Тренінг для батьків майбутніх першокласників
Тема : Школа друг чи ворог для шестилітки?
Мета : сформувати розуміння необхідності віддавати дитину до школи у віці шести років; пояснити основні умови розвитку дитини, вміння адекватно оцінювати здібності своєї дитини, роз’яснити батькам зміну провідного типи діяльності у дитини.
Матеріали: картинка школи, кількість фігурок дітей по кількості батьків, листочки для опитування, скотч, картки з ситуаціями, листочки для імен.
Хід тренінгу
І. Знайомство
Кожному учаснику на аркуші паперу, пропонується написати ім’я. Під ім’ям пишеться або малюється метафора (образ) особистості. Після індивідуальної роботи учасники по черзі називають своє ім’я і представляють власний образ. Таким чином створюється галерея метафоричних портретів.
ІІ. Правила роботи
Для того, щоб наша робота була плідною, ми повинні обговорювати правила роботи.
Правила роботи групи.
1. Виконувати завдання вчасно.
2. Слухати один одного.
3.Говорити піднімаючи руку.
4.Говорити по суті.
5.Добровільність.
6.Правила «Усмішка».
7.Вимкни телефон.
ІІІ. Повідомлення теми й завдань тренінгу.
Сьогодні ми розпочинаємо цикл занять-тренігів, які допоможуть Вам краще зрозуміти й усвідомити власну дитину, особливості її розвитку, навчитись бути дитині другом, допомагати у навчанні та у адаптації до школи, навчитись разом з дитиною бачити позитивне у школі та у осягненні її нової ролі і виду діяльності.
Сьогодні на нашому тренінгу ми спробуємо дати відповідь на важливе запитання чи варто віддавати дитину до школи у віці шести років.
ІV. Очікування
На дошці будівля школи, у кожного учасника фігурка дитини. На фігурці напишіть ім’я Вашої дитини і розмістіть фігурку чи у будівлі школи (якщо дитина готова) чи поряд (якщо ні) на Вашу власну думку.
V. Основна частина
1. Робота з притчею Ш.О.Амонашвілі «Пізно?»
Пізно
Створив Творець людей, дав їм слова для спілкування й мислення, поселив у родючій долині біля підніжжя гір, обдарував кожного довголіттям і став спостерігати: як вони почнуть удосконалюватись.
Спливав час, але люди не розвивалися.
Їхні ноги не йшли далі околиць свого села й не піднімались у гори. Їхня очі не дивились на небо й не зазирали в Серце.
Так вони й постаріли.
І вирішив Творець з’ясувати:у чому річ?
Він став людиною і прийшов до них як подорожній.
Перед заходом Сонця зібралися люди на площі поговорити з подорожнім.
Той розповів, яке життя за обрієм, і запропонував їм:
І вони відповіли знову:
Подорожній зажурився. Він вирішив розвеселити людей.
люди помітили, що Сонце зайшло.
хатинах.
Подорожній крикнув їм у слід:
Та вони не обернулись на поклик.
Тоді творець подумки сказав: «Заберу я в людей усі слова «слова-обмеження»: «пізно», «не можна», «неможливо», «далеко», «високо», «важко», «не збагнемо» – і вселю в їхні серця радість безмежжя. Може, вони осягнуть Мій Закон: нічого ніколи не пізно, бо немає кінця, а є лише початок!»
Так він і зробив і дочекався ранку: чи зміняться люди й чи підуть вони з Ним у гори?
2. Тест для батьків «Чи готова дитина до школи? »
1. Чи хоче ваша дитина йти до школи?
2. Чи думає ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?
3. Чи може ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати конструктор)?
4. Чи ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?
5. Чи вміє ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?
6. Чи може ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?
7. Чи вміє вона відмінювати іменники за числами?
8.Чи вміє ваша дитина читати по складах чи цілими словами?
9. Чи вміє ваша дитина рахувати до 10 і назад?
10. Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?
11. Чи правильно, що ваша дитина має тверду руку?
12. Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
13. Чи може ваша дитина користуватись ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?
14. Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?
15. Чи знає ваша дитина назви диких і свійських тварин?
16. Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі: помідори, морква, цибуля)?
17. Чи любить ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?
18. Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції? Ї
Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тексту.
Отже, якщо їх:
15-18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна легко подолати.
10-14 – ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які ви відповіли «ні», підкажуть вам, над чим іще потрібно попрацювати.
9 і менше – почитайте спеціальну літературу, намагайтесь приділяти більше часу заняттям з дитиною і зверніть увагу на те, чого вона не вміє.
Результати можуть вас розчарувати. Але пам’ятайте, що всі ми – учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані вами для розвитку дитини, легко і весело можна виконувати з мамою і татом., бабусею , старшим братом – з усіма, хто має вільний час і бажання навчатися разом із дитиною. Добираючи завдання, зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини.
3. Мозковий штурм «Правила для батьків»
Давайте, обговоримо правила щасливого батьківства.
4. Об’єднання у групи.
– Пропоную вам зараз по назвам трьох річок Дніпро, Дністер, Південний Буг і об’єднатися у три різні групи.
5. Розігрування ситуацій.
Кожна група отримує завдання і обговорює їх з позиції своєї групи, а далі будемо захищати свою відповідь.
1 група – Батьки
2 група – Вчителі
3 група – Експерти
Ситуація № 1
Одна матуся каже іншій:
– Моя донечка вміє читати, писати, логічно мислити, але вона не може всидіти більше 10 хвилин. Нічого, ось піде до школи і тоді все налагодиться.
Чи вважаєте ви це правильним?
Ситуація № 2
Мій синочок не вміє читати, не знає букв, не пише, але готовий до навчання, бо поводить себе добре, збирає пазли та конструктори. У школі його всьому навчать, а я на це часу не маю.
Ситуація № 3
Моя донечка дуже активна, вона не знає усіх букв, не вміє читати і рахувати…у садочку вона нікого не слухає, не маю і я не неї впливу…але коли вона піде до школи – все зміниться і вчитель з нею впорається.
Ситуація № 4
Моєму хлопчикові 6 виповниться лише у листопаді, він вміє гарно читати і рахувати, пише і малює, я постійно з ним займаюсь, але ми не можемо і хвилини без іграшок, навіть коли займаємося. У школі це зміниться, бо вчитель знає як цьому допомогти.
ІІІ. Заключна частина
1. Зворотній зв'язок
Продовжіть фразу: «Сьогодні на тренінгу…»
2. Підведення підсумків вправи «Очікування »
То ж після всього почутого прошу зробити висновок і знову обміркувати свою відповідь на очікування. Якщо ви не змінили свою думку, то нехай фігурка залишиться на місці, якщо ж змінилось, то перемістіть фігурку куди вважаєте за потрібне.
3. Релаксація. Вправа «Побажання»