Поєднайте епізод твору з його жанром.
Жанр твору
1 соціально-побутова драма
2 соціально-психологічний роман
3 історичний роман
4 соціально-побутова повість
Уривок із твору
А «Карпо й Лаврін купили й собі по коняці. А так як на одному коні далеко не заїдеш і багато не завезеш, то вони спрягались кіньми під одну хуру й ділились заробітками пополовині…»
Б «Максим хоч і хотів би мати зятем Сидора, ще такого молодого, а
вже унтер-офіцера, та, пригадавши своє гірке московське життя, непосидяче та невільне, сам згоджувався з дочкою...»
В «У лісі щось загомоніло, струмок зашумував, забринів, і вкупі з його водами з лісу вибіг “Той, що греблі рве” – молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами…»
Г «Пішов Кирило Тур, похилившись, у своїй відлозі з горбом. Ніхто б не пізнав тепер його молодецької ходи, ні високою стану. Так собі, наче горбатий дід. Ось добирається він до Сомкової глибки…»
Д «Тепер, наживши кровавим потом копійку, спішив, щоб багатому Терпилові показатись годним його дочки; но вмісто багатого батька найшов мать і дочку в бідності і без помощі…»
Співвіднесіть жанр твору та уривок із нього.
Епізод твору
1 герой розповідає про відвідання театру в Харкові
2 конфедерати вбивають титаря, забирають його дочку
3 героїня знайомиться з Василем на весіллі подружки
4 батько виряджає сина в місто на службу до земського суду
Назва твору
А «Маруся»
Б «Гайдамаки»
В «Мартин Боруля»
Г «Наталка Полтавка»
Д «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Визначте, кому з митців належить наведене висловлювання.
Письменник
1 В.Підмогильний
2 М. Хвильовий
3 М.Коцюбинський
4 Леся Українка
Висловлювання
А « Дуже був занятий своїм оповіданням, але нарешті
скінчив. Називається воно “Тіні забутих предків”… Не знаю, чи воно вдалося мені, але коли б я хоч трохи переніс на папір колорит Гуцульщини і запах Карпат, то й з того був би задоволений…»
Б «Ім’я мого роману – “Сотник Шрамко і його сини” – картина того дивного й загадкового часу, який настав після смерті Богдана Хмельницького. На сцені будуть діяти Брюховецький і Сомко…»
В «“Місто” я почав писати зовсім для себе несподівано – воно, за первісним задумом, мало бути кіносценарієм, і то комедією»
Г «Се драма-казка, за термінологією Гауптмана (так він зве свій “Потоплений дзвін”), але я не знаю, як би се могло по-нашому зватись»
Д «Невже і герой новели був колись, як він говорить, “главковерхом чорного трибуналу комуни”? Нічого подібного! Це просто марення зарозумілого плутаника. У кращому разі він міг хіба що відступати з більшовиками!»
Установіть відповідність між твором і суголосним йому мотивом.
1 «У теплі дні збирання винограду»
2 «Балада про соняшник»
3 «Як добре те, що смерті не боюсь я...»
4 «Блакитна Панна»
А гімн весні як символу любові, життя і натхнення
Б філософське осмислення сенсу життя
В талант бачити красу в повсякденні
Г синівська любов до Батьківщини і віра в повернення на рідну землю
Д юнацька закоханість
Установіть відповідність між назвою літературного твору та наявним у ньому міфологічним образом.
Твір Міфологічний образ
1 «Мойсей» А Нявка
2 «Тіні забутих предків» Б Меркурій
3 «Кавказ» В Прометей
4 «Лісова пісня» Г Азазель
Д Русалка
З’ясуйте, яка обставина вплинула на написання твору.
Обставина Твір
1 бій під Крутами А «Пам’яті тридцяти»
2 нацистська окупація Б «Любіть Україну»
3 невиліковна хвороба автора В «Contra spem spero!»
4 розлука із землею батьків Г «Зачарована Десна»
Д «De libertate»
Установіть відповідність між персонажами одного твору
Персонаж Персонаж
1 дядько Тарас А Баронова-Козино
2 Фійона Б Карпо Ярковий
3 поштар Левко В Самійло-косар
4 прабаба Марусина Г доктор Тагабат
Д Медвин
Визначте, про якого митця йдеться у висловлюванні.
Письменник
1 І.Карпенко-Карий
2 І.Котляревський
3 Т.Шевченко
4 Г.Квітка-Основ’яненко
Висловлювання
А «Для свого часу був кращим знавцем української літературної мови, виробленої на народній основі; він найактивніше утверджував думку про її великі естетичні спроможності та широкі перспективи, довів цю здатність, написавши перший прозовий твір нової української літератури»
Б «У його творі закодовано вибір, що невблаганно поставав перед українським комуністом, роздвоюючи його свідомість: вибір між вірністю фанатичній догмі й синівською любов’ю до Матері-України…»
В «Його поема – самобутній і глибоко національний твір, де стародавніх троянців і латинян переодягнено в жупани й кобеняки українського козацтва ХVІІІ ст., що замінило собою Вергілієвих героїв…»
Г «Він був одним із батьків новочасного українського театру, визначним артистом та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література…»
Д «Я добре знав, що живопис – моя майбутня професія… І замість того, щоб вивчати її глибокі таїнства під проводом великого Брюллова, я компонував вірші, за які позбавили мене волі… справді, дивне це невгамовне покликання…»
Установіть відповідність між подіями одного і того ж твору
1 герой знімає фільм про матроса Богдана
2 герой, знищений і принижений, пішов до дівчини. Гуляючи в парку, він грубо схопив її в обійми й стиснув так сильно, що та аж розплакалася
3 герой наймає вчительку «правильних проізношеній», яка вчить його грамотно говорити «по-руському»
4 герой бачить діда «в старих срібнофольгових шатах»
А герой зустрічає лева біля Десни
Б герой застерігає бути обережним біля глибокої ковбані,бо в ній живе великий сом, який з’їв панського собаку
В герой готовий убити рідного сина, щоб той не завадив здійснити задумане
Г заробивши грошей, герой купив новий одяг і переїхав до кімнати знайомого
Д уява героя мандрує слідом за дією, що відбувається то в Місті, то в Італії, на острові Ява, в Румунії
Розпізнайте жіночий образ, опосередкована вказівка на який простежується в уривку.
Уривок
1 Як боляче пальчика серп розітнув… Як болісно серце мелодія крає…
Ти дух, що розбуджує душі від сну, Ти мрія, що їх осяває…
2 Чого дивлюся в море, у тумани. Чого, як тінь, блукаю уночі. …
Бряжчать мені невільницькі кайдани. А я шукаю сховані ключі.
3 Ой, пішов ти в море, Мусієчку, – голосила вона мовчки, – та й слід
твій солона вода змила. … Ой, подми, вітре-трамонтане, оджени в море
негоду та оджени й тумани…
4 Вилами розхитували трони, Руйнували все старе дотла,
Тільки би Шевченкова Мадонна В сніжне небуття не полягла!..
Жіночий образ
А Катерина
Б Маруся Богуславка
В Ярославна
Г Мавка
Д Галя Вишняківна
Визначте, до якого літературного напряму (течії) належить твір, уривок з якого наведено.
Літературний напрям (течія)
1 реалізм
2 імпресіонізм
3 експресіонізм
4 бароко
Уривок
А «Замкни в достатку бджолу, чи не помре з туги в той час, коли можна їй літати по квітоносних лугах? Що гірше, ніж купатися в достатку і смертельно каратися без природженого діла?»
Б «Врешті стаю. Мене спиняє біла піна гречок, запашна, легка, наче збита крилами бджіл. Просто під ноги лягла співуча арфа й гуде на всі струни. Стою і слухаю…»
В «Молодиці все сиділи одна проти другої, все шили й понашивали од злості таких безконечників, що потім прийшлось їм довго випорювать та розплутувати. Вони шили, а скоса все поглядали на того капосного віника, що стояв у кутку, під мисником…»
Г «Як уходили назад до хати, то ціла хата заридала. Як би хмара плачу, що нависла над селом, прірвалася, як би горе людське дунайську загату розірвало – такий був плач. Жінки заломили руки і так сплетені держали над старою Іванихою, аби щось ізгори не впало і її на місці не роздавило…»
Д «Первий запорожець був здоровенний козарлюга. Пика широка, засмалена на сонці; сам опасистий; довга, густа чуприна, піднявшись перше вгору, спадала за ухо, як кінська грива…»
Увідповідніть митця з висловлюванням про нього.
1 Іван Карпенко-Карий
2 Іван Франко
3 Пантелеймон Куліш
4 Тарас Шевченко
А «Він був сином мужика – і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури… Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій…»
Б «Це була досить на той час смілива думка – дати українською мовою історичний роман, а надто після «Тараса Бульби» Гоголя, і треба сказати, що автор зі свого завдання вийшов досить добре…»
В Письменник показав «ту прірву, у яку затягує людину філософія вседозволеності, «віднімання свого», винищення світу в ім’я побудови на порожньому місці нового, створеного за умоглядними, утопічними теоріями…»
Г «Він був одним із батьків новочасного українського театру, визначним артистом та при тім великим драматургом, якому рівного не має наша література…»
Д «Він змальовує дорогу древніх євреїв до Ханаану як до їхньої омріяної, Богом обіцяної національної держави і свободи. Це ж очевидна аналогія з українською нацією та її шляхом – шляхом не сорока років, а цілих століть – до своєї свободи й державності…»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома