Укажіть збірки Василя Стуса:
Яке твердження є правильним?
О земле втрачена, явися
бодай у зболеному сні
і лазурове простелися,
пролийся мертвому мені!
І поверни у дні забуті,
росою згадок окропи,
віддай усеблагій покуті
і тихо вимов: лихо, спи!..
У рядках вірша використано такі художньо-стильові засоби:
Відбуваючи покарання в таборі особливого режиму ВС-389/36 с. Кучино Чусовського району Пермської області, В.Стус створює збірку:
Установіть відповідність між письменником і висловлюванням про нього.
Письменник:
1 Микола Куліш 2 Григір Тютюнник 3 Василь Стус
Висловлювання:
А «Серед його тюремних творів для мене найдорожчі його інтимні поезії, його відчайдушне вміння знаходити для душі місце всюди — в найкарколомніших знущаннях, у найбезпросвітнішому мороці сучасності»
Б.«Його новели і повісті суворі, витримані у вищих вимогах правди життєвої і художньої, автор не заграє зі світом, з героями й з істиною, письмо його точне, вивірене, ощадливе, часто новели нагадують мовби гравюри на сталі»
В «Український театр дістав свою найкращу комедію, може, свою єдину комедію, якщо властивістю комедії вважати легкість, грайливість, ритмічність, грацію на підложжі глибокого, але тільки натякненого змісту»
Співвіднесіть ім’я митця з висловлюванням про нього.
Митець:
1 Павло Тичина 2 Володимир Сосюра 3 Василь Стус
Висловлювання:
А.«Син Донеччини, задушевний лірик, він був серед тих, хто глибоко відчув красу українського поетичного слова і виявив його нові можливості…»
Б «У кабінеті письменника стояв фрегат під вітрилами, який, очевидно, нагадував роки юності біля чорноморських берегів, де митець разом з Довженком стояв біля витоків зародження українського кіно…»
В «Перший поет-оптиміст в українській новітній літературі, слова «Соняшних кларнет» якого здебільшого означають рух, настрій, колір, а передовсім — музичний тон, барвозвук…»
Г «Тих віршів не можна гортати – в них треба входити і повільно обживати, як обживав поет на етапах свої камери – і тоді відкривається унікальна сторінка поезії ХХ віку – віку відчуження…»
Жанр якого твору можна визначити як медитація або молитва?
З якого твору цитата «Де не стоятиму – вистою», що стала крилатим висловом?
Митець розкриває свою незламність, готовність до боротьби та стійкість переконань у творі
Який мотив є домінантним у поезії «Господи, гніву пречистого…»?
Який художній засіб є провідним у рядках?
Господи, гніву пречистого
благаю — не май за зле…
Ліричний герой поезії «Господи, гніву пречистого…» сприймає трагічні обставини як
Установіть відповідність між автором і віршованими рядками з твору.
1 Дмитро Павличко 2 Василь Стус 3 Ліна Костенко 4 Василь Симоненко
А Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги,
Переплелись, як мамине шиття,
Мої сумні і радісні дороги.
Б Україно, ти моя молитва,
Ти моя розпука вікова...
Гримотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.
В Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов'їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
Г Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія — це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
Д Думою тугу розвіюю,
щоб був я завжди такий,
яким мене мати вродила
і благословила в світи.
Увідповідніть ім’я письменника з висловлюванням про нього.
Письменник:
1 Павло Тичина 2 Андрій Малишко 3 Іван Драч 4 Василь Стус
Висловлювання:
А «Це був кінодраматург, відчайдушний реформатор у сфері поетики. Найулюбленіший жанр його ранньої творчості – балада. Його новаторство насамперед полягає в прагненні поєднати прадавнє народнопоетичне й сучасне осягнення життя…»
Б «Принциповий, нетерпимий до будь-якої неправди, не міг миритися з радянською ідеологією… Так, у вересні 1965 року, під час прем’єри фільму С. Параджанова “Тіні забутих предків” у Києві, узяв участь в акції протесту проти масових політичних репресій у Радянському Союзі…»
В «Його перші спроби вражали всіх сучасників. Він був особливим, бо в ньому поєдналося все – він був і музикантом, і художником, і поетом. Дивовижної чистоти і святості ця людина була. І як його стали ламати і крутити… Але попри все він зумів відбутися як великий поет на початку своєї діяльності…»
Г «Поет-патріот і воїн за духом, ще у 20-х роках минулого століття на фронтах громадянської війни у складі добровольчої армії УНР захищав суверенність Вітчизни, осмислював поразку її в закордонних таборах для інтернованих осіб і розвивав ідею утвердження державності України, перебуваючи на теренах чехословацької еміграції…»
Д «Митець приятелював із такими відомими письменниками, як Максим Рильський та Остап Вишня, писав тексти до пісень, які звучали в Довженкових фільмах. Проте найкращі свої пісні створив у співавторстві з композитором Платоном Майбородою…»
Увідповідніть автора та рядки з його твору.
Автор:
1 Андрій Малишко 2 Іван Драч 3 Василь Симоненко 4 Василь Стус
Рядки:
А «Буду, мамо горда і вродлива, / З тебе дивуватися повік...»
Б «І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка, / І засмучені очі хороші, блакитні твої».
В «Сорочку мати вишила мені / Червоними і чорними нитками»
Г «Вірою тугу розвіюю, / щоб був я завжди такий, / яким мене мати родила…»
Д «І раптом побачив сонце, / Красиве засмагле сонце…»
Який художній засіб виділено в наведеному рядку?
Про давнє минуле кричить мовчазливо (П.Тичина)
" Феноменом доби" Василь Стус назвав
Який художній засіб П. Тичина використав у рядках
Твій погляд, ніби пролісок несмілий,
Немов трава, що зеленить граніт,
Неначе спогад нерозумно-милий…
Назва представників нової генерації, яких влада переслідувала за свободу творчості, міститься в рядку
Провідний мотив твору "На колимськім морозі калина..."
Визначити художній засіб у рядках вірша "На колимськім морозі калина..." "і зійшлися кінці і начала на оцій чужинецькій землі"
Поезія "Як добре те, що смерті не боюсь я..." безпосередньо перегукується з віршем
Який художній засіб використано в рядку: "Вірою тугу розвіюю, щоб був я завжди такий"?
Прочитайте уривок із твору.
Стало смеркати,розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч. Дзвонили дзвони.
У цих рядках НЕМАЄ
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома