Тема: Фізичні величини та їх вимірювання. Лабораторна робота № 2 «Визначення основних характеристик найпростіших вимірювальних приладів». За технологією “Росток”
Тема: Фізичні величини та їх вимірювання. Лабораторна робота № 2 «Визначення основних характеристик найпростіших вимірювальних приладів». За технологією “Росток”
Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь, навичок учнів
Мета уроку: освітня: ознайомити учнів з поняттям «фізичні величини», їхні одиниці та способи вимірювання, основними величинами СІ; формувати уміння виконувати вимірювання за допомогою найпростіших засобів. Виховна: розкрити значення вимірювальних приладів у науці, техніці та побуті. Розвивальна: формувати вміння планувати й проводити спостереження та досліди; вимірювати й аналізувати результати; розвивати творчі здібності учнів, прищеплювати навички інтелектуальної праці
Демонстрації, матеріальне забезпечення уроку
Числове значення фізичної величини маси і одиниці її вимірювання (малюнок); фізичні прилади, що використовуються для вимірювання різноманітних фізичних характеристик тіл; визначення ціни поділки фізичного приладу; інструкція до лабораторної роботи № 2
Структура й основний зміст уроку
I. Етап орієнтації.
II. Етап визначення мети
Визначення спільно з учнями цілей наступної діяльності. Визначення показників досягнення наступних цілей - які знання, уявлення свідчитимуть про це.
Актуалізація опорних знань учнів, (фронтальна бесіда)
1. Які методи використовує фізика для вивчення природи?
Для першого знайомства з явищем використовують метод спостереження і багаторазове повторення явища за допомогою приладів та апаратів у лабораторії - метод експерименту. Результати спостережень та експериментів - це факти. На основі накопичених фактів і зв'язків між ними відкривають закони. Після встановлення законів з'ясовують причини існуючих у фізиці зв'язків І пояснюють їх - будують гіпотези, встановлюють нові зв'язки, які знову підтверджують експериментами. Нарешті, створюють теорію. Науковий шлях пізнання природи: спостереження експеримент факти законгіпотезиексперимент теорія.
2. Що таке спостереження?
Спостереження - це концентрація уваги на досліджуваних об'єктах з метою їх подальшого вивчення за допомогою органів чуттів (зору, слуху, дотику, смаку, нюху).
3. Що таке експеримент?
Експеримент - це наукове відтворення будь-якого явища з метою його дослідження або випробування у певних умовах. Експеримент дозволяє підтвердити або спростувати гіпотезу, що виникла під час спостереження, й сформулювати висновок.
4. Чим відрізняються спостереження та експеримент?
Під час спостереження людина не втручається в хід явища, а лише фіксує послідовність його перебігу та робить висновки з побаченого. Перед проведенням експерименту людина складає план, а також використовує різні прилади, проводить вимірювання. Після закінчення експерименту аналізуються результати та робляться висновки.
5. Що спільного є в усіх вимірювальних приладах?
6. Які вимірювальні прилади ви вже знаєте?
III. Етап проектування.
Пошук шляхів розв'язання проблеми щодо способів вимірювання фізичних величин. Пошук шляхів розв'язання проблеми з визначення ціни поділки та похибки вимірювань.
IV. Етап організації виконання плану діяльності.
1. Фізична величина - кількісно характеризує певну властивість тіла чи явища. Тривалість - час. Стрімкість - швидкість. Ступінь нагрітості - температура.
2. Виміряти фізичну величину - порівняти з одиницею вимірювання.
3. Основні одиниці - таблиця І в зошит - історія створення еталонів
Фізична величина |
Позначення |
Одиниця вимірювання |
Основна формула |
Довжина |
L, s, а, b, h, l |
м |
|
Маса |
т |
кг |
|
Час |
t τ |
с |
|
Температура |
t |
°С, К |
|
Кількість речовини |
ν |
моль |
|
Сила струму |
Ι |
А |
|
Сила світла |
І |
Кд |
|
Площа |
S |
м2 |
S=ab |
Об'єм |
V |
м3 |
V=abh=Sh |
|
|
|
|
Назва приставки |
Позначення |
Множник |
гіга |
Г |
1000 000 000=109 |
мега |
Μ |
1 000 000=106 |
кіло |
к |
1 000=103 |
гекто |
г |
100=102 |
дека |
да |
10=101 |
деци |
д |
0,1=10-1 |
санти |
с |
0,01=10-2 |
мілі |
м |
0,001=10-3 |
мікро |
мк |
0,000001=10-6 |
нано |
Η |
0,000000001=10-9 |
піко |
п |
0,000000000001=10-12 |
5. Фронтальне виконання лабораторної роботи № 2 «Визначення основних характеристик найпростіших вимірювальних приладів», (короткочасна) Лабораторна робота № 2 Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали вимірювального приладу Мета: визначити межі вимірювання й ціну поділки шкал різних вимірювальних приладів. Обладнання: лінійка, термометр, секундомір, мензурка, транспортир та інші вимірювальні прилади.
Хід роботи
1. Перед початком виконання роботи переконайтеся, що ви знаєте відповіді на такі запитання (впишіть номери правильних відповідей у таблицю 2)
А) Що називається вимірювальним приладом? |
|
1. Це значення найменшої поділки шкали вимірювального приладу |
Таблиця 2
|
||||||||
Б) Як визначити межі вимірювального приладу? |
2. Для цього необхідно різницю двох будь-яких значень величини, наведених на шкалі, поділити на кількість поділок між ними. |
||||||||||
В) Що таке ціна поділки шкали? |
3. Для цього необхідно знайти найбільше і найменше значення фізичної величини, які можна виміряти певним приладом |
||||||||||
Г) Як визначити ціну поділки шкали? |
4. Це прилад для вимірювання фізичної величини |
2. Яких правил техніки безпеки слід дотримуватися, працюючи з термометром?
3. Розгляньте шкали вимірювальних приладів.
4. Заповніть таблицю
Назва приладу
|
Фізична величина, вимірювана приладом
|
Одиниця вимірюваної величини
|
Позначки шкали |
||
Значення найближчих оцифрованих позначок |
Кількість поділок між ними |
Ціна поділки |
|||
Лінійка |
|
|
|
|
|
Термометр |
|
|
|
|
|
Секундомір |
|
|
|
|
|
Мензурка |
|
|
|
|
|
Транспортир |
|
|
|
|
|
5. Висновок: у даній лабораторній роботі ми ознайомилися з такими вимірювальними приладами: ___________________________________________________________________
та навчилися визначати__________________________________________________________
IV. Аналіз виконання завдань лабораторної роботи
Домашнє завдання § 3, Опрацювати навчальний матеріал про властивості тіл та фізичні величини, особливості вимірювання фізичних величин, одиниці СІ, найпростіші вимірювальні прилади. Підготуватися до лабораторної роботи № З