КОНСПЕКТ
уроку з фізики у 7 класі
Мета уроку. Ознайомити учнів із способами зміни сил. Сформувати поняття про важіль як простий механізм. Навчити визначати основні характеристики важеля. Дати учням знання про умови, за яких важіль буде зберігати рівновагу. Навчити користуватися важелями, розпізнавати та використовувати їх, розраховувати сили на зрівноваженому важелі.
Обладнання уроку: важіль, тягарці, нитки, лабораторний штатив, сірники.
Тип уроку: комбінований.
1. Розв'язування задач на дошці:
І-ий учень |
ІІ-ий учень |
1. Яка вага тіл, масами 200 г і 5 кг ? |
1. Яка сила тяжіння діє на ящик із цвяхами, якщо маса ящика 2 кг, а цвяхів – 5 кг ? |
2. Наведіть три приклади, які показують, що тертя може бути шкідливим. |
2. Наведіть три приклади, які показують, що тертя може бути корисним. |
2. Фронтальне опитування:
б)... (взаємодії між молекулами).
3. Кросворд “Піраміда”(усі разом)
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Евристична бесіда з класом
Ми вже знаємо, що тіло може перебувати в спокої (або в рівновазі) тільки за умови, що сили які діють на нього, урівноважують одна одну. Наприклад книжка перебуває у спокої на столі тому, що силу тяжіння, яка діє на книжку, урівноважує сила нормальної реакції з боку стола.
Мал.1
Спробуємо тепер вивчити рівновагу тіл, які можуть обертатися навколо рухомої точки. Наприклад гойдалка – тіло, яке може обертатися навколо нерухомої точки. На ній можуть урівноважувати одне одного як люди однакової маси, так і люди, маси яких значно відрізняються (дитина і дорослий). Як повинні розсістися дорослий і дитина, щоб легко гойдатися на гойдалці ?
Мал. 2 Мал. 3
Ми підійшли до моменту коли повинні вивчити нову тему, щоб правильно дати відповідь на поставлене запитання про гойдалку та зрозуміти як і коли краще (зручніше) користуватися ножицями, щипцями, тачкою, обценьками, кусачками.
Мал. 4
Тому темою сьогоднішнього уроку є: Момент сили. Важіль
Запишемо собі в зошитах план вивчення уроку
План
Важіль – це тверде (жорстке) тіло, яке може вільно обертатися навколо неру-хомої точки. Через нерухому точку важеля проходить вісь обертання.
Вісь обертання важеля – це лінія, перпендикулярна до поздовжньої осі важеля.
Мал. 5
а) б) в)
З умови рівноваги важеля випливає, що використовуючи важіль, можна дістати виграш у силі. Силою, прикладеною до більшого плеча важеля, можна врівноважити силу, яка значно більша за прикладену. Це використовували ще давні єгиптяни, піднімаючи за допомогою важелів величезні кам'яні блоки під час будівництва пірамід.
Мал.
Проведемо простий дослід: спробуємо кілька разів розламати сірник на рівні частини. Можна помітити, що маленькі шматочки важче розламувати, ніж цілий сірник. Чому?
Сьогодні важелі використовують у багатьох механізмах і машинах.
Мал. 7 (рис 11.4, 11.5 на стор.88 підручника)
а) б)
Мал. 9
№ 1. Довжина стріли піднімального крана 10 м, а противага знаходиться на відстані 3 м від точки обертання стріли. Вага противаги становить 20 000 Н. Якої ваги вантаж можна підняти цим краном?
№ 2. Визначте виграш у силі при використанні ножиць. Прилади: ножиці, лінійка.
1