ЗНО 1. Методи досліджень. Рівні організації живого.

Додано: 26 березня 2021
Предмет: Біологія, 11 клас
Тест виконано: 40 разів
30 запитань
Запитання 1

 Подальший розвиток людства у ХХІ столітті пов’язують із розвитком:

варіанти відповідей

1. Технічного прогресу.

2. Хімії.

3. Біології.

4. Фізики.

Запитання 2

 Збереження живої природи на нашій планеті є запорукою:

варіанти відповідей

1. Сталого розвитку людства.

2. Технічного прогресу.

3. Формування людського суспільства.

4. Розвитку медицини.

Запитання 3

 На графіку показано зміни забруднення повітря в м.Ужгород. До графіка додається такий текст: На Закарпатті та в обласному центрі зокрема найбільшої шкоди повітрю завдає автотранспорт. Найменше шкідливими з категорії «рухомі джерела» є авіаційний, залізничний і водний транспорт. Їхня частка у забрудненні довкілля становить приблизно 2%, тоді як автівок – 79% від загальної кількості викидів. Виходячи із сказаного можна зробити висновок, що: 

варіанти відповідей

1. Найменша чисельність автотранспорту в місті була у 2015 році.

2. Найбільша чисельність автотранспорту була у 2011 році.

3. Цей графік не дає можливості судити про кількість автотранспорту, бо змінюється якість двигунів і сучасні автомобілі викидають менше шкідливих речовин, ніж їх старші попередники.

4. Всі твердження є вірними.

Запитання 4

Біологія тривалий час не виокремлювалася в самостійну науку, а була частиною:

варіанти відповідей

1. Фізики.

2. Хімії.

3. Географії.

4. Натурфілософії.

Запитання 5

 Стан рівноваги в живій системі, який забезпечує її стабільне існування, називають:

варіанти відповідей

1. Динаміка системи.

2. Гомеостаз.

3. Розвиток.

4. Самозбереження.

Запитання 6

 Серед глобальних проблем у сучасному світі виділяють:

варіанти відповідей

1. Кислотні дощі.

2. Снігові лавини.

3. Різке коливання денних та нічних температур.

4. Зменшення запасів питної води.

Запитання 7

 В сучасній науці з’являються нові напрями дослідження. Зокрема в біології таким напрямом можна вважати розділ біології:

варіанти відповідей

1. Цитологія.

2. Генетика.

3. Мікробіологія.

4. Біоінформатика.

Запитання 8

 Процеси, які приводять до перетворення речовин у клітині вивчає наука:

варіанти відповідей

1. Біофізика.

2. Молекулярна біологія.

3. Біоетика.

4. Біохімія.

Запитання 9

Опис процесів у екосистемах, який може показати можливі зміни в чисельності видів при зміні певних параметрів екосистеми можна здійснити скориставшись методом:

варіанти відповідей

1. Описовим.

2. Математичного моделювання.

3. Історичним.

4. Порівняльним.

Запитання 10

 Розташуйте у відповідному порядку етапи постановки експерименту: а) формування гіпотези; б) вибір об’єкту дослідження; в) порівняння отриманих результатів; г) проведення експерименту; д) обов’язкова наявність контрольної групи; е) ознайомлення із методиками проведення експериментів із обраними об’єктами; є) підбір необхідного обладнання для проведення експерименту.

варіанти відповідей

1. а, в, д, г, б, е, є.

2. г, а,д, в, є, е, б.

3. е, б, є, г, д, в, а.

4. б, в, а, е, є, д, г.

Запитання 11

Відомо, що форамініфери – одні із найдавніших на нашій планеті одноклітинних організмів. Їх особливістю є те, що вони мають вапнякові черепашки, які покривають їх клітину. Цікавим є той факт, що при зміні геологічних періодів фауна форамініфер повністю змінювалася. Це відомо по відбитках їх черепашок в осадових породах. Тому ці дані використовують для визначенню віку породи. Яким методо дослідження користуються в цьому випадку:

варіанти відповідей

1. Моделювання.

2. Прівняльним.

3. Експериментом.

4. Спостереженням.

Запитання 12

  Розгляньте графік і вкажіть правильне твердження щодо нього:


 Графік кількості кротовин протягом 11 років на угіддях Карпат. Показано середню кількість кротовин влітку (в тис. на 1 га). 1 – на луках у долинах гірських рік; 2 — на пасовиськах Закарпатської низовини; 3 — на полянах у зоні букових лісів; 4 — на субальпійських луках.

варіанти відповідей

1. Кількість кротовин не залежить від місця розташування.

2. Збільшення і зменшення кількості кротовин спостерігається в одні і ті ж роки не залежно від місця їх розташування.

3. Найменше кротовин формується на луках в долинах гірських річок.

4. Найбільше кротовин було зареєстровано в 1969 році.

Запитання 13

Чим відрізняється гіпотеза від теорії:

варіанти відповідей

1. Теорія є вужчим поняттям.

2. Гіпотеза це тільки припущення, а теорія - доведений факт.

3. Гіпотеза будується на основі теорії.

4. Теорія - це припущення, а гіпотеза вже не потребує перевірки.

Запитання 14

Учні на уроці малювали етапи скорочення та розслаблення серця. Чи можна це вважати найпростішим методом моделювання:

варіанти відповідей

1. Так, бо послідовно розташовані малюнки відображають модель роботи серця.

2. Ні, бо ці малюнки не відображають руху.

3. Ні, бо це не є моделюванням взагалі.

4. Так, бо навіть один малюнок – це модель роботи.

Запитання 15

Для спостереження за амебою доцільно використовувати:

варіанти відповідей

1. Мікроскоп.

2. Бінокль.

3. Лупу.

4. Окуляри.

Запитання 16

 Прикладом самооновлення у живій системі може бути:

варіанти відповідей

1. Статеве розмноження.

2. Відлущування клітин епітелію та заміна їх новоутвореними молодими клітинами.

3. Відновлення вмісту глюкози в крові після того, як людина з'їла шматок торта.

4. Вегетативне розмноження у рослин.

Запитання 17

 Живі системи є відкритими. Їх так називають тому, що:

варіанти відповідей

1. В них постійно відбувається обмін речовин та енергії із середовищем.

2. Вони завжди мають рот.

3. В них не затримуються надовго хімічні речовини.

4. Всі відповіді вірні.

Запитання 18

 Добре відомо, що при попаданні на сітківку ока яскравого світла, просвіт зіниці звужується. Це приклад:

варіанти відповідей

1. Самооновлення.

2. Самовідтворення.

3. Самоочищення.

4. Саморегуляції.

Запитання 19

Для всіх живих систем характерний гомеостаз. Що із перерахованого буде прикладом підтримання гомеостазу на екосистемному (біогеоценотичному) рівні:

варіанти відповідей

1. Відновлення чисельності беріз у лісі після санітарної рубки.

2. Відновлення чисельності колорадського жука на полі із картоплею після того, як поле було оброблено інсектицидами (отрутами від комах).

3. Відновлення кількості курей на фермі після того, як було частину птахів відправлено на забій і їх замінили молодими курчатами.

4. Вилуплювання пташенят горобців із яєць навесні.

Запитання 20

Органічні речовини містять у своїх молекулах енергію, яку вони виділяють при окисненні і вона використовується для функціонування клітин живого організму. Але рослини не поглинають із середовища органічні речовини, а отже:

варіанти відповідей

1. Їм для життя не потрібна енергія.

2. Вони отримують цю енергію за рахунок того, що Сонце нагріває їх тіло.

3. Вони здатна «поїдати» інші живі організми і від них отримувати цю енергію.

4. Вони в процесі фотосинтезу перетворюють неорганічні речовини на органічні і за рахунок цього запасають у їх хімічних зв’язках необхідну для життя енергію.

Запитання 21

Системами, які підтримують функціонування організму людини на сталому рівні є:

варіанти відповідей

1. Статева і травна.

2. Ендокринна і нервова.

3. Мязова і дихальна.

4. Сенсорна і травна.

Запитання 22

 Багато людей вважає, що рослини не рухаються. Чи справді це так:

варіанти відповідей

1. Так, бо вони все життя ростуть на одному місці.

2. Ні, бо вони можуть повертати свої листки до світла і це є прикладом рухів у рослин.

3. Так, бо ми не можемо виміряти швидкість їх руху.

4. Ні, бо вони потихеньку і малопомітно можуть рухати в ґрунті своїм корінням.

Запитання 23

Для живих організмів характерні такі властивості як спадковість та мінливість. Які речовини забезпечують ці властивості організму:

варіанти відповідей

1. Білки.

2. РНК.

3. АТФ.

4. ДНК.

Запитання 24

Рухи організмів це завжди:

варіанти відповідей

1. Відповідь на подразнення.

2. Шлях до реалізації потреб організму.

3. Спосіб самозбереження.

4. Всі запропоновані тут варіанти можливі, залежно від умов в даний час.

Запитання 25

Мурашник має в своєму складі самку, самців та робочих мурашок. Вони виконують тут різні функції. Отже можна вважати, що мурашник є прикладом ... рівня організації:

варіанти відповідей

1. Клітинного.

2. Популяційно-видового.

3. Біогеоценотичного.

4. Біосферного.

Запитання 26

 На якому із цих рівнів організації можна простежити, як речовини тіла одного організму перетворюються на речовини тіла іншого організму:

варіанти відповідей

1. Клітинному.

2. Організменному.

3. Молекулярному.

4. Біогеоценотичному.

Запитання 27

Дайте характеристику біогеоценотичного рівня організації, обравши по одній характеристиці із кожної групи: І. Розміри: а) мікроскопічні; б) включають площу живлення домінантного виду тварин; в) менші за площу живлення домінантного виду тварин. ІІ. Видова різноманітність: а) мають тільки один вид тварин; б) мають представників всіх царств живої природи; в) включають по одному виду тварин та рослин. ІІІ. Науки, які вивчають цей рівень: а) цитологія; б) екологія; в) популяційна генетика.

варіанти відповідей

1. І - б, ІІ - б, ІІІ - б.

2. І - а, ІІ - в, ІІІ - а.

3. І - в, ІІ - б, ІІІ - в.

4. І - в, ІІ - в, ІІІ - а.

Запитання 28

Елементарною структурною і функціональною одиницею виду є рівень організації:

варіанти відповідей

1. Клітинний.

2. Біосферний.

3. Організмовий.

4. Популяційно-видовий.

Запитання 29

 Функціонування життя на найвищому рівні організації досліджував:

варіанти відповідей

1. Ж.Б.Ламарк.

2. В.І.Вернадський.

3. К.Лінней.

4. І.І.Мечников.

Запитання 30

Відомо, що стада антилоп у саванах можуть налічувати сотні особин. Вони пасуться на певних територіях, разом мігрують в період засухи на нові пасовища. Чи можна вважати їх популяцією, якщо добре відомо, що під час міграцій вони переміщуються, перебуваючи в різних умовах: одні ближче до середини і краще захищені від хижаків, а інші по краях стада і тому стають першими жертвами хижаків:

варіанти відповідей

1. Так, це приклад існування разом кількох популяцій, які мають різне призначення при виживанні виду в цілому.

2. Так, це різні популяції, тому і мігрують вони по-різному: хтось всередині стада, а хтось по краях.

3. Ні, це одна популяція, бо між особинами нема перешкод для вільного схрещування та розмноження.

4. Так, це одна популяція, бо морфологічно ці особини подібні між собою.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест