Тренінг: Про особливості статевого розвитку підлітка

Про матеріал
Ознайомити учнів з особливостями статевого розвитку і культуру поведінки підлітка; розвивати вміння визначати відхилення у репродуктивному здоров’ї підлітка, здійснювати дослідження щодо стану репродуктивного здоров’я у підлітків даного регіону; наводити приклади із свого особистого життя, щодо переваг здорового способу життя. Виховувати прагнення до здорового способу життя
Перегляд файлу

ТРЕНІНГ :Про  особливості  статевого  розвитку  підлітка. 

 

Мета: Ознайомити  учнів  з    особливостями    статевого  розвитку  і  культуру  поведінки  підлітка; розвивати  вміння  визначати відхилення  у  репродуктивному  здоров’ї  підлітка,  здійснювати  дослідження щодо  стану   репродуктивного здоров’я у підлітків  даного   регіону;  наводити  приклади  із  свого  особистого  життя,  щодо  переваг  здорового  способу  життя. Виховувати  прагнення  до  здорового  способу   життя.

Матеріальні ресурси: папір А3 – 5 шт., А4 – 10 шт., бейджики – 20 шт., ручки – 5 шт., маркери (різного кольору) – 15 шт.,  скотч – 1 шт.

Обладнання: дошка,   стільці – 20 шт., столи – 4 шт.

 

Хід  заняття

І.Організаційна  частина.

ІІ.Актуалізація  опрних  знань.

1.Вправа  « Мікрофон» (5хв.) 

- Що  впливає   на  репродуктивне  здоров’я  підлітка?

2.Оголошення теми та мети тренінгу (5 хв.)

Вступ. Тренер повідомляє тему заняття і ставить учасникам тренінгу питання, які спрямовані на актуалізацію знань та мотивацію їхньої діяльності.

Тренер: Тема сьогоднішнього заняття  «Особливості  статевого  розвитку  підлітка   та   обізнаність  підлітків  щодо  репродуктивного  здоров’я».

 3. Вправа „Очікування”     (5 хв.)

     Учасники отримують стіки і пишуть на них свої очікування від цього тренінгу. Потім по черзі промовляють свої очікування і прикріплюють до плакату, на якому зображене  корабель.

4.Інформаційне повідомлення  (15 хв.)

 Групи  «Статистів»

       Підлітковий вік - це період життя людини від 10 до 18 років, час, коли дитина починає думати про своє місце під сонцем. У цьому віці відбува­ються зміни зовнішності, згідно з якими формується статева система, нове сприй-няття навколишнього світу і власного «Я».

      Стан репродуктивного здоров'я підлітків як однієї з найменш захище­них груп за останні роки значно погіршився.

       Показники репродуктивного і статевого здоров'я досліджувались Українською асоціацією планування сім'ї шляхом анонімного анкетування за  закритими комбінованими  анкетами. Передусім було встановлено, як  підлітки  суб’єктивно  характеризуют  загальний  стан  свого   здоров’я.  На 

запитання «Як Ви оцінюєте стан свого здоров'я?» 62,9% хлопців віком 12-14 років відповіли, що мають добрий стан здоров'я, 42,4% - задовіль­ний, 4,7% - поганий. Дівчата віком 12-14 років: 36,3% - мають добрий стан і здоров'я, 59,5% - задовільний, 4,2% - поганий. Хлопці віком 15-18 років: 51% - добрий, 42,5% - задовільний, 6,5% - поганий; дівчата віком 15-18 років: 38,9% -добрий, 50%- задовільний, 11,1%- поганий .

  Групи  «Аналітиків»

     Як бачимо, самооцінка власного здоров'я у молоді з віком стає дедалі скептичнішою. Цікавий факт, що дівчата усіх вікових груп значно рідше характеризують стан свого здоров'я як добрий. Це може пояснюватись більшою уважністю та сумлінністю по відношенню до себе та свого здоров'я.

За даними офіційної статистики підлітки віком 12-14 років дали відповіді на запитання щодо окремих груп захворювань, котрі часто зустрічаються
у цьому віці. У хлопців та дівчат хвороби легенів становлять 17,5%;
вуха, горла, носа - 33,3%; очей - 20,7%; шлунку - 24,4%; статевих органів
6,5%; печінки, жовчного міхура - 19,5%; серця - 13,4%. Природно, що в
цій віковій групі захворювання статевих органів трапляються досить рідко,
оскільки ще невелика статева активність.

    Стан репродуктивного здоров'я підлітків, який за останні роки знач­ною мірою погіршився викликає особливу тривогу. Загальний показник захворюваності підлітків віком 15-17 років зріс на 13,9% порівняно з 1993 роком. Стиль статевої поведінки підлітків, безперечно, має вплив на їхнє   репродуктивне здоров'я: збільшилася кількість підліткових вагітностей та абортів, зросла захворюваність на інфекції, що передаються статевим шляхом (ІПСШ). Зростання захворюваності статевих органів у підлітків негативно впливає на репродуктивну функцію.

Період статевого дозрівання - надзвичайно важливий і відповідаль­ний для підлітків, це весняний період у житті кожного, особливо в дівчат. Час, коли пробуджується ендокринна система, і під впливом гормонів по­минається зміна фігури, ріст молочних залоз, з'являються менструації. Під­літковий період - це тонка кришталева грань, що відокремлює дівчинку й дівчину від дорослої жінки. Самостійно знайти гармонію між красою й здоров’ям у цей період не завжди просто. Багато дівчат соромляться свого росту, «комплексують» з приводу форм і розмірів молочних залоз, але рідко хто з них звертає увагу на відсутність менструації у віці старше 13-14 років. Більше того, мало хто з дівчат знає, що зовнішні ознаки, які викли­кають невдоволення собою, можуть бути обумовлені збоями в роботі різ­них внутрішніх органів, у першу чергу репродуктивної системи. Часті го­нінні болі, перепади артеріального тиску, підвищена стомлюваність, періодична неконтрольована дратівливість, порушення чи відсутність менструацій, болю в нижній частині живота є найчастішими симптомами відхилень правильному формуванні репродуктивної системи майбутньої жінки.

    В Україні функціонує 7 центрів репродуктивного здоров"я підлітків (Автономна Республіка Крим, Донецька, Одеська, Львівська, Луганська, Запорізька області та м. Київ).

Надання високоспеціалізованої допомоги підліткам здійснюється Центром дитячої та підліткової гінекології УДСЛ "Охматдит", Інститутом педіатрії, акушерства і гінекології АМН України, відділеннями дитячої та підліткової гінекології Інституту охорони здоров"я дітей і підлітків м. Харкова та Донецького регіонального центру охорони материнства та дитинства.

 

Групи  «Інтелектуалів»

   Знання закономірностей фізіологічного розвитку свого організму може допомогти підлітку (хлопцеві чи дівчині) зміцнити та зберегти здоров'я.

    Які  зміни відбуваються в організмі підлітка під час так званого пубертатного періоду (пубертату)? У цей час починається бурхливий розвиток, зумовлений статевим дозріванням. Запускає цей система організму людини, яка називається ендокринною. До ендокринної системи входять різні ендокринні залози або залози  внутрішньої секреції. Саме ці залози виробляють і спрямовують спеціальні речовини — гормони, важливі речовини, без яких була  б  неможливою нормальна життєдіяльність людини. Недостатня або  надмірна їх кількість може викликати тяжкі захворювання люди: карликовість, гігантизм тощо. Гормони разом із нервовою системою регулюють різноманітні процеси життєдіяльності організму: ріст, обмін речовин, статевий розвиток тощо.

   «Прокидаються»   ендокринні залози і починають свою активну роботу на   початку підліткового віку (в 11-12 років): ендокринна система починає продукувати статеві гормони, причому в хлопців свої (виробляються   в яєчках), а у дівчат — свої (виробляються в яєчниках).

   Сатеві гормони й спричинюють безліч змін, які помічають підлітки й   люди,  що їх оточують. Дівчатка і хлопчики починають швидко рости,  часом  дуже нерівномірно: витягуються в довжину кінцівки, інтенсивно  розвиваються скелет і м'язи. Статеве дозрівання додає клопоту   на шкірі обличчя, спини, грудей з'являються прищики, вугрі.

 Групи  «Медиків»

Ознаки статевого дозрівання.

       У дівчат найважливішою ознакою статевого дозрівання є поява менструацій. З початком менструацій дівчина набуває здатності зава­гітніти. Якщо в дівчини з'явилися перші місячні, вона може завагітніти після першого ж статевого контакту.

      У хлопців однією з ознак статевого дозрівання є ерекція (напру­ження) статевого члена, а згодом — полюції (мимовільне й переваж­но нічне виділення секрету яєчок — сперми).

      Як у хлопців, так і в дівчат гормони стимулюють так звані вто­ринні статеві ознаки — появу волосся в ділянці пахв, статевих органів.

      У цей період особливо важливим є дотримування правил особис­тої гігієни:

1)  щодня мити тіло і статеві органи;

2) щодня міняти білизну, шкарпетки, колготки;

3) стежити за чистотою одягу та взуття;

4) користуватися лише індивідуальними засобами гігієнічного догляду за тілом, ротовою порожниною, волоссям.

   Ознаки статевого дозрівання у кожної людини з'являються інди­відуально, як кажуть — "у свій час", тому не слід надто переживати, якщо в підлітка не з'являться ознаки статевої дорослості в той самий час, що й у його ровесників. У цьому полягають індивідуальні особ­ливості кожної дитини. Необхідно пам'ятати, що підлітковий вік—дуже відповідальний період, тому слід час від часу відвідувати підлітково­го лікаря, який правильно зможе оцінити темпи зростання й розвитку та надати необхідні рекомендації щодо збереження здоров'я.

      Фізіологічні зміни в організмі підлітка позначаються на його психологіч-ному стані. Гормони впливають на нервову систему підлітка і викликають різноманітні форми його поведінки, які не спостерігались раніше. Він стає дратівливим, емоційно збудливим. Настрій може ко­ливатися від дуже гарного, веселого, безхмарного до зовсім погано­го, пригніченого, слізливого. Про ці особливості підліткам слід знати і вчитися контролювати поведінку та свої почуття.

Особливості статевого розвитку для різних віків

 

Вік, років

Хлопчики

Дівчатка

9-10

-

Ріст кісток тазу, округлення сідниць

10-11

Початок росту яєчок і статевого члена

Початок росту молочних залоз. Ріст волосся на лобку.

11-12

Активність простати

Ріст зовнішніх і внутрішніх геніталій. Гормонально зумовлені зміни епітелію піхви.

12-13

Ріст волосся на лобку (спочатку за жіночим типом)

Пігментація сосків. Збільшення молочних залоз.

13-14

Швидкий ріст яєчок і статевого члена. Ущільнення біля соскової області.

Ріст волосся в підпахвових западинах. Початок ментсруації (у середньому в 13,5 років, коливання від 9-17 років). Перші менструації кілька років можуть бути без овуляції.

14-15

Ріст волосся в підпахвовій області, поява пушку на верхній губі. Початок зміни голосу.

Найраніша нормальна вагітність.

15-16

Зрілі сперматозоїди (у середньому в 15 років, коливання від 11-17 років)

Вугрі. Більш низький голос. Регулярні менструації.

16-17

Ріст волосся на обличчі і тулубі. Чоловічий тип рослинності на лобку. Вугрі.

Зупинка росту скелету.

21

Зупинка росту скелету.

 

 

5. Руханка-гра  «Австралійський  дощ» ( 5 хв.)

6. Повторення правил роботи групи    (5 хв.)

Завдання  для  груп:

- Зробити  колаж  основних  засобів  гігієни  догляду  за  тілом  під  час  статевого   дозрівання.

- Перерахувати  основні  ознаки  дорослішання  хлопців  та   дівчат  вашого  віку.

- Хто  може  допомогти  підлітку  у  вирішенні  різних  проблем?

7.Експрес-опитуванн (3хв.)

-З  ким  ти  радишся  у  житті  у  вирішенні  своїх  проблем?

8. Вправа «Чоловік - Жінка» (5 хв.)

      Учасники об’єднуються у дві групи. На окремих аркушах необхідно описати одній групі всі якості, які притаманні жінці, другій групі – чоловікові: «Жінка – це…», «Чоловік  – це…». Ці якості озвучуються, вивішуються на дошці. Потім кожний учасник на окремому аркуші відбирає якості, які, як він вважає, відповідають йому особисто або він хотів би їх у собі виховати.

Висновок: будь-яка людина втілює в собі певний відсоток чоловічих і жіночих якостей, тобто, в кожному є й чоловічий, і жіночий початки. «Чисті» якості є псевдотипами.  

Міфи на сексуальну тематику 

1. Міф про шкідливість і протиприродність сексуального утримання.

Це міф про те, що стримувати статевий потяг, закладений в людині самою природою, протиприродно й шкідливо. Уявлення про шкідливість сексуального утримання для здоров'я  нав'язується молоді  тими, хто заробляє гроші у сфері сексуального бізнесу. Проте, як свід­чить житейська практика, жодна людина не померла від нестачі сексуаль­них стосунків. Навпаки, вседозволеність та надмірна сексуальна розкутість зіпсувала життя багатьом людям. У свою чергу, як свідчить історія, розпуста й уседозволеність неодноразово призводили до деграда­ції суспільств і народів, спричинювали загибель цілих цивілізацій. Натомість відомо багато прикладів, як цнотливе життя та сексуальне утримання вивільняло духовну й інтелектуальну енергію людини, спрямовувало її на користь служіння людству, давало людині творче натхнення. Уміння володіти собою за всі часи цінилося як найбільша чеснота справжнього мужчини, а однією з ознак особистісної зрілості людини вважається її здатність контролювати власні потяги та поведінку.

Однак украй важливо пояснити підліткам, що сексуальне утримання має бути свідомим, з доброї волі, а не через страх, сором чи почуття меншовартості. Лише свідомо накладені на себе обмеження дають по­штовх до особистісного зростання і не призводять до формування психо­логічних комплексів.

2. Міф про користь дошлюбного сексуального досвіду для наступних сімейних стосунків між подружжям, згідно з яким вважається, що до­шлюбний сексуальний досвід убезпечує від помилок при виборі дружини (чоловіка) і гарантує міцні, гармонійні взаємини між чоловіком і дружи­ною. Саме по собі виникає питання: чи можуть хлопець і дівчина пізнати одне одного без сексуальних взаємин? Можуть, і при цьому значно кра­ще, ніж маючи такі взаємини. Молодим людям слід добре усвідомити, що сама по собі сексуальна досвідченість, набута через численні статеві зв'язки, але позбавлена довіри і любові, не гарантує гарних подружніх стосунків. Вона не лише не забезпечує міцних і надійних взаємин між партнерами, а навіть завдає їм збитків.

Любов – це передусім здатність щасливо жити поряд з іншою люди­ною, здатність поважати її, розуміти, співчувати, бути безкорисливим, а у разі потреби жертвувати собою заради її щастя. Що ж до розхожого поняття про «сексуальну несумісність», то воно штучно вигадане й існує заради виправдання для тих, хто не здатний любити. На відміну від тва­рин, сексуальне задоволення людини міститься не стільки в її геніталіях, скільки в її голові.

Крім того, сексуальні взаємини без шлюбу означають стосунки, позбавлені серйозних.

Рефлексія. Вправа «Почуття без слів» (15 хв.)

Колективна робота. На одному ватмані всі учасники семінару одночасно малюють фарбами свій настрій, почуття.

ІІІ. Заключна частина

Підсумки заняття (10 хв.)

Мета: отримати від кожного учасника інформацію про враження від проведеного тренінгу.

Хід вправи: На столі лежать паперові  квіти.

Тренер дає інструкцію:

Ви бачите на столі квіти. Вони знадобляться нам для підведення підсумку заняття. На паперових  квітах  ви напишете  побажання щодо поліпшення нашої роботи або те, що сьогодні вам сподобалось і чому.

 Після того, як ви опишете власні враження, підійдіть, будь ласка, до дошки і наклейте свої   квіти  по  колу.

Учасникам пропонується підвести підсумки заняття. Тренер дає можливість кожному учасникові висловитись за особистим бажанням і відповісти на запитання:

  •          Які повідомлення, вправи, ігри Вам сподобались?

 

 

doc
Додано
12 листопада
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку