Матеріал в допомогу колегам для роботи з дітьми під час виховних та тематичних годин з попередження дитячого травматизму. Вчить розпізнавати учнів небезпечні речовини побутової хімії, ознаки ураження шкіри та очей хімічними речовинами; пояснює необхідність виконання правил користування речовинами побутової хімії; виховує обережність і обачливість.
Вчитель Соколівського НВК ім. О. Яроша
Зміївської районної ради Харківської області
Трофімова Оксана Миколаївна
Виховна година (тренінг).
Тема: “Небезпечні речовини побутової хімії. Домедична допомога в разі отруєнь”
Мета: вчити розпізнавати учнів небезпечні речовини побутової хімії, ознаки ураження шкіри та очей хімічними речовинами; пояснити необхідність виконання правил користування речовинами побутової хімії; виховувати обережність і обачливість.
Обладнання: інформаційний лист “Правила спілкування в групі”, плакат “Дерево очікувань”, зразки препаратів побутової хімії (із різних груп); пам’ятки “Перша допомога при отруєнні засобами побутової хімії”, “Небезпечні засоби побутової хімії, якими ми користуємось” (по кількості учнів в класі), чисті аркуші паперу, стікери, фломастери.
Тип уроку: тренінг.
Хід уроку.
І. Організаційний момент (1 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Очікування.
Вправа для зближення “Небо”
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Засоби побутової хімії. Історична довідка
На початку нашої ери люди використовували в побуті близько 100 хімічних речовин як органічного походження (бджолиний віск, крохмаль, жири, оливкову та кокосову олію, оцтову кислоту тощо) так і неорганічного (пемза, кухарська сіль тощо). Крохмаль застосовувався для склеювання папірусу, яєчний білок — для склеювання виробів, бджолиний віск — для виготовлення фарб, покриття табличок для письма, виготовлення засобів догляду за меблями. Пурпур, індиго, хну використовували для фарбування волосся, а також бавовни, шовку, льону, вовни.
У побуті знайшли застосування гіпс, лаки для розпису на стінах. До речі, яскраві зображення на стінах печер та прадавніх будівель збереглися й до наших часів. Багато секретів натуральних барвників загубилося в часі, але деякі збереглися і використовуються у наш час при виготовленні килимів та рушників народними майстрами.
У наш час багато вчених, інженерів, хіміків постійно поповнюють асортимент хімічних засобів, намагаючись винайти такі, які б не були шкідливими для здоров’я людини, екологічно чистими та не потребували для свого виробництва великих енергетичних витрат.
Товари побутової хімії стають усе більш популярними, розширюються області їх застосування, росте річний обсяг виробництва.
Звичайно, кожна, знов створена синтетична речовина, перш ніж потрапити до споживача, проходить експертизу на подразнюючу та алергічну дії. І все ж, велика кількість цих речовин є джерелами вивільнення у повітря продуктів, що здатні викликати алергію, стомленість, знизити імунітет.
За статистикою ВООЗ, кількість нещасних випадків при поводженні людини з отруйними речовинами постійно росте, а особливо за останні 30 років. Їх причини різні, і не останнє місце посідають випадки отруєння препаратами побутової хімії.
(дивимось на схему)
Хімічні речовини у побуті |
||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
Ліки |
|
Гігієнічні препарати |
|
Лаки та фарби |
|
Складові їжі |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(див. на схему на дошці)
|
Хімічні речовини |
|
|||||||
|
|
|
|
||||||
Безпечні |
|
Умовно безпечні |
|
Небезпечні |
|||||
Робота в групах. Завдання
Читайте етикетки! На упаковці небезпечної для здоров’я побутової хімії є символи, які ви повинні навчитися розпізнавати. Це застережливі слова «Обережно», «Отрута», «Увага», «Небезпечно» або їхні графічні позначення. Дуже важливо знати різницю між цими термінами.
Отруйні речовини: високотоксичні або отруйні речовини (символ у рамці у вигляді знаку «Стоп!»).
Отрута: дуже небезпечний продукт, один з найтоксичніших. Невелика його частина, прийнята у разі вживання в їжу (в деяких випадках вистачає декількох крапель), може привести до летального результату.
Небезпечна речовина: вогненебезпечне, їдке або високотоксичне (символ у шестигранній рамці).
Увага або обережно: помірна токсична речовина (символ у трикутній рамці).
Окрім цих символів, застережливих про небезпеку, на упаковці хімічних засобів також надруковані застережливі слова, що відображають ту або іншу міру токсичності.
Їдкі (корозійні): у контакт з певними матеріалами і живими тканинами, роз’їдають їх. Це дуже ефективні миючі засоби, проте, надзвичайно шкідливі для шкіри, слизової оболонки і очей. Будь-які речовини, кислоту, що містять, або луг, є їдкими. Приклади: засоби для чищення металевих поверхонь, вибілювачі з хлором, засоби для прочищення раковин і миття батарей.
Вогненебезпечні: легко займаються. Хоча вказівки на токсичність на упаковці зазвичай не міститься, більшість з подібних засобів є отруйними. Приклади: рідкий газ для заправки запальничок, скипидар, машинне масло, бензин, лак для волосся.
Реактивні: речовини з можливими небезпечними хімічними реакціями. Приклад: вибілювач із хлором, змішуючись з амоніаком, виділяє отруйні випари.
Вибухонебезпечні: будь-який аерозоль може вибухнути під тиском.
Токсичні: речовини, що при проникненні в організм через травну або дихальну систему (а також через шкіру) здатні спричиняти серйозні пошкодження. Приклади: щуряча отрута, вибілювач, поліроль.
Робота в групах. Завдання
Розгляньте на упаковці, яка є перед кожною групою, символи. Ви повинні їх розпізнати та скласти коротенький опис вашого продукту, виходячи тільки із змісту цих символів.
Група “Експерти”: пральний порошок “Тайд”
Група“Науковці”:засіб для миття посуду “Гала”
Група “Споживачі”: поліроль для меблів “Пронто” (робота в групах, кожна група презентує свій синтетичний продукт).
Щоб уникнути отруєння та алергії: |
|
Потрібно |
Не можна |
Миючі засоби |
|
пральні порошки зберігати у недоступних місцях у герметичному посуді; |
змішувати залишки миючих засобів; |
зробити пробу на алергію миючих засобів (краплину розчину нанести на внутрішню поверхню передпліччя) |
використовувати пральні порошки ті інші засоби для прання для миття посуду |
Засоби для чищення, що містять Хлор і хлоридну кислоту |
|
робити пробу на алергію; зберігати у важкодоступних для дітей місцях |
дозволяти дітям користуватися ними |
Робота в групах. Завдання
Кожна група складає по 3-4 правила користування синтетичними засобами за принципом: що потрібно робити і чого робити не можна. Потім ми виробимо з вами загальні правила, які знадобляться кожному з вас в повсякденному житті.
Руханка “Змія”
Учні стають в шеренгу один за одним і кладуть руки на плечі того, хто стоїть попереду. Перший у шерензі – голова змії, а останній – її хвіст.
Завдання для голови – упіймати хвіст. Завдання для хвоста – ухилятися, щоб не бути пійманим.
Якщо голові вдалося зловити свій хвіст, останній учасник вибуває, і хвостом стає той, хто стояв перед ним.
Через хвилину можна поміняти ролі “хвоста” і “голови”
|
Загальні ознаки отруєння |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||
Головний біль |
|
Нудота |
|
Блювота |
|
Втрата свідомості |
||||||
Всі знають, що побутова хімія вимагає обережного поводження. Але чи часто ми читаємо застереження на упаковках, а якщо і читаємо, те завжди їм прямуємо? Багато господинь мають звичку запасати всілякі хімічні препарати запас, на всяк випадок. В будь-якому будинку такі запаси існують: це пральні порошки, ополіскувачі, кондиціонери, мило, лаки, фарби та ін Але не всі пам'ятають про те, яка небезпека може нас підстерігати при неправильному зберіганні препаратів побутової хімії.
Робота в групах. Завдання
Робота з інструкцією №2
Група “Експерти”: Якщо хімічні речовини потрапили в організм
Група“Науковці”: Якщо хімічні речовини потрапили в очі або на шкіру
Група “Споживачі”: Отруєння лакофарбовими речовинами
V. Заключна частина. Підведення підсумків.
Людина що денно використовує різноманітні хімічні речовини. Усі препарати побутової хімії будуть безпечними, якщо їх застосовувати за прямим призначенням згідно інструкцій та рекомендацій щодо їх використання.
VІ. Релаксація. Гра “Дякую тобі”
Учні стають у коло. Перший учень дякує якомусь однокласникові за те, чого він його навчив на цьому уроці. Кожен наступний обирає того, кого ще не називали, щоб до кінця вправи всі черзі отримали подяку. Першому учню дякує вчитель. Насамкінець гравці дякують оплесками одне одному за колективну роботу.