш послідовний провідник брежнєвської політики в республіці. Він доклав значних зусиль у встановленні та збереженні 3)_____ режиму в Україні, що базувався на принципах централізації влади, підпорядкування економічної та інших сфер життя союзним потребам і 4)_____».
2. Які явища та процеси характерні для УРСР у другій половині 60-х – першій половині 80-х років?
1 Надання права союзним республікам самостійно розв’язувати питання внутрішньої політики.
2 Посилення утисків та репресій щодо інакодумців.
3 Юридичне оформлення монополії КПРС на політичну
владу.
4 Відмова від директивного планування економіки країни.
5 Офіційна заборона використання української мови в
державних установах.
3. У яких твердженнях ідеться про Петра Шелеста?
1 Організатор і видавець нелегального журналу «Український вісник».
2 Став першим секретарем ЦК Компартії України за
часів перебування Л. Брежнєва на посаді першого секретаря ЦК КПРС.
3 Сприяв українізації закладів освіти і засобів масової
інформації в УРСР.
4 Розкритикований на політбюро ЦК КПРС за «недоліки
в справі інтернаціонального виховання трудящих».
5 Засуджений за звинуваченням в «антирадянській агітації й пропаганді».
4. Укажіть особливості економічного розвитку УРСР
у 70-х – першій половині 80-х рр.
1 Промисловість України була частиною єдиного загальносоюзного народногосподарського комплексу.
2 Високі досягнення в сільському господарстві внаслідок реалізації програм механізації, хімізації та меліорації.
3 Упровадження нових технологій, зростання якості
продукції важкого машинобудування, яка перевищувала світові стандарти.
4 Створення нових потужностей в атомній електроенергетиці для задоволення потреб сусідніх країн
РЕВ.
5 Інтенсифікація використання трудових ресурсів, переорієнтація структури виробництва на високотехнологічні цикли.
5. Ім’я якого історичного діяча пропущено в уривку з
джерела?
«13 лютого 1978 року указом Президії Верховної Ради
СРСР ___ був позбавлений громадянства. Він скликав
прес-конференцію і сказав, що це найсумніший день у
його житті: “Мене позбавили права померти на Батьківщині». Отоді він пішов у наступ! Влада гадала, що, випустивши совєтського дисидента, позбулася клопоту: незручно було втретє ув’язнювати всесвітньо відому людину. А він виявився ще й свідомим українцем. Та ж таки “Свобода»: “От ви були російським генералом…». – “Я ніколи не був російським генералом. Я був совєтським генералом, а родом я українець. І приїхав сюди представляти Українську Гельсінську групу».
6. Коли відбулися події, про які йдеться у фрагменті зі
спогадів І. Жиленко?
«...У кінотеатрі «Україна» під час перегляду «Тіней
забутих предків»… зібралося в кінозалі все, що було чесного на той час у Києві. Після перегляду Іван Дзюба вийшов на сцену, подякував групі і повідомив про арешти інтелігенції. Стус закликав не допустити 37-го року в Україні і запропонував на знак протесту – встати. Як це
було страшно! Дрижаки пробігли спинами. Обивательська маса кинулась до «запасного виходу», як під час пожежі. Побіг перешепт, що кінотеатр оточено і будуть «брати» всіх. І все-таки більшість у залі – встала».
7. Укажіть автора твору, про який ідеться в уривкові
з листа творчої молоді Дніпропетровська у ЦК КПУ
(1968 р.)?
«Спочатку обласні газети «Зоря» й «Прапор юності»,
марганецька міська газета виступили зі схвальними рецензіями на цей твір. А вже через місяць на одній із нарад, де були присутніми секретарі низових партійних організацій Дніпропетровщини, відповідальні працівники преси, секретар обкому КП України т.Ватченко затаврував ганьбою всі ці рецензії й дав команду пресі довести читачам, що «рабочий класс Днепропетровщини не принимает «Собора». Відразу ж газети області зарясніли, як май грушами, «мнениями рабочих о «Соборе»… Всіх, хто в будь-якій мірі й формі висловлював незгоду з кампанійщиною чи бодай випадково «взяв не ту ноту», якої вона вимагала, – всіх суворо карали. Недарма ж завідуючий ідеологічним відділом обкому т.Васильєв заявив на семінарі працівників області: «Роман «Собор» – это такой коловорот, вокруг которого группируется все идейно вредное, враждебное нашей действительности».
8. Які з тверджень характеризують розвиток культури
УРСР у другій половині 60-х – першій половині 70-х рр.?
1 Офіційна популяризація надбань історичної школи
М.Грушевського.
2 Вихід на екрани художніх фільмів нового напрямку в
українській кінематографії – «поетичного кіно».
3 Заохочення владою використання української мови в
театральних виставах та кінофільмах.
4 Перетворення теми героїзму народу у війні та розбудови народного господарства на провідну в образотворчому мистецтві.
5 Критика владою творів українських письменників,
створених за канонами соціалістичного реалізму.
9. Яка з фотографій свідчить про події та явища доби
«застою»?
10. Оберіть портрет, на якому зображено особу, якої стосуються наведені факти з біографії?
«Радянський генерал-майор, правозахисник. Перебував у
радянських тюрмах, таборах і божевільнях. Член-фундатор
Московської Гельсінської групи, підписав більшість її документів, що побачили світ у 1976–1977 рр. Один із засновників Української Гельсінської групи».
11. Укажіть ім’я історичної особи, факти з біографії якої наведено.
«Один із провідників кримськотатарського національного руху, правозахисник, учасник дисидентського руху, політв’язень. У 1944 р. разом зі співвітчизниками депортований до Узбекистану. 1961 р. приєднався до національного руху кримських татар за повернення на рідну землю; був одним із засновників у Ташкенті молодіжно-студентського «Союзу кримськотатарської молоді». Упродовж 1966–1983 рр. заарештований шість разів. Провів в ув’язненні 15 років за звинуваченнями в націоналізмі та анти радянській діяльності, антидержавній пропаганді, в укладанні і розповсюдженні антирадянських документів. У 1975–1976 рр. понад триста днів голодував в Омській тюрмі».
12. Який термін використаєте для характеристики явища: «Переважну більшість членів вищого партійного керівництва становили люди похилого віку»?
13. Сутність господарської реформи другої половини 60-х рр.:
14. Укажіть суть нових економічних підходів, запроваджених у 1965 р.
15. Які з тверджень характеризують соціально-економічний розвиток України в період загострення кризи радянської системи (сер. 1960 – початок 1980-х рр.)?
16. Укажіть характерні риси, властиві демографічним процесам в УРСР у 60-80-ті рр.
17. Укажіть характерні риси діяльності дисидентів.
18. Оберіть поняття, що можна використати для розповіді про добу «застою».
19. Укажіть причини невдачі реформ, розпочатих у 1965 р.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома