ТРЕНІНГ :Репродуктивне здоров’я – наукова та практична проблема

Про матеріал
Пояснити сутність понять ,,здоров’я, репродуктивне здоров’я”, результати епідеміологічного дослідження Міністерства охорони здоров’я України щодо стану національного здоров’я у спектрі його репродук-тивного формування, медико-демографічні кризові тенденції у країні; довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ 1.  Репродуктивне  здоров’я – наукова  та  практична  проблема.

 

Мета: пояснити  сутність  понять  ,,здоров’я,  репродуктивне  здоров’я”, результати  епідеміологічного  дослідження  Міністерства  охорони  здоров’я  України  щодо стану  національного  здоров’я  у  спектрі  його   репродук-тивного формування,  медико-демографічні  кризові  тенденції  у  країні;   довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя.

Матеріальні ресурси: папір А3 – 5 шт., А4 – 10 шт., бейджики – 20 шт., ручки – 5 шт., маркери (різного кольору) – 15 шт.,  скотч – 1 шт.

Обладнання: дошка,   стільці – 20 шт., столи – 4 шт.

 

Зміст тренінгового заняття

 

І.Організаційна частина

Меблі в аудиторії мають бути розставлені таким чином, щоб сприяти спілкуванню між тренером і учасниками. Іноді тренер може сідати разом із  групою. Найкращім, на нашу думку, є розміщення меблів у вигляді кола.

1. Вправа „Я бажаю тобі...”   (5 хв.)

Хід гри: Розпочинаємо з вітання учасників, створення робочої атмосфери, доброзичливого настрою. Вітаємо одне одного, починаючи зі слів: ”Доброго ранку (ім’я учасника), я бажаю тобі...”. Коли висловляться всі побажання, проводимо обговорення:

    -Які почуття виникли у вас під час виконання вправи?

    -Що було приємніше – говорити побажання чи приймати їх?

2.Оголошення теми та мети тренінгу (5 хв.)

Вступ. Тренер повідомляє тему заняття і ставить учасникам тренінгу питання, які спрямовані на актуалізацію знань та мотивацію їхньої діяльності.

Тренер: Тема сьогоднішнього заняття: „Репродуктивне  здоров’я – наукова  та  практична  проблема”  і поговоримо ми про репродуктивне здоров’я, про результати  епідеміологічного  дослідження  Міністерства  охорони  здоров’я  України  щодо стану  національного  здоров’я  у  спектрі  його   репродук-тивного формування,  медико-демографічні  кризові  тенденції  у  країні,  активну життєву позицію, спробуємо визначити власні духовні цінності та їх вплив на наше життя.

3.Проведення вхідного анкетування (10 хв.)

Тренер: Шановні друзі, пропоную Вам дати відповіді на запитання анкети, щоб визначити рівень обізнаності щодо основ здорового способу життя.

 

Анкета

1.Моя  життєва  цінність – це: 

а) цікава  робота;

б)щасливе  сімейне  життя;

в) матеріально  забезпечене  життя;

г) здоров’я;

д) друзі;

е)  родина.

2.Чи  схильний  ти  судити  про  здоров’я  людини  за  її  зовнішнім  виглядом?

а) так;

б) ні;

в) іноді.

3.Чи  знаєш,  що  таке  репродуктивне  здоров’я?

а) так;

б) ні;

4. Чи  важливо  для  людини  мати  репродуктивне  здоров’я?

а) так;

б) ні;

в) незнаю.

5.Що  негативно  впливає  на  репродуктивне  здоров’я  людини?

а) шкідливі звички;

б) заняття  спортом;

 в) екологія;

г) хвороби;

д) режим  харчування.

6. Чи  розмовляють  з  вами  батьки  з  питань  статевого  розвитку  підлітків?

а) так;

б) ні;

в) іноді.

7.Чи  хотіли  ви  більше  дізнатися  з  питань  статевого  розвитку  підлітків?

а) так;

б) ні;

в) незнаю.

8.Про  що  ви  хочете  дізнатися?

 

4. Вправа „Очікування”     (5 хв.)

Учасники отримують стіки і пишуть на них свої очікування від цього тренінгу. Потім по черзі промовляють свої очікування і прикріплюють до плакату, на якому зображене  дерево.

5. Повторення правил роботи групи    (5 хв.)

II. Основна частина

1.Гра-розминка „Рукостискання”   (5 хв.)

Мета: активізувати увагу учасників, підвищити згуртованість групи.

Хід гри: учасники стають у коло. Тренер пропонує їм обмінятися один з одним рукостисканнями. Слід спробувати при цьому виказати свої почуття силою рукостискання.

2. Вправа „Асоціації”    (10 хв.)

 (Учасникам пропонується на аркуші паперу зобразити свої асоціації, пов’язані зі словами  репродуктивне  здоров’я у вигляді малюнків, окремих образів, фраз тощо).

3.Інформаційне повідомлення  (15 хв.)

  група  „Науковці” - ,,Сутність репродуктивне  здоров’я”   

Стан здоров'я населення - інтегральний індикатор загально соціаль­ного благополуччя країни, відображення рівня і характеру її соціально-економічного розвитку, і, в свою чергу, - могутній фактор формування де­мографічного, економічного і культурного потенціалів суспільства  в  кон­тексті його стійкого розвитку.

Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) визначає здоров'я як стан повного фізичного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних дефектів.

Важливою складовою здоров'я є репродуктивне здоров'я. Поняття «репродуктивне здоров'я» одержало поширення в світі у 1980-х роках ми­нулого століття і в своєму змісті тісно пов'язане із правом жінок і чоловіків на охорону здоров'я у сфері репродуктивної системи і здорового способу життя. Тому подамо деякі роз'яснення поняття репродуктивного здоров'я.

Під репродуктивним здоров'ям, відповідно до рекомендацій Програ­ми дій Міжнародної конференції з питань народонаселення і розвитку (Ка­їр, 1994)/розуміється стан повного фізичного і соціального благополуччя, а не лише відсутність захворювань репродуктивної системи, порушення її функції і (чи) процесів у ній. Таким чином, репродуктивне здоров'я озна­чає можливість задоволеного і безпечного сексуального життя, здатність до відтворення (народження дітей) та можливість вирішувати коли і як часто це робити. Це передбачає право чоловіків і жінок на інформацію і доступ до безпечних, ефективних, доступних по ціні і прийнятих методів плану­вання безпечних, ефективних, доступних за ціною і прийнятих методах планування сім'ї та (або) до інших, обраних ними методів регулювання народжуваності, які не суперечать закону. Це означає також і право досту­пу до певних послуг в галузі охорони здоров'я, що дозволяють жінці безпе­чно перенести вагітність та пологи, забезпечують найкращу можливість народити здорову дитину.

Поняття «репродуктивне здоров'я» включає в себе і сексуальне здо­ров 'я як стан, що дозволяє людині в повній мірі відчувати статевий потяг і реалізувати його, отримуючи при цьому задоволення. Згідно вище викла­дених означень, охорона репродуктивного здоров'я — це сукупність факто­рів, методів, про-цедур і послуг, які надають підтримку репродуктивному здоров'ю та сприяють добробуту сім'ї чи окремої людини, шляхом профі­лактики і вирішення проблем, пов'язаних з репродуктивним здоров'ям.

Репродуктивне здоров'я містить у собі:

  • безпечне й ефективне запобігання небажаної вагітності;
  • безпечне переривання вагітності;
  • можливість доступу й вибір безпечних для здоров'я методів і засобів контрацепції;
  • безпечну вагітність та пологи, період пологів і після них;
  • лікування безплідності;
  • лікування захворювань репродуктивної сфери;
  • лікування інфекцій, що передаються статевим шляхом.
  • безпечну вагітність та пологи, період пологів і після них;
  • лікування безплідності;
  • лікування захворювань репродуктивної сфери;
  • лікування інфекцій, що передаються статевим шляхом.

Як правило, на практиці репродуктивне здоров'я нації оцінюють за такими основними показниками:

а)демографічними: кількість населення, кількість жінок фертильного
(від лат. Fertilis - плодючий, тобто здатність зрілого організму давати жит-
тєздатних нащадків та репродуктивну здатність до дітонародження (16))
віку (15-49 років), кількість дітей (0-14 років) і підлітків (15-17 років), на-
роджуваність, загальна смертність, природний приріст населення;

б)медичними: материнська смертність, перинатальна (внутрішньоут-
робна) смертність, кількість жінок фертильного віку з патологією розвитку
статевих органів (група високого ризику), кількість абортів, показник абор-
тів серед жінок дітородного віку, показник співвідношення абортів і поло-
гів;

в)кількістю інфекцій, що передаються статевим шляхом, ВІЛ/СНІД,
інфекцій сечостатевої системи;

г)частотою безплідності: жіночої та чоловічої; загальними показни-
ками жіночої безплідності репродуктивного віку; розладом сексуального
здоров'я  чоловіків і жінок.

-ІІ  група  „Медики” - ,, Стан репродуктивного здоров'я в країні ”   

 

     Зважаючи на стан репродуктивного здоров'я в країні і на те, що шлю­бний та дітородний вік в Україні визначено з 16 років, стає очевидною не­обхідність просвітницької роботи щодо збереження та зміцнення репродук­тивного здоров'я як серед шкільної молоді та педагогів.

    Враховуючи міжнародний та вітчизняний досвід, стан репродуктив­ного здоров'я в Україні характеризується такими особливостями:

- постійним погіршенням стану здоров'я вагітних, що визначає більш високий рівень материнської і дитячої смертності порівняно з еко­номічно розвиненими країнами;

- ростом хронічних захворювань у дітей і підлітків;

- значним рівнем загальних репродуктивних втрат, особливо у зв'язку з    материнською і дитячою смертністю;

- значною кількістю абортів, що все ще є основним методом регулю­вання народжуваності, а також ростом питомої ваги абортів у першій вагітності та жінок юного віку;

-   ростом інфекцій, що передаються статевим шляхом.

    Загальний занепад охорони здоров'я, який почався ще за радянських часів, поряд з іншими чинниками призвів до погіршення стану здоров'я населення України. Профілактична спрямованість охорони здоров'я, яку успадкувала Україна, втратила пріоритетність через обмежене фінансуван­ня. Бюджетні кошти задовольняють лише десь третину потреб охорони здоров'я. Не дивно, що криза торкнулася майже всіх верств населення.

Негативні тенденції у відтворенні населення позначаються на генофо­нді України, породжують проблеми з трудовим потенціалом країни. Тому турбота про сучасну молоду сім'ю є проблемою державної сімейної полі­тики, яка має бути спрямована на зміцнення сім'ї, розробку шляхів її мате­ріально-економічної та демографічної стабілізації, забезпечення раціональ­ного функціонування в суспільстві.

У сучасному суспільстві ставлення до здоров'я змінюється: модно не курити, не зловживати спиртним, не використовувати наркотики, займати­ся спортом. Більшість людей розуміють, що лише здоров'я дасть їм можли­вість реалізувати свої найсміливіші соціальні плани, створити родину і ма­ти здорових і бажаних дітей. Здоров'я має непересічну цінність у будь-якому віці для кожної людини.

-ІІІ  група  „Статисти” - ,, Показники здоров'я насе­лення України    

 

   Загальний коефіцієнт смертності в Україні за останні 5 років підви­щився на 14,7%, а середній у Європі - на 6,6%. Показники здоров'я насе­лення України значно нижчі, ніж у 15 країнах - членах Європейського Со­юзу. За інтегральним показником «стан здоров'я - тривалість життя» серед країн СНД Україна посідає передостаннє (перед Молдовою) місце в Європі, Відзначено незадовільний стан фізичного, психічного і розумового розвит­ку дітей України.

За даними МОЗ України лише 15% дітей народжуються здоровими; у 80% першокласників наявні розлади соматичного здоров'я; у 88% - нерво­во-психічні відхилення. Протягом 1995-1999 рр. дитяча смертність зросла з 12,0 до 15,2% (дані останніх років свідчать про тенденцію до зниження смертності немовлят); коефіцієнт народжуваності знизився з 12,1 до 9,1%. Хронічна суто жіноча патологія виявлена в 33,9% жінок дітородного віку, ускладнення вагітності - в 84,2%, анемія вагітних - у 51% (13).

  Результат епідеміологічного дослідження Міністерства охорони здо­ров'я України та Буковинської державної медичної академії серед населен­ня Прикарпатського регіону щодо стану національного здоров'я у спектрі його репродуктивного формування - медико-демографічні кризові і тенден­ції у країні.Стандартизовані показники свідчать, що протягом останніх п'яти років достовірно зросли захворювання крові та кровотворних органів, ендокринної та сечостатевої систем, а також виявлення анемій, цукрового діабету, новоутворень, природжених вад розвитку переважно у дітей, підлі­тків та осіб фертильного віку.

  Результати аналізу свідчать, що такий характер підвищення захворю­ваності є однією з основних причин, які спричиняють порушення репроду­ктивного формування родини нації. «Нездоров'я» зумовлене низьким еко­номічним рівнем сімей, фізичними та психоемоційними навантаженнями, стресовими ситуаціями та іншими чинниками.

  Репродуктивне здоров'я населення за значущістю (актуальністю), ма­сштабністю, перспективністю, стратегічним характером може претендува­ти на окрему міжгалузеву науку. У вивченні репродуктивного здоров'я провідна роль належить соціальній медицині та іншим розділам (що мають відношення до репродуктивного формування), науково-теоретичний здобу­ток яких стане генератором нових профілактичних технологій. Координа­ційна функція щодо запобігання порушень репродуктивного формування належить до системи прикладної (практичної") галузі: освіти, юстиції, ме­дицини, інших відомств та служб.

4.Вправа „Модель здоров’я” (15 хв.)

Хід вправи: Учні об’єднуються у групи й усім групам пропонується зобразити модель здоров’я, в яку можуть входити всі складові здоров’я. Групи представляють свою модель.

Після представлення групам пропонується обмінятися своїми моделями. Далі група, якій дісталася чужа модель, „руйнує” її, тобто, імпровізує чинники, що руйнують здоров’я.

Тренер: Що ви відчували, коли руйнували чужу модель здоров’я? Чи легко відновити зруйноване?

Висновок: відновити зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.

При здоровому способі життя його якість, рівень, стиль, тривалість і наповненість значною мірою визначаються такими критеріями:

  • спосіб життя сім'ї;
  • рівень культури особи;
  • місце здоров'я в ієрархії цінностей людини;
  • мотивації збереження і зміцнення здоров'я;
  • настанови на здорове життя;
  • навчання  здоров'ю.

 

5. Вправа ,,Самоаналіз”    (20 хв.)

Тренер ділить учасників на дві підгрупи. Кожна з підгруп отримує картки та відповідає на запитання до них.

 

Картка 1.

Схарактеризуй спосіб свого життя за означеними критеріями і
зроби висновок щодо його відповідності здоровому способу життя.
Спосіб  життя  моєї  сімї:_______________________________________________

____________________________________________________________________             

Картка 2.

Схарактеризуй спосіб свого життя за означеними критеріями і
зроби висновок щодо його відповідності здоровому способу життя.
Рівень  моєї  культури:________________________________________________

____________________________________________________________________             

 

Картка 3.

Схарактеризуй спосіб свого життя за означеними  критеріями і  зроби  висновок щодо його відповідності здоровому способу життя.
Серед моїх цінностей здоров'я має місце:________________________________

____________________________________________________________________

 

Картка4.

Схарактеризуй спосіб свого життя за означеними  критеріями і  зроби  висновок щодо його відповідності здоровому способу життя.
  Щоб  зберегти і зміцнити здоров'я мені потрібно: _________________________________________________________________

Тренер: Чи багато слід змінити у твоєму способі життя на шляху до здо­ров'я? Якщо все, то відразу й одночасно це зробити досить важко. Але варто з чогось починати. Почни з себе. Зміни те, що досі ти вважав неважливим. Це — щоденний ритм життя. Упорядкуй його та дотримуйся всіх його поло­жень. Варто розробити чи скоригувати розпорядки дня, особистої гігієни, навчання і відпочинку, дозвілля, харчування.

   Дотримання цих першочергових складових здорового способу життя дозволить тобі зміцнити тіло, буде сприяти емоційному комфор­ту, духовному розвиткові. Ти відчуватимеш радість, любов до життя, бажання пізнавати світ. Ти радітимеш кожному дню, а багато про­блем вирішуватимуться швидко, їх стане менше, ти навчишся дола­ти життєві труднощі і негаразди.  Спробуй сам розробити ритм власного життя, користуючись знан­нями, набутими впродовж навчання у попередніх класах. Скоригува­ти та деталізувати його можуть батьки, вчитель, лікар.

 

 

6.Вправа „Кроки до здоров’я” (15 хв.)

Тренер: Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку зважити всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і про що дізналися, пропоную розробити вам власний шлях до здоров’я. Сьогодні я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви – покаже саме життя.

( роздаються сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до здоров’я і йдуть по ним). Тож все в ваших силах. Бажаю удачі!

ІІІ. Заключна частина

Підсумки заняття (10 хв.)

Мета: отримати від кожного учасника інформацію про враження від проведеного тренінгу.

Хід вправи: На столі лежать два види паперу різного кольору (наприклад: жовтого і червоного) вирізані у формі яблук.

Тренер дає інструкцію:

Ви бачите на столі аркуші. Вони знадобляться нам для підведення підсумку заняття. На аркушах червоного  кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на аркушах жовтого кольору – побажання щодо поліпшення нашої роботи або те, що сьогодні вам не сподобалось і чому.

 Не обов’язково брати і червоний, і жовтий аркуші. Ви можете скористатися (при бажанні) тільки одним кольором. Після того, як ви опишете власні враження, підійдіть, будь ласка, до малюнка „дерево” і наклейте свої „яблука” біля своїх листочків з яблуні.

Учасникам пропонується підвести підсумки заняття. Тренер дає можливість кожному учасникові висловитись за особистим бажанням і відповісти на запитання:

  •          Які повідомлення, вправи, ігри Вам сподобались?
  •          Чи відчували Ви дискомфорт, негативні почуття? Під час яких видів роботи це було?            

 

docx
Додано
14 листопада
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку