ЗНО. Життєві функції рослин.

Додано: 28 серпня 2022
Предмет: Біологія, 11 клас
Тест виконано: 61 раз
30 запитань
Запитання 1

Для будь-якого живого організму потрібні органічні та мінеральні речовини. Рослина своїми коренями може вбирати із ґрунту тільки мінеральні речовини. А звідки вона бере органічні речовини:

варіанти відповідей

Вона не потребує для забезпечення своєї життєдіяльності органічних речовин.

Вона поглинає їх із повітря у вигляді осаду, що потрапляє на листки.

Вона має достатні запаси цих речовин ще з насінини.

Вона утворює їх у процесі фотосинтезу.

Запитання 2

За способом отримання поживних речовин живі організми поділяють на кілька груп. Встановіть відповідність між групою рослин та особливостями отримання ними поживних речовин. І - фотоавтотрофи; ІІ - сапротрофи; ІІІ - напівпаразити; ІV - паразити. А - отримують речовини, яких їм не вистачає, із тіла інших живих рослин; Б - самі утворюють органічні речовини із неорганічних за рахунок енергії сонця; В - отримують речовини, яких їм не вистачає, із тіла комах; Г - отримують всі необхідні для їх життя речовини із тіла іншої рослини; Д - отримують необхідні для їх життя речовини із відмерлих органічних решток.

варіанти відповідей

І - А, ІІ - В, ІІІ - Д, ІV - Б.

І - Б, ІІ - Д, ІІІ - А, ІV - Г.

І - Г, ІІ - А, ІІІ - В, ІV - Д.

І - Д, ІІ - А, ІІІ - Б, ІV - В.

Запитання 3

Серед рослин є хижаки. Яка із цих груп містить перелік рослин, що належать до цієї групи:

варіанти відповідей

Кактус, соняшник, неперстес.

Акація, росичка, глечики жовті.

Неперстес, росичка, венерина мухоловка.

Венерина мухоловка, лілія лісова, ведмежі вушка.

Запитання 4

Для створення органічних речовин рослині потрібні С, Н та О. Які речовини є постачальниками цих хімічних елементів до рослини:

варіанти відповідей

Вода та вуглекислий газ.

Вуглекислий газ, вода та кисень із повітря.

Вуглекислий газ та мінеральні речовини із ґрунту.

Вода та солі карбонатної кислоти.

Запитання 5

У рослин розрізняють мінеральне та повітряне живлення. Які структури відповідних органів забезпечують ці процеси у рослині:

варіанти відповідей

Бічні корені та сочевички.

Кореневі волоски та продихи.

Додаткові корені та продихи.

Кореневі волоски та стовпчаста паренхіма листка.

Запитання 6

Процес фотосинтезу відбувається у дві фази. Їх називають ... та ... . У першій фазі побічним продуктом є ..., який частково використовується потім рослиною, але більша його кількість виводиться назовні. А продуктом другої фази є ..., яка частково є джерелом ... для рослини, а основна частина використовується для побудови тіла та відкладається про запас. Прочитайте текст та вставте пропущені слова у відповідному порядку:

варіанти відповідей

Світлова, кисень, глюкоза, енергія, темнова.

Темнова, світлова, глюкоза, енергії, кисню.

Світлова, темнова, кисень, глюкоза, енергії.

Темнова, світлова, вуглекислий газ, кисень, енергії.

Запитання 7

Розгляньте рівняння реакції та встановіть, який процес у рослині воно відображає.

6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О2

варіанти відповідей

Дихання.

Фотосинтез.

Окиснення органічних речовин.

Всі відповіді вірні.

Запитання 8

В процесі фотосинтезу рослина використовує енергію Сонця. А при яких процесах у рослині ця енергія вивільняється:

варіанти відповідей

При диханні.

При запасанні органічних речовин.

При перетворенні глюкози, яка утворюється в процесі фотосинтезу, на складні органічні речовини.

При перетворенні глюкози на амінокислоти та жирні кислоти.

Запитання 9

Відомо, що в процесі фотосинтезу виділяється кисень. Яка речовина є постачальником кисню, що утворюється при фотосинтезі:

варіанти відповідей

Вуглекислий газ.

Мінеральні солі.

Вода.

Складні органічні речовини.

Запитання 10

У процесі фотосинтезу відбувається перенесення Гідрогену, що утворюється при фотолізі води, до місця синтезу глюкози. Яка речовина забезпечує цей процес:

варіанти відповідей

АТФ.

НАДФ.

Хлорофіл.

Фермент РуБісКо.

Запитання 11

Розгляньте рівняння та встановіть помилку, яка в ньому допущена. і процес, який воно відображає.

С6Н12О6 + 6О2 + Е = 6СО2 + 6Н2О

варіанти відповідей

Рівняння не має помилок, це процес дихання.

У рівнянні невірно розставлені коефіцієнти, це процес фотосинтезу.

У рівнянні оксиген та вуглекислий газ треба поміняти місцями, це процес фотосинтезу.

У рівнянні знак Е треба перенести в праву частину, це процес дихання.

Запитання 12

Який продукт, що утворюється в процесі фотосинтезу, використовується рослиною в процесі дихання як джерело енергії:

варіанти відповідей

Кисень.

Вуглекислий газ.

Вода.

Глюкоза.

Запитання 13

Яка із цих газуватих речовин виділяється тоді, коли рослина вивільняє енергію для своїх потреб і поглинається тоді, коли вона запасає енергію у вигляді хімічних зав'язків органічних речовин:

варіанти відповідей

Вуглекислий газ.

Вода.

Кисень.

Азот.

Запитання 14

Дихання у рослин відбувається в два етапи: зовнішнє та внутрішнє дихання. Які структури рослинного організму забезпечують проходження кожного із цих етапів відповідно:

варіанти відповідей

Продихи та мітохондрії.

Продихи та сочевички.

Хлоропласти та мітохондрії.

Сочевички та хлоропласти.

Запитання 15

Чи всі клітини рослинного організму здійснюють процес окиснення органічних речовин і чому:

варіанти відповідей

Всі, бо так вони забезпечують себе енергією.

Тільки живі, бо вони містять відповідні ферменти.

Всі, бо кисень надходить до кожної клітини рослинного організму.

Тільки ті, які отримують сонячну енергію, необхідну для проходження цього процесу.

Запитання 16

У рослин виділяють продихову та кутикулярну транспірацію. Ці процеси відбуваються із різною інтенсивністю. Коли кутикулярна транспірація буде відбуватися активніше, ніж продихова:

варіанти відповідей

При високій вологості атмосфери.

Вночі.

У молодих листків.

У повністю сформованих листків.

Запитання 17

Корінь поглинає воду, а листок її активно випаровує. Чому ж рослина так не береже речовину, яка необхідна їй для фотосинтезу:

варіанти відповідей

Корінь поглинає води значно більше, ніж рослина може використати для фотосинтезу.

Випаровування забезпечує процес охолодження рослини в жарку погоду.

Рослині потрібні ті речовини, які корінь поглинає разом із водою, але в невеликих кількостях.

Всі відповіді вірні.

Запитання 18

Дуже часто у рослин, які ростуть у жаркому сухому кліматі, можна побачити опушені листки. Яку роль відіграють волоски на листках у житті цих рослин:

варіанти відповідей

Вони допомагають поглинати воду із атмосфери.

Вони допомагають рослині краще уловлювати сонячне світло.

Вони затримують воду, що випаровується, біля поверхні листка, піднімають вологість біля продихів і таким чином сповільнюють транспірацію.

Вони створюють тінь і таким чином рослина себе охолоджує.

Запитання 19

Відомо, що кореневі волоски поглинають із грунту воду із розчиненими в них мінеральними речовинами. Встановіть у якій групі вірно вказано шлях цих речовин до клітин листка, в яких відбувається фотосинтез:

варіанти відповідей

Клітина кореневого волоска, ектодерма, мезодерма, ендодерма, флоема, клітини стовпчастої паренхіми.

Клітина кореневого волоска, ендодерма, мезодерма, ектодерма, ксилема, клітини стовпчастої паренхіми.

Клітина кореневого волоска, ектодерма, мезодерма, ендодерма, ксилема, клітини стовпчастої паренхіми.

Клітина кореневого волоска, ектодерма, мезодерма, ендодерма, паренхіма стебла, клітини стовпчастої паренхіми.

Запитання 20

Які із цих груп рослин мають обмежений та необмежений ріст відповідно:

варіанти відповідей

Яблуня та слива.

Соняшник та горох.

Томати та квасоля.

Пшениця та верба.

Запитання 21

У циклі розвитку вищих спорових рослин виділяють два покоління. Вони існують незалежно одне від одного. проте, є група спорових, у яких ці два покоління розташовані на одному організмі. Як називаються ці покоління у циклі розвитку спорових рослин та в якої групи рослин ці покоління не розділені у просторі:

варіанти відповідей

Спорофіт, гаметофіт, папороті.

Гаметофіт, спорофіт, мохи.

Спорофіт, гаметофіт, хвощі.

Гаметофіт, спорофіт, плауни.

Запитання 22

У процесі розвитку насінних рослин виділяють кілька етапів. Ці етапи ще об'єднують у періоди. До якого періоду належить етап, коли у рослини відбувається утворення основних органів і вона утворює перші квітки:

варіанти відповідей

Ембріональний період.

Постембріональний період.

Період утворення зародкових корінців та пагона.

Період старіння.

Запитання 23

У рослин розрізняють кілька видів рухів. До якого із цих видів ми можемо віднести рухи пелюсток кульбаби, які закриваються при зменшенні інтенсивності світла (в другій половині дня, або навіть і вранці, якщо стоїть похмура погода):

варіанти відповідей

Це фототропізм.

Це геліотропізм.

Це фотонастії.

Це ніктинастії.

Запитання 24

Коли на дворі стоїть спекотна і суха погода, а за календарем липень, то можна, проходячи алеєю в парку, де ростуть акації, почути потріскування та спостерігати, як із дерева падають насінини, а стулки плода на дереві скручуються в спіраль. До якого виду рухів належить це явище:

варіанти відповідей

Це тургорні рухи.

Це приклад тропізмів.

Це приклад настій.

Це гігроскопічні рухи.

Запитання 25

У життєдіяльності усіх живих організмів важливу роль відіграє процес виділення. При цьому організм позбувається тих речовин, які йому вже не потрібні, а часто і шкідливі для нього. Рослини ж в процесі життєдіяльності утворюють речовини, які можуть успішно використовувати, тому виділяють не всі ці речовини повністю, а в незначних кількостях. Яка із таких речовин, що є побічним продуктом фотосинтезу, використовується і самою рослиною для іншого процесу і якого саме:

варіанти відповідей

Вода для фотосинтезу.

Кисень для дихання.

Вуглекислий газ для дихання.

Всі відповіді вірні.

Запитання 26

У хвойному лісі ми відчуваємо специфічний запах, що зумовлений фітонцидами, які виділяють ці дерева. Яку роль відіграють ці речовини у житті хвойного лісу:

варіанти відповідей

Вони приваблюють комах-запилювачів.

Вони захищають рослини від перегрівання.

Вони мають бактерицидні властивості.

Вони сприяють кращому дозріванню насіння хвойних.

Запитання 27

Листки кімнатної рослини бегонії, щавлю, квасениці мають кислий смак, бо містять у своїх клітинах кристалики оксалату кальцію. Яке значення мають ці речовини у житті рослин:

варіанти відповідей

Вони надають їм приємного смаку, тому їх краще поїдають тварини.

Ці речовини відкладаються в листках про запас і при потребі використовуються рослинами.

Ці речовини захищають рослини від надмірної втрати води у жарку погоду.

Ці речовини утворюються для того, щоб нейтралізувати непотрібну вже в клітині оцтову кислоту, яка утворюється як продукт життєдіяльності і не може бути виведена із організму.

Запитання 28

На мембранах усіх клітин є відповідні білки, що виконують роль рецепторів. Вони реагують на певні види речовин і, залежно від їх реакції, клітина пропускає, або не пропускає ці речовини до цитоплазми. До якого типу регуляції можна віднести такі процеси в організмі:

варіанти відповідей

Метаболічна регуляція.

Мембранна регуляція.

Генетична регуляція.

Фітогормональна регуляція.

Запитання 29

Добре відомо, що рослини, які ростуть на родючих грунтах і мають всі необхідні їм речовини, будуть мати більші розміри та дадуть кращий урожай, порівняно із тими рослинами, які ростуть на бідних на поживні речовини грунтах. Чому ж ці рослини мають різні розміри, якщо вони належать до одного виду і генетично є однаковими? Який тип регуляції життєвих функцій тут має місце:

варіанти відповідей

Електрофізіологічна регуляція.

Фітогормональна регуляція.

Мембранна регуляція.

Трофічна регуляція.

Запитання 30

На квітниках ми садимо рослини різних видів для того, щоб вони цвіли від ранньої весни до перших заморозків. Це рослини різних видів. Звідки ж ці рослини "знають" хто і коли повинен цвісти:

варіанти відповідей

Вони містять фітогормони, які здатні реагувати на тривалість світлового дня.

Вони містять фітогормони, які здатні реагувати на присутність рослин інших видів, які вже цвітуть чи відцвіли.

Вони реагують на час посадки, тому різні види рослин висаджують на квітник у різний час.

Вони отримують певні поживні речовини від тих рослин, які вже відцвіли і тільки тоді можуть самі зацвітати.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест