Запропонований тренінг сприяє розширенню знань учнів з основних правил особистої безпеки при зустрічі з незнайомими людьми у ліфті, під'їзді, на вулиці, в інтернеті; ознайомлює із способами уникнення небезпеки; розвиває здатність орієнтуватися у складних ситуаціях, вміння оцінювати небезпеку та вибирати дії самозахисту.
Мета:
розширити знання з основних правил особистої безпека з незнайомими людьми у ліфті, під'їзді, на вулиці, в інтернеті;
ознайомити і вивчити способи уникнення небезпеки;
розвивати здатність орієнтуватися у складних ситуаціях, вміння оцінювати небезпеку та вибирати дії самозахисту;
виховувати спостережливість, обачність, увагу, почуття обережності, дбайливе ставлення один до одного, залучати дітей до самостійного пошуку правильних дій в певних ситуаціях.
Обладнання:
учнівські проекти: «Дзвінок у двері», « У підʼїзді, у ліфті», «На вулиці»; пазли « В гостях у казки», мультфільм « Уроки тітоньки Сови. Поведінка з незнайомими людьми».
Хід тренінгу:
І. Вступна бесіда. Мотивація проведення гри-тренінгу.
1-ий учень:
Два слова чарі́вних — лиш мама і тато,
А скільки любові у них і тепла!
Вони для дітей означають багато,
Щоб щастя іскрилось і радість цвіла.
2-ий учень:
Бо тато і мама — це рідні нам люди,
Рідніших у цілому світі нема.
З батьками дитина захищена буде,
І душу дітей не остудить зима.
Вчитель. І дійсно , коли поруч близькі люди, ви почуваєтесь захищеними, безпечними. Та ви ростете і все частіше буваєте вдома або на вулиці самі. А поряд безліч незнайомих людей.
Звичайно, ми не знаємо які вони, бо ці люди незнайомі для вас. Серед незнайомих людей дуже багато хороших і добрих. Проте трапляються й недобрі та злі. Вони задумують зло, тому й називаються зловмисниками. Ті, хто чинить зло – злочинці. Їх важко відрізнити від звичайних людей. Тому їх необхідно остерігатися.
Давайте пройдемо вашим щоденним маршрутом від дому до школи. Розглянемо різні ситуації, які можуть трапитись при зустрічі з незнайомими людьми.
ІІ.Гра-тренінг.
Представлення команд і девізи.
Технологія « Гронування».
- Вдома.
1 тур.
Дзвінок у двері.
1 команда підготувала проект у малюнках «Дзвінок у двері».
Захист проекту ( 2 учні):
- Якщо подзвонили у двері, а ти вдома сам, у жодному разі не відчиняй незнайомим людям.
- На всі прохання чи запитання відповідай відмовою.
- Якщо незнайомець намагається відкрити двері, зателефонуй у міліцію за номером 102 і чітко назви свою адресу.
- Якщо вдома немає телефону, поклич на допомогу сусідів через вікно.
Завдання для команд. Прийміть рішення: як діяти у таких випадках.
Батьки переодягнені у незнайомців звертаються до дітей.
1 команда.Телефонний дзвінок.
- Я – мамина колега по роботі Твоя мама нездужає. Я зараз підійду до тебе, візьму для мами в домашній аптечці ліки. Ти хочеш, щоб мама одужала. Відчини двері.
(Дверей не відчиняти. Зателефонувати на роботу до мами, до тата – повідомити їх про дзвінок).
2 команда. Дзвінок у двері.
- Пожежа! Всі горимо! Відчиняйте двері! Рятуйтесь!
(Не відчиняйте. Зателефонуйте сусідам, перепитайте. Вийдіть на балкон, оцініть ситуацію).
3 команда. Дзвінок у двері.
У вічко дверей бачите маленьку гарненьку дівчинку чи хлопчика. Дитина просить попити.
(Не відчиняйте. Збоку можуть стояти дорослі пройдисвіти. Запропонуйте звернутися до сусідів).
В під'їзді і у ліфті.
Під'їзд – частина вашого будинку. Але в ньому часто можна зустріти незнайомих людей.
- Як ви повинні поводити себе?
(Розповіді дітей).
2 команда підготувала проект у малюнках «В під'їзді і у ліфті ».
Захист проекту ( 2 учні):
Треба запам'ятати і завжди виконувати загальноприйняті правила
безпеки.
- Перед тим, як відчинити двері і вийти в під'їзд, потрібно подивитись у вічко, чи немає за дверима сторонніх.
- Якщо ви вийшли, але побачили сторонніх людей, поверніться у квартиру і замкніть двері.
- Ніколи не просіть незнайомих людей в під'їзді допомогти відімкнути двері. Для цього можна звернутися до добре знайомих сусідів.
- Перед тим, як увійти до ліфту, під’їзду, добре роздивись навколо.
- Не заходь у ліфт із незнайомими, краще почекай чи йди пішки.
- Якщо в ліфт сідає незнайома людина, то не повертайся до неї спиною, краще стежити за її діями.
- Якщо незнайомець увійшов до ліфта після тебе і ти боїшся їхати з ним, натисни кнопку «Стоп», і тоді двері кабіни не закриються.
- Якщо ти відчуваєш небезпеку під час руху ліфта, натисни кнопку «Виклик диспетчера» і розкажи диспетчеру ситуацію. Це відверне увагу незнайомця, а може, і зовсім злякає його.
Ліфт відкрився, як завжди
Ти хотів зайти туди,
Та побачив молодчина
Там стоїть чужий мужчина
Посміхається тобі:
- Гей, малюк, заходь сюди!
- Ні, кажи, я почекаю
Тато слідом поспішає.
Ліфті.
Довідкове бюро. Цікавинки.
Ще 2 тисячі років тому в палаці давньоримського імператора Нерона вже існував ліфт.
Вдруге його винайшов італійський художник, інженер Леонардо да Вінчі.
Перший ліфт у звичайному багатоповерховому будинку збудували 1672 році у Німеччині.
У наш час американські винахідники створили ліфт, що розмовляє. Він розповідає пасажирам, як поводитись під час аварії, обов'язково вітається, повідомляє новини, прогноз погоди.
Гра «Так чи ні».( якщо відповідь : «Так» - плесни в долоні, «Ні» - тупни ногою).
Ніколи не відчиняю двері незнайомцям.
Якщо виходжу з хати ненадовго, не зачиняю двері на ключ.
Не прошу незнайомих людей допомогти відчинити двері.
Завжди телефоную мамі, якщо щось сталося.
Перед тим, як вийти у під'їзд, дивлюсь у вічко на дверях.
Залишаю в дверях записку,де пишу куди я пішов.
В ліфт сідаю з незнайомими людьми, адже разом їхати веселіше.
Я обачна дитина і бережу своє життя.
3 тур.
3 команда підготувала проект у малюнках «На вулиці ».
Захист проекту ( 2 учні):
На вулиці.
- Будь ввічливим та привітним у спілкуванні з людьми. Така поведінка викликає позитивне відношення до тебе серед оточуючих.
- Тримайся подалі від незнайомих людей, які поводять себе не добре, уникай будь-яких розмов із ними. Намагайся не відповідати на грубість і нахабство тим же. Краще промовчати або зробити влучне зауваження про невихованість грубіяна.
- Не грайся на вулиці допізна.
- Якщо ти загубив батьків у незнайомому місці, стій там, де ти загубився. Якщо ти не можеш їх знайти, звернись про допомогу до міліціонера чи інших дорослих.
- Якщо ти відчуваєш, що хтось переслідує тебе, намагайся скритися від нього, але не заходь у безлюдні місця.
- Ніколи не погоджуйся йти з незнайомими людьми до чужого під’їзду, підвалу або інших безлюдних місць.
- Намагайся не показувати на вулиці серед великої кількості людей свої дорогі речі (мобільний телефон, гроші, інші коштовності).
- Не приймай від незнайомих людей ласощі, подарунки.
-Якщо біля тебе зупиняється авто і незнайома людина звертається з якимось проханням, головне – не підходь надто близько до машини. Якщо запитання тобі здаються сумнівними, то ввічливо скажи незнайомцю, що ти поспішаєш; ні в якому разі не сідай до машини, що б тобі не пропонували.
- Якщо ти бачиш на вулиці, у транспорті коробку, сумку, згорток, пакет – не чіпай їх.
Перегляд мультфільму « Уроки тітоньки Сови. Поведінка з незнайомими людьми».
Завдання для команд:
Склади діалог з незнайомцем:
1 команда.
Біля вас зупиняється авто і незнайома людина пропонує вас підвезти.
2 команда.
Незнайомець пропонує ласощі, подарунки.
3 команда.
Незнайомець просить показати, як пройти кудись.
4 тур.
Незнайомець в інтернеті. Розповідь вчителя:
-ніколи не повідомляй номер телефону або адресу
- не приймай дружбу з незнайомими людьми
- ніколи не приймайте пропозицію зустрітися зі знайомими по інтернету.
5 тур.
В гостях у казки:
Кожна група отримує пазл (розрізана казка). Скласти малюнок казки і сказати до чого призвела необачність казкових героїв.
Інсценізація казки.
Казка « Вовк і семеро козенят» на новий лад
Ведучий
Була собі кізонька біла,
Дуже симпатична і мила.
Мала вона семеро маляток,
Семеро чудових козеняток.
Коза (співає)
Мої діточки, козеняточка,
Ви найкращі у світі маляточка!
Я для вас, я для вас на базар піду,
Найсмачнішу капусточку вам знайду.
А ви вдома сидіть,
Двері міцно замкніть!
Вовчика сірого не пускайте!
Віддаю ключі вам, тримайте!
1 -ше козенятко
Добре, добре, добре, матусю!
Йди собі, за нас не хвилюйся!
Коза. Ви удома сидіть дуже тихо,
Як почує вас вовк — буде лихо!
2-ге козенятко
Добре, добре, добре, матусю,
Йди собі, про нас не турбуйся.
Коза (обіймаєкозенят, прощається)
Мої діточки, козеняточка,
Ви найкращі у світі маляточка,
Я для вас, я для вас на базар піду,
Найсмачнішу капусточку вам знайду!
Махає рукою, іде геть. Козенята співають, танцюють.
7-ме козенятко
Залишилися ми вдома,
Ти найперший, а я — сьома!
2-ге козенятко
Не боїмося ми нікого,
Навіть, навіть вовка злого!
3-тє козенятко
Хай підійде до порогу —
Буде згадувати довго!
4-те козенятко
А ми — бац! — його ногами!
А ми — бац! — його рогами!
5-те козенятко
Не боїмося ми нікого,
Переможем вовка злого!
6-те козенятко
Ми — бабах! — його ногами!
Ми — бабах! — його рогами!
1 -ше козенятко
Ми хоробрі козенята,
Ми веселі козенята!
Вовк (за дверима)
Пісня чується з квартири,
Голоси: один... чотири,
П'ять і шість, усього — сім!
Так пищать, що чути всім!
Козенята це маленькі,
Ще дурненькі, та... смачненькі!
Я козятинку люблю!
Зараз всіх їх половлю!
Стукає
1-ше козенятко
Хто це стукає до нас?
Вовк
Це електрик, дід Панас!
2-ге козенятко
Нам матуся наказала,
Щоб дверей не відчиняли!
3-тє козенятко
Ми слухняні козенята
І не будем відчиняти.
4-те козенятко
Ви матусю зачекайте
Чи пізніше завітайте.
Вовк
Хто б подумав! От невдача!
Ну, зажди, м'ясце козяче!
Стукає знов.
1-ше козенятко
Хто це стукає до нас?
Вовк
Відчиніть, це Київгаз.
2-ге козенятко
Нам матуся наказала,
Щоб дверей не відчиняли!
3-тє козенятко
Ми слухняні козенята
І не будем відчиняти!
4-те козенятко
Ви матусю зачекайте
Чи пізніше завітайте!
Вовк
Хто б подумав! Знов невдача!
Не дурне м'ясце козяче...
Стукає
5-те козенятко
Хто це знов у двері стука?
Вже набридло, просто мука!
Вовк
Я сусідка ваша, киця,
Я принесла вам морквиці! Няв!
Соковитої, смачної
І солодкої такої! Няв!
6-те козенятко
В киці голос не такий!
В киці голосок тонкий!
7-ме козенятко
Ти не киця! Ні, ти — вовк!
Що, не нявкаєш? Замовк?
Усі сміються, стрибають.
Вовк (розгублено)
Хто б подумав?! Знов невдача!
Хитре це м'ясце козяче!
Знайте ж хитрість і мою!
Зараз голос "підкую"!
П'є яйце, потім стукає.
1 -ше козенятко
Хто це стукає до нас?
Знову вовк? Чи Київгаз?
Усі сміються.
Вовк
Відчиніть, вам телеграма!
5-те козенятко
На базарі наша мама!
6-те козенятко
Через двері зачитайте
Або маму зачекайте!
Вовк
Ну й розумні козенята!
Що ж, читаю: ваша мати
На базарі щойно впала,
Ніжки дуже позбивала!
Ще й зламала кінчик рога.
їй потрібна допомога!
5-те козенятко
Це брехня!
6-те козенятко
А що, як ні?
Страшно, боязно мені!
7-ме козенятко
В мами збиті ріг і ноги.
їй потрібна допомога!
1-ше козенятко
Відчиняєм! Треба йти,
Мамі слід допомогти!
Вривається вовк.
Вовк
Упіймались! Ну і ну!
Я усіх вас проковтну!
2-ге козенятко
Вовк! Він нас перехитрив!
Навіть голос підробив!
3-тє козенятко
Мамо! Мамо! Я боюся!
4-те козенятко
Ой, рятуйте, нас!
Усі
Матусю!!!
Вовк бігає, ловить козенят, вони тікають, входить Коза.
Коза
Вовче, сірий лиходію!
Ти біди не заподіяв?!
Козенята мої милі,
Чи усі здорові й цілі?
Якщо скривдив козенят,
Дорогих моїх малят,
Заколю тебе рогами,
Затопчу тебе ногами!
Вовк
Що ти, що ти?! Не кричи!
І ногами не топчи.
Он твої всі козенята,
Я хотів лише пограти...
Гарна в тебе дітвора!
Та мені вже в ліс пора!
Тікає
Ведучий
Вовк утік,
Аж миготіли п'ятки!
Слухайтесь матусі, козенятка!
Хижакам-вовкам не довіряйте,
Мамину науку пам'ятайте!
Мама і навчить, і порятує,
Мама і смачненьким почастує!.
Мама — кращий друг малят,
Всіх малят, не тільки козенят!
- Чого навчає нас казка?
6 тур. Поради від батьків:
Я завжди раджу своїй дитині…
ІІІ. Підсумок гри-тренінга
2.Продовж вірш:
Хоч ви зовсім ще малята,
але пам'ятайте:
люди ви – не козенята,
правила…(вивчайте).
Якщо ви самі удома,
то запам'ятайте:
ви людину незнайому
в дім свій…(не пускайте).
Бо дитя не може знати,
в кого що на думці.
Незнайомець може мати
зброю в своїй…(сумці).
Може речі всі забрати
і дитину вбити.
Тож не треба…(відчиняти) –
краще потерпіти,
доки тато, доки мама
не прийдуть до…(хати).
Вам людину незнайому
не треба…(впускати).
Двері добре…(зачиняйте)
Кожен раз, постійно!
Правила…(запам'ятайте)
і живіть…(спокійно)!