Зображене в уривку
– Христос Воскресé! – І розвіявся мóрок.
Упали кайдани з невольницьких рук.
– Спішіть! Байдаки у відкритому морі!
Поблизу нема ні галер, ні фелюк!
суголосне з подіями твору
Прочитайте текст, у якому пропущено окремі фрагменти інформації.
«Сюжет __________ взято з часів __________. Соціальні антагонізми, що виявилися відразу по смерті Богдана Хмельницького, служать тлом для історії двох закоханих героїв – __________»
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
Олександр Довженко у творі «Майстер корабля» став прототипом образу
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього.
Колекціонер кольорових олівців
Життя було сіре як передзимові краєвиди
а кольори які йому доводилось бачити
були такі тьмяні
що в них не вірилося
А райдуга з'являлася дуже рідко –
двічі-тричі за все життя –
і про неї він тільки й знав
що зі старих книжок та від матері
На всю зарплатню яку він отримував
за роботу в якійсь установі
купував олівці
дешевші й дорожчі
по шість олівців у коробці
і по двадцять чотири
Ховав їх у шафи і під ліжко
а коли заглядав туди
то несподівано знаходив райдугу
Василь Голобородько
Порушену в поезії проблему найкраще розкрито у вислові
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього.
Колекціонер кольорових олівців
Життя було сіре як передзимові краєвиди
а кольори які йому доводилось бачити
були такі тьмяні
що в них не вірилося
А райдуга з'являлася дуже рідко –
двічі-тричі за все життя –
і про неї він тільки й знав
що зі старих книжок та від матері
На всю зарплатню яку він отримував
за роботу в якійсь установі
купував олівці
дешевші й дорожчі
по шість олівців у коробці
і по двадцять чотири
Ховав їх у шафи і під ліжко
а коли заглядав туди
то несподівано знаходив райдугу
Василь Голобородько
Цей твір є
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього.
Колекціонер кольорових олівців
Життя було сіре як передзимові краєвиди
а кольори які йому доводилось бачити
були такі тьмяні
що в них не вірилося
райдуга з'являлася дуже рідко –
двічі-тричі за все життя –
і про неї він тільки й знав
що зі старих книжок та від матері
На всю зарплатню яку він отримував
за роботу в якійсь установі
купував олівці
дешевші й дорожчі
по шість олівців у коробці
і по двадцять чотири
Ховав їх у шафи і під ліжко
а коли заглядав туди
то несподівано знаходив райдугу
Василь Голобородько
Порівняння є в рядку
Увідповідніть назву твору зі словами головного персонажа.
Назва твору
1 «Камінний хрест»
2 «Я (Романтика)»
3 «Зачарована Десна»
4 «Мина Мазайло»
Слова персонажа
А «Оце саме «ге» і є моє лихо віковічне. Прокляття, якесь каїнове тавро, що по ньому мене впізнаватимуть навіть тоді, коли я возговорю не те що чистою руською, а небесною, ангельською мовою».
Б «Я не приверженець ні старого села, ні старих людей, ні старовини в цілому. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм. Коли ж обертаюсь я часом до криниці, з якої пив колись воду, і до моєї білої привітної хатини і посилаю їм у далеке минуле своє благословення, я роблю ту лише "помилку", яку роблять і робитимуть, скільки й світ стоятиме, душі народні живі всіх епох і народів, згадуючи про незабутні чари дитинства»
В «Сонце пражить, але не пражить, аж вогнем сипле, а я колінкую з гноєм наверх, аж шкіра з колін обскакує. Піт із-за кожного волоска просік, та й так ми солоно в роті, аж гірко. Ледви я добивси на гору. А на горі такий вітрець дунув на мене, за мінуту в попереці зачєло ножами шпикати...»
Г «До кінофабрики я приїхав молодий і простий, як солдат з булавою маршала в ранці. Я, підскакуючи, ходив по місту, дивувався на море й забивав голову різною романтикою».
Д «Темним волохатим силуетом стоїть на сході княжий маєток, тепер – чорний трибунал. комуни. Я повертаюсь і дивлюсь туди, і тоді раптом згадую, що шість на моїй совісті... Шість на моїй совісті? Ні, це неправда. Шість сотень, шість тисяч, шість мільйонів – тьма на моїй совісті!!!»
Увідповідніть ім'я письменника з висловлюванням про його творчість.
Письменник
1 Михайло Коцюбинський
2 Іван Франко
3 Василь Стефаник
4 Іван Котляревський
Висловлювання
А «Талановитий новеліст прищепив експресіонізм на український ґрунт і втілив його в українську народну тематику».
Б «Його травестія така цілковита, що про Вергілія читач уже й не пам'ятає. Натомість він бачить перед собою українських козаків, які вибралися на бучну й веселу виправу, де їх ждуть фантастичні пригоди».
В «Якби народ не зберіг легенд про його дивовижне життя, якби зосталася одна-єдина його епітафія, то й вона блиснула би для людства спалахом дивовижної сили й осяяння: "Світ ловив мене, та не впіймав!»
Г «"Пролог" являє собою апострофу високого громадянського звучання з усіма формальними ознаками монологічної розмови, де автор ототожнює себе зі співцем, трибуном свого народу й веде розмову зі слухачем і сприймачем драматичного монологу – народом».
Д «Письменник дає читачеві ключ до розуміння цієї складної óбразної мови природи, носіями якої виступають "дійові особи" – ниви у червні, сонце, зозуля, жайворонки та інші óбрази».
У рядках
Кохана спить, кохана спить,
Піди збуди. Цілуй їй очі.
Кохана спить...
провідним художнім засобом є
Увідповідніть назви творів, що належать до одного літературного жанру.
Назва твору
1 «Катерина»
2 «Ви знаєте, як липа шелестить…»
3 «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
4 «Кайдашева сім’я»
Назва твору
А «Захар Беркут»
Б «Чого являєшся мені у сні?..»
В «Мойсей»
Г «Чорна рада»
Д «Три зозулі з поклоном»
У рядках
О панно Інно, панно Інно!
Я – сам. Вікно. Сніги...
Сестру я Вашу так любив –
Дитинно, злотоцінно...
провідним художнім засобом є
З’ясуйте, яка обставина вплинула на написання твору.
Обставина:
1 бій під Крутами
2 нацистська окупація
3 невиліковна хвороба автора
4 розлука із землею батьків
Твір:
А «Пам’яті тридцяти»
Б «Любіть Україну»
В «Contra spem spero!»
Г «Зачарована Десна»
Д «De libertate»
Словами «Ой Морозе, Морозенку…» починається
Славетну перемогу козацького війська біля Жовтих Вод («Жовтого» чи «Золотого» Броду) оспівано у творі
Героїчну битву козацького війська проти татарських нападників зображено у творі
Марусю Чурай уважають автором твору
Про героїчну битву українського війська проти загарбників біля Савур-могили йдеться у творі
У творі «Чи не той то Хміль» ідеться про
Над Чорним морем у Великодню суботу відбуваються події твору
У календарно-обрядовій пісні є рядки
Словами
Та нехай мій батько добре дбає,
Ґрунтів, великих маєтків нехай
не збуває,
Великих скарбів не збирає… –
звертається до козаків
Рядки
Така її доля… О Боже мій милий!
За що ж ти караєш її, молоду?
За те, що так щиро вона полюбила
Козацькії очі?..
суголосні з життєвими обставинами ліричного героя твору
Розпізнайте жіночий образ, опосередкована вказівка на який простежується в уривку.
Уривок
1
Як боляче пальчика серп розітнув…
Як болісно серце мелодія крає…
Ти дух, що розбуджує душі від сну,
Ти мрія, що їх осяває…
2
Чого дивлюся в море, у тумани.
Чого, як тінь, блукаю уночі.
…Бряжчать мені невільницькі кайдани.
А я шукаю сховані ключі.
3
Ой, пішов ти в море, Мусієчку, – голосила
вона мовчки, – та й слід твій солона вода
змила. … Ой, подми, вітре-трамонтане,
оджени в море негоду та оджени й
тумани…
4
Вилами розхитували трони,
Руйнували все старе дотла,
Тільки би Шевченкова Мадонна
В сніжне небуття не полягла!..
Жіночий образ
А Катерина
Б Маруся Богуславка
В Ярославна
Г Мавка
Д Галя Вишняківна
Старослов'янське прислів'я «Хто не помститься – за того Бог не помститься» характеризує образ
«Дівчина володіла рідкісним голосом і вмінням складати пісні, які за короткий час співала Україна», – так схарактеризовано авторку твору, у якому є рядки
Увідповідніть назви жанрових різновидів пісень з уривками.
Жанровий різновид пісні
1 історична
2 родинно-побутова
3 суспільно-побутова
4 календарно-обрядова
Уривок
А «По садочку ходжу, / Кониченька воджу, / Через свою неньку / Нежонатий ходжу».
Б «Добре було нашим батькам на Вкраїні жити, / Дак не знали наші батьки панщини робити».
В «Ой на Івана, та й на Купала / Там дівчинонька квіти збирала».
Г «За Сибіром сонце сходить, / Хлопці, не зівайте, / Ви на мене, Кармелюка, / Всю надію майте!»
Д «Таку пісню чорнобрива / В степу заспівала. / Зілля дива наробило – / Тополею стала».
Увідповідніть рядки, які взято з того самого твору.
Рядки
1 «Ой як болить моє серце, / А сльози не ллються».
2 «Ой, втікали вражі ляхи – / Погубили шуби...»
3 «Мати сина в доріженьку / Слізно проводжає…»
4 «Летять три зозуленьки, / І всі три рябенькі…»
Рядки
А «Тяжко жити без милого / І в своїй сторонці!»
Б «Гей, поїхав Хмельницький / К Золотому Броду…»
В «Прийми ж мою Марусеньку / Як рідну дитину!»
Г «Де матінка плаче. / Там Дунай розлився…»
Д «Взяли його, поставили / На Савур-могилу…»
Наприкінці ХХ століття діяло літературне угруповання
У творі «Intermezzo» слова «Ми таки стрілись на ниві і мовчки стояли хвилину — я і людина. То був звичайний мужик» є
Літературне угруповання ВАПЛІТЕ очолював
У рядках
Кленусь тобі, веселий світе,
Кленусь тобі, моє дитя.
Що буду жити, поки жити
Мені дозволить дух життя!
провідним художнім засобом є
Прочитайте уривок, визначте автора та використані поетичні фігури.
Народе мій, замучений, розбитий,
Мов паралітик той на роздорожжу,
Людським презирством, ніби струпом, вкритий!
Твоїм будущим душу я тривожу,
Від сорому, який нащадків пізніх
Палитиме, заснути я не можу.
Персонажів цього пам’ятника згадано в
Установіть відповідність між персонажами одного твору.
Персонаж
1 Ігор
2 Ярема
3 Тетерваковський
4 Кий
Персонаж
А Ярославна
Б Гонта
В Бондарівна
Г Либідь
Д Терпилиха
Увідповідніть назву твору з його рядками.
Назва твору
1 «Слово про похід Ігорів»
2 «Бджола та Шершень»
3 «Всякому місту – звичай і права»
4 «Повість минулих літ»
Рядки з твору
А «Почнемо не за вимислом Бояна, / А просто, як насправді все було».
Б « Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотрібним».
В «Знаю, що смерть – як коса замашна, / Навіть царя не обійде вона».
Г «Візьмемо жону його Ольгу за князя свого Мала і Святослава [візьмемо]…»
Д «Слава навіки буде з тобою, / Вольності отче, Богдане-герою!»
З’ясуйте, кому з авторів належить уривок твору.
1 Іван Нечуй-Левицький
2 Пантелеймон Куліш
3 Іван Франко
4 Нестор Літописець
А Карпо йшов помаленьку, скоса поглядаючи на Довбишів двір. Перед ним блиснув вугол білої стіни, підперезаний внизу червоною призьбою; зачорніли чорною плямою одчинені двері з одвірками, помальованими ясно-синьою фарбою з червоною вузькою смужкою навкруги.
Б Весело й тяжко згадувати нам тебе, старий паш діду Києве! Бо й велика слава не раз тебе осіяла, і великії злигодні на тебе з усіх боків збирались.
В До кінофабрики я приїхав молодий і простий, як солдат з булавою маршала в ранці. Я, підскакуючи, ходив до місту, дивувався на море й забивав голову різною романтикою.
Г І перемогли вони деревлян. Деревляни ж побігли й заперлися в городах своїх. А Ольга кинулася з сином своїм на Іскоростень-город, бо ті вбили були мужа її, і стала довкола города з сином своїм.
Д Стародавнє село Тухля – се була велика гірська оселя з двома чи трьома чималими присілками, всього коло півтора тисячі душ. Село й присілки лежали не там, де лежить теперішня Тухля, але геть вище серед гір, у просторій подовжній долині, що тепер поросла лісом і зоветься Запалою долиною.
Оберіть НЕПРАВИЛЬНЕ твердження про «Повість минулих літ».
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома