Слова Олександра Довженка «О українська земле, як укривавилась ти! Ріки кров’ю поналивано, озера – слізьми та жалем. Байраки й переправи трупом запалися… Степи гнівом утоптано, та прокляттям, та тугою й жалем…» перегукуються зі ставленням до рідної землі автора твору
Зразком усної народної творчості є рядки
Засудження загарбницької політики Російської імперії – ідея твору
У творі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» селяни не довірили Чіпці пасти громадську отару, бо
Наказний гетьман, вірний послідовник політики Богдана Хмельницького, шляхетний, мужній – так можна схарактеризувати
Рядки з пісні Чути: кру-кру-кру, / В чужині умру, / Заки море перелечу, / Крилонька зітру суголосні з проблематикою твору
Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.
«Поема … – самобутній і глибоко національний твір, де стародавніх … переодягнено в жупани й кобеняки українського козацтва ХVІІІ століття, у каптани й мундири тодішнього чиновництва, де широким пензлем змальовано побут тогочасного панства, що замінило собою … олімпійців».
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
Схема містить ключові образи поезії
Словами «Я душу дав тобі? А тіло збавив! / Бо що ж тепера з тебе? Тінь! Мара!..» звертається
Україно, ти моя молитва, / Ти моя розпука вікова…
Гримотить над світом люта битва / За твоє життя, твої права… –
стверджує ліричний герой поезії
Ознаки постмодернізму притаманні рядкам
«Сміхом крізь сльози» можна схарактеризувати зображене в обох творах рядка
«Торкнувся склянки білими вустами. / Повільно пив. І випив. І погас. / О сонце, сонце, промінь мій останній! / Оце і є вся правдонька про нас…», – розповідає про свого коханого
Справжнє ім’я автора, який розповів про українську родину Сірків із Зеленого Клину, –
Композиційною особливістю твору «Зачарована Десна» є
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
В руках ціпок, за поясом сопілка –
На тлі шляхів знайомий силует.
Це йде мислитель, вчитель і поет,
Бо в далеч кличе звабниця мандрівка.
Увесь народ – його сім’я велика.
Вітчизни небо – це його намет.
Хоч тілом він похилий очерет –
Душа небес торкнулась сонцелика.
Степи прокреслив вільним летом птиці,
Скарби розсіяв золотим крилом.
Напившись мудрості з джерел криниці,
Він сам пролився світлим джерелом.
Тоді й тепер, в погоду і негоду,
Він б’є ключем з душі свого народу.
Рядки
Увесь народ – його сім’я велика. / Вітчизни небо – це його намет.
Хоч тілом він похилий очерет – / Душа небес торкнулась сонцелика
суголосні із життєвою позицією героя твору
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
В руках ціпок, за поясом сопілка –
На тлі шляхів знайомий силует.
Це йде мислитель, вчитель і поет,
Бо в далеч кличе звабниця мандрівка.
Увесь народ – його сім’я велика.
Вітчизни небо – це його намет.
Хоч тілом він похилий очерет –
Душа небес торкнулась сонцелика.
Степи прокреслив вільним летом птиці,
Скарби розсіяв золотим крилом.
Напившись мудрості з джерел криниці,
Він сам пролився світлим джерелом.
Тоді й тепер, в погоду і негоду,
Він б’є ключем з душі свого народу.
За жанром цей твір є
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
В руках ціпок, за поясом сопілка –
На тлі шляхів знайомий силует.
Це йде мислитель, вчитель і поет,
Бо в далеч кличе звабниця мандрівка.
Увесь народ – його сім’я велика.
Вітчизни небо – це його намет.
Хоч тілом він похилий очерет –
Душа небес торкнулась сонцелика.
Степи прокреслив вільним летом птиці,
Скарби розсіяв золотим крилом.
Напившись мудрості з джерел криниці,
Він сам пролився світлим джерелом.
Тоді й тепер, в погоду і негоду,
Він б’є ключем з душі свого народу.
У творі йдеться про автора рядків
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
В руках ціпок, за поясом сопілка –
На тлі шляхів знайомий силует.
Це йде мислитель, вчитель і поет,
Бо в далеч кличе звабниця мандрівка.
Увесь народ – його сім’я велика.
Вітчизни небо – це його намет.
Хоч тілом він похилий очерет –
Душа небес торкнулась сонцелика.
Степи прокреслив вільним летом птиці,
Скарби розсіяв золотим крилом.
Напившись мудрості з джерел криниці,
Він сам пролився світлим джерелом.
Тоді й тепер, в погоду і негоду,
Він б’є ключем з душі свого народу.
Ключовими до ідейного змісту поезії є всі слова рядка
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
В руках ціпок, за поясом сопілка –
На тлі шляхів знайомий силует.
Це йде мислитель, вчитель і поет,
Бо в далеч кличе звабниця мандрівка.
Увесь народ – його сім’я велика.
Вітчизни небо – це його намет.
Хоч тілом він похилий очерет –
Душа небес торкнулась сонцелика.
Степи прокреслив вільним летом птиці,
Скарби розсіяв золотим крилом.
Напившись мудрості з джерел криниці,
Він сам пролився світлим джерелом.
Тоді й тепер, в погоду і негоду,
Він б’є ключем з душі свого народу.
У кожній строфі твору є
Увідповідніть назву твору з прислів’ям, що розкриває його ідею.
1 «Наталка Полтавка»
2 «Кайдашева сім’я»
3 «Мойсей»
4 «Intermezzo»
А Де багато господинь, то ту хату хоч покинь.
Б Воля дорожча за життя.
В Де чоловік старий, а жінка молода – там рідко згода бува.
Г Робота дратує, а природа лікує.
Д Роботящі руки гори вернуть.
Увідповідніть назви творів, що належать до одного літературного жанру.
Назва твору
1 «Катерина»
2 «Ви знаєте, як липа шелестить…»
3 «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
4 «Кайдашева сім’я»
Назва твору
А «Захар Беркут»
Б «Чого являєшся мені у сні?..»
В «Мойсей»
Г «Чорна рада»
Д «Три зозулі з поклоном»
Увідповідніть назву твору з його художніми образами.
Назва твору
1 «Сом»
2 «Чари ночі»
3 «Пам’яті тридцяти»
4 «Лебеді материнства»
Художні образи
А сани, місяць, Дукля
Б весна, Фауст, молодість
В казка, син, Батьківщина
Г Оскіл, пан, гуси
Д українці, цвіт, Каїн
Увідповідніть ім’я автора з уривком його твору.
Автор
1 Валер’ян Підмогильний
2 Юрій Яновський
3 Олесь Гончар
4 Григір Тютюнник
Уривок
А «Я виходжу з-за клубу в новенькому дешевому костюмі (три вагони цегли розвантажив з хлопцями-однокурсниками, то й купив) і з чемоданчиком у руці. І перше, що бачу – хату Карпа Яркового. А перед нею – молоденька сосна рівними рядочками на жовтому піску…»
Б «Наші кроки в кіно були спробами дитини, що вчиться ходити. Батьки наші винайшли фотографію. Ми цю фотографію пристосували до фіксування руху. Віддрукувавши позитиви, ми рухали їх перед щілиною в картоні…»
В «Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна. (Це я добре пам’ятаю!). І мій неможливий біль, і моя незносна мука тепліють у лампаді фанатизму перед цим прекрасним печальним образом…»
Г «Через кілька днів своєї розпачливої самотності він силоміць вирядився до інституту. Так, стипендію йому призначили. Й, замість радіти, він ображено подумав: вісімнадцять карбованців! Казали – двадцять п’ять. А сам він потай надіявся ще на більше…»
Д «Боязко й недовірливо відчинилися двері. Я зайшов до кімнати, тримаючи автомат напоготові. Натиснув ліхтарик, і в смузі електричного сяйва завмерла біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застигла в подиві, закриваючи груди розпущеними косами…»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома