Урок фізики в 8 класі з теми:
Тиск. Сила тиску. Одиниці тиску
Мета уроку:
Цілі уроку:
Учні повинні знати
Учні повинні вміти
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання і матеріали:
комп’ютер,проектор, екран, кнопки, пластилін, монети, цвяхи, картки, дві однакові мочалки, гирі масами 1кг та 500 г, картинки, конверти в яких знаходяться паперові зошити, лінійки, ручки, блокноти, презентація (Додаток 1)
ХІД УРОКУ:
1. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя
Учитель:
Діти! Вивчаючи фізику, на кожному уроці ви відкриваєте для себе щось нове, тобто здобуваєте знання, які вам стануть у пригоді протягом усього життя. Народне прислів’я каже що «З усіх скарбів знання найцінніше, тому що воно не може бути ні вкраденим, ні загубленим, ані знищеним». (Слайд №1) Епіграфом нашого уроку нехай сьогодні стануть слова Джорджа Бернарда Шоу «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність».
Сьогодні на уроці ми організуємо роботу таким чином,щоб кожен з вас проявив свої здібності і отримав нові знання. Протягом уроку ви будете працювати в групах.
(учні поділені на групи заздалегідь)
(Слайд №1) Тема нашого уроку: «Тиск. Сила тиску. Одиниці тиску».
(учні записують в зошит число та тему уроку)
2. Мотивація навчальної діяльності.
Вивчивши тему сьогоднішнього уроку ви зможете пояснити з точки зору фізики запропоновані явища та дати відповіді на наступні запитання: (Слайд №2)
Але для вивчення нової теми нам потрібні знання, які ви отримали на попередніх уроках.
3. Актуалізація опорних знань учнів
Фронтальне опитування: («Мікрофон») (Слайд №3)
Відповідь: Результат дії сили на тіло залежить від її модуля, напрямку, точки прикладання.
Відповідь: Сила пружності , вага тіла, сила тяжіння, сила тертя.
Відповідь: Сила пружності:
– виникає при деформації;
– є проявом дії міжмолекулярних сил ;
– перпендикулярна поверхні;
– у разі пружних деформацій тіла виконується закон Гука Fпруж = kх
Відповідь: Сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні, або поблизу неї. Формула для знаходження сили тяжіння: Fтяж = mg.
Відповідь: Вага тіла – це сила, з якою тіло діє на опору або підвіс унаслідок притягання до Землі. Визначається за формулою Р = mg.
4. Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах ( виконання спостережень та експериментів)
І. Вчитель: Діти! Ми повторили, які сили існують в природі. Для того, щоб з’ясувати від чого залежить результат дії сили проведемо спостереження та дослідження. Кожна група отримує завдання.
(Учням пропонуються виконати завдання щодо пояснення явищ, зображених на слайдах) (Слайд №4) Вчитель: В житті ми часто спостерігаємо що торкаючись піску чи то босоніж, чи то руками ми залишаємо на ньому сліди. Чи різняться сліди між собою та в чому ця різниця? Пропоную розглянути та пояснити ваші спостереження на наступних слайдах.
(Слайд №5) І група. Спостереження 1. Якщо натиснути на поверхню піску спочатку долонею, а потім пальцем ми переконаємося, що слід, котрий залишиться, зокрема його глибина, залежатиме від того, як саме було натиснуто – долонею чи пальцем (за однакової сили тиску)
(Слайд №6) ІІ група. Спостереження 2. Дерев’яний паралелепіпед поставити на пухкий сніг спочатку на один бік, а потім на інший, більшої площі. У першому випадку брусок більше провалиться в сніг, ніж у другому, хоча сила, що діє на сніг з боку бруска, не змінилася.
(Слайд №7) ІІІ група. Спостереження 3. Якщо натиснути пальцем на дерев’яну дошку, то на ній не залишиться навіть маленької вм'ятини. Але якщо натиснути на канцелярську кнопку, вона легко ввійде в ту ж саму дошку. Як пояснити цей факт? Адже в обох випадках до поверхні стола діяла однакова сила?
Работа учнів в групах – проведення дослідів
І група. Проведіть дослід: гострим кінцем цвяха натисніть на пластилін так, щоб з'явилося заглиблення. Тепер головкою цвяха натисніть на пластилін приблизно з тим самим зусиллям. Порівняйте отримані заглиблення. Зробіть висновок про те, як залежить глибина заглиблення від площі опори.
Закінчіть фразу: «При збільшенні площі опори глибина заглиблення...»
ІІ група. Проведіть дослід: Покладіть на пластилін монету й гострим кінцем цвяха натисніть на монету, докладаючи зусилля. Гострим кінцем цвяха натисніть на пластилін так, щоб з'явилося заглиблення. Чому виїмка глибша, ніж у першому випадку?
Зробіть висновок про те, як глибина заглиблення цвяха залежить від тієї площі, на яку ви дієте.
Закінчіть фразу: «При зменшенні площі опори глибина заглиблення...»
ІІІ група. Проведіть дослід: візьміть дві однакові мочалки та гирі масами 1кг та 500 г. На першу мочалку поставте гирю масою 1 кг, а на другу – масою 500 г. Що спостерігаємо? Порівняйте вагу, з якою тисне перша гиря з вагою другої гирі. Як залежить занурення гирі в мочалку від сили, з якою вона на неї тисне?
Закінчіть фразу: «При збільшенні сили тиску глибина заглиблення...»
Вчитель: Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні, на яку діє ця сила, у фізиці використовують поняття тиску.
(Слайд №8) Означення. Тиск це фізична величина, яка дорівнює відношенню сили, що діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні.
Тиск позначають символом p і обчислюють за формулою
P=
де F – сила, що діє на поверхню (сила тиску); S – площа поверхні.
Одиницею тиску в СІ є Паскаль
Па = Н/
1 Па – це тиск, який створює сила в 1 Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею в 1
Названо на честь французького вченого XVII століття Блеза Паскаля
Повідомлення учениці про Блеза Паскаля – Слайди № 9,10,11
(Слайд №12) 1 Па – невеликий тиск, тому часто використовують кратні одиниці тиску: гектопаскаль, кілопаскаль, мегапаскаль.
1 гПа = 100 Па, 1кПа = 1000 Па,
1МПа = 1000000 Па.
Порівняти тиски, що створюються різними тілами, можна за допомогою таблиці:
Робота з таблицею - Слайд №13
Створення тиску |
Тиск, кПа |
Створення тиску |
Тиск, кПа |
Людина і підлога на якій вона стоїть |
20 -30 |
Швацька голка і цупка тканина |
До 100 000 |
Гусеничний трактор і ґрунт |
40 -50 |
Укус собаки |
До 150 000 |
Колеса легкового автомобіля і дорога |
200 - 300 |
Колеса залізничного вагона і рейки |
300 000 |
Лопата і ґрунт |
1000 - 2000 |
Укус комара |
100 000 000 |
(Слайд №14) Вчитель: Формулу для визначення тиску можна записати у виді трикутника, з якого потім легко виводити формули для обчислення сили тиску та площі опори, на яку тиск здійснюється. (Записи відповідних формул на дошці)
(Слайд №15) У техніці, будівництві, на транспорті дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Яким чином це можна зробити? Оскільки тиск прямо пропорційний силі тиску, то його можна збільшити збільшивши дану силу і навпаки, зменшити, зменшуючи силу тиску. Також тиск обернено пропорційний площі опори, на яку він здійснюється. Значить зменшивши площу опори тиск зменшуємо, а збільшивши – збільшуємо.
5. Закріплення вивченого матеріалу. (Робота в групах) (Слайд №16)
Кожній групі пропонуються якісні задачі до розв’язання:
1 група.
1. Навіщо заточують леза ножів? (Слайд №17)
Відповідь: Щоб зменшити площу опори. В результаті цього тиск, який чинить ніж, збільшиться.
(Слайд №18) 2. Людина провалилася під лід. Як треба діяти, спираючись на знання про тиск, щоб врятувати її?
Відповідь: Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього. Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.
Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки.
(Потрібно лягти на лід і попереду себе переміщувати дошку. Таким чином площа опори збільшиться, а тиск зменшиться).
(Слайд №19) 3. Чому каблучки туфель дівчини чинять тиск набагато більший, ніж ноги слона?
Відповідь: Тому що площа опори каблучків туфель дівчини набагато менша ніж площа опори ніг слона, тому і тиск більший.
2 група.
(Слайд №20) 1. Як людина, що стоїть на підлозі, може дуже швидко подвоїти тиск на підлогу, не навантажуючи себе ніякими додатковими вантажами?
Відповідь: Потрібно стати на одну ногу. Площа опори зменшиться вдвічі, а тиск збільшиться вдвічі.
(Слайд №21) 2. Індійські факіри можуть лежати на гострих лезах. Що треба зробити факіру, щоб зменшити ризик порізати шкіру спини: зменшити чи збільшити кількість лез?
Відповідь: Потрібно збільшити кількість лез, в результаті цього збільшиться площа опори, на яку тисне факір і тиск на леза зменшиться, отже ризик порізати шкіру спини також зменшиться.
(Слайд №22) 3. Чому з давніх часів мешканці Півночі для пересування по снігу використовували лижі?
Відповідь: Щоб збільшити площу опори, а відповідно і зменшити таким чином тиск на сніг.
3 група.
(Слайд №23) 1. З якою метою під залізничні рейки підкладають шпали та металеві підкладки?
Відповідь: Щоб збільшити площу опори. В результаті цього тиск, коли по рейках буде проходити потяг, зменшиться.
(Слайд №24) 2. Виберіть у нашому віртуальному магазині один предмет та поясніть свій вибір з фізичної точки зору: рюкзак для тих, хто любить ходити в похід; санки для тих, хто любить на них кататися; крісло для тих, хто довго сидить за комп'ютером, для стильних – на вибір взуття, в якому зручно ходити взимку.
Відповідь: Учні пояснюють причину вибору речей з віртуального магазину. Рюкзак вибрано с широкими лямками, санки с широкими полозьями, взуття на товстій и широкій подошві.
(Слайд №25) 3. Чому комар своїм хоботком може створити тиск набагато більший ніж тиск, що створює людина, коли стоїть?
Відповідь: Комар своїм хоботком тисне на дуже малу площу опори, яка є набагато меншою, ніж площа опори, на яку тисне людина, що стоїть. Тому і тиск, який чинить комар значно перевищує тиск, який створює людина.
Вчитель: Будь – яка поверхня витримує тільки певний тиск. Наприклад, шкіра людини витримує тиск 3000000 Па. Якщо тиск перевищить той, який може витримувати поверхня, то опора рушиться. Тому, в залежності від того, який результат хочуть дістати, тиск можна збільшувати або зменшувати. Які ж способи зміни тиску? Де їх використовують?
Повідомлення учнів:
Вчитель:(Слайди №36, 37) На слайдах ви бачите роль тиску в житті тварин, у їхній боротьбі за існування та у житті рослин.
Розв’язуємо розрахункові задачі.
(Слайд №38) № 15.4. Яку силу тиску і тиск створює на опору площею 400 см2 тіло, маса якого дорівнює 12 кг?
Дано: Розв’язання:
m = 12 кг
S = 400 см2 F = mg
g = 10 н/кг
F = 12 кг ∙10 н/кг = 120 H
F-? p -? p = ==3000 Па = 3 к Па
Відповідь: сила тиску 120 Н, тиск – 3 кПа.
(Слайд №39) №15.11. Людина масою 90 кг стоїть на лижах, які мають довжину 1,8 м і ширину 10 см. Який тиск людина створює на сніг?
Дано: Розв’язання: F = P = mg = 90кг •10 = 900H
m = 90 кг S = a ∙ b = 1,8 м ∙ 0,1 м = 0,18 м2
g = 10 н/кг
а = 1,8 м p = = = 5000 (Па) = 5 (кПа)
в = 10 см = 0,1 м
p -? Відповідь: людина створює на сніг тиск 5 кПа
6. Підсумок уроку.
Фронтальне опитування:
Вчитель виставляє оцінки учням.
Рефлексія. ( Метод «Рюкзак») (Слайд №40)
Вчитель: Наш урок добігає кінця. А зараз я пропоную вам зібрати «рюкзак», щоб узяти в дорогу знання, вміння, настрій від сьогоднішнього уроку, вивчене на уроці для використання в житті. На столі у кожної групи є конверт, в якому знаходяться паперові зошити, лінійки, ручки, блокноти на яких ви стисло запишете продовження запропонованих речень та вкладете у рюкзак, який ви бачите на дошці.
(Учні записують продовження запропонованих речень та виходять до дошки, озвучують написане та заповнюють рюкзак)
- На уроці мені сподобалось…
- Урок важливий, тому що…
- Знання, отримані на уроці знадобляться мені…
- Я отримала гарну оцінку, тому що…
- Тепер я знаю…
- Тепер я вмію…
- Я досяг(ла) успіху, тому що…
- Мій настрій…
7. Домашнє завдання. (Слайд №41)
1. Вивчити §17.
2. Збірник: – 1-й рівень: № 15.2., №15.3., №15.5;
2-й рівень: №15.6., №15.8., №15.10, №15.16;
3-й рівень: №15.22., №15.23.. №15.24., №15.26., №15.28.
творче завдання напишіть невеличкий твір на тему на «Людина і тиск».
Вчитель: Діти! Хочу сказати, що фізику доступна радість розуміти природу і навіть «вести з нею бесіду» тож я бажаю навчитися вам розуміти природу та спілкуватися з нею однією мовою.