Тренінг «Попередження насильства та жорстокої поведінки»

Про матеріал
Даний тренінг ознайомить учасників з проблемами та причинами насильства і жорстокості у дитячому середовищі ,допоможе визначити власне місце у вирішенні цієї проблеми; сформувати вміння та навички розуміння й розв’язання проблеми насильства між дітьми в навчальному закладі .
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ «ПОПЕРЕДЖЕННЯ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОЇ ПОВЕДІНКИ»

Мета:

Ознайомити учасників з проблемами та причинами насильства і жорстокості у дитячому середовищі ,визначити власне місце у вирішенні цієї проблеми; сформувати вміння та навички розуміння й розв’язання проблеми насильства між дітьми в навчальному закладі .

Завдання:

· ознайомити педагогів із формами та видами насильства, його наслідками;

· усвідомити можливість різних стилів реагування, навчитися ефективних способів вираження невдоволення;

· сприяти створенню безпечного середовища в закладі шляхом запровадження нових методів міжособистісного спілкування між дітьми та педагогами;

· виховувати толерантні стосунки у всіх учасників навчально-виховного процесу.

Обладнання:

o «острів  сподівань»;

o маркери, аркуші паперу (А-1, А-3);

o цукерки 3-х видів (за кількістю учасників);

o плакат «5 мудрих порад від осла»;

o бланки до вправи «Як висловити образу і роздратування»;

o пам’ятки-буклети.

Цитати на дошці : Вислови видатних людей «Життя без насильства»

  • «Усяке насильство, все похмуре і відразливе свідчить не про силу, а про її відсутність»/ Ральф Волдо Емерсон /;
  • «Насильство ніколи не приводило до миру. Війна веде до війни, насильство веде до насильства!»/Папа Франциск/
  • Якщо трохи розгнівався, то перш, ніж щось зробити або промовити, порахуй до десяти. Якщо дуже розгнівався, порахуй до ста. Якщо ж пригадаєш про це у сердитому стані, то й рахувати не доведеться. / Лев Толстой/
  • Глибока річка не збуриться, коли в неї кинути камінь; також і людина. Якщо людина обурена образами, то вона не річка, а калюжа./  Лев Толстой/
  • Насильство над дітьми й підлітками включає будь-яку форму поганого ставлення до них, яке допускають батьки, опікуни або вихователі./  Н.Кантре/
  •  «Найсильнішим оберегом завжди була і буде Любов і якщо додавати її до всього, чого торкається людина, то з часом не буде від чого захищатись».»/ Эріх Фромм /

ХІД ТРЕНІНГУ:

І. Ознайомлення з темою, метою, завданнями тренінгу.

Тренер пропонує присутнім переглянути соціальний ролик   «Навіть діти проти насилля» (https://www.youtube.com/watch?v=61amvqLu0NU)

Сьогодні темою нашого тренінгу будуть насильство і жорстокість. А говорити про це потрібно, адже ми дуже часто зустрічаємося з його проявами. Поглянемо на цю проблему з психологічної точки зору, можливо, це допоможе нам стати добрішими і милосерднішими одне до одного, навчимося боротися з насильством.

Проблеми сімейного насильства і насильства в підлітковому середовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й існує у всіх країнах світу.

ІІ. Прийняття правил роботи в групі

Правила:

- добровільність;

- регламент;

- доброзичливість;

- активність;

- конфіденційність;

- взаємоповага;

- один говорить – всі слухають;

- говорити коротко, по черзі;

- правило піднятої руки.

Обговорення правил роботи на тренінгу.

ІІІ. Вправа. Очікування «Острів сподівань»

Кожному учаснику даються паперові кораблики, на яких вони пишуть свої очікування від заняття та кріплять на острів «Сподівань»(намальований на ватмані).

Педагог-тренер пропонує учасникам записати все, що вони хотіли б з’ясувати для себе під час тренінгу, тобто відповісти на запитання:

- Що ви очікуєте від цього заняття?

ІV. Вправа «Знайомство»

Завдання:

- продовжити речення «У людях я найбільше ціную…», «У людях я не сприймаю..» (назвати 3 риси)

V. Вправа «Асоціації»

Завдання:

Назвати, які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство».

Наприклад, слово «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.

Тренер записує асоціації.

VІ. Мозковий штурм «Види насильства»

Завдання: назвати види насильства, та їх прояви.

Види насильства:

- фізичне (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);

- психологічне та емоційне (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування);

- сексуальне (зґвалтування і сексуальні домагання – інколи в присутності інших людей, сексуальні образи, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом);

- економічне (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).

VІІ. Руханка «Друкарська машинка»

Мета: створити в групі гарний настрій, зняти напругу.

Хід вправи:

     Учасники сідають у коло. Тренер пропонує вірш :

Як би я хотіла жити лиш з добром
І не знати горя, не дружить зі злом.
Просто жити й усім помагати,
Бути чуйним й про кожного дбати.

Світ без насильства я бачу у снах.
Світ без насильства- у мене в віршах.
Світ без насильства шумить колосками.
Світ без насильства омитий дощами.

Я завжди мрію і вірю дуже,
Що світ всміхнеться й для тебе, друже

 Кожен по черзі називає по одній букві слова. У кінці слова – всі встають, на знаках пунктуації (кома, крапка, тире і т.п.) – плескають в долоні, в кінці строфи – притуп ногою.

VІІІ. Вправа «Як висловити образу і роздратування»

Робота в групах.

Учасникам роздають цукерки кількох видів (скільки команд — стільки і видів цукерок). Команди формуються за видом цукерок.

Кожна група отримує бланк, на якому записана роль кривдника (у чому вона полягає) і на окремих листках - роль скривдженого (реакція). На одну роль кривдника є три ролі скривдженого (впевненої, невпевненої і агресивної людини). (Додаток нижче).

Учасники кожної групи співвідносять варіанти реакцій із відповідними клітинками бланку відповідей і пояснюють або обігрують ситуацію.

- Які способи вираження образи і злості ефективніші?

- Назвіть способи, які ви використовуєте?

- Чи знаєте ви, як можна боротися зі злістю?

Як висновок  тренер розповідає притчу:

Притча «Чому ми кричимо?
Одного разу вчитель запитав своїх учнів:
- Чому розгнівані люди кричать? 
- Кричать, тому що втрачають терпіння, - відповів один із учнів. 
- Але чому кричать до тих, хто є поруч із ними? - знову запитав вчитель.
- Кричать, тому що хочуть щоби їх почули, - пролунала відповідь. 
Вчитель продовжував запитувати: 
- Отже, неможливо спокійно розмовляти? 
Учні давали різні відповіді, але жодна із них не задовольнила вчителя.
Тоді він сказав: 
- Знаєте чому розгнівана людина кричить на інших? Отож, коли двоє сваряться - їхні серця дуже віддаляються одне від одного. Щоби подолати ту відстань між серцями - треба кричати, тоді тебе почують. Чим більші люди є розгнівані - тим голосніше кричать, щоб почути одне одного. А що буває поміж двома закоханими? Вони не кричать, а шепочуть. Чому? Тому що їхні серця є дуже близько одне до одного. Відстань поміж ними така маленька, що їхні серця розмовляють пошепки. А коли любов дуже-дуже сильна, тоді не потрібен навіть шепіт - достатньо тільки погляду. Їхні серця досить добре розуміють одне одного. 
Після цього вчитель ще додав: 
- Якщо сперечаєтесь, то не дозволяйте вашим серцям віддалятися. Не кажіть слів, які б ще більше вас віддалювали. Відстань може бути такою великою, що серця вже ніколи не знайдуть зворотної дороги. Найбільш вдалий спосіб припинити сварку - це сваритися міцно обійнявшись.

IХ. Вправа «Насильство в дитячому середовищі».

Робота в групах

Завдання:

1 група . Причини жорстокої поведінки в дитячому середовищі.

2 група. Наслідки насильства жорстокої поведінки.

3 група. Як боротися із проявами насильства в дитячому середовищі.

Пояснення своїх відповідей кожною групою , обговорення і доповнення у великій групі.

Висновок: Притча «5 мудрих правил від осла»

      Одного разу осел одного фермера провалився в колодязь і голосно закричав, закликаючи на допомогу. Прибіг господар і сплеснув руками: « Як же його звідти витягти?»

      Фермер подумав і розсудив так: «Осел мій старий. Йому вже недовго залишилося. Я все одно збирався купувати нового молодого осла. А колодязь все одно майже висох. Я давно збирався засипати його землею і вирити новий колодязь у іншому місці. Так чому це не зробити зараз? Заодно і ослика поховаю, щоб не було чути запаху розкладання ".

Він покликав всіх своїх сусідів допомогти йому засипати колодязь. Люди дружно взялися за лопати і почали закидати землю в колодязь. Осел відразу ж зрозумів, до чого йде справа. І почав страшно кричати… І раптом він притих. Ще після кількох лопат землі фермер вирішив подивитися, що там внизу.

     Він був здивований тим, що побачив. Кожен ком землі, що падав на спину, ослик струшував і приминав ногами. Люди продовжили свою справу, і досить скоро, на превеликий подив, ослик виявився вгорі і вистрибнув з колодязя.

У житті вам може зустрічатися багато всякого бруду, і кожен раз вам буде діставатися все нова і нова порція. Всякий раз, коли на вас впаде ком  землі, струсіть її і піднімайтеся наверх - тільки так можна вибратися з колодязя. Кожна з виникаючих проблем - це камінь для переходу через струмок. Якщо не зупинятися й не здаватися, то можна вибратися з будь-якого самого глибокого колодязя.

Щоб бути щасливим, запам'ятайте п'ять простих правил:

http://poroshkovo.klasna.com/uploads/editor/5005/403424/sitepage_41/images/5.jpg

Х. Вправа «Клубочок»

Зараз ми проведемо невелику розминку, що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього тренінгу і трохи відпочити. Отже, у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в'язати візерунок нашої групи. Учасник, в чиїх руках знаходиться клубок, має сказати побажання. Потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику тренінгу. Клубок має побувати у кожного. І ще: уважно слухайте один одного, хто говорить, це нам наприкінці знадобиться.

От скільки приємних побажань ми почули, а тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання. З пальця, намотує її на клубок і пригадує, що саме говорив попередній учасник, яке було його побажання.

ХІ. Рефлексія тренінгу

- Чи справдилися очікування?

- Що вам дав тренінг?

Притча « Про двох вовків»

Колись один мудрець відкрив своєму внукові життєву істину.

У кожній людині відбувається боротьба , дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк символізує зло: заздрість, егоїзм, амбіційність, брехливість, жадібність. Другий вовк символізує добро: миролюбність, любов, доброту, відданість.

Онук , який перейнявся словами дідуся до глибини душі, замислився й запитав:

-А який же вовк усе ж перемагає?

Старий усміхнувся й відповів:

- Завжди перемагає той вовк , якого ти годуєш!

Кожному учаснику дається  пам’ятка:

Запам'ятай!

Крик - народжує грубість;
Обман - народжує недовір'я;
Непрощення – озлобленість;
Посмішка - розтоплює лід;
Покаяння - пом'якшує покарання;
Прощення – приносить полегшення;
Відкритість - викликає довіру;
Турбота - наповнює життя змістом;
Посієш бажання – пожнеш вчинок;
Посієш вчинок – пожнеш звичку;
Посієш звичку – пожнеш характер;
Посієш характер - пожнеш долю.

У будь-якому разі

Люди часто бувають нелогічними й егоїстичними

Все одно прощай їм.

Якщо ти добрий, люди можуть обвинуватити тебе в егоїзмі та прихованих намірах.

Однак залишайся добрим.

Якщо ти успішний у тебе може з‘явитися безліч друзів і справжніх ворогів.

Все одно будь успішним.

Якщо ти чесний і щирий люди можуть обманювати тебе.

Однак залишайся чесним і щирим.

Те, що ти будував роками, хтось може зруйнувати за одну мить.

Все одно продовжуй будувати.

Якщо ти знайшов спокій і  щастя, люди можуть заздрити тобі, однак будь щасливим.

Те хороше, що ти робиш сьогодні, найімовірніше завтра забудуть люди. Все одно роби добро.

Віддавай світові все найкраще, що в тебе є і цього ніколи не буде достатньо.

Однак віддавай світові все найкраще, що маєш.

Зрештою ти зрозумієш, що все це відбувалося між тобою і Богом і ніколи це не було між тобою і людьми.

                                                                           Слова Матері Терези

(Додаток)

· Не гратимеш з нами у футбол, всі говорять, що ти – сліпий

· Не буду з тобою дружити. І всіх хлопців підмовлю!

· Ти – ботанік заучений! І вдягатися модно не вмієш.

· Ви завжди вірите тому, що кажуть? Давайте зіграємо – я впевнений, що в мене  

   все вийде.

· Хто таке сказав? Ну хто? Ну, будь ласка, візьміть мене.

· Ой, та ви самі всі сліпі і граєте, як дівчатка! Дурні, от ви хто!

· Боюся тебе на всіх не вистачить

· Ну, що я тобі зробив? Зі мною й так ніхто не дружить

· Та мені взагалі ніхто не потрібний, плювати я хотів на вас усіх

· Я тобі зараз у носа дам!

· Головне – вмію одягатися акуратно.

· А у тебе проблема в навчанні?

· Коли що – звертайся, може, допоможу

· Це все батьки винні. Вони нічого мені не купують.

· Ну хочеш, дам списати на контрольній?

Список використаної літератури

  1. Анжело Девананда. Думки Матері Терези. І.-2010.-208с.
  2. Безпальчей Р. Предотвращение домашнего насилия и торговли людьми. К-2001. – 251 с.
  3. Максимова Н.Ю. Мілютіна К.Л. Соціально психологічні аспекти проблем насильства. К-2003. – 337 с.
  4. Навчання дорослих. Тренінг для тренерів. Депонований рукопис. Всеукраїнський фонд “Крок за кроком.”, К.: 2001 р.
  5. Сафонова Т.Я., Цымбал Е.И. Жестокое обращение с детьми и его последствия. М.-1993. – 118 с.
  6. Тренінги як інтенсивне навчання/І. Усіченко, А. Хабарова, О. Ларіонова- Нечерда, Л. Порохняк-Гановська. - К.: Видавничий цент «Адаптація» МО «Жіноча громада», 2004. - 235с

7. Фопель К. Технология ведения тренинга. Теория и практика/Пер с нем. - М.: Генезис, 2003. - 272 с. 20.

 

docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку