Встановлення комуністичного тоталітарного режиму в Україні.

Додано: 3 березня
Предмет: Історія України, 10 клас
41 запитання
Запитання 1

Зібрання, г8а якому було ухвалено рішення про скасування "воєнного комунізму" і перехід до нової економічної політики.

варіанти відповідей

Х з'їзд РКБ(б) (березень 1921 р.);

V Всеукраїнський з'їзд рад (грудень 1921 р.);

VІІ Всеукраїнський з'їзд рад (грудень 1922 р.);

І Всесоюзний з'їзд рад (грудень 1922 р.);

Запитання 2

Прочитайте й укажіть період, про який йдеться


"З 11 тис. підприємств, розташованих в Україні, працювало 2552, з 57 доменних печей - лише одна".

варіанти відповідей

до Першої світової війни;

період Першої світової війни;

1917-1920 рр.;

початок 20-х рр. ХХ ст.

Запитання 3

Найголовніший крок у переході від політики "воєнного комунізму" до нової економічної політики:

варіанти відповідей

дозвіл іноземцям брати деякі підприємства у концесію;

заміна продовольчої розкладки продовольчим податком;

скасування заборони на дрібне приватне підприємництво;

скасування загальної трудової повинності.

Запитання 4

Укажіть правильне твердження:

варіанти відповідей

атеїстичне керівництво більшовицької партії оголосило релігію своїм історичним союзником;

неп стояв на перешкоді відродженню селянського підприємництва у сфері переробки сільськогосподарської продукції;

з перших же кроків українізація зіткнулася з опором партійного і державного апарату;

Влад Чубар був провідником націонал-комуністичного напряму.

Запитання 5

Сутність поняття "українізація":

варіанти відповідей

добровільне вивчення української мови, запровадження двомовних шкіл, підготовка працівників державних органів, які розуміють українську мову;

запровадження державності української мови, здобуття вищої освіти тільки українською мовою, підготовка і висування кадрів української національності у партійні та державні органи;

запровадження навчання, видання книг і преси українською мовою, підготовка кадрів української національності у партійні та державні органи, запровадження діловодства українською мовою;

обов'язковість української мови для партійних і державних працівників, запровадження навчання в школах лише українською мовою, організація культосвітніх закладів, видання книг і преси українською мовою.

Запитання 6

Зібрання, на якому було ухвалено рішення про початок коренізації:

варіанти відповідей

VІ Всеукраїнський з'їзд рад (грудень 1921 р.);

VІІ Всеукраїнський з'їзд рад (грудень 1922 р.);

ХІІ з'їзд РКП(б) (квітень 1923 р.);

ІІ Всесоюзний з'їзд рад (січень 1924 р.);

Запитання 7

Назва плану утворення союзної держави, за яким усі радянські республіки мали увійти до складу РСФРР, а також його ініціатор(и):

варіанти відповідей

автономізація, Йосиф Сталін;

кооперація, Микола Кондратьєв;

конфедерація, група грузинських більшовиків;

федералізація, Володимир Ленін.

Запитання 8

Головна мета плану ДЕЕЛРО (ГОЕЛРО), ухваленого VІІ Всеросійським з'їздом рад (грудень 1920 р.);

варіанти відповідей

забезпечення безробітних робочими місцями на будівництві електростанцій;

забезпечення населення Росії й України електроенергією;

перетворення енергетичної галузі на основну експортну галузь радянської економіки;

створення в Росії, Україні та інших радянських республіках умов для індустріалізації.

Запитання 9

Укажіть правильне твердження:

варіанти відповідей

договірна форма федерації довела свою життєздатність;

кількість шкіл з українською мовою викладання у 1930 р. зменшилася до 35%;

у лютому 1921 р. зафіксовано 118 значних повстань, спрямованих проти політики "воєнного комунізму";

терор щодо духовенства послаблював соціальне напруження в суспільстві.

Запитання 10

Завдання, яке ставила влада, запроваджуючи українізацію:

варіанти відповідей

перебудова культури в Україні на ідеологічних засадах марксизму;

поширення культурних досягнень українських діячів культури в інших радянських республіках, передусім у РСФРР;

розбудова української державності та незалежності;

утвердження національної свідомості та патріотизму серед українців.

Запитання 11

Укажіть правильне твердження:

варіанти відповідей

Олександр Довженко був видатним режисером театру;

неп упроваджувався швидше на селі, починаючи з 1921 р.;

Микола Скрипник у 1925-1928ирр. очолював КП(б)У;

у 1925-1926 рр. у промисловості державний сектор становив понад 86%.

Запитання 12

Укажіть правильне твердження:

варіанти відповідей

керівництво КП(б)У не орієнтувалося на центр, а захищало національні інтереси українського народу;

селяни під час непу без вагань вибирали колективне господарство;

українізація сприяла залученню до культурного будівництва багатьох представників національної інтелігенції;

Харківський тракторний завод у 1921 р. випустив перший український трактор.

Запитання 13

Укажіть правильне твердження:

варіанти відповідей

Михайло Волобуєв аргументовано довів, що за радянської влади Україна перестала бути економічною колонією Росії;

жодну з голодуючих губерній України не було звільнено від податку, що спричиняло численні жертви;

особливо палким прихильником сталінського плану "автономізації" був Християн Раковський, за іронічним висловом Йосифа Сталіна, "липовий українець";

сильними були позиції приватного капіталу в машинобудуванні та вугільній промисловості.

Запитання 14

Укажіть правильне твердження:

варіанти відповідей

діяльність радянських і зарубіжних організацій допомоги голодуючим була відчутною в Україні від початку голоду;

літературно-художні об'єднання у 20-х рр. відразу ж забороняли;

у 1925 р. в Україні діяло понад 11300 виробничих сільськогосподарських кооперативів;

Микола Хвильовий був прихильником відриву України від Радянської Росії.

Запитання 15

Наслідки підписання союзного робітничо-селянського договору між УСРР та РСФРР:

варіанти відповідей

закріплення державної самостійності УСРР, визнання її з боку радянської Росії;

підтвердження "військово-політичної" єдності України та Росії, закріплення обмеженості державного суверенітету УСРР;

сприяння подальшому обмеженню державного суверенітету України, передача у спільне з Росією керівництво питань зовнішньої торгівлі, пошти і телеграфу, праці, шляхів сполучення;

сприяння розширенню державного суверенітету України, надання незалежності у вирішенні військових, господарських і фінансових питань.

Запитання 16

Група населення, що чинила опір проведенню українізації:

варіанти відповідей

більшість населення, що у важких післявоєнних умовах не сприймали ідей відродження української культури;

державні чиновники та партійні функціонери, переважно не українці, яким інтереси українського культурного відродження були чужі, наприклад, Дмитро Лебідь, виступив з "теорією боротьби двох культур";

значна частина селянства, яка в силу своєї неосвіченості, не розуміла важливість процесу відродження української мови та культури;

українська інтелігенція, що не хотіла співпрацювати з більшовиками, вважаючи політику українізації тимчасовою й обмеженою.

Запитання 17

Головна причина політичної кризи на початку 1921 р.:

варіанти відповідей

діяльність опозиційних до КП(б)У політичних партій;

масовий антирадянський повстанський рух;

міжнародне невизнання УСРР як незалежної держави;

політика "воєнного комунізму", що призвела до господарської розрухи.

Запитання 18

У якому уривку з історичного джерела відображено одну з причин упровадження на початку 1920-х рр. політики "коренізації"?:

варіанти відповідей

"Від російської літератури нам треба тікати якомога швидше, тому що вона тяжить над нами в віках... Вигодовувати на ній наше молоде мистецтво - це означає затримати його розвиток";

"Замість того, щоб...розвивати зв'язок з культурою братнього російського народу...частина інтелігенції скочується на позиції занепадницької буржуазної культури. Ці митці відриваються від народу, захоплюючись техноцизмом..."

Зростання української культури та української інтелігенції йде швидкими темпами і якщо ми не візьмемо в руки цього руху, він може піти мимо нас...віддавати цей рух у руки чужих нам елементів не можна ні в якому разі...";

"Наше завдання: добити контрреволюційні елементи, викрити націоналістичні ухили, розгорнути роботу з виховання партійних мас, а також широких мас у дусі пролетарського інтернаціоналізму...".

Запитання 19

Установіть відповідність:


1 Михайло Волобуєв;

2 Василь Липківський;

3 Микола Скрипник;

4 Олександр Шумський.


А генеральний секретар ЦК КП(б)У в 1925-1928 рр.;

Б економіст, автор статті "До проблем української економіки";

В митрополит УАПЦ (1921-1927 рр.);

Г нарком освіти УСРР у 1924-1927 рр.;

Д нарком освіти УСРР у 1927-1933 рр.

варіанти відповідей

1-А, 2-В, 3- Г, 4-Б;

1-В, 2-Б, 3- А, 4-Г;

1-Д, 2-Б, 3- Г, 4-В;

1-Б, 2-В, 3- Д, 4-Г.

Запитання 20

Установіть послідовність подій:

А входження УСРР до складу СРСР;

Б початок політики "коренізації" в УСРР;

В проголошення курсу на індустріалізацію;

Г рішення про початок непу.

варіанти відповідей

Г-1, А-2, Б-3, В-4;

Б-1, В-2, А-3, Г-4;

А-1, Б-2, В-3, Г-4;

Г-1, В-2, А-3, Б-4.

Запитання 21

Укажіть губернії УСРР, у яких відбувся голод у 1921-1923 рр.:

1 Донецька;

2 Запорізька;

3 Катеринославська;

4 Київська;

5 Подільська;

6 Сумська;

7 Чернігівська.

варіанти відповідей

4, 6, 7;

3, 5, 7;

1, 2, 3;

2, 4, 6.

Запитання 22

Укажіть основні завдання українізації:

1 виховання кадрів з представників корінної національності;

2 впровадження в роботу державного, партійного апарату рідної для населення мови;

3 перебудова української культури на національних засадах;

4 підтримка національної церкви;

5 приєднання до УСРР всіх територій, населених українцями;

6 розвиток української мови на території інших радянських республік;

7 розширення мережі шкіл та інших начальних закладів рідною мовою.

варіанти відповідей

2, 3, 6;

1, 2, 7;

2, 5, 6;

5, 6, 7.

Запитання 23

Укажіть галузі, які перебували у віданні українського уряду після входження до складу СРСР:

1 армія, флот;

2 зовнішньополітичні відносини і зовнішня торгівля;

3 освіта;

4 охорона здоров'я;

5 соціальне забезпечення;

6 транспорт;

7 фінанси.

варіанти відповідей

2, 6, 7;

3, 4, 5;

1, 4, 7;

3, 5, 6.

Запитання 24

Вкажіть основні риси нової економічної політики:

1 вільна внутрішня торгівля при збереженні державної монополії на зовнішню;

2 господарський розрахунок на рівні трестів;

3 державний контроль над усіма сферами виробництва і розподілу;

4 колективна власність на землю, на основі якої створювалися колгоспи;

5 передача дрібних підприємств в оренду та приватну власність при збереженні великої промисловості в руках держави;

6 планово-адміністративні методи керівництва народним господарством;

7 продовольча диктатура, насадження колгоспів.

варіанти відповідей

2, 5, 6;

3, 5, 7;

4, 6, 7;

1, 2, 5.

Запитання 25

Яких видів мистецтва за непу стосуються об'єднання з назвами: "Плуг", "Гарт", "Вапліте":

варіанти відповідей

кіно;

театру;

живопису;

літератури.

Запитання 26

Яку назву отримала система відносин між РСФРР і УСРР після укладення Союзного робітничо-селянського договору, за яким дві республіки вступали у воєнний та господарський союз?:

варіанти відповідей

договірна федерація;

автономізація;

конфедерація;

союзна республіка.

Запитання 27

ХІV з'їзд ВКП(б) у грудні 1925 р. увійшов в історію як такий, що..:

варіанти відповідей

ухвалив постанову "Про заміну розкладки натуральним податком";

затвердив першу Конституцію СРСР;

проголосив політику коренізації;

проголосив курс на індустріалізацію.

Запитання 28

Який термін пропущено у тексті:


" Голова Раднаркому Х. Раковський став противником плану___________. Сталінський підхід він уважав небезпечним для радянського ладу. Протести Х. Раковського (його підтримав В. Ленін) зробили своє: Радянський Союз був створений на федеративній основі, союзні республіки залишилися формально рівноправними."


варіанти відповідей

воєнно-політичного союзу;

автономізації;

договірної федерації;

конфедерації.

Запитання 29

Укажіть особливості непу в УСРР.

1 запровадження цієї політики раніше, ніж у Росії;

2 неприйняття нової економічної політики більшістю громадян;

3 менші податки, ніж в інших радянських республіках;

4 збіг у асі з голодом 1921-1923 рр. у південних та степових районах;

5 збіг у часі з проведенням політики українізації (КОРЕНІЗАЦІЇ).

варіанти відповідей

4, 5;

1, 2;

2, 5;

2, 4.

Запитання 30

У яких твердженнях ідеться про Олександра Шумського?:


1 обіймав посаду наркома освіти в 1924-1927рр., був одним із натхненників і керівників політики українізації;

2 виступив громадським обвинувачувачем на процесі "СВУ"; у період від 1934 до 1937 рр. працював головою Раднаркому УРСР;

3 на початку 1933 р. був відряджений в Україну як особистий представник Сталіна з необмеженими повноваженнями;

4 1927 р. звинувачений у "націоналістичному ухилі". 1933 р. заарештований та засуджений за звинуваченнями у націоналізмі;

5 у вересні 1928 р. затвердив новий український правопис (робота над ним тривала понад три роки).

варіанти відповідей

1, 2;

1, 4;

2, 5;

3, 5.

Запитання 31

Про яку церковну організацію ідеться у листі секретаря ЦК КП(б)У Дмитра Мануїльського від 1922 р.?


"Ще задовго до вилучення цінностей у нас розпочалась боротьба ________ проти російської екзархічної. Ця національна релігійна боротьба не завершилась і нині. Розкладання церкви у нас повинне піти по двох лініях: з одного боку, у загальнофедеративному масштабі по відношенню до пануючої російської екзархічної церкви шляхом виділення із неї обновленських елементів. З другого боку, нам належить звернути особливу увагу на розкол самої оновленої _____церкви, яка є політичною фортецею петлюрівщини. Ми повинні розпочати компанію за виділення із останньої тих прошарків духовенства, які засуджують петлюрівський рух і стоять на грунті визнання соціальних і політичних завоювань Жовтневої революції".

варіанти відповідей

Українську греко-католицьку церкву;

Українську автокефальну православну церкву;

Українську православну церкву Московського патріархату;

Російську православну церкву в Україні.

Запитання 32

Що було характерним для політичного та соціально-економічного становища України в 1921-1928 рр.?


1 на всіх етнічних теренах України остаточно утвердилася радянська форма державності;

2 спалахи збройних антибільшовицьких визвольних повстань в країні, організовані С. Петлюрою;

3 заохочування до виробництва необхідної суспільству продукції в УСРР економічними засобами;

4 урахування інтересів середнього селянства УСРР, забезпечення добровільності у створенні комун;

5 ліквідація проявів інакомислення й насадження монопольної влади партії над суспільством;

6 зростання представництва українців у партійно-радянському апараті.

варіанти відповідей

1, 2, 5;

2, 4, 6;

3, 4, 5;

3, 5, 6.

Запитання 33

Які поняття та терміни відбивають суть нової економічної політики:

1 стахановці;

2 госпрозрахунок;

3 коренізація;

4 продрозкладка;

5 кооперація;

6 продподаток.

варіанти відповідей

1, 2, 4;

1, 3, 6;

2, 5, 6;

3, 4, 5.

Запитання 34

Коли відбулося ухвалення документа, уривок з якого наведено?:


"РСФРР і УСРР входять між собою у військовий і господарський союз... Для кращого здійснення зазначеної в пункті 1 мети, обидва уряди оголошують об'єднаними такі комісаріати: перше - військових і морських сил, друге - Вищу раду народного господарства; третє - зовнішнього торгу,ч етверте - фінансів; п'яте - праці, шосте - шляхів і сьоме - пошт і телеграфу",

варіанти відповідей

1920 р.;

1922 р.;

1923 р.;

1924 р.

Запитання 35

Які причини зумовили перехід до політики, що про неї йдеться в уривку з резолюції конференції КП(б)У?:


"1. Основним моментом нової економічної політики в промисловості є принцип зосередження сил і засобів пролетарської держави на завданнях піднесення великих підприємств, які за своїм господарським укладом найбільше відповідають формам державного каптіталізму.

2. Від системи розподілу державою всіх матеріальних ресурсів ми прийшли до системи часткового розподілу лише державних ресурсів, одержуваних в порядку надходження продподатку і з виробництва підприємств, які лишилися в безпосередньому керуванні держави. Певна частина державних ресурсів і ресурси приватного господарства дістають право вільного обігу на товарному ринку за принципом купівлі-продажу..."

варіанти відповідей

завершення реалізації плану ГОЕЛРО;

вимога країн Антанти - переможниць у Першій світовій війні;

прагнення сконцентрувати усі ресурси для перемоги у громадянській війні;

політична та соціально-економічна криза.

Запитання 36

Коли влада Української СРР офіційно розпочала впроваджувати політику, про яку йдеться в уривку зі "Щоденника" Сергія Єфремова?:


"...От справжня злоба дня. Просто стогін і гвалт стоїть по установах. Виданий був наказ, щоб усі службовці вміли по-українському, але як ніхто із росіян і "тоже - малоросов" того всерйоз не брав, то граматики і словник любенько собі спочивали під спудом. Аж тут почали іспити робити і, хто не складе, - виганяти. От тут от і почалося...".

варіанти відповідей

1919 р.;

1921 р.;

1923 р.;

1929 р.

Запитання 37

Установіть відповідність між історичними подіями в УСРР у 1920-х рр. та їхніми наслідками:


1 перехід до непу;

2 запровадження політики коренізації (українізації);

3 утвердження директивного плану в економіці;

4 зміна адміністративно-територіального поділу в УСРР.


А утворення Кримської АСРР;

Б суцільна криза радянської економічної системи, зумовлена політикою "воєнного комунізму";

В утворення Молдавської АСРР;

Г перманентні хлібозаготівельні кризи у сільському господарстві;

Д спроба утвердити радянську владу у республіках, шляхом розв'язання національного питання.

варіанти відповідей

1-Б, 2- Д, 3 - Г, 4-В;

1-А, 2- В, 3 - Б, 4-Г;

1-Г, 2- Д, 3 - А, 4-Б;

1-Д, 2- В, 3 - Г, 4-В;

Запитання 38

Установіть послідовність подій:

А ухвали Раднаркому УСРР щодо українізації;

Б затвердження Конституції СРСР;

В Другий зимовий похід армії УНР;

Г Затвердження Союзного договору І З'їздом рад СРСР,

варіанти відповідей

1-Б, 2 - А, 3 - Г, 4 - В;

1-Г, 2 - Б, 3 - А, 4 - В;

1-В, 2 - Г, 3 - Б, 4 - А;

1-В, 2 - Г, 3 - А, 4 - Б;

Запитання 39

Що передбачала нова економічна політка в УСРР 1921-1928 рр.?


1 заборону приватної власності та ліквідацію товарно-грошових відносин;

2 централізацію управління виробництвом і розподілом матеріальних ресурсів;

3 обєднання підприємств промисловості в госпрозрахункові трести;

4 передання дрібних підприємств в оренду організаціям і приватним особам;

5 оздоровлення грошового обігу через діяльність банків;

6 передання підприємств великої промисловості в оренду приватним особпм,


варіанти відповідей

2, 4. 6;

1, 4, 5;

3, 4, 5;

3, 5, 6.

Запитання 40

Які з тверджень розкриють суть радянської політики коренізації?


1 підготовка, виховання та призначення на керівні посади кадрів із представників корінної національності;

2 витіснення мов національних меншин з освіти та культури;

3 усунення представників інших національностей з посад у межах їх компактного проживання, заміна їх українцями;

4 утвердження національної свідомості та патріотизму серед українців, пільги українськомовним у здобутті вищої освіти;

5 упровадження в діяльності державного та партійного апарату рідної для населення мови;

6 розширення мережі шкіл та інших навчальних закладів із рідною мовою викладання.

варіанти відповідей

1, 5, 7;

1, 5, 6;

1, 4, 5;

1, 3, 5

Запитання 41

Установіть відповідність між іменами історичних діячів та їхніми стислими характеристиками:


1 Михайло Волобуєв;

2 Лазар Каганович;

3 Микола Скрипник;

4 Олександр Шумський.


А У 1925-1928 рр. - генеральний секретар ЦК КП(б)У, ініціатор репресій проти національно свідомої її частини;

Б Відомий діяч міжнародного соціалістичного руху. У січні 1919 р. очолив український радянський уряд;

В Від 1924 до 1927 р. - нарком освіти УСРР, активно проводив політику українізації. Згодом звинувачений у "націоналістичному ухилі";

Г Активний учасник установлення радянської влади в Україні. В 1922-1933 рр. - нарком освіти УСРР;

Д український економіст, автор концепції економічної самодостатності УСРР, у 1928 р. звинувачений у націоналухильництві.

варіанти відповідей

1-А, 2-Г, 3-Д, 4-В;

1-Б, 2-Д, 3-А, 4-Г;

1-Д, 2-А, 3-Г, 4-В;

1-В, 2-Б, 3-Г, 4-А.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест