Навчальний предмет. Фізика. 7 клас.
Розділ. Взаємодія тіл. Сила.
Тема. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Учитель: Мельник Ірина Миколаївна, вчитель фізики та астрономії, Білоцерківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 11 Білоцерківської міської ради, Київська область, місто Біла Церква.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізика. 7-9 класи», затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, (http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programi-5-9-klas-2017.html)
Мета: сформувати уявлення про тиск як про фізичну величину;
навчити учнів розрізняти поняття «тиск» і сила тиску;
показати практичне значення знань про тиск;
формувати мотивацію до вивчення фізики, використовуючи різноманітні прийоми;
удосконалювати вміння учнів спостерігати, аналізувати, узагальнювати; сприяти розширенню кругозору школярів.
Обладнання: лабораторні динамометри, бруски, лінійки, канцелярські кнопки, олівці.
Хід уроку
Організаційний момент. Доброго дня!
1. Фізична розминка
- Поміркуйте, про що йде мова в моїх фразах? ММ1
Якщо він різко падає, можливі опади
У хворого він може раптово підвищитися
Його не витримали захисники команди «Спартак» від нападників «Динамо»
Це була жінка, - сказав комісар Мегре, - тільки тонкий підбор жіночого
взуття міг чинити такий великий …
- Правильно, хоча слово використовувалося в різних значеннях, це слово «тиск». Одже сьогодні на уроці ми будемо говорити про «Тиск. Силу тиску»ММ2
2. Актуалізація опорних знань
- Перед тим як будувати поверх, перевіримо на скільки міцний фундамент
3. Мотивація навчальної діяльності
- Скажіть, будь ласка, ММ3
чи можете ви чинити на поверхню дію більшу чи хоча б таку ж, як важкий гусеничний трактор на ґрунт? (відповіді учнів)
- Відповідь на це питання ми одержимо протягом сьогоднішнього уроку.
4. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
- Візьміть у руки олівець і натисніть пальцем на основу олівця, а потім на загострений грифель
- Спробуйте натиснути на стіл долонею
- А тепер візьміть кнопку і прикладіть таку ж саму дію
- А тепер погляньте на екран ММ4
- Результат дії сили залежить не тільки від модуля сили, але й від площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє ММ5
- Одже, фізична величина, яка характеризує дію сили і дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно поверхні, до площі цієї поверхні називається тиском.
- Запишемо формулу для визначення тиску ММ
- Проведемо якісний аналіз цієї формули.
Питання 1. Сила тиску не змінюється, а площа опори збільшується. Як зміниться тиск? (Тиск зменшиться)
- Так, правильно,тому, що тиск обернено пропорційний площі.
Питання 2. Площа опори не змінюється, а сила тиску збільшується. Як зміниться тиск? (Тиск збільшиться)
- Так, тому, що тиск прямо пропорційний силі тиску.
- Сформулюйте висновок, як при одній і тій же силі тиск залежить від площі.
(Учні роблять висновок про те, що при одній і тій же силі тиск більший у тому випадку, коли площа опори менша, і, навпаки, чим більша площа опори, тим тиск менший).
- Зверніть будь ласка увагу на трикутник ММ, в кутах якого розташовані величини нашої формули. Цей трикутник допоможе вам ще дві важливі формули. Прикриємо ту величину, яку необхідно знайти:
наприклад F і отримаємо F=pS ММ6
потім S S=F/p ММ
i p p=F/S ММ
- Запишимо одиницю вимірювання тиску
1 Н/м2 =1 Па
Одиниця тиску була названа на честь французького вченого Блеза Паскаля.
Учень __________ підготував повідомлення про вченого ММ7.(виступ учня)
- Що це? (показую калькулятор, учні відповідають) прототипом цього пристрою була ось ця лічильна машина ММ8, яку винайшов Блез Паскаль, коли йому було 18 років. За допомогою цієї машини навіть необізнана людина могли виконувати чотири арифметичні дії. Паскаль виготовив 50 моделей (паскалин), причому кожна наступна була кращою за попередню.
- 1 Па – дуже малий тиск, такий тиск чинить тіло масою 102 г на поверхню площею 1 м2. Тому на практиці використовують кратні одиниці. Відкрийте підручник на ст. 151, зверніть увагу на інші одиниці тиску та як вони записуються.
__________, прочитай, будь ласка.(учень зачитує)
гектопаскаль (гПа), 1гПа=100 Па
кілопаскаль (кПа), 1кПа=1000 Па
мегапаскаль (МПа) 1МПа=1000000 Па
- В природі взаємодіють різні тіла, тому і значення тисків можуть бути різними. Наведемо деякі приклади ММ9
Тиск легкового автомобіля на дорогу - 2105 Па
Нормальний атмосферний тиск - 105 Па
Тиск кінчика жала оси - 3,11010 Па
Тиск трактора на ґрунт - 5104 Па
Тиск фундаменту Останкінської телевежі на ґрунт - 2,7104 Па
- Здійснимо екскурсію в світ природи і техніки.
Чим більша площа опори, тим менший тиск, і, навпаки, зі зменшенням площі опори (при незмінній силі) тиск зростає. Тому, в залежності від того, хочуть отримати малий чи великий тиск, площу опори збільшують або зменшують. ММ10 Шини вантажних автомобілів і шасі літаків роблять значно ширшими, ніж легкових. Особливо широкими шини роблять у автомобілів, призначених для пересування в пустелях. Важкі машини, такі як трактор, танк або болотохід, можуть проїжджати по болотистій місцевості, по якій не завжди пройде людина.
ММ11 І, навпаки, добре загострені леза ріжучих і вістря колючих інструментів навіть від малої сили створюють великий тиск.
ММ12 У живій природі також трапляються ріжучі та колючі пристрої, це – зуби, кігті, дзьоби, колючки тощо.
ММ13 А ви знаєте, чому лосі досить легко можуть ходити болотом? (Роздвоєні копита лосів мають перетинку, яка збільшує площу опори і зменшує тиск.)ММ
- Ми переконалися в справедливості формули тиску в природі та техніці.
5. Колективне розв’язування задач.
- Наближається зима, водойми покриваються льодом. Ваші знайомі, родичі, батьки вирушають на зимову риболовлю. Але чи завжди можна виходити на лід. Давайте це з’ясуємо, розв’язавши ось таку задачу ММ14.
Рибалка вирушає на зимову риболовлю. Чи безпечно це, якщо лід на початку зими витримує 9 кПа, а маса рибалки із спорядженням та без улову 100 кг. Сліди від зимового взуття зображені на малюнку (площа сліду 500 см2).
(Учень виходить до дошки розв’язувати задачу)
- При обчисленнях р=9800 Па, а лід витримує тиск 9000 Па, тому на лід виходити небезпечно)
- Ви розв’язали задачу. Давайте поміркуємо: ММ
6. Підсумки уроку
ММ16 Пригадайте питання, яке ми поставили на початку уроку « Чи може людина чинити на поверхню дію, більшу за трактор?» Я запрошую двох учнів до дошки і ми спробуємо відповісти на це запитання.
ММ 17 Нехай сила, з якою людина може тиснути на поверхню, невелика (близько 500 Н), а вага трактора близько 65000 Н, але якщо людина буде з цією силою тиснути на канцелярську кнопку, площа вістря якої 0,1 мм2, а трактор опиратися на гусениці площею 1,4 м2, то результат дії буде різним.
Зробіть відповідні підрахунки
- Тиск кнопки на поверхню при підрахунках дорівнюватиме 500 МПа, а трактора – всього 0,05 МПа. ММ Виявляється, людина може чинити тиск навіть більший, ніж трактор!
- На сьогоднішньому уроці ми познайомилися з такою фізичною величиною як тиск. Дізналися як тиск залежить від сили тиску та площі. Переконалися в справедливості формули тиску в природі та техніці.
7. Домашнє завдання
- ММ 18 Готуючись до наступного уроку вам необхідно:
Опрацювати матеріал параграфа 22. Виконати завдання Впр. 22 (4).
Виконати інтерактивні вправи:
https://learningapps.org/8385953 ; https://learningapps.org/8390704
Підготувати по 2 цікавих запитання для однокласників з вивченої теми.
------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Розпочнемо виконувати експериментальну задачу (якщо залишився час, і продовжити на наступному уроці.)
Обчислити тиск твердого тіла (бруска) на стіл, використовуючи ті прилади, які знаходяться у вас на столах.
- Яке питання ви хочете мені задати? (тіло має поверхні різної площі, яку площу необхідно використати?)
- Всі три, але завдання виконуємо групами:
перший ряд – більша площа
другий ряд – середня площа
третій ряд – менша площа