Відділ освіти Бородянської селищної ради Методичний кабінет
Програма факультативного курсу для учнів 9 класу
,, Репродуктивне здоров’я молоді – здоров’я нації.”
Мельник Наталія Яківна вчитель основ здоров’я Пилиповицької гімназії
|
Пояснювальна записка
Людина, її життя і здоров’я є найвищими соціальними цінностями дер-жави, визначеними Конституцією України. Цілеспрямовано і послідовно формується державна політика щодо здорового способу життя. У державі прийнято Закон України ,,Про охорону дитинства”, Концепція державної політики щодо контролю над тютюновими виробами. Продовжується роз-робка нової нормативно-правової бази, здійснюється робота з реалізації планів, програм і проектів, що сприяють поліпшенню здоров’я дітей: Між-галузева комплексна програма ,,Здоров’я нації на 2002-2011 роки”, цільова комплексна програма ,,Фізичне виховання – здоров’я нації”. Здоров’я нації в наш час є показником цивілізованої держави і головним чином безпеки нації. Аналіз якісних та кількісних характеристик населення за останнє десятиріччя свідчить, що Україна перебуває у стані глибокої демографіч-ної кризи.
За підростаючим поколінням – майбутнє, це творчий потенціал, який неодмінно призведе до змін у суспільстві. Ефективність використання цього потенціалу залежить від рівня здоров’я молодого покоління та їх способу життя. Держава несе відповідальність перед людиною за свою ді-яльність і зобов’язана ефективно вирішувати завдання виховання підрос-таючого покоління – питання від якого залежить соціально-економічний розвиток суспільства і країни в цілому.
Особливе занепокоювання викликає стан репродуктивного здоров’я, що є важливою складовою частиною здоров’я нації в цілому і має стратегіч-не значення для забезпечення сталого розвитку суспільства. Одним з нега-тивних чинників, що впливають на стан здоров’я, є вживання наркотичних речовин, до яких належать не лише суто наркотики, а й нікотин і алко-голь. (Останні ще в 1975 році Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) визнала наркотиками). На основі зазначених проблем програма фа-культативного курсу «Репродуктивне здоров’я молоді - здоров’я нації» передбачає реалізацію такої мети – профілактика вживання наркотичних речовин; формування здорового способу життя, стереоти-пів безпечної поведінки, формування гуманного і толерантного ставлення до хворих на ВІЛ/СНІД, осіб ризику, спрямовування навчально-виховного впливу на формування у дітей позитивних цінностей, знань, ставлень, умінь і навичок, які зменшать ризик виникнення поведінкових проблем і підвищать їх особистісний потенціал для гармонійного розвитку та життєвого успіху.
У результаті вивчення цього курсу учень повинен знати:
вміти:
Курс розрахований на учнів 9 класу. На вивчення даного курсу відводиться 35 год (1 год. на тиждень). Кожне заняття проводиться з використанням елементів тренінгових технологій. Передбачено дві практичні роботи та екскурсії в тублікарню, реабілітаційний центр, в лікарську амбулаторію загальної практики сімейної медицини.
9 клас
(35 год, 1 год на тиждень)
№ з/п |
Дата провед. |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня загальноосвіт-ньої підготовки учнів |
1 |
2 |
3 |
4 |
Теоретичні заняття |
|||
Вступ (3 год) |
|||
1. |
|
Сутність репродуктивного здоров’я. Складові здоров’я. Репродуктивне здоров’я – науко-ва та практична проблема. |
Учень має знати, що вивчає даний курс, методи вивчення; сутність понять ,,здоров’я, ре-продуктивне здоров’я”, резуль-тати епідеміологічного дослі-дження Міністерства охорони здоров’я України щодо стану національного здоров’я у спектрі його репродуктивного формування, про медико-де-мографічні кризові тенденції у країні; вміти використовувати набуті знання у своєму особистому житті, встановлю-вати зв'язок з іншими дисци-плінами.
|
2. |
|
Репродуктивне здоров’я під-літка. Про особливості стате-вого розвитку підлітка. Про обізнаність підлітків щодо ре-продуктивного здоров’я. |
Учень має знати особливості статевого розвитку і культуру поведінки підлітка; вміти визна-чати відхилення у репродук-тивному здоров’ї підлітка, здій-снювати дослідження щодо ста-ну репродуктивного здоров’я у підлітків даного регіону; наво-дити приклади із свого осо-бистого життя, щодо переваг здорового способу життя.
|
3. |
|
Екскурсія в лікарську амбула-торію загальної практики сімей-ної медицини села Пилиповичі. Круглий стіл: ,,Цікавий світ – здоров’я”.
|
|
1. Загальна частина |
|||
Тема 1.Чинники, які негативно впливають на репродуктивне здоров’я (3 год) |
|||
4. |
|
Фактори впливу на репро-дуктивне здоров’я. Соціальні фактори впливу на репро-дуктивне здоров’я. Екологічні фактори впливу на здоров’я. |
Учень має знати загальні мо-ральні цінності, ознаки сутності традиційної культури та суб-культури, соціальні та екологіч-ні фактори впливу на репродук-тивне здоров’я підлітка; вміти протистояти негативним проя-вам, пов’язувати із своїм влас-ним життям та життям оточую-чих.
|
5. |
|
Раннє статеве життя. Причини раннього статевого життя. Шкода від абортів. Спонтанні аборти. |
Учень має знати наслідки раннього статевого життя, неза-планованої вагітності, наслідки переривання вагітності, вміти усвідомлено ставитись до свого здоров’я.
|
6. |
|
Інфекції, що передаються статевим шдяхом (ІПСШ). Найбільш поширені ПІСШ. Основні прояви ПІСШ. Без-печний секс. |
Учень має знати про найбільш поширені інфекції, що переда-ються статевим шляхом, основні прояви ПІСШ, про безпечний секс, пояснювати значення сут-ності безпечного статевого контакту, як умову збереження власного здоров’я. |
Тема 2. Негативний вплив тютюну на репродуктивне здоров’я (8 год)
|
|||
|
|||
7. |
|
Наркотичні речовини та їх класифікація. Введення у по-няття ,,наркоманія”. Групи нар-котичних речовин. Наркоманія в контексті соціальних процесів. |
Учень має знати суть поняття ,,наркоманія”,класифікацію нар-котичних речовин, вміти гу-манно і толерантно ставитися до хворих осіб на ВІЛ/СНІД, пояснювати вплив наркотичних речовин на здоров’я, соціальні процеси в державі.
|
8. |
|
Історія виникнення тютюну. Причини вживання тютюнових виробів. Компоненти, що вхо-дять до складу тютюнових ви-робів. Стадії звикання до ніко-тину. |
Учень має знати причини вживання тютюну, характеризу-вати стадії залежності від нікотину, пояснювати вплив на здоров’я на різних стадія за-лежності.
|
9. |
|
Негативний вплив куріння на здоров’я підлітків. Тютюноку-ріння – основна причина зах-ворюваності та смертності. Аномальний розвиток різних систем організму внаслідок тютюнокуріння. |
Учень має знати вплив нікотину на розвиток систем організма в підлітковий період, пояснювати вплив куріння на здоров’я підлітків та як від-бувається аномальний розвиток різних систем організму вгаслі-док тютюнокуріння в підлітко-вий період.
|
10. |
|
Негативний вплив тютюну на репродуктивну систему жінки і чоловіка. Репродуктивна сис-тема жінки і чоловіка. Нега-тивний вплив тютюну на ре-продуктивну систему жінки і чоловіка та наслідки. |
Учень має знати репродуктивну систему жінки і чоловіка, по-яснювати негативний вплив тютюну на репродуктивну сис-тему жінки і чоловіка та нас-лідки: розвиток імпотенції, рак легенів, аномальний розвиток статевих органів, безпліддя, по-ширення вторинної аменореї.
|
11. |
|
Куріння майбутньої матері. Як куріння майбутньої матері позначається на розвитку дити-ни. Куріння майбутньої мате-рі та здатність народжувати дітей. |
Учень має знати про фер-тильність (здатність народжувати дітей) і вплив куріння на цей процес, наводити приклади не-гативного впливу куріння май-бутньої матері.
|
12. |
|
Вплив тютюну на етапі планування родини. Припи-нення куріння – важливий крок на шляху до зачаття. Пасивне куріння – ризик для дитини. |
Учень має знати етапи планування родини і значення кожного етапу для розвитку ди-тини, про деформацію тіла і уроджені дефекти, пояснювати значення для дитини негативного впливу нікотину на етапі пла-нування.
|
13.
|
|
Вплив куріння на пологи й стан немовляти. Куріння і по-логи. Стан немовляти після народження від матері, яка ку-рила. Куріння матері і спад-ковість.
|
Учень має знати про нега-тивний вплив куріння на пологи й стан немовляти, про вплив психоактивних речовин на нейромедіатори, наводити прик-лади впливу тютюнового диму на різні сиситеми органів не-мовляти, пояснювати залеж-ність здоров’я немовляти від здорового способу життя матері. |
14. |
|
Екскурсія до туберкульозної лікарні. Зустріч із головним лікарем. |
|
Тема 3. Негативний вплив алкоголю на репродуктивне здоров’я (5 год) |
|||
15. |
|
Алкоголь – наркотик. Історія виникнення алкоголю. Міфи і реальність про алкоголь. |
Учень має знати про нега-тивний вплив алкоголю на здо-ров’я, наводити приклади нега-тивного впливу алкоголю на здоров’я і життя людини, по-яснювати механізм дії цієї речовини на організм.
|
16. |
|
Вплив алкоголю на організм підлітка. Від чого залежить вплив алкоголю на організм підлітка. Наслідки прийому ал-коголю для підлітка. |
Учень має знати про небезпеку негативного впливу алкоголю на здоров’я підлітка, наводити при-клади із життя про негативний вплив алкоголю для підлітка, пояснювати негативне значення цієї речовини у житті підлітка.
|
17. |
|
Негативний вплив алкоголю на репродуктивну систему жінки і чоловіка. Вплив ал-коголю на репродуктивну сис-тему жінки. Алкоголь – та ре-продуктивна система чоловіка.
|
Учень має характеризувати ре-продуктивну систему жінки і чоловіка, наводити приклади негативного впливу алкоголю на репродуктивну систему жінки і чоловіка, пояснювати зміни в цій системі під дією алкоголю.
|
18. |
|
Алкоголь і потомство. Результат тривалого вживання алкоголю. Родовід алкоголіка. |
Учень має характеризувати наслідки вживання жінкою алкоголю під час вагітності та в період годування грудним молоком для дитини, наводити приклади специфічних пору-шень та ушкоджень у немовлят, що виникають від вживання батьками алкогольних напоїв.
|
19. |
|
Практична робота №1. Визначення прибутку бізнес-структурам від збутку тютюнових виробів. |
Учень має вміти бачити мотиви виробництва і реалізації тютюнових виробів, порівнюва-ти реальні факти із міфами про виробництво тютюнових ви-робів.
|
Тема 4. Негативний вплив наркотиків на репродуктивне здоров’я (10 год) |
|||
20. |
|
Наркотики та наркоманія. Історія розвитку наркотиків. Природа наркоманії. |
Учень має знати реальні факти про наркотики, характеризу-вати групи наркотиків і їх дію на організм.
|
21. |
|
Основні причини вживання наркотичних речовин. Мотиви вчинків. Фізіологія бажань і вчинків. Причини негативних вчинків. |
Учень має знати причини, що призводять до вживання нар-котичних речовин, вміти про-тистояти негативним явищам, які спричиняють вживання нарко-тикних речовин, характеризу-вати зовнішні та індивідуальні фактори ризику.
|
22. |
|
Динаміка зловживання нарко-тиками у підлітковому віці. Етапи розвитку наркоманії та наркотичної залежності. Непрямі ознаки вживання наркотиків. |
Учень має знати етапи форму-вання наркотичної залежності у неповнолітніх, характеризувати наслідки залежності для по-дальшого життя неповнолітніх.
|
23. |
|
Вплив наркотиків на статеве життя. Наркотики та сексу-альні стосунки. Деградація по-дружнього життя, проституція. Наркотики, хвороби і безплід-дя.
|
Учень має знати про негатив-ний вплив наркотиків на стате-ве життя, наводити приклади швидкого поширення інфекцій ( ІПСШ, ВІЛ/СНІД), проституції, деградації подружнього життя.
|
24. |
|
Наркотики та репродуктивна система жінки і чоловіка. Нервові і гормональні пору-шення у жінок (дівчаток) при вживанні наркотикних речо-вин. Результати впливу наркоти-ків на репродуктивна система чоловіка (юнака). |
Учень має знати про негативний вплив наркотиків на репродуктивну систему жінки і чоловіка, характеризувати на-слідки для подальшого життя. |
25. |
|
Наркотики і потомство. Наслідки вживання наркотичних речовин у майбутніх матерів. Стан немовляти після наро-дження від матері, яка вживала наркотики. |
Учень має знати про негативний вплив наркотиків на репродуктивну систему дівчаток (майбутніх матерів) і юнаків, вміти протистояти негативним проявам, порівнювати подібні і відмінні ознаки впливу нар-котиків на репродуктивну сис-тему жінки і чоловіка та дів-чаток (майбутніх матерів) і юнаків.
|
26. |
|
Круглий стіл ,, Завжди роби вибір на користь здоров’я.” (Залучення медичних працівни-ків). |
Учень має вміти застосовувати знання в різних умовах, пере-конати людину не робити по-милки, пояснювати причини наркотичної залежності і спо-соби протистояти цим залеж-ностям.
|
27. |
|
Екскурсія у реабілітаційний центр. |
Учень має вміти аналізувати життєвий досвід інших, робити правильні висновки на користь здоровому способу життя.
|
28. |
|
Практична робота №2. Вивчення впиву наркотичних речовин на різні сфери життя. |
Учень має знати про негатив-ний вплив наркотичних речовин на різні сфери життя людини, порівнювати вибір різних жит-тєвих шляхів людини, пояс-нювати цінність життя і здо-ров’я для майбутнього кожної людини.
|
29. |
|
Реклама наркотичних речо-вин (алкогольних напоїв, тю-тюнових виробів). Міфи і реальність реклам. Критичний аналіз реклам. Вплив реклами та засобів масової інформації на вироблення ставлення до наркотичних речовин (алкоголь-них напоїв, тютюнових ви-робів). |
Учень має знати про реальні сторони реклами, усвідомлювати наслідки, вміти протистояти маніпуляції рекламних агентств свідомістю вибору, пояснювати вплив реклами та засобів масо-вої інформації на вироблення ставлення до наркотичних речо-вин (алкогольних напоїв, тютю-нових виробів). |
Тема 5. ,, Формування мети і визначення шляхів її досягнення”. (6 год) |
|||
30. |
|
Наркоманія та закон. Політика і законодавство у сфері про-філактики наркоманії. Заходи запобігання наркообігу серед неповнолітніх. |
Учень має знати заходи запобігання наркообігу серед неповнолітніх: медико-правові, адміністративно-правові, кримі-нально-правові, застосовувати набуті знання на практці.
|
31. |
|
Поведінка підлітка в ситу-аціях ризику. Десять відпові-дей як допомогти підлітку сказати “Ні!” наркотикам. Міфи і факти про наркотичні речо-вини. |
Учень має знати десять від-повідей як допомогти підлітку сказати “Ні!” наркотикам, міфи і факти про наркотикні речовини, вміти володіти собою, прий-мати рішення, які суперечать поглядам товаришів у ситуаціях ризику, порівнювати відмін-ності між міфами і фактами.
|
32. |
|
Вторинна профілактика нар-команії. Правила поводження з наркозалежними. Як позбавити-ся залежностей від наркотич-них речовин? |
Учень має знати правила поводження з наркозалежними , шляхи виходу із залежностей, порівнювати дію наркотичних речовин на різних стадіях за-лежності.
|
33. |
|
Моє майбутнє і наркотичні речовини. Почуття впевненості у своїх силах. Рівень життя. Методи лікування.
|
Учень має знати про різні шляхи життя і різне майбутнє, методи лікування, вміти бути впевненим в своїх поглядах і давати правильні поради іншим. |
34-35 |
|
Науково-практична шкільна конференція. Презентація учнівських проектів ,,Наші кроки – наш вибір”. |
Учень має вміти практично застосовувати знання, володіти теоретичними знаннями і прак-тичними вмінями в будь-яких ситуаціях ризику.
|