Зараз, як ніколи, нашій країні потрібні люди, які вміють образно мислити. Одноманітне, шаблонне повторення одних і тих же дій відвертає потяг до навчання. Діти позбавляються радості відкриття і поступово можуть втратити здатність до творчості. Головна мета навчання – формування у дитини вмінь керувати процесами творчості: фантазуванням, розумінням закономірностей, розв'язанням складних проблемних ситуацій.
Рівень розвитку творчих здібностей на уроках з фізики та математики підвищиться, якщо забезпечувати системний підхід у цьому процесі, що передбачає своєчасне виявлення творчих здібностей, розвиток інтересу до структурованого матеріалу, врахування індивідуальних та вікових особливостей прояву цих здібностей. Для виявлення наявного рівня розвитку творчих здібностей учнів на початковому етапі доцільно провести контрольні тести.
На думку більшості психологів, творчі здібності не є синонімами здібностей до навчання і рідко відбиваються в інтелектуальних тестах, показником яких є IQ. Тести творчих здібностей за кордоном розроблялися в основному Дж. Гілфордом.
Розглянемо наступні фактори, встановлені в дослідженнях вченого:
1) швидкість (легкість, продуктивність) – цей фактор характеризує швидкість уяви та творчого мислення і визначається загальним числом відповідей;
2) гнучкість – фактор характеризує гнучкість уяви та творчого мислення, здатність до швидкого переключення і визначається числом класів груп) даних відповідей;
3) оригінальність – фактор характеризує оригінальність, своєрідність образів уяви та творчого мислення, незвичайність підходу до проблеми і визначається числом відповідей, що рідко приводяться, незвичайним зживанням елементів, оригінальністю структури відповіді;
4) чіткість – фактор, що характеризує стрункість, логічність уявних образів та творчого мислення, вибір адекватного рішення, що відповідає поставленої мети.
Рівень розвитку творчих здібностей на уроках з фізики та математики підвищиться, якщо забезпечувати системний підхід у цьому процесі, що передбачає своєчасне виявлення творчих здібностей, розвиток інтересу до структурованого матеріалу, врахування індивідуальних та вікових особливостей прояву цих здібностей.
Для виявлення наявного рівня розвитку творчих здібностей учнів на початковому етапі доцільно провести контрольні тести. Завдання для цих робіт добиралися відповідно виділеним рівням розвитку творчих здібностей і подавалися учням у порядку зростання складності. Зміст завдань передбачає зміну учнями різних елементів в структурі образу, його форми, положення, а також комбінацію цих перетворень.
Тестування проводиться у груповій формі протягом уроку. Для того щоб уникнути занепокоєння випробуваних і створення сприятливої психологічної атмосфери, роботу з тестами називаємо заняттями, які проводим в ігровій формі, у вступному інструктажі, який подається у вільній формі, ми просим учнів запропонувати якнайбільш різноманітних відповідей на наші запитання, проявити свій гумор і фантазію, намагатися придумати такі відповіді, які не зможе придумати ніхто інший. Дана батарея тестів була запропонована Є. Туник. Більшість тестів є модифікацією тестів Гірфорда чи Торренса.
Час проведення тесту - близько 40 хвилин (1 урок).
Тести призначені для вікової групи дітей від 13 до 16 років, які проводяться в груповій формі (хоча можливі проведення і в індивідуальній формі).
Тест №1 на виявлення рівня розвитку уяви та творчих здібностей
ПСИХОДІАГНОСТИКА УЯВИ ТА ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ
Прізвище, ім’я, по батькові__________________________________________
Стать___________ Рік народження_________ Школа___________ Клас____________
Субтест 1. Використання предметів (варіанти вживання)
Задача
Перелічити якнайбільше незвичайних способів використання предмета.
Інструкція для випробуваного
Олівець використовується для креслення. Ти можеш придумати інші способи його використання. Що з ним можна зробити ще? Як його можна ще використовувати? Час виконання субтеста — 3 хв.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 2. Наслідки ситуації
Задача
Перелічити різні наслідки гіпотетичної ситуації.
Інструкція для випробуваного
Уяви, що було б, якщо люди не могли б розмовляти.
Час виконання субтеста — 3 хвилини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 3. Вирази
Задача
Придумати речення, які складаються з чотирьох слів, кожне з який починається із зазначеної букви.
Інструкція для випробуваного
Придумай якнайбільше речень, що складаються з чотирьох слів. Кожне слово в реченні повинно починатися з зазначеної букви. От ці букви: Г, П, С, Я. Тепер придумай якнайбільше своїх пропозицій з цими буквами.
Час виконання субтеста — 5 хвилин.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 4. Словесна асоціація
Задача
Навести якнайбільше визначень для загальновживаних слів.
Інструкція для випробуваного
Знайди якнайбільше визначень для слова «зошит». Наприклад: красивий зошит. Який ще буває.
Час виконання субтеста — З хвилини.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 5. Складання зображень
Задача
Намалювати задані об'єкти, користаючись визначеним набором фігур.
Інструкція для випробуваного
Намалюй визначені об'єкти, користуючись наступним набором фігур: коло, прямокутник, трикутник, півколо.
Кожну фігуру можна використовувати кілька разів, змінювати її розміри і положення в просторі, але не можна додавати інші фігури чи лінії.
У першому квадраті намалюй собаку, у другому —літак, у третьому — стілець, а в четвертому — те, що ти хочеш. Підпиши четвертий малюнок.
Час виконання всіх малюнків — 8 хвилин.
Субтест 6. Ескізи
Задача
Перетворити в різні зображення однакові фігури (кола), що наводяться в квадратах.
Інструкція для випробуваного
Домалюй будь-які деталі чи лінії до основного зображення (кола) так, щоб вийшли різні цікаві малюнки Малювати можна як усередині, так і зовні кола. Підпиши назву до кожного малюнка. Час виконання завдання — 10 хвилин.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Субтест 7. Прихована форма
Задача
Знайти різні фігури, приховані в складному, малоструктурованому зображенні.
Інструкція для випробуваного
Знайди якнайбільше зображень на цьому малюнку. Що намальовано на цій картинці? Час виконання субтеста — 3 хвилини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тест №2 на виявлення рівня розвитку уяви та творчих здібностей
ПСИХОДІАГНОСТИКА УЯВИ ТА ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ
Прізвище, ім’я, по батькові___________________________________________
Стать___________ Рік народження_________ Школа___________ Клас____________
Субтест 1. Використання предметів (варіанти вживання)
Задача
Перелічити якнайбільше незвичайних способів використання предмета.
Інструкція для випробуваного
Ручка використовується для писання. Ти можеш придумати інші способи її використання. Що з нею можна зробити ще? Як її можна ще використовувати? Час виконання субтеста — 3 хв.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 2. Наслідки ситуації
Задача
Перелічити різні наслідки гіпотетичної ситуації.
Інструкція для випробуваного
Уяви, що було б, якщо люди не вміли б писати.
Час виконання субтеста — 3 хвилини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 3. Вирази
Задача
Придумати речення, які складаються з чотирьох слів, кожне з який починається із зазначеної букви.
Інструкція для випробуваного
Придумай якнайбільше речень, що складаються з чотирьох слів. Кожне слово в реченні повинно починатися з зазначеної букви. От ці букви: Ж, М, П, К. Тепер придумай якнайбільше своїх пропозицій з цими буквами.
Час виконання субтеста — 5 хвилин.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 4. Словесна асоціація
Задача
Навести якнайбільше визначень для загальновживаних слів.
Інструкція для випробуваного
Знайди якнайбільше визначень для слова «стілець». Наприклад: дерев’яний стілець . Який ще буває.
Час виконання субтеста — З хвилини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Субтест 5. Складання зображень
Задача
Намалювати задані об'єкти, користаючись визначеним набором фігур.
Інструкція для випробуваного
Намалюй визначені об'єкти, користуючись наступним набором фігур: коло, прямокутник, трикутник, півколо.
Кожну фігуру можна використовувати кілька разів, змінювати її розміри і положення в просторі, але не можна додавати інші фігури чи лінії.
У першому квадраті намалюй кішку, у другому — корабель, у третьому — стіл, а в четвертому — те, що ти хочеш. Підпиши четвертий малюнок.
Час виконання всіх малюнків — 8 хвилин.
Субтест 6. Ескізи
Задача
Перетворити в різні зображення однакові фігури (трикутники), що наводяться в квадратах.
Інструкція для випробуваного
Домалюй будь-які деталі чи лінії до основного зображення (трикутника) так, щоб вийшли різні цікаві малюнки Малювати можна як усередині, так і зовні кола. Підпиши назву до кожного малюнка. Час виконання завдання — 10 хвилин.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Субтест 7. Прихована форма
Задача
Знайти різні фігури, приховані в складному, малоструктурованому зображенні.
Інструкція для випробуваного
Знайди якнайбільше зображень на цьому малюнку. Що намальовано на цій картинці? Час виконання субтеста — 3 хвилини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________