Програма факультативного курсу для учнів 9 класу ,, Репродуктивне здоров’я молоді – здоров’я нації.”

Про матеріал
Профілактика вживання наркотичних речовин; формування здорового способу життя, стереоти-пів безпечної поведінки, формування гуманного і толерантного ставлення до хворих на ВІЛ/СНІД, осіб ризику, спрямовування навчально-виховного впливу на формування у дітей позитивних цінностей, знань, ставлень, умінь і навичок, які зменшать ризик виникнення поведінкових проблем і підвищать їх особистісний потенціал для гармонійного розвитку та життєвого успіху
Перегляд файлу

 

 

Відділ  освіти  Бородянської  селищної  ради

Методичний  кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма  факультативного  курсу  для учнів  9 класу

 

,, Репродуктивне  здоров’я  молоді – здоров’я  нації.”

 

 

 

 

                                                                     Мельник  Наталія  Яківна

                                                                              вчитель основ           здоров’я

                                                                            Пилиповицької   гімназії

                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

                               

 

Пояснювальна записка

 

     Людина,  її  життя  і  здоров’я  є  найвищими  соціальними  цінностями  дер-жави,  визначеними  Конституцією  України.  Цілеспрямовано і  послідовно  формується  державна  політика  щодо  здорового  способу  життя.  У  державі  прийнято  Закон  України  ,,Про  охорону  дитинства”,  Концепція  державної  політики  щодо  контролю  над  тютюновими  виробами.   Продовжується  роз-робка  нової  нормативно-правової  бази,  здійснюється  робота  з  реалізації  планів,  програм  і  проектів,  що  сприяють  поліпшенню  здоров’я  дітей:  Між-галузева  комплексна  програма  ,,Здоров’я  нації  на  2002-2011 роки”,  цільова  комплексна  програма  ,,Фізичне  виховання – здоров’я  нації”. Здоров’я  нації  в  наш  час  є  показником  цивілізованої  держави  і  головним  чином  безпеки   нації.    Аналіз  якісних  та  кількісних  характеристик  населення  за  останнє  десятиріччя  свідчить,  що  Україна  перебуває  у  стані   глибокої  демографіч-ної  кризи.

      За  підростаючим  поколінням – майбутнє,  це  творчий  потенціал,  який  неодмінно  призведе  до    змін  у  суспільстві.  Ефективність  використання  цього  потенціалу  залежить  від  рівня  здоров’я  молодого  покоління  та  їх  способу  життя.  Держава  несе  відповідальність  перед  людиною  за  свою  ді-яльність  і  зобов’язана  ефективно  вирішувати   завдання  виховання  підрос-таючого  покоління – питання  від  якого  залежить  соціально-економічний  розвиток  суспільства  і  країни  в  цілому.

     Особливе  занепокоювання  викликає  стан  репродуктивного  здоров’я,  що  є  важливою  складовою  частиною   здоров’я  нації  в  цілому   і  має  стратегіч-не  значення  для  забезпечення  сталого  розвитку  суспільства.  Одним  з  нега-тивних  чинників,  що  впливають  на  стан  здоров’я,  є  вживання  наркотичних  речовин,  до  яких  належать  не  лише  суто  наркотики,  а  й  нікотин  і  алко-голь. (Останні  ще  в  1975  році  Всесвітня  організація  охорони  здоров’я  (ВООЗ) визнала  наркотиками).  На  основі  зазначених  проблем  програма фа-культативного  курсу    «Репродуктивне здоров’я  молоді - здоров’я  нації»  передбачає  реалізацію  такої  мети – профілактика  вживання  наркотичних  речовин;  формування  здорового  способу  життя,  стереоти-пів  безпечної  поведінки,  формування  гуманного  і  толерантного  ставлення   до  хворих  на  ВІЛ/СНІД,  осіб  ризику, спрямовування  навчально-виховного  впливу  на  формування  у  дітей  позитивних  цінностей,  знань,  ставлень,  умінь  і  навичок,  які  зменшать  ризик  виникнення   поведінкових  проблем  і  підвищать  їх  особистісний   потенціал  для  гармонійного  розвитку  та  життєвого  успіху.

 

     У результаті вивчення цього курсу учень повинен знати:

  •     сутність понять  ,,здоров’я”,  ,,репродуктивне  здоров’я”;
  •     основні  показники  здорового  способу  життя;
  •     особливості статевого  розвитку  і  культуру  поведінки  статевих  стосунків;
  •     перевагу  загальних  цінностей;
  •     ознаки  традиційної  культури  та  субкультури;
  •     наслідки  раннього  статевого  життя, небажану  вагітність,  наслідки  переривання  вагітності;
  •     вплив  наркотичних  речовин  на  розвиток  систем  організма  в  підлітковий  період;
  •     вплив  наркотичних  речовин  на  розвиток  репродуктивної  системи  жінки  і  чоловіка;

 

     вміти:

  •     орієнтуватися  в  інформаційному  просторі  з  проблем негативних  явищ,  які   спричиняють  вживання  алкоголю,  тютюну,  наркотичних  речовин,  епідемії  ВІЛ/СНІД;
  •     визначати відхилення  у  репродуктивному  здоров’ї  підлітка;
  •     усвідомлено  ставитись  до  свого  здоров’я;
  •     протистояти негативним  явищам,  які   спричиняють  вживання  алкоголю,  тютюну,  наркотичних  речовин;
  •     гуманно  і  толерантно ставитися   до  хворих  осіб  на  ВІЛ/СНІД; 
  •     доводити   негативність  вживання  наркотичних  речовин;
  •     володіти  собою,  приймати  рішення,  які  суперечать  поглядам  товаришів  в  ситуаціях  ризику;
  •     бути  впевненим  у  своїх  поглядах,  давати  правильні  поради  іншим.

 

 

      Курс розрахований на учнів 9 класу. На вивчення даного курсу відводиться 35 год (1 год. на  тиждень). Кожне  заняття  проводиться  з  використанням  елементів  тренінгових  технологій.  Передбачено дві практичні роботи  та  екскурсії  в  тублікарню,  реабілітаційний  центр,   в  лікарську   амбулаторію  загальної  практики  сімейної  медицини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 клас

(35 год, 1 год на тиждень)

 

№ з/п

Дата

провед.

Зміст навчального матеріалу

Вимоги  до рівня загальноосвіт-ньої   підготовки учнів

1

2

3

4

Теоретичні заняття

 

Вступ (3 год)

1.

 

Сутність  репродуктивного  здоров’я. Складові  здоров’я. Репродуктивне  здоров’я – науко-ва  та  практична  проблема.

Учень має  знати,  що вивчає даний курс, методи вивчення;  сутність  понять  ,,здоров’я,  ре-продуктивне  здоров’я”, резуль-тати  епідеміологічного  дослі-дження  Міністерства  охорони  здоров’я  України  щодо стану  національного  здоров’я  у  спектрі  його   репродуктивного формування,  про  медико-де-мографічні  кризові  тенденції  у  країні;  вміти  використовувати  набуті  знання  у  своєму  особистому  житті,  встановлю-вати зв'язок з іншими дисци-плінами.

 

2.

 

Репродуктивне  здоров’я   під-літка.  Про  особливості  стате-вого  розвитку  підлітка.  Про  обізнаність  підлітків  щодо  ре-продуктивного  здоров’я.

Учень   має  знати  особливості    статевого  розвитку  і  культуру  поведінки  підлітка; вміти визна-чати відхилення  у  репродук-тивному  здоров’ї  підлітка,  здій-снювати  дослідження щодо  ста-ну   репродуктивного здоров’я у підлітків  даного   регіону;  наво-дити  приклади  із  свого  осо-бистого  життя,  щодо  переваг  здорового  способу  життя.

 

3.

 

Екскурсія  в  лікарську   амбула-торію  загальної  практики сімей-ної  медицини  села  Пилиповичі.  Круглий  стіл:  ,,Цікавий  світ – здоров’я”.

 

 

 

1. Загальна частина

 

Тема 1.Чинники,  які  негативно  впливають  на репродуктивне  здоров’я

   (3 год)

4.

 

Фактори  впливу  на  репро-дуктивне  здоров’я.   Соціальні  фактори  впливу  на  репро-дуктивне  здоров’я. Екологічні    фактори  впливу  на   здоров’я.

Учень має знати   загальні мо-ральні цінності, ознаки  сутності  традиційної  культури  та  суб-культури, соціальні  та  екологіч-ні  фактори  впливу  на  репродук-тивне  здоров’я підлітка;  вміти  протистояти  негативним  проя-вам, пов’язувати із  своїм  влас-ним  життям  та  життям  оточую-чих.

 

5.

 

Раннє  статеве  життя.  Причини раннього  статевого  життя.  Шкода  від  абортів.  Спонтанні  аборти.

Учень має  знати   наслідки  раннього  статевого  життя,  неза-планованої  вагітності,  наслідки  переривання  вагітності,  вміти   усвідомлено  ставитись  до  свого  здоров’я.

 

6.

 

Інфекції,  що  передаються  статевим  шдяхом  (ІПСШ). Найбільш  поширені  ПІСШ. Основні  прояви ПІСШ.  Без-печний  секс.

Учень  має знати  про  найбільш  поширені  інфекції,  що  переда-ються  статевим  шляхом, основні  прояви  ПІСШ,  про  безпечний  секс, пояснювати  значення  сут-ності безпечного  статевого  контакту,  як умову  збереження  власного  здоров’я.

 

Тема 2. Негативний  вплив  тютюну  на репродуктивне  здоров’я (8 год)

 

 

7.

 

Наркотичні  речовини  та  їх  класифікація.  Введення  у  по-няття  ,,наркоманія”. Групи  нар-котичних  речовин. Наркоманія  в  контексті  соціальних  процесів.

Учень  має  знати суть  поняття  ,,наркоманія”,класифікацію  нар-котичних  речовин,  вміти  гу-манно  і  толерантно ставитися   до  хворих  осіб  на  ВІЛ/СНІД, пояснювати  вплив  наркотичних  речовин  на  здоров’я, соціальні  процеси  в  державі.

 

8.

 

Історія  виникнення  тютюну.  Причини  вживання  тютюнових  виробів.  Компоненти,  що  вхо-дять  до  складу  тютюнових  ви-робів.  Стадії  звикання  до  ніко-тину. 

Учень  має  знати   причини  вживання  тютюну,  характеризу-вати  стадії  залежності  від  нікотину, пояснювати  вплив   на  здоров’я  на  різних   стадія  за-лежності.

 

9.

 

Негативний  вплив  куріння  на  здоров’я  підлітків.  Тютюноку-ріння – основна  причина  зах-ворюваності  та  смертності.  Аномальний  розвиток  різних  систем  організму  внаслідок  тютюнокуріння.

Учень  має  знати  вплив  нікотину  на  розвиток  систем  організма  в  підлітковий  період,  пояснювати  вплив  куріння  на  здоров’я  підлітків  та  як  від-бувається аномальний  розвиток  різних  систем  організму  вгаслі-док  тютюнокуріння  в  підлітко-вий  період.

 

10.

 

Негативний  вплив  тютюну на  репродуктивну  систему  жінки  і  чоловіка. Репродуктивна  сис-тема  жінки  і  чоловіка. Нега-тивний  вплив  тютюну на  ре-продуктивну  систему  жінки  і чоловіка   та  наслідки.

Учень  має  знати репродуктивну  систему  жінки  і  чоловіка,  по-яснювати негативний  вплив  тютюну на  репродуктивну  сис-тему  жінки  і  чоловіка  та  нас-лідки:  розвиток  імпотенції,  рак  легенів,  аномальний  розвиток  статевих  органів,  безпліддя,  по-ширення  вторинної  аменореї.

 

11.

 

Куріння   майбутньої  матері.  Як куріння   майбутньої  матері   позначається  на  розвитку  дити-ни.    Куріння   майбутньої  мате-рі  та  здатність  народжувати  дітей.

Учень  має знати   про  фер-тильність (здатність  народжувати  дітей)  і  вплив  куріння  на  цей  процес, наводити приклади не-гативного  впливу  куріння   май-бутньої  матері.

 

12.

 

Вплив  тютюну  на  етапі  планування  родини.  Припи-нення  куріння – важливий  крок  на  шляху  до  зачаття.  Пасивне  куріння – ризик  для  дитини.

Учень  має  знати   етапи  планування  родини  і  значення  кожного  етапу  для  розвитку  ди-тини,  про  деформацію  тіла  і  уроджені  дефекти,  пояснювати   значення для дитини негативного  впливу  нікотину  на  етапі  пла-нування.

 

13.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вплив  куріння  на  пологи  й  стан  немовляти.   Куріння і  по-логи.  Стан  немовляти  після  народження  від  матері,  яка  ку-рила.  Куріння  матері  і  спад-ковість.

 

 

 

 

 

 

Учень має  знати   про  нега-тивний  вплив  куріння  на  пологи  й  стан  немовляти,  про  вплив  психоактивних  речовин  на  нейромедіатори,  наводити прик-лади  впливу  тютюнового  диму  на  різні  сиситеми  органів  не-мовляти, пояснювати   залеж-ність  здоров’я  немовляти  від  здорового  способу  життя  матері.

14.

 

Екскурсія  до   туберкульозної  лікарні.  Зустріч  із  головним  лікарем.

 

 

Тема 3. Негативний  вплив  алкоголю  на репродуктивне  здоров’я (5 год)

15.

 

Алкоголь – наркотик.  Історія  виникнення  алкоголю.  Міфи  і  реальність  про  алкоголь.

Учень  має  знати про  нега-тивний  вплив  алкоголю  на  здо-ров’я,  наводити приклади нега-тивного впливу  алкоголю  на  здоров’я  і  життя  людини,  по-яснювати   механізм  дії  цієї  речовини  на  організм.

 

16.

 

Вплив  алкоголю  на  організм  підлітка.  Від  чого  залежить  вплив  алкоголю  на  організм  підлітка.  Наслідки  прийому  ал-коголю  для  підлітка.

Учень має  знати про небезпеку негативного  впливу  алкоголю  на  здоров’я  підлітка, наводити при-клади   із  життя  про  негативний  вплив  алкоголю  для  підлітка,  пояснювати  негативне  значення цієї речовини у житті підлітка.

 

17.

 

Негативний  вплив  алкоголю на  репродуктивну  систему  жінки  і  чоловіка.  Вплив  ал-коголю на  репродуктивну  сис-тему  жінки.  Алкоголь – та ре-продуктивна  система  чоловіка.

 

Учень  має характеризувати   ре-продуктивну  систему  жінки  і  чоловіка,  наводити приклади   негативного  впливу  алкоголю на  репродуктивну  систему  жінки  і  чоловіка, пояснювати   зміни  в  цій  системі  під  дією  алкоголю.

 

18.

 

Алкоголь  і  потомство.  Результат  тривалого  вживання  алкоголю.  Родовід  алкоголіка.

Учень  має  характеризувати   наслідки  вживання жінкою алкоголю  під  час  вагітності  та  в  період  годування  грудним  молоком  для  дитини,  наводити приклади   специфічних  пору-шень  та  ушкоджень  у  немовлят,  що  виникають  від вживання  батьками  алкогольних  напоїв.

 

19.

 

Практична  робота  №1.  Визначення  прибутку  бізнес-структурам  від  збутку  тютюнових  виробів.

 Учень   має  вміти бачити  мотиви  виробництва  і  реалізації  тютюнових  виробів,  порівнюва-ти   реальні  факти  із  міфами  про  виробництво  тютюнових  ви-робів.

 

 

Тема 4. Негативний  вплив  наркотиків   на репродуктивне  здоров’я (10 год)

20.

 

Наркотики  та  наркоманія.  Історія  розвитку  наркотиків.  Природа  наркоманії.

Учень  має знати   реальні  факти  про  наркотики,  характеризу-вати   групи  наркотиків  і  їх  дію  на  організм.

 

21.

 

Основні  причини  вживання  наркотичних  речовин.  Мотиви  вчинків.  Фізіологія  бажань  і  вчинків.  Причини  негативних  вчинків.

Учень  має  знати  причини,  що  призводять  до  вживання  нар-котичних  речовин,  вміти про-тистояти негативним  явищам,  які   спричиняють  вживання  нарко-тикних  речовин,  характеризу-вати  зовнішні  та  індивідуальні  фактори  ризику.

 

22.

 

Динаміка зловживання  нарко-тиками  у  підлітковому  віці.  Етапи  розвитку  наркоманії  та  наркотичної  залежності. Непрямі  ознаки  вживання  наркотиків.

Учень  має  знати   етапи  форму-вання  наркотичної  залежності  у  неповнолітніх, характеризувати   наслідки  залежності  для  по-дальшого  життя  неповнолітніх.

 

23.

 

Вплив  наркотиків  на  статеве  життя.  Наркотики  та  сексу-альні  стосунки.  Деградація  по-дружнього  життя,  проституція.  Наркотики,  хвороби  і  безплід-дя.

 

Учень  має  знати   про  негатив-ний   вплив  наркотиків  на  стате-ве  життя,  наводити  приклади   швидкого  поширення  інфекцій  ( ІПСШ,  ВІЛ/СНІД),  проституції,  деградації  подружнього  життя.  

 

24.

 

Наркотики  та  репродуктивна  система  жінки  і  чоловіка.  Нервові  і  гормональні  пору-шення  у  жінок  (дівчаток)  при  вживанні    наркотикних  речо-вин. Результати  впливу  наркоти-ків  на  репродуктивна  система чоловіка  (юнака).   

Учень  має  знати  про  негативний   вплив наркотиків  на  репродуктивну  систему  жінки  і  чоловіка,  характеризувати   на-слідки для подальшого   життя.

25.

 

Наркотики і потомство.  Наслідки вживання  наркотичних  речовин  у  майбутніх  матерів. Стан  немовляти  після  наро-дження  від  матері,  яка  вживала  наркотики.

Учень  має  знати   про  негативний   вплив наркотиків  на  репродуктивну  систему   дівчаток (майбутніх  матерів)  і  юнаків,  вміти  протистояти  негативним  проявам,  порівнювати    подібні  і  відмінні  ознаки впливу нар-котиків  на  репродуктивну  сис-тему  жінки  і  чоловіка  та  дів-чаток (майбутніх  матерів)  і  юнаків.

 

26.

 

 Круглий  стіл  ,,  Завжди  роби  вибір  на  користь  здоров’я.”  (Залучення  медичних  працівни-ків).

Учень  має  вміти  застосовувати  знання  в  різних  умовах,  пере-конати  людину   не  робити   по-милки, пояснювати   причини   наркотичної   залежності  і  спо-соби   протистояти  цим  залеж-ностям.

 

27.

 

Екскурсія  у  реабілітаційний  центр. 

Учень  має вміти   аналізувати  життєвий  досвід  інших,  робити  правильні  висновки  на  користь  здоровому  способу  життя.

 

28.

 

Практична  робота №2.  Вивчення    впиву  наркотичних  речовин  на  різні  сфери  життя.

Учень  має  знати про  негатив-ний  вплив  наркотичних  речовин  на  різні  сфери  життя  людини, порівнювати вибір різних жит-тєвих шляхів   людини, пояс-нювати цінність  життя  і  здо-ров’я   для  майбутнього   кожної  людини.

 

29.

 

Реклама  наркотичних  речо-вин (алкогольних  напоїв,  тю-тюнових  виробів).  Міфи  і  реальність  реклам.  Критичний  аналіз реклам. Вплив  реклами  та  засобів  масової  інформації  на  вироблення  ставлення  до  наркотичних  речовин (алкоголь-них  напоїв,  тютюнових  ви-робів).

Учень  має знати  про  реальні  сторони  реклами,  усвідомлювати  наслідки,  вміти  протистояти  маніпуляції   рекламних   агентств  свідомістю  вибору,   пояснювати

вплив  реклами  та  засобів  масо-вої  інформації  на  вироблення  ставлення  до  наркотичних  речо-вин (алкогольних  напоїв,  тютю-нових  виробів).

 

 

Тема 5. ,, Формування  мети  і  визначення  шляхів  її  досягнення”. (6 год)

30.

 

Наркоманія  та  закон. Політика  і  законодавство  у  сфері  про-філактики наркоманії. Заходи  запобігання  наркообігу  серед  неповнолітніх.

Учень  має знати заходи  запобігання  наркообігу  серед  неповнолітніх:  медико-правові,  адміністративно-правові, кримі-нально-правові, застосовувати        набуті  знання  на  практці.

 

31.

 

Поведінка  підлітка  в  ситу-аціях  ризику. Десять  відпові-дей  як  допомогти  підлітку    сказати “Ні!” наркотикам.  Міфи  і  факти  про  наркотичні  речо-вини.

Учень  має  знати десять  від-повідей  як  допомогти  підлітку    сказати “Ні!” наркотикам, міфи    і  факти  про  наркотикні  речовини,    вміти   володіти  собою,  прий-мати  рішення,  які  суперечать  поглядам  товаришів  у  ситуаціях  ризику, порівнювати    відмін-ності  між  міфами  і  фактами.

 

32.

 

Вторинна  профілактика  нар-команії.  Правила  поводження  з  наркозалежними.  Як  позбавити-ся  залежностей  від  наркотич-них  речовин? 

Учень  має  знати правила  поводження  з  наркозалежними , шляхи  виходу  із  залежностей,    порівнювати  дію   наркотичних  речовин  на  різних  стадіях  за-лежності.

 

33.

 

Моє  майбутнє  і  наркотичні  речовини.   Почуття  впевненості  у  своїх  силах.    Рівень  життя.

Методи  лікування.

 

Учень  має  знати  про різні  шляхи  життя  і  різне  майбутнє, методи  лікування, вміти  бути  впевненим  в  своїх  поглядах  і  давати  правильні  поради  іншим.

34-35

 

Науково-практична  шкільна  конференція.  Презентація  учнівських  проектів  ,,Наші  кроки – наш  вибір”.

Учень  має вміти   практично  застосовувати   знання,  володіти   теоретичними  знаннями  і  прак-тичними  вмінями  в  будь-яких  ситуаціях  ризику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 листопада
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку