Тренінг "Небезпечні речовини побутової хімії. Домедична допомога в разі отруєнь"

Про матеріал

Матеріал в допомогу колегам для роботи з дітьми під час виховних та тематичних годин з попередження дитячого травматизму. Вчить розпізнавати учнів небезпечні речовини побутової хімії, ознаки ураження шкіри та очей хімічними речовинами; пояснює необхідність виконання правил користування речовинами побутової хімії; виховує обережність і обачливість.

Перегляд файлу

Вчитель Соколівського НВК ім. О. Яроша

Зміївської районної ради Харківської області

Трофімова Оксана Миколаївна

Виховна година (тренінг).

 

Тема: “Небезпечні речовини побутової хімії.  Домедична допомога в разі отруєнь

Мета: вчити розпізнавати учнів небезпечні речовини побутової хімії, ознаки ураження шкіри та очей хімічними речовинами; пояснити необхідність виконання правил користування речовинами побутової хімії; виховувати обережність і обачливість.

Обладнання: інформаційний лист “Правила спілкування в групі”, плакат “Дерево очікувань”, зразки препаратів побутової хімії (із різних груп); пам’ятки  “Перша допомога при отруєнні засобами побутової хімії”, “Небезпечні засоби побутової хімії, якими ми користуємось” (по кількості учнів в класі), чисті аркуші паперу, стікери, фломастери.

 

Тип уроку: тренінг.

Хід уроку.

І. Організаційний момент (1 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Очікування.

  • Про які небезпечні ситуації ми говорили з вами на попередніх уроках?
  • Що ви найбільше запам’ятали? Чому?
  • На які очікування ви сподіваєтесь після цього уроку? Напишіть свої побажання на зелених листочках і разом прикрасимо наше дерево очікувань.

Вправа для зближення “Небо”

  • Станьте в коло, візьміться за руки, розслабтесь. Закрийте очі. Уявіть прекрасне блакитне небо. По ньому пливуть хмари. Ви спостерігаєте за цими хмарами. Якщо ви про щось думаєте, нехай ваші думки відлітають разом із хмарами. Ви зосереджені на небі. Людина, яка зосереджена на хмарах – ваш внутрішній спостерігач, він завжди спостерігає за вашими думками. Внутрішній спостерігач дуже спокійний, врівноважений, щасливий. І ви відчуваєте спокій, тишу і радість. Відкрийте очі. Ми відчули один одного.
  • Для чого потрібна ця вправа? (відповіді учнів)
  • Тепер спокійно сядьте. (розподіл учнів на 3 групи: Експерти,  Науковці,  Споживачі)
  • Перед початком роботи давайте пригадаємо правила роботи в групі, які спільно були вироблені нами на попередніх  уроках. (учні пригадують правила, які складали на попередніх уроках)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв)

  • Якими речовини побутової хімії застосовують у вас вдома?
  • Чи дозволяють вам дорослі користуватися ними самостійно? Якими саме речовинами?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Засоби побутової хімії. Історична довідка

На початку нашої ери люди використовували в побуті близько 100 хімічних речовин як органічного походження (бджолиний віск, крохмаль, жири, оливкову та кокосову олію, оцтову кислоту тощо) так і неорганічного (пемза, кухарська сіль тощо). Крохмаль застосовувався для склеювання папірусу, яєчний білок — для склеювання виробів, бджолиний віск — для виготовлення фарб, покриття табличок для письма, виготовлення засобів догляду за меблями. Пурпур, індиго, хну використовували для фарбування волосся, а також бавовни, шовку, льону, вовни.

У побуті знайшли застосування гіпс, лаки для розпису на стінах. До речі, яскраві зображення на стінах печер та прадавніх будівель збереглися й до наших часів. Багато секретів натуральних барвників загубилося в часі, але деякі збереглися і використовуються у наш час при виготовленні килимів та рушників народними майстрами.

У наш час багато вчених, інженерів, хіміків постійно поповнюють асортимент хімічних засобів, намагаючись винайти такі, які б не були шкідливими для здоров’я людини, екологічно чистими та не потребували для свого виробництва великих енергетичних витрат.

Товари побутової хімії стають усе більш популярними, розширюються області їх застосування, росте річний обсяг виробництва.

Звичайно, кожна, знов створена синтетична речовина, перш ніж потрапити до споживача, проходить експертизу на подразнюючу та алергічну дії. І все ж, велика кількість цих речовин є джерелами вивільнення у повітря продуктів, що здатні викликати алергію, стомленість, знизити імунітет.

За статистикою ВООЗ, кількість нещасних випадків при поводженні людини з отруйними речовинами постійно росте, а особливо за останні 30 років. Їх причини різні, і не останнє місце посідають  випадки отруєння препаратами побутової хімії.

 

  • Якими ж хімічними речовинами ми користуємось з вами у побуті?

(дивимось на схему)

Хімічні речовини у побуті

 

 

 

 

 

Ліки

 

Гігієнічні препарати

 

Лаки та фарби

 

Складові їжі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Всі хімічні речовини можна розділити на три групи: безпечні, умовно безпечні та небезпечні.

(див. на схему на дошці)

 

Хімічні речовини

 

 

 

 

 

Безпечні

 

Умовно безпечні

 

Небезпечні

 

 

Робота в групах. Завдання

  • Розгляньте упаковки препаратів побутової хімії.
  • Визначте, до якої групи вони належать.

 

  1. Умовні позначення на речовинах побутової хімії. (розповідь вчителя)

Читайте етикетки! На упаковці небезпечної для здоров’я побутової хімії є символи, які ви повинні навчитися розпізнавати. Це застережливі слова «Обережно», «Отрута», «Увага», «Небезпечно» або їхні графічні позначення. Дуже важливо знати різницю між цими термінами.

Отруйні речовини: високотоксичні або отруйні речовини (символ у рамці у вигляді знаку «Стоп!»).

Отрута: дуже небезпечний продукт, один з найтоксичніших. Невелика його частина, прийнята у разі вживання в їжу (в деяких випадках вистачає декількох крапель), може привести до летального результату.

Небезпечна речовина: вогненебезпечне, їдке або високотоксичне (символ у шестигранній рамці).

Увага або обережно: помірна токсична речовина (символ у трикутній рамці).

Окрім цих символів, застережливих про небезпеку, на упаковці хімічних засобів також надруковані застережливі слова, що відображають ту або іншу міру токсичності.

Їдкі (корозійні): у контакт з певними матеріалами і живими тканинами, роз’їдають їх. Це дуже ефективні миючі засоби, проте, надзвичайно шкідливі для шкіри, слизової оболонки і очей. Будь-які речовини, кислоту, що містять, або луг, є їдкими. Приклади: засоби для чищення металевих поверхонь, вибілювачі з хлором, засоби для прочищення раковин і миття батарей.

Вогненебезпечні: легко займаються. Хоча вказівки на токсичність на упаковці зазвичай не міститься, більшість з подібних засобів є отруйними. Приклади: рідкий газ для заправки запальничок, скипидар, машинне масло, бензин, лак для волосся.

Реактивні: речовини з можливими небезпечними хімічними реакціями. Приклад: вибілювач із хлором, змішуючись з амоніаком, виділяє отруйні випари.

Вибухонебезпечні: будь-який аерозоль може вибухнути під тиском.

Токсичні: речовини, що при проникненні в організм через травну або дихальну систему (а також через шкіру) здатні спричиняти серйозні пошкодження. Приклади: щуряча отрута, вибілювач, поліроль.

 

 

Робота в групах. Завдання

Розгляньте на упаковці, яка є перед кожною групою,  символи. Ви повинні їх розпізнати та скласти коротенький опис вашого продукту, виходячи тільки із змісту цих символів.

Група Експерти: пральний порошок Тайд

ГрупаНауковці:засіб для миття посуду Гала

Група  Споживачі: поліроль для меблів Пронто (робота в групах, кожна група презентує свій синтетичний продукт).

  1. Правила поводження з хімічними речовинами.
  • Яких правил слід дотримуватись, купляючи засоби побутової хімії, користуючись ними?

Щоб уникнути отруєння та алергії:

Потрібно

Не можна

Миючі засоби

пральні порошки зберігати у недоступних місцях у герметичному посуді;

змішувати залишки миючих засобів;

зробити пробу на алергію миючих засобів (краплину розчину нанести на внутрішню поверхню передпліччя)

використовувати пральні порошки ті інші засоби для прання для миття посуду

Засоби для чищення, що містять Хлор і хлоридну кислоту

робити пробу на алергію;

зберігати у важкодоступних для дітей місцях

дозволяти дітям користуватися ними

 

Робота в групах. Завдання

          Кожна група складає по 3-4 правила користування синтетичними засобами за принципом: що потрібно робити і чого робити не можна. Потім ми виробимо з вами загальні правила, які знадобляться кожному з вас в повсякденному житті.

Руханка Змія

  • Однією з найнебезпечніших ситуацій для людини є укус отруйної змії. Зараз ми перетворимось на таку змію, але кусатиме вона буде не людей, а свій хвіст.

 

Учні стають в шеренгу один за одним і кладуть руки на плечі того, хто стоїть попереду. Перший у шерензі – голова змії, а останній – її хвіст.

Завдання для голови – упіймати хвіст. Завдання для хвоста – ухилятися, щоб не бути пійманим.

Якщо голові вдалося зловити  свій хвіст, останній учасник вибуває, і хвостом стає той, хто стояв перед ним.

Через хвилину можна поміняти ролі хвоста і голови

 

  1. Ознаки отруєння та правила зберігання засобів побутової хімії..

 

Загальні ознаки отруєння

 

 

 

 

 

 

Головний біль

 

Нудота

 

Блювота

 

Втрата свідомості

 

Всі знають, що побутова хімія вимагає обережного поводження. Але чи часто ми читаємо застереження на упаковках, а якщо і читаємо, те завжди їм прямуємо? Багато господинь мають звичку запасати всілякі хімічні препарати запас, на всяк випадок. В будь-якому будинку такі запаси існують: це пральні порошки, ополіскувачі, кондиціонери, мило, лаки, фарби та ін Але не всі пам'ятають про те, яка небезпека може нас підстерігати при неправильному зберіганні препаратів побутової хімії.

 

  1. Саме елементарне, що ми повинні зробити в першу чергу - це уважно вивчити інструкцію по застосуванню та рекомендації з правил безпеки. І суворо їх дотримуватися. Про що треба пам'ятати?
  2. Місце, де зберігаються небезпечні речовини, повинно бути недоступне для дітей.
  1. А якщо в квартирі є банки з невідомим вмістом, то краще від них позбавитися відразу.
  2. Не слід зберігати хімікати, яких залишилося в упаковці зовсім трохи. Ми іноді любимо переливати вміст у меншу тару, сподіваючись, що не забудемо, що саме це було. І марно.
  3. А ще одне правило: ні в якому разі не зберігати побутові хімікати в безпосередній близькості від харчових продуктів.
    Згадайте, завжди пачки з пральним порошком у вас закриті щільно? А адже всі знають, що насипаючи порошок в пральну машину, краще не вдихати його. Але ж він може "порошити" і просто при випадковій перестановці відкритої пачки. А потім ми шукаємо причини алергії у себе і своїх близьких. Є один простий спосіб зберігання відкритої пачки з порошком: упакувати її в поліетиленовий пакет (наприклад, сміття), а ще краще - мати для цього спеціальну герметично закривається ємність.
    Є і деякі правила роботи із засобами побутової хімії.
  4. Наприклад, засоби для боротьби з комахами (клопами, мухами, тарганами та ін), запаковані в аерозольні балончики, можна розпорошувати тільки в респіраторі при закритих дверях і вікнах. Діти і домашні тварини не повинні при цьому перебувати в кімнаті.
  5. Відкрити вікна і двері можна тільки через 20-30 хвилин.
    Дуже небезпечно зберігання в квартирі легкозаймистих речовин ( ацетон, бензин, розчинники тощо). Якщо і потрібно мати їх під рукою, то в дуже невеликих кількостях.
  6. Навіть побутовий клей може бути небезпечний. І ні в якому разі не дозволяйте працювати з універсальним клеєм дітям.
  7. До речі, навіть звичайні акварельні фарби можуть викликати у дитини отруєння. Не дозволяйте малюкові облизувати пензлик.
    Щоб захистити шкіру рук від небезпечних хімічних речовин, використовуйте рукавички.

Робота в групах. Завдання

  • Складіть правила зберігання того засобу, який лежить перед вами. Представте свій проект.
  1. Надання І допомоги при отруєнні засобами побутової хімії.

Робота з інструкцією №2

Група Експерти: Якщо хімічні речовини потрапили в організм

ГрупаНауковці: Якщо хімічні речовини потрапили в очі або на шкіру

Група  Споживачі: Отруєння лакофарбовими речовинами

 

V. Заключна частина. Підведення підсумків.

Людина що денно використовує  різноманітні хімічні речовини. Усі препарати побутової хімії будуть безпечними, якщо їх застосовувати за прямим призначенням згідно інструкцій та рекомендацій щодо їх використання.

  • Про що ви дізнались сьогодні на уроці?
  • Чи знадобляться вам отримані знання в повсякденному житті? Чому? Чи справдились ваші очікування?

 

VІ. Релаксація. Гра “Дякую тобі”

Учні стають у коло. Перший учень дякує якомусь однокласникові за те, чого він його навчив на цьому уроці. Кожен наступний обирає того, кого ще не називали, щоб до кінця вправи всі  черзі отримали подяку. Першому учню дякує вчитель. Насамкінець гравці дякують оплесками одне одному за колективну роботу.

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку