В уривку
Да яворинка упала, да когось вона вбила,
Да убила вона вдовиного сина.
Да лежить син неділю, да лежить син другую,
Да й на третю неділю вилетіли три зозулі:
Да й що одна біленька – то моя миленька,
Да й що друга біліша – то сестра рідніша,
Да й що третя сивенька – то моя ненька
є образи, наявні також у творі
О, якби в дурні мені не пошитись, Щоб без свободи не міг я лишитись, – переймається ліричний герой твору
Історія кохання безіменного вояка й словацької дівчини Терези – тема твору
«Обурений Яків де Бальмен малює карикатуру. На передньому плані величезна афіша з написом “Соте й останнє підкорення Кавказу”, а нижче дрібнішими літерами: “Великий спектакль перед походом генералів”», – сказано про художника, якому присвячено твір
Думою тугу розвіюю, / щоб був я завжди такий, / яким мене мати вродила / і благословила в світи, – благає Господа ліричний герой поезії
«Та й бриклива ж ти, Мотре, хоч я тебе колись любив за той перець. Вже дуже наперчила!» – докоряє дружині персонаж твору
Вислів «Воли в ярмі, та й ті ревуть, а то щоб душа християнська всяку догану, всяку кривду терпіла й не озвалась!» суголосний з назвою
У формі спогадів написано обидва твори в рядку
На малюнку зображено епізод твору
Не захотів «вертатись на сталінську “родіну” тому, що підлість, цинізм і жорстокість більшовиків не знає меж» автор твору, де персонажами є
«Гуцульщина вимальовується перед нами такою, якою її бачили самі гуцули, які глибоко вірили, ніби природа одухотворена, жива, дійова, вся заселена злими чи добрими духами», – сказано про твір
Маніфестом українського модернізму літературознавці називають твір
Сільську ідилію «теплих днів збирання винограду» зобразив автор рядків
Мрія про «загірну комуну» перетворюється на «дорогу в нікуди», коли персонаж переступає через людяність у творі
Характерні ознаки постмодернізму відчутні в рядках
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
Килинам простіше. Хоч всяке бува, Хоч часом тужливо й зрадливо –
Вони молодички чіпкі, як трава, Й здаються щасливі. Можливо.
Бо що головне? В полі – бульба, в печі – Наваристий борщ вічносущий,
Та щоб чоловік уночі на плечі, Путящий та в міру питущий.
Щоб діти слухняні й свекруха незла, До свята – пиріг та обнова,
І щоб у хліві неодмінно була Породиста дійна корова.
Килинам простіше… Цей світ – для килин,
У ньому й порядок килинський.
А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин
Явилась ти в ліс цей волинський?
Жіночі образи у вірші є алюзією на твір
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
Килинам простіше. Хоч всяке бува, Хоч часом тужливо й зрадливо –
Вони молодички чіпкі, як трава, Й здаються щасливі. Можливо.
Бо що головне? В полі – бульба, в печі – Наваристий борщ вічносущий,
Та щоб чоловік уночі на плечі, Путящий та в міру питущий.
Щоб діти слухняні й свекруха незла, До свята – пиріг та обнова,
І щоб у хліві неодмінно була Породиста дійна корова.
Килинам простіше… Цей світ – для килин,
У ньому й порядок килинський.
А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин
Явилась ти в ліс цей волинський?
У рядках «Килинам простіше… Цей світ – для килин, / У ньому й порядок килинський…» провідним художнім засобом є
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
Килинам простіше. Хоч всяке бува, Хоч часом тужливо й зрадливо –
Вони молодички чіпкі, як трава, Й здаються щасливі. Можливо.
Бо що головне? В полі – бульба, в печі – Наваристий борщ вічносущий,
Та щоб чоловік уночі на плечі, Путящий та в міру питущий.
Щоб діти слухняні й свекруха незла, До свята – пиріг та обнова,
І щоб у хліві неодмінно була Породиста дійна корова.
Килинам простіше… Цей світ – для килин,
У ньому й порядок килинський.
А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин
Явилась ти в ліс цей волинський?
У вірші протиставлено
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
Килинам простіше. Хоч всяке бува, Хоч часом тужливо й зрадливо –
Вони молодички чіпкі, як трава, Й здаються щасливі. Можливо.
Бо що головне? В полі – бульба, в печі – Наваристий борщ вічносущий,
Та щоб чоловік уночі на плечі, Путящий та в міру питущий.
Щоб діти слухняні й свекруха незла, До свята – пиріг та обнова,
І щоб у хліві неодмінно була Породиста дійна корова.
Килинам простіше… Цей світ – для килин,
У ньому й порядок килинський.
А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин
Явилась ти в ліс цей волинський?
Ідею твору виражено в рядках
Проаналізуйте художній твір і виконайте завдання до нього.
Килинам простіше. Хоч всяке бува, Хоч часом тужливо й зрадливо –
Вони молодички чіпкі, як трава, Й здаються щасливі. Можливо.
Бо що головне? В полі – бульба, в печі – Наваристий борщ вічносущий,
Та щоб чоловік уночі на плечі, Путящий та в міру питущий.
Щоб діти слухняні й свекруха незла, До свята – пиріг та обнова,
І щоб у хліві неодмінно була Породиста дійна корова.
Килинам простіше… Цей світ – для килин,
У ньому й порядок килинський.
А ти… Звідки, Мавко, з яких праглибин
Явилась ти в ліс цей волинський?
Порушену в поезії проблему можна передати рядками
З’ясуйте, кому з авторів належить уривок твору.
Автор
1 Олесь Гончар 2 Юрій Яновський 3 Микола Куліш 4 Остап Вишня
Уривок із твору
А «Ви були коли-небудь на річці на Осколі, що тече Харківщиною нашою аж у річку Північний Донець? Не були? Побувайте!»
Б «Побачу ото неправильно писану афішу або вивіску – і досади тобі на цілий день. А які жахливі афіші трапляються, як перекручують українську мову»
В «Ти – як жива. Бо далекі Рудні гори скрізь ідуть за мною, ближчають із кожним днем, щодалі ширше розгортаючись у своїй трагічній чарівності» Г «Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим»
Д «То-Ма-Кі – це звуть так мене – Товариш Майстер Кіно – найвище звання для кінематографіста»
Поєднайте епізоди того самого твору.
Епізод твору
1 дочка боярина закохується в сільського хлопця
2 мольфар розганяє грозові хмари з градом
3 чоловік стає членом земської управи
4 селянин отримав у спадок шмат неродючого горба
Епізод твору
А молодик рятує дівчину від розлюченої ведмедиці
Б парубок закохується в «польову царівну»
В чоловік одчайдушно танцює на подвір’ї польку
Г хлопчик і дівчинка з ворожих родів пасуть вівці
Д батько з сином приїжджають на хутір заможного козака
Визначте, який мистецький напрям (стиль) притаманний літературному твору
Мистецький напрям
1 романтизм 2 реалізм 3 експресіонізм 4 бароко
Назва твору
А «Intermezzo»
Б «Камінний хрест»
В «De libertate»
Г «Мартин Боруля»
Д «Чорна рада»
Увідповідніть ім’я письменника з висловлюванням про його твір.
Ім’я письменника
1 Валер’ян Підмогильний
2 Олександр Довженко
3 Григір Тютюнник
4 Микола Хвильовий
Висловлювання
А «”Любові всевишній присвячується” – недарма такий епіграф дає автор. У творі любов оточено якимсь неземним ореолом, далеким од звичного, побутового розуміння; передаючи цю любов, митець показує: як у житті, так і в розлуці Марфа й Михайло ”отак одне одного” чули»
Б «Назва твору віддзеркалює загальну авторську настанову на виділення гіпертрофованого ”я” центрального персонажа. Сюжетний складник відходить на другий план, натомість увагу зосереджено на змалюванні розколотої особистости людини»
В «…Через трагічні обставини “помістив” у цей страхітливий ешелон смерті – спецешелон ОГПУ–НКВД – себе, свою долю, вивищуючи її до образу-символу непокірної і гордої, волелюбної і сплюндрованої України»
Г «Про те, як прагнула селянська молодь сама ”вийти в люди”, здобуваючи колись недосяжну науку, і водночас як розуміла свою місію у відвоюванні зрусифікованого царизмом міста, усуненні антагонізму між містом і селом, розповів письменник у своєму найвидатнішому творі…» Д «З вершини власної людської зрілости головний герой прагне усвідомити свою природу, перші враження від пізнання світу, нелегку долю придеснянських хліборобів, закоханих у працю; національні звичаї, їхні первісні джерела»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома