Урок 19. ТО Україна в період системної кризи СРСР

Додано: 17 січня 2023
Предмет: Історія України, 11 клас
Тест виконано: 379 разів
89 запитань
Запитання 1

Леонід Осика, Юрій Іллєнко, Іван Миколайчук здійснили вагомий внесок у розвиток


варіанти відповідей

монументального мистецтва

театрального мистецтва

музичного мистецтва

кіномистецтва

Запитання 2

Особливість розвитку освіти України сер. 1960 – поч.. 1980-х рр.. – це


варіанти відповідей

збільшення кількості шкіл з українською мовою викладання

завершення переходу до обов’язкової загальної середньої освіти

поява навчальних закладів нового типу – гімназій, ліцеїв, колегіумів

переорієнтація профтехосвіти на підготовку фахівців сфери обслуговування, бізнесу

Запитання 3

На фото зображено


варіанти відповідей

М.Руденка, письменника, автора поезій «Всесвіт у тобі»; керівника Української Гельсінської групи

С.Параджанова, кінорежисера, автора фільмів «Тіні забутих предків», «Колір гранату»

В.Стуса, поета, автора збірок «Круговерть», «Зимові дерева»; члена Української Гельсінської групи

Є.Сверстюка, філософа, письменника, дисидента, автора збірки «Блудні сини України»

Запитання 4

Про кого з громадських діячів ідеться в спогадах сучасника: «…за своїм покликанням і з ласки Божої – поет. Він поет не тільки непересічний, а рідкісний своїм талантом і культурою. Доля призначила йому в житті ще й роль політв’язня…»?


варіанти відповідей

В.Стуса

П.Загребельного

В.Чорновола

С.Параджанова

Запитання 5

Установіть синхронність подій історії України та всесвітньої історії.


публікація в журналі «Вітчизна» роману О.Гончара «Собор» 

варіанти відповідей

Спорудження Берлінського муру 

утворення Федеративної Республіки Німеччини 

проголошення Італії республікою 

події в Чехословаччині, що отримали назву «Празька весна» 

убивство в Далласі президента США Дж. Кеннеді 

Запитання 6

Якого твору О.Гончара стосуються цитовані нижче звинувачення? «…товариш Гончар, зрілий майстер художнього слова, автор відомих творів «Прапороносці», «Людина і зброя», в своєму новому романі… як в кривому дзеркалі змалював працю, побут та духовний світ металургів і колгоспників Подніпров'я, провівши ворожий водорозділ між керівниками та масами».


варіанти відповідей

«Тронка»

«Таврія»

«Собор»

«Берег любові»

Запитання 7

Установіть відповідність між прізвищами митців та їхніми творчими здобутками.


. О.Гончар

варіанти відповідей

роман у віршах «Маруся Чурай»

кінофільм «Вавилон – ХХ»

опера «Тарас Шевченко»

кінофільм «У бій ідуть одні «старики»

роман «Собор»

Запитання 8

Установіть відповідність між прізвищами митців та їхніми творчими здобутками.


Л.Биков

варіанти відповідей

роман у віршах «Маруся Чурай»

кінофільм «Вавилон – ХХ»

опера «Тарас Шевченко»

кінофільм «У бій ідуть одні «старики»

роман «Собор»

Запитання 9

Установіть відповідність між прізвищами митців та їхніми творчими здобутками.


. І.Миколайчук

варіанти відповідей

роман у віршах «Маруся Чурай»

кінофільм «Вавилон – ХХ»

опера «Тарас Шевченко»

кінофільм «У бій ідуть одні «старики»

роман «Собор»

Запитання 10

Установіть відповідність між прізвищами митців та їхніми творчими здобутками.


Л.Костенко

варіанти відповідей

роман у віршах «Маруся Чурай»

кінофільм «Вавилон – ХХ»

опера «Тарас Шевченко»

кінофільм «У бій ідуть одні «старики»

роман «Собор»

Запитання 11

Установіть відповідність між прізвищами митців і фактами їхньої творчої біографії


О.Гончар

варіанти відповідей

кінорежисер, автор фільмів «Земля», «Поема про море», кіноповістей «Україна в огні», «Зачарована Десна»

письменник, громадський діяч, автор трилогії «Прапороносці», романів «Тронка», «Собор», «Берег любові»

поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і крона», сценаріїв до фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест»

кінорежисер, автор фільмів «Українська рапсодія», «Квітка на камені», «Тіні забутих предків», «Колір граната»

письменник, журналіст, автор романів «Первоміст», «Роксолана», «Я, Богдан», сценарію до фільму «Ярослав Мудрий»

Запитання 12

Установіть відповідність між прізвищами митців і фактами їхньої творчої біографії


О.Довженко

варіанти відповідей

кінорежисер, автор фільмів «Земля», «Поема про море», кіноповістей «Україна в огні», «Зачарована Десна»

письменник, громадський діяч, автор трилогії «Прапороносці», романів «Тронка», «Собор», «Берег любові»

поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і крона», сценаріїв до фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест»

кінорежисер, автор фільмів «Українська рапсодія», «Квітка на камені», «Тіні забутих предків», «Колір граната»

письменник, журналіст, автор романів «Первоміст», «Роксолана», «Я, Богдан», сценарію до фільму «Ярослав Мудрий»

Запитання 13

Установіть відповідність між прізвищами митців і фактами їхньої творчої біографії


С.Параджанов

варіанти відповідей

кінорежисер, автор фільмів «Земля», «Поема про море», кіноповістей «Україна в огні», «Зачарована Десна»

письменник, громадський діяч, автор трилогії «Прапороносці», романів «Тронка», «Собор», «Берег любові»

поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і крона», сценаріїв до фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест»

кінорежисер, автор фільмів «Українська рапсодія», «Квітка на камені», «Тіні забутих предків», «Колір граната»

письменник, журналіст, автор романів «Первоміст», «Роксолана», «Я, Богдан», сценарію до фільму «Ярослав Мудрий»

Запитання 14

Установіть відповідність між прізвищами митців і фактами їхньої творчої біографії


П.Загребельний

варіанти відповідей

кінорежисер, автор фільмів «Земля», «Поема про море», кіноповістей «Україна в огні», «Зачарована Десна»

письменник, громадський діяч, автор трилогії «Прапороносці», романів «Тронка», «Собор», «Берег любові»

поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і крона», сценаріїв до фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест»

кінорежисер, автор фільмів «Українська рапсодія», «Квітка на камені», «Тіні забутих предків», «Колір граната»

письменник, журналіст, автор романів «Первоміст», «Роксолана», «Я, Богдан», сценарію до фільму «Ярослав Мудрий»

Запитання 15

С. Параджанов, І. Миколайчук, Л. Биков – видатні представники українського


варіанти відповідей

кіномистецтва.

образотворчого мистецтва.

театрального мистецтва.

хореографічного мистецтва.

Запитання 16

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


В. Симоненко 

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 17

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


В. Стус 

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 18

. З’ясуйте, кому з діячів належать наведені факти біографії.


Г. Верьовка 

варіанти відповідей

актор, режисер, новатор українського театру, керівник мистецького об’єднання «Березіль» 

поет, перекладач, голова Спілки письменників України, директор Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії АН УРСР 

танцівник, хореограф, балетмейстер, організатор і художній керівник Ансамблю танцю УРСР 

митець-монументаліст, графік, фундатор новаторської художньої школи в українському мистецтві 1920-х рр. 

композитор, диригент, педагог, організатор і художній керівник Українського державного народного хору

Запитання 19

. З’ясуйте, кому з діячів належать наведені факти біографії.


П. Вірський 

варіанти відповідей

актор, режисер, новатор українського театру, керівник мистецького об’єднання «Березіль» 

поет, перекладач, голова Спілки письменників України, директор Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії АН УРСР 

танцівник, хореограф, балетмейстер, організатор і художній керівник Ансамблю танцю УРСР 

митець-монументаліст, графік, фундатор новаторської художньої школи в українському мистецтві 1920-х рр. 

композитор, диригент, педагог, організатор і художній керівник Українського державного народного хору

Запитання 20

. З’ясуйте, кому з діячів належать наведені факти біографії.


М. Рильський

варіанти відповідей

актор, режисер, новатор українського театру, керівник мистецького об’єднання «Березіль» 

поет, перекладач, голова Спілки письменників України, директор Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії АН УРСР 

танцівник, хореограф, балетмейстер, організатор і художній керівник Ансамблю танцю УРСР 

митець-монументаліст, графік, фундатор новаторської художньої школи в українському мистецтві 1920-х рр. 

композитор, диригент, педагог, організатор і художній керівник Українського державного народного хору

Запитання 21

Один з творців української естрадної музики, автор 107 пісень, 53 інструментальних творів, автор найкращих пісень року в СРСР – «Червона рута» (1971 р.) та «Водограй» (1972 р.) – це


варіанти відповідей

Л. Биков.

В. Івасюк.

І. Миколайчук.

С. Параджанов.

Запитання 22

Про активізацію дисидентського руху в Україні в др.. пол. 1970-х рр.. свідчить


варіанти відповідей

створення Української робітничо-селянської спілки

діяльність Української Гельсінської групи

організація в Києві клубу творчої молоді «Сучасник»

поява праці І.Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»

Запитання 23

Прочитайте уривок зі спогадів режисера Ю.Іллєнка та дайте відповідь на запитання. «Увечері 4 вересня 1965 р. у кінотеатрі «Україна» зібралася вся еліта Києва. Фільм був розкручений… тому його й використали організатори акції протесту. …Із зали піднімається _______________ з букетом. Говорить теплі слова, вручає квіти, раптом повертається і звертається до зали: «Почалися арешти, повторюється 37-й рік…» …Вскакує _____________ і кричить українською крізь гул запущеної чекістами сирени: «Хто проти тиранії – встаньте!» Прізвище яких громадських діячів пропущено в уривку?


варіанти відповідей

І.Дзюба, В.Стус

В.Стус, Л.Лук'яненко

Л.Лук'яненко, В.Чорновіл

В.Чорновіл, М.Руденко

Запитання 24

Чи правильне твердження?

Піднесення опозиційного руху в Україні в др.. пол. 1960-х – на поч.. 1970-х рр.. було передусім спричинено:

1. подіями в Чехословаччині, які отримали назву «Празька весна»

2. інтервенцією СРСР в Афганістан та згортанням міжнародної політики «розрядки»

 


варіанти відповідей

обидва варіанти правильні

тільки 1-й варіант правильний

тільки 2-й варіант правильний

обидва варіанти не правильні

Запитання 25

Які цілі діяльності Української Гельсінської групи?


варіанти відповідей

ознайомлювати світове співтовариство з фактами порушення прав людини в Україні

сприяти реформуванню радянської політичної системи в Україні

ознайомлювати українську громадськість із Загальною декларацією прав людини

Запитання 26

Що було однією з ознак дисидентського руху в Україні в др.. пол. 1960 – перш. пол. 1980-х років?


варіанти відповідей

домінування релігійної течії, її підтримка з боку православної церкви

координація масових антиурядових акцій з московськими групами

поширення руху лише в західних областях України

мирний, ненасильницький характер боротьби

Запитання 27

На чию адресу були висунуті такі звинувачення? «Ця «праця» має явний антирадянський характер… в ній зводиться наклеп на національну політику КПРС, робиться спроба… розпалити ворожнечу між українським і російським народами. З цією метою автор вдається до спотворення положень ленінської національної політики, змісту творів класиків марксизму-ленінізму з національного питання».


варіанти відповідей

В.Стуса

І.Дзюби

О.Гончара

Л.Костенко

Запитання 28

Установіть відповідність між поняттями та їхнім основним змістом.


дисидентство

варіанти відповідей

теорія і практика, основою яких є ставлення до людини як до найвищої цінності, захист її права на свободу, розвиток її здібностей

практика, згідно з якою головним чинником досягнення мети є суб’єктивні бажання та довільні рішення осіб, які її здійснюють

морально-політична опозиція до існуючого державного (політичного) ладу, панівних у суспільстві ідеології та цінностей

теорія і практика, основою яких є теза про пріоритетність загальнолюдських цінностей над цінностями окремої нації

теорія і практика, що орієнтується на збереження та підтримання традиційних суспільних цінностей і морально-правових норм

Запитання 29

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


М.Руденко  

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 30

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


 В.Мороз

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 31

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


 В.Стус

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 32

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


 В.Чорновіл

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 33

Утворення Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод пов’язано з


варіанти відповідей

подіями «Празької весни»

інтервенцією радянських військ до Афганістану

ухваленням ООН Загальної Декларації прав людини

проведення Наради з безпеки та співробітництва в Європі

Запитання 34

Через «самвидав» упродовж 1970 – поч.. 1980-х років розповсюджувалась інформація


варіанти відповідей

«…про порушення свободи слова, судові і позасудові репресії в Україні, становище українських політв’язнів у тюрмах і таборах…»

«про проблеми та досягнення передової української радянської науки, її роль у піднесенні розвитку народного господарства республіки…»

«…про здобутки й перспективи радянської економіки, роль Комуністичної партії Радянського Союзу в покращенні добробуту радянських людей…»

«…про боротьбу народів за свою свободу, духовне та соціальне розкріпачення, роль СРСР у зміцненні миру у всьому світі…»

Запитання 35

Головне завдання діяльності Української Гельсінської групи


варіанти відповідей

реалізація Україною конституційного права на вихід зі складу СРСР

ліквідація монополії КПРС на владу та демократизація суспільного життя в Україні

ознайомлення світового співтовариства з фактами порушення прав людини в Україні

здійснення структурної перебудови економіки України на ринкових засадах

Запитання 36

Що стало наслідком підписання СРСР угоди, уривок з якої процитовано: «…Держави-учасниці поважатимуть права людини та основні свободи, включаючи свободу думки, совісті, релігії та переконань, для всіх, незалежно від раси, статі, мови та релігії…»?


варіанти відповідей

завершення «хрущовської відлиги»

зародження Народного руху України

створення Української Гельсінської групи

початок «косигінської реформи»

Запитання 37

Установіть синхронність подій історії України та всесвітньої історії.


суд у Львові над членами Української робітничо-селянської спілки (УРСС)

варіанти відповідей

Спорудження Берлінського муру 

утворення Федеративної Республіки Німеччини 

проголошення Італії республікою 

події в Чехословаччині, що отримали назву «Празька весна» 

убивство в Далласі президента США Дж. Кеннеді 

Запитання 38

Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характеризуючи їх.


загострення кризи радянської системи (сер. 1960 – поч.. 1980-х рр..)

варіанти відповідей

«відлига», «лібералізація», науково-технічна революція, «раднаргоспи», «шістдесятники»

«Розвинений соціалізм», «радянський народ», «застій», неосталінізм, Українська Гельсінська група

п'ятирічка, колективізація, Голодомор, масові репресії, «Розстріляне відродження»

мобілізація, евакуація, «голокост», «новий порядок», «рух Опору»

Голод, індустріалізація, колективізація, «ждановщина», «лисенківщина»

Запитання 39

У листі до Президії Верховної Ради СРСР В.Стус писав: «…Репресії 1972 р. показали, що в дискусії з українськими «дисидентами» влада не знайшла більш переконливих аргументів, ніж застосування сили, а умови в таборах переконали мене у тім, що простір застосування цієї сили не знає кінця». Перехід влади до застосування сили проти українських дисидентів спричинено


варіанти відповідей

утворенням Української Гельсінської групи

зміною вищого керівництва Комуністичної партії України

поширенням «самвидавчого» журналу «Український вісник»

акцією протесту під час прем’єри фільму «Тіні забутих предків»

Запитання 40

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»

 

Яка організація ставила перед собою таку мету?


варіанти відповідей

Український національний фронт

Українська головна визвольна рада

Українська робітничо-селянська спілка

Українська Гельсінська група

Запитання 41

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»


. У якому році створено цю організацію?


варіанти відповідей

1951 р.

1965 р.

1976 р.

1989 р.

Запитання 42

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»


Хто з діячів зображених на фото, був членом цієї організації?

варіанти відповідей
Запитання 43

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»


Яке явище радянської дійсності слід характеризувати, використовуючи наведений історичний документ?


варіанти відповідей

дисидентство

політичну реабілітацію

перебудову

відлигу

Запитання 44

Із якою подією пов’язаний діяч, зображений на фото?




варіанти відповідей

створення Української Гельсінської спілки

заснування Української робітничо-селянської спілки

повстання політичних в’язнів у Норільському концтаборі

акцією протесту в кінотеатрі «Україна» проти арештів дисидентів

Запитання 45

Із якою подією пов’язаний діяч, зображений на фото?




варіанти відповідей

створення Української Гельсінської спілки

заснування Української робітничо-селянської спілки

повстання політичних в’язнів у Норільському концтаборі

акцією протесту в кінотеатрі «Україна» проти арештів дисидентів

Запитання 46

Із якою подією пов’язаний діяч, зображений на фото?




варіанти відповідей

створення Української Гельсінської спілки

заснування Української робітничо-селянської спілки

повстання політичних в’язнів у Норільському концтаборі

акцією протесту в кінотеатрі «Україна» проти арештів дисидентів

Запитання 47

Що було характерним для діяльності дисидентів в УРСР?


варіанти відповідей

підготовка до збройного повстання

здійснення низки терористичних актів

викривання антигуманної суті комуністичного режиму

заклики до скасування депутатської недоторканності 

Запитання 48

«Самвидав» – це один із методів боротьби дисидентів у СРСР й УРСР, що полягав у


варіанти відповідей

поширенні серед населення української національної символіки.

написанні листів-протестів до вищого партійно-радянського керівництва.

неофіційному виготовленні та розповсюдженні літературних і публіцистичних творів.

друкуванні в державних засобах масової інформації критичних матеріалів.

Запитання 49

Установіть відповідність між подією періоду «застою» та її наслідком.


підписання СРСР Гельсінського Заключного акту Наради з питань безпеки та співробітництва в Європі

варіанти відповідей

проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР 

«друга хвиля» масових арештів дисидентів 

активізація та організаційне оформлення дисидентського правозахисного руху 

відновлення вертикальної системи управління економікою 

юридичне закріплення однопартійної політичної системи

Запитання 50

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


М. Руденко 

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи 

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 51

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


В. Стус 

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи 

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 52

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


В. Чорновіл

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи 

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 53

Розгляньте фото палітурок видань і виконайте завдання. Ці візуальні джерела доречно використати для створення презентації 


варіанти відповідей

«Дисидентський рух в Україні».

«Українські письменники-шістдесятники».

«Ідеологізація культурного життя в Україні».

«Засоби масової інформації Радянської України». 

Запитання 54

Проаналізуйте фрагмент історичного документа та виконайте завдання до нього. «...Відчувалася загальна потреба якогось “роз’яснення”, якогось виступу в цій справі [арештів]. Офіційні кола мовчали. Серед тих, хто багато в чому не погоджувався з офіційною національною політикою, не знайшлося кому виступити одверто, принципово й на всю широчінь питання. Тоді довелося взятися за цю справу мені. У вересні–грудні 1965 року я написав, а наприкінці того ж року надіслав на адресу Шелеста й Щербицького працю “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, у якій звинувачував КПРС і КПУ в антидемократизмі та проведенні жорсткої русифікації під виглядом інтернаціоналізму». 


Хто із зображених на фото діячів є автором наведеного уривку документа? 

варіанти відповідей
Запитання 55

Проаналізуйте фрагмент історичного документа та виконайте завдання до нього. «...Відчувалася загальна потреба якогось “роз’яснення”, якогось виступу в цій справі [арештів]. Офіційні кола мовчали. Серед тих, хто багато в чому не погоджувався з офіційною національною політикою, не знайшлося кому виступити одверто, принципово й на всю широчінь питання. Тоді довелося взятися за цю справу мені. У вересні–грудні 1965 року я написав, а наприкінці того ж року надіслав на адресу Шелеста й Щербицького працю “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, у якій звинувачував КПРС і КПУ в антидемократизмі та проведенні жорсткої русифікації під виглядом інтернаціоналізму». 


«Працю», згадану в уривку документа, автор написав під впливом арештів


варіанти відповідей

дисидентів

колаборантів

остарбайтерів

номенклатурників

Запитання 56

Проаналізуйте фрагмент історичного документа та виконайте завдання до нього. «...Відчувалася загальна потреба якогось “роз’яснення”, якогось виступу в цій справі [арештів]. Офіційні кола мовчали. Серед тих, хто багато в чому не погоджувався з офіційною національною політикою, не знайшлося кому виступити одверто, принципово й на всю широчінь питання. Тоді довелося взятися за цю справу мені. У вересні–грудні 1965 року я написав, а наприкінці того ж року надіслав на адресу Шелеста й Щербицького працю “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, у якій звинувачував КПРС і КПУ в антидемократизмі та проведенні жорсткої русифікації під виглядом інтернаціоналізму». 


Якою була реакція компартійного керівництва УРСР на згадану в документі «працю»?


варіанти відповідей

початок цькування автора

розгортання публічної дискусії

припинення зросійщення освіти

виправдання судом заарештованих

Запитання 57

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


А.-Х. Султан 

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 58

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


Н. Челібіджіхан 

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 59

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


П. Григоренко 

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 60

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


М. Джемілєв

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 61

На яке явище в житті радянських людей у період «застою вказує карикатура?


варіанти відповідей

хронічний дефіцит товарів широкого вжитку

низький рівень соціального захисту населення

політичну активність старшого покоління

дитячу безпритульність

Запитання 62

Які явища були характерні для суспільного розвитку України в 1970 – на поч.. 1980-х років?

1. домінування подвійної моралі, що виправдовувала незаконні способи задоволення особистих потреб

2. загострення житлової проблеми, наростання товарного дефіциту

3. прискорення темпів зростання реальних доходів населення


варіанти відповідей

1, 3

1, 2

2, 3

1, 2, 3

Запитання 63

На якій проблемі радянської дійсності 1970 – 1980-х рр.. фокусує увагу зображена карикатура?


варіанти відповідей

соціальній незахищеності людей похилого віку

непопулярності легкоатлетичного спорту

погіршенні стану здоров'я молодого покоління

бюрократизмі державного управлінського апарату

Запитання 64

«Спеціальне обслуговування в медичних установах, можливості для відпочинку на державних дачах і всесоюзних курортах, забезпечення дефіцитними товарами, окремі санаторії та будинки відпочинку», – привілеї, властиві в радянській Україні


варіанти відповідей

непманам.

дисидентам.

номенклатурі.

«шістдесятникам».

Запитання 65

Яке явище радянської дійсності др.. пол. 1960-х рр.. відображає карикатура?


варіанти відповідей

низьку якість обслуговування в торговельних закладах

розкрадання державного майна на робочих місцях

технологічну відсталість харчової промисловості

систематичне пияцтво на робочому місці 

Запитання 66

Яке явище радянської дійсності другої половини 1960-х – 1980-х рр. відображено на карикатурі?


варіанти відповідей

стрімке зростання цін на товари широкого вжитку

розкрадання державного майна на робочих місцях

поглиблення технологічної відсталості легкої промисловості

систематичні перевірки громадян співробітниками міліції 

Запитання 67

Яка особливість економічного розвитку України 1970 – поч.. 1980-х рр.. підтверджується поданими нижче даними? «У республіці, на яку припадало 2, 6 % території СРСР, було побудовано майже 40 % атомних енергоблоків, продукувалося близько 40 % усієї радянської сталі, 34 % вугілля, 51 % чавуну. …частка промисловості, що працювала на споживчий ринок, становила 29 %, а в розвинутих країнах цей показник сягав 50 – 60 %...»


варіанти відповідей

посилення економічної самостійності

зростання конкурентоспроможності продукції

деформованість структури економіки

зниження матеріало- та енергомісткості виробництва

Запитання 68

Стан народного господарства УРСР у 1970 – 1980-х рр.. характеризувався


варіанти відповідей

пріоритетним розвитком підприємств легкої та харчової промисловості

стрімким зростанням обсягів сільськогосподарського виробництва

переходом до інтенсивних методів господарювання

падіння темпів промислового виробництва

Запитання 69

Що було однією з особливостей економічного розвитку УРСР в 1970-х – на поч.. 1980-х рр..?


варіанти відповідей

прогресуючий занепад у рамках загальносоюзної економіки

зниження матеріало- та енергомісткості виробництва

зростання конкурентоспроможності продукції

посилення процесів децентралізації управління промисловістю

Запитання 70

«…Ліквідувати Українську Раду народного господарства. Визнати за необхідне ліквідувати Ради народного господарства економічних районів УРСР» - це рішення засвідчило


варіанти відповідей

згортання хрущовських реформ

реалізація державного суверенітету республіки

скорочення масштабів сталінських репресій

поглиблення політики перебудови

Запитання 71

Прочитайте уривок із книги М.Горбачова «Життя і реформи» та виконайте завдання. «Реформа була для свого часу досить сміливою, перш за все в плані розширення самостійності підприємств і товарно-грошових відносин між ними. Добре пам’ятаю, яке пожвавлення вона викликала в суспільстві, які породила надії, надавши позитивний вплив на розвиток економіки у УІІІ п’ятирічці, мабуть, найбільш успішній у післявоєнні роки». Описана реформа проводилася під керівництвом


варіанти відповідей

М.Хрущова

П.Шелеста

М.Підгорного

О.Косигіна

Запитання 72

На яке явище в житті радянських людей у період «застою вказує карикатура?


варіанти відповідей

хронічний дефіцит товарів широкого вжитку

низький рівень соціального захисту населення

політичну активність старшого покоління

дитячу безпритульність

Запитання 73

Що було однією з характерних особливостей економічного розвитку СРСР та УРСР на початку 1980-х рр.?


варіанти відповідей

скорочення частки сировинно-видобувної промисловості

стрімке зростання дефіциту товарів народного споживання

скорочення видатків на потреби військово-промислового комплексу

запровадження ринкових механізмів управління народним господарством 

Запитання 74

Установіть відповідність між подією періоду «застою» та її наслідком.


ліквідація рад народного господарства 

варіанти відповідей

проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР 

«друга хвиля» масових арештів дисидентів 

активізація та організаційне оформлення дисидентського правозахисного руху 

відновлення вертикальної системи управління економікою 

юридичне закріплення однопартійної політичної системи

Запитання 75

На якій проблемі радянської дійсності 1970 – 1980-х рр.. фокусує увагу зображена карикатура?


Малюнок 1Напис на карикатурі: "- Молоді люди! Походили б для тренування з моєю заявою... - Що ти, бабцю! Ми більше п'ятдесяти кілометрів не ходимо!"


варіанти відповідей

соціальній незахищеності людей похилого віку

непопулярності легкоатлетичного спорту

погіршенні стану здоров'я молодого покоління

бюрократизмі державного управлінського апарату

Запитання 76

Які явища були характерні для суспільного розвитку України в 1970 – на поч.. 1980-х років?

1. домінування подвійної моралі, що виправдовувала незаконні способи задоволення особистих потреб

2. загострення житлової проблеми, наростання товарного дефіциту

3. прискорення темпів зростання реальних доходів населення


варіанти відповідей

1, 3

1, 2

2, 3

1, 2, 3

Запитання 77

Яке поняття є зайвим в логічному ланцюжку: «відлига – застій – дисидентство – перебудова»?


варіанти відповідей

відлига

застій

дисидентство

перебудова

Запитання 78

Одним із проявів політико-ідеологічної кризи радянської моделі розвитку України в 1970 – на поч.. 1980-х рр.. є


варіанти відповідей

поява концепції «розвиненого соціалізму» внаслідок усвідомлення нереальності побудови комунізму

розмежування владних повноважень між Комуністичною партією України та Радами народних депутатів

утвердження принципів плюралізму на хвилі протестних настроїв у суспільстві

зростання самостійності та активності громадських неурядових організацій

Запитання 79

Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характеризуючи їх.


загострення кризи радянської системи (сер. 1960 – поч.. 1980-х рр..)

варіанти відповідей

«операція «Вісла», «ждановщина», «космополітизм», «лисенківщина»

«стаханівський рух», «закон про п’ять колосків», «Розстріляне відродження», «форсована індустріалізація»

«застій», «номенклатура», «дефіцит», «правозахисник»

«голокост», «новий порядок», «рух Опору», «колабораціонізм»

«відлига», «лібералізація», «раднаргоспи», «шістдесятники»

Запитання 80

Поява в сер. 1970-х рр.. концепції «розвиненого соціалізму» стала одним із проявів


варіанти відповідей

політико-ідеологічної кризи радянської моделі розвитку

утвердження принципів політичного плюралізму

активізації дисидентського правозахисного руху

становлення багатопартійності в суспільстві

Запитання 81

Установіть синхронність подій історії України та всесвітньої історії.


обрання П.Шелеста на посаду Першого секретаря ЦК КПУ 

варіанти відповідей

Спорудження Берлінського муру 

утворення Федеративної Республіки Німеччини 

проголошення Італії республікою 

події в Чехословаччині, що отримали назву «Празька весна» 

убивство в Далласі президента США Дж. Кеннеді 

Запитання 82

Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характеризуючи їх.


загострення кризи радянської системи (сер. 1960 – поч.. 1980-х рр..)

варіанти відповідей

«відлига», «лібералізація», науково-технічна революція, «раднаргоспи», «шістдесятники»

«Розвинений соціалізм», «радянський народ», «застій», неосталінізм, Українська Гельсінська група

п'ятирічка, колективізація, Голодомор, масові репресії, «Розстріляне відродження»

мобілізація, евакуація, «голокост», «новий порядок», «рух Опору»

Голод, індустріалізація, колективізація, «ждановщина», «лисенківщина»

Запитання 83

«Кожний, хто живе на Радянській Україні, любить її, з гордістю говорить: «моя Україна», «наша Україна». І це цілком природно і закономірно. Тут ми народилися, виросли як громадяни, будівники комунізму…» - це уривок із книги


варіанти відповідей

Петра Шелеста

Миколи Руденка

В'ячеслава Чорновола

Володимира Щербицького

Запитання 84

Укажіть ключові положення Конституції УРСР 1978 р. (три відповіді)


варіанти відповідей

УРСР є організацією диктатури трудящих і експлуатованих мас пролетаріату та найбіднішого селянства

державною мовою УРСР є українська мова, УРСР забезпечує її функціонування в усіх сферах суспільного життя

уся влада в УРСР належить народові, який здійснює державну владу через Ради народних депутатів, що становлять політичну основу УРСР

УРСР складається із семи областей і Молдавської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки

керівною і спрямовуючою силою радянського суспільства, ядром його політичної системи є Комуністична партія Радянського Союзу

найвищим законодавчим і розпорядчим органом державної влади УРСР є Рада Народних Комісарів УРСР

основу економічної системи УРСР становить соціалістична власність на засоби виробництва у формі державної та колгоспно-кооперативної власності

Запитання 85

Проголошення керівництвом СРСР курсу на «зближення та злиття націй у “нову історичну спільноту – радянський народ”...» призвело до


варіанти відповідей

збільшення в школах кількості навчальних годин з історії України.

зростання в суспільстві інтересу до надбань української культури.

посилення процесу русифікації та скорочення сфери вживання української мови.

скасування цензури на літературні твори мовами національних меншин. 

Запитання 86

Одна з характерних ознак суспільно-політичного життя СРСР наприкінці 1970-х – на початку 1980-х рр. – це


варіанти відповідей

скорочення масштабів бюрократичного апарату.

легалізація неформальних громадських організацій.

конституційне закріплення концепції «розвиненого соціалізму».

розмежування повноважень партійних і радянських органів влади. 

Запитання 87

Яку думку намагався донести до населення радянської України автор зображеної листівки-карикатури?


варіанти відповідей

безперспективність боротьби за незалежність України

декларативний характер положень Основного Закону Української РСР

територіальні зазіхання радянської Росії на територію України

економічна залежність УРСР від радянської Росії

Запитання 88

Установіть відповідність між подією періоду «застою» та її наслідком.


ухвалення Конституції УРСР

варіанти відповідей

проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР 

«друга хвиля» масових арештів дисидентів 

активізація та організаційне оформлення дисидентського правозахисного руху 

відновлення вертикальної системи управління економікою 

юридичне закріплення однопартійної політичної системи

Запитання 89

Укажіть прояви політико-ідеологічної кризи радянського ладу в середині 1960-х – на початку 1980-х рр.


варіанти відповідей

поява концепції «розвиненого соціалізму»

стрімка русифікація середньої та вищої освіти

проведення політики десталінізації

посилення репресій проти інакомислячих

формування багатопартійності

започаткування масового страйкового руху

придушення повстань політв’язнів ГУЛАГу

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест