Проблема дитячої обдарованості є однією з проблем сучасної Працюючи з обдарованою дитиною, вчитель розвиває її здібності. Що ж таке здібності? Здібності – це індивідуальні якості особистості, що дають змогу за сприятливих умов більш успішно оволодіти тією чи іншою діяльністю, вирішувати певні завдання. Пропоную тести і анкети для роботи з обдарованими дітьми
Тести на визначення обдарованої дитини
Щоб визначити загальну обдарованість дитини, вчителі можуть використати спеціальну анкету.
Анкета для вчителів
„Визначення загальної обдарованості дитини”
Чи притаманне дитині:
Щоб розпізнати спеціальні здібності дитини, можна скористатися тестом – анкетою, розробленою спеціалістами в галузі психології Л. де Хааном і Г.Кафом, яка отримала розповсюдження у США.
Тест – анкета
„Про здібності дитини. Як їх упізнати?”
У дитини абсолютно очевидні технічні здібності, якщо вона:
(6 характерних ознак)
Дитина має музичні здібності, якщо вона:
(4 характерні ознаки)
Артистичний талант у дитини виявляється в тому, що:
(7 характерних ознак)
У дитини неабиякий інтелект, якщо вона:
(9 характерних ознак)
Не гнівайтесь на вашого пустуна – у нього спортивний талант:
(8 характерних ознак)
У дитини літературний талант, якщо вона:
(5 характерних ознак)
У дитини здібності до наукової роботи, якщо вона:
(6 характерних ознак)
Учням початкових класів найчастіше властива загальна обдарованість.
Психолого –педагогічна наука виділяє 6 типів дитячої обдарованості:
а) академічна ( здатність навчатися успішно з усіх предметів);
б) інтелектуальна ( вміння думати, аналізувати, систематизувати );
в) творча (нестандартне мислення);
г) художня (музична, образотворча, сценічна );
д) соціальна ( лідерська; активна доброта дитини );
е) психомоторна (спортивна або рухова ).
ТЕСТ НА ВИЯВЛЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ШКОЛЯРІВ
Правила проведення тесту
Уважно прочитайте кожне запитання.
Обведіть кружечком слово «Так», якщо ви погоджуєтеся з тим, що написано.
Обведіть кружечком слово «Ні», якщо з написаним не погоджуєтесь.
Так Ні 1 Я люблю писати свої пісні.
Так Ні 2 Я люблю гуляти сам.
Так Ні 3 Мої тато і мама полюбляють гратися зі мною.
Так Ні 4 Я ставлю чимало запитань.
Так Ні 5 Скласти оповідання чи казку — безглузда справа.
Так Ні 6 Мені подобається мати одного чи двох друзів.
Так Ні 7 Я не заперечую, коли змінюються правила гри..
Так Ні Я маю кілька хороших ідей.
Так Ні 9 Я люблю малювати.
Так Ні 10 Я люблю речі, які складно виготовити.
Так Ні 11 Сонечко на малюнку завжди має бути жовтого кольору.
Так Ні 12 Мені більше подобається розмальовувати малюнки в книжці, ніж малювати їх самому.
Так Ні 13 Легкі загадки — найцікавіші.
Так Ні 14 Іноді тато з мамою займаються чимось разом зі мною.
Так Ні 15 Я цікавлюсь новинками про тварин.
Так Ні 16 Мій тато любить працювати по господарству, а я йому допомагаю
Так Ні 17 Я не люблю, коли інші діти ставлять надто багато запитань.
Так Ні 18 Нелегко знайти собі заняття, коли залишаюся сам.
Так Ні 19 Мій тато вважає, що я загалом поводжуся правильно.
Так Ні 20 Я люблю розповіді про далеке минуле.
Так Ні 21 Я із задоволенням граю у старі ігри.
Так Ні 22 Коли я хочу щось зробити, але мені складно, я відмовляюсь від займаюсь чимось іншим.
Так Ні 23 Я люблю гуляти з друзями, а сам — ні.
Підбиття підсумків:
За кожну позитивну відповідь (обведене слово «Так») зараховується один бал, за обведене слово «Ні» — 0 балів.
Увага. В пунктах 5,6,11,13,14,18,19,22,23, 24 оцінювання відбувається таким чином: замість 1 бала зараховують 0, а замість 0 балів — 1 бал. Це робиться тому, що у вказаних пунктах стверджується ознака, протилежна оціненій. Іншими словами, в цих пунктах за відповідь «Так» зараховується 0 балів, а за відповідь «Ні» — 1 бал.
Схильність дитини до творчості виявляється через: розмаїття інтересів, пластичність розуму, зацікавленість, наполегливість. Нарешті, суттєве значення мають умови в сім'ї дитини.
Проаналізуємо деякі з них.
1. Розмаїття інтересів
Підрахуємо загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 1,5,9,16,21. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження розмаїття інтересів дитини:
І ступінь — 0— 1 бал (погано виражені);
II ступінь — 2—3 бали (посередньо виражені);
III ступінь — 4—5 балів (добре виражені).
2.Незалежність
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді впливу дитини в пунктах 2, 8, 11, 13, 19, 24. Кількість набраних балів відповідає вираженню незалежності дитини:
І ступінь — О— 1 бал (погано виражена);
II ступінь — 2—3 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь — 4—5 балів (добре виражена).
3. Гнучкість, пристосування
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 6, 7, 22. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження зацікавленості дитини:-
І ступінь — 0—1 бал (погано виражена);
11ступінь — 1 бали (посередньо виражена);
ІІІ ступінь — 3 бали (добре виражена).
4.Наполегливість
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 10,14,23. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження наполегливості дитини:
Іступінь — 0—1 бал (погано виражена);
Нступінь — 2 бали (посередньо виражена);
IIIступінь —3 бали (добре виражена).
5.Допитливість
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 4, 12, 18. Кількість набраних балів відповідає ступеню вираження допитливості дитини:
І ступінь —О—І бал (погано виражена);
ІІ ступінь — 2 бали (посередньо виражена);
IIIступінь — 3 бали (добре виражена).
Відомості про сімейне оточення
Підрахуйте загальну суму балів за відповіді дитини в пунктах 3,15,17,20. Кількість набраних балів відповідає ступеню сприятливого сімейного оточення для розвитку творчих здібностей дитини:
І ступінь — 0—1 бал (погано виражена);
IIступінь — 2 — 3 бали (посередньовираже-на);
ІІІ ступінь —4 бали (добре виражена).
Анкета для виявлення обдарованих дітей (вчителю)
Уважно прочитайте й позначте ті характеристики, які притаманні даній дитині:
1. Має великий обсяг інформації.
2. Багатий словниковий запас.
3. Перенесення засвоєного на новий матеріал.
4. Встановлення причинно-наслідкових зв'язків.
5. Уміння робити висновки.
6. Участь у розв'язуванні складних проблем.
7. Уміння вловлювати складні ідеї.
8. Чутливість до протиріч.
9. Використання альтернативних шляхів пошуку інформації.
10. Аналіз ситуації.
11. Уміння передбачити наслідки.
12. Уміння міркувати.
13. Використання ідей на практиці.
14. Здатність до перетворень.
15. Критичність мислення.
16. Швидкість мислення.
17. Багата уява.
18. Гнучкість мислення.
19. Здатність висловлювати оригінальні ідеї, винаходити щось нове.
20. Висока допитливість.
Тест «Не проґав вундеркінда!»
Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків — виявити та розвинути приховані здібності та задатки.
У цьому може допомогти такий тест.
1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку, читати:
Чи є ваша дитина «вундеркіндом» залежить від того, скільки балів вона отримає під час підрахунку. Слід врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання. Якщо ви набрали від 10 до 13 балів — це свідчить про те, що ваша дитина мас певні здібності, а тому вам слід потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямувати розвиток її здібностей у потрібне русло.