ТРЕНІНГ : „Здоров’я – цінність нашого життя”

Про матеріал
Пояснити сутність поняття „здоров’я”, „здоровий спосіб життя”, довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя
Перегляд файлу

 

 

               ТРЕНІНГ : „Здоров’я – цінність нашого життя”

 

Мета: пояснити сутність поняття „здоров’я”, „здоровий спосіб життя”, довести пріоритети здоров’я серед інших цінностей людини та негативний вплив шкідливих звичок на самопочуття підлітка; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтації на здоровий спосіб життя.

Демонстраційний матеріал: плакати „Шкідливі звички”, „Шкала здоров’я”.

Матеріальні ресурси: папір А3 – 5 шт., А4 – 10 шт., бейджики – 20 шт., ручки – 5 шт., маркери (різного кольору) – 15 шт.,  скотч – 1 шт.

Обладнання: дошка,   стільці – 20 шт., столи – 4 шт.

Зміст тренінгового заняття

  1. Організаційна частина

Меблі в аудиторії мають бути розставлені таким чином, щоб сприяти спілкуванню між тренером і учасниками. Іноді тренер може сідати разом із  групою. Найкращім, на нашу думку, є розміщення меблів у вигляді кола.

  1. Представлення тренера (5 хв.)
  2. Оголошення теми та мети тренінгу (5 хв.)

Вступ. Тренер повідомляє тему заняття і ставить учасникам тренінгу питання, які спрямовані на актуалізацію знань та мотивацію їхньої діяльності.

Тренер: Тема сьогоднішнього заняття: „Здоров’я – цінність нашого життя” і поговоримо ми про здоров’я, про активну життєву позицію, спробуємо визначити власні духовні цінності та їх вплив на наше життя.

  1. Проведення вхідного анкетування (10 хв.)

Тренер: Шановні друзі, пропоную Вам дати відповіді на запитання анкети (Додаток 1), щоб визначити рівень обізнаності щодо основ здорового способу життя.

 

  1. Вироблення правил роботи групи (10 хв.)

Мета: показати необхідність вироблення і дотримання  певних правил, за якими будується взаємодія учасників групи; прийняти правила для продуктивної роботи групи під час тренінгу.

Правила – це закони групи, за якими вона живе під час проведення тренінгу.  Кожен з учасників пропанує своє правило, а інші у разі необхідності доповнюють. Тільки після того, як уся група прийме правило, тренер записує його на дошки фломастером червоного кольору. Орієнтовні правила можуть бути такими:

  •          дотримуватись регламенту (пунктуальність);
  •          слухати і чути;
  •          бути активним;
  •          говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
  •          не критикувати: кожен має право на власну думку;
  •          конфіденційність;
  •          взаємоповага;
  •          говорити коротко, по черзі;
  •          правило піднятої руки;
  •          право ведучого тощо.
  1. Вправа „Очікування” (10 хв.)

Мета:  допомогти учасникам усвідомити власні очікування від тренінгового заняття.

Хід вправи: тренер нагадує що по закінченню тренінгових занять учасникам тренінгу самі проводитимуть просвітницьку роботу тому необхідно сформувати власні очікування: які знання, навички вони хотіли б отримати для подальшої роботи. Учасникам роздаються невеликі стікери (кольорові аркушики) вирізані у формі  грушок. Тренер звертається з проханням написати свої очікування. Потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють на плакаті із зображенням великого дерева.

  1. Основна частина

Тренер звертається до учасників тренінгу:

- „Сьогодні ми з вами зібралися, щоб краще пізнати себе та своїх друзів і налагодити взаємодію в нашій групі. У цьому нам допоможуть сьогоднішні вправи”.

  1. Вправа „Знайомство” (10 хв.)

Мета: знайомство з учасниками, презентація себе, налагодження контакту між учасниками,  позитивні емоції.

По черзі кожен розповідає про себе: „ Я цікавий тим, що...”

До уваги тренера!  Тренер – учасник тренінгового процесу, він на рівних бере участь у структурних вправах тренінгу. Виконання будь-якої вправи починає з себе. Заохочуйте учасників! Якщо якийсь учасник не зможе зразу включитись у гру, слід надати йому можливість поміркувати і натомість передати слово наступному учаснику.

  1.               Інформаційне повідомлення „Що таке здоров’я?” (10 хв.)

Тренер: Здоров’я – спосіб життя людини. Давно доведено що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров’я. Добре здоров’я – це постійний процес. До доброго здоров’я людина може йти, будучи зовсім здоровою чи навіть інвалідом. Добре здоров’я містить всі позитивні цілі життя людини, її інтереси і звички. Людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров’я, інший – від здоров’я.

            Отже, сьогодні ми спробуємо скласти свій шлях до здоров’я, а от в якому напрямі до нього йти – обирати вам!

    Що таке здоров’я?

  •          Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я - ніщо.
  •          Здоров’я -  це стан повного фізичного, соціального і психічного благополуччя, а не лише відсутність хвороби чи немічність.
  •          Здоров’я – це утримування від уживання спиртних напоїв і паління.

(ВООЗ: статут, 1948 р.)

  •          Концепція здоров’я означає ступінь, в якому особистість чи група осіб здатна, з одного боку реалізувати свої потреби, а з іншого, змінювати середовище і справлятися з ним. Отже, здоров’я  можна розглядати як ресурс повсякденного життя, а не як ціль життя. Це позитивна концепція, у якій на перший погляд висуваються суспільні й особистісні ресурси, а також фізичні здібності.
  •          Фізичний чи психічний стан, коли відсутній дискомфорт чи біль, що дозволяє конкретній людині найефективніше і найдовше функціонувати в середовищі, в якому вона опинилася внаслідок випадку чи вибору, найбільш наближений до поняття „здоров’я”.            (Дюбуа).
  •          Здоров’я – це стан, при якому люди здатні контролювати своє життя завдяки справедливому розподілу можливостей і ресурсів. Таким чином, здоров’я – це сукупна цінність. Я не можу бути здоровим за рахунок інших чи надмірного використання природних ресурсів.
  •          Здоров’я значить бути щасливим.
  •          Здорова людина – це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, які покладає на неї життя та повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.
  •          Здоров’я – це відчуття радості від того , як ти виглядаєш.  (Бутс).
  •          Здоровий спосіб життя – це такий спосіб життя, який зберігає і поліпшує здоров’я.
  1. Гра – розминка „Масаж” (5 хв.)

Мета: релаксувати учасників, підвищити рівень групової згуртованості.

Хід вправи: Всі учасники встають у коло. Тренер пропонує повернутися праворуч і покласти руки на плечі учаснику, який стоїть попереду. Далі всі йдуть по колу і роблять масаж під час слів тренера: „Масажуємо плечі, потім руки до ліктів, вертаємось до плечей, масажуємо шию, хребет, талію, вертаємось по хребту до плечей. Зупинилися, зробили оберт на 180ºС. А тепер „віддячимо” за завзятість своїх партнерів.

 

 

  1.               Вправа „Модель здоров’я” (30 хв.)

Хід вправи: Учні об’єднуються у групи й усім групам пропонується зобразити модель здоров’я, в яку можуть входити всі складові здоров’я. Групи представляють свою модель.

Після представлення групам пропонується обмінятися своїми моделями. Далі група, якій дісталася чужа модель, „руйнує” її, тобто, імпровізує чинники, що руйнують здоров’я.

Тренер: Що ви відчували, коли руйнували чужу модель здоров’я? Чи легко відновити зруйноване?

Висновок: відновити зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.

Тренер: Це завдання проведене не випадково, одним із чинників здоров’я, що руйнує його є шкідливі звички.

                   Шкідливі звички:

Вживання алкоголю

Надмірний перегляд телепере-дач

 

Тютюнопаління

Вживання

 наркотичних речовин

 Переїдання

 

 

  1.               Вправа „Перетворення” ( 10 хв.)

Мета: Об’єднуються у групи, поглибити знайомство.

Хід вправи: Учасники сідають у коло. Ведучий говорить про те, що знайомство продовжується і пропонує закінчити речення.

  •                      Якби я був книжкою, то я був би (словником, детективом, романом тощо).
  •                      Якби я був явищем природи, то я був би ( вітром, сонцем, буревієм тощо).
  •                      Якби я був музикою, то я був би (романсом, класикою, джазом тощо).
  •                      Якби я був би лікарем, то я був би ( терапевтом, лором, хірургом тощо).
  1.               Вправа „Як розпорядитися своїм життям?” (25 хв.)

Мета: навчити учасників визначати власні духовні цінності, вплив духовних цінностей на своє життя.

Хід вправи: На початку тренер пояснює правила, за якими буде відбуватися рольова гра під назвою „Як розпорядитися своїм життям?”, і наголошує, що вона допоможе кожному з учасників  знайти відповідь на це запитання. Пояснюючи правила гри, тренер роздає учасникам аркушики.

Інформація для тренера:

Чим реалістичніше буде організовано гру, тим краще буде результат. До початку гри тренер переглядає список „товарів” на продаж і пише назву кожного на аркуші або надає аркушу форму „товару”.

 Правила гри „Як розпорядитися своїм життям?”

На початку гри тренер пропонує  кожному з учасників тренінгу написати своє ім’я на 10 аркушиках, які були запропоновані перед початком вправи. Кожен аркушик  репрезентує якусь частку учня: його енергію, інтереси, час, ресурси, ідентичність тощо. Протягом кількох хвилин ці 10 аркушиків будуть уособлювати конкретну людину, отже КОЖЕН МАЄ ЗБЕРЕГТИ СВОЇ АРКУШИКИ!

 Через хвилину перед кожним постане вибір „витратити” чи „заощадити” свої аркушики. На продаж будуть виставлені  різноманітні „товари” по два товари, послуги. Правила гри не дозволяють купити обидва товари, а тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що, коли закінчаться аркуші, вже нічого не можна буде купити.

 Примітка: Усі покупки можна робити лише тоді, коли „товари” пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж вже виставлено наступну пару.

 Потім тренер дає час для того, щоб кожен учасник написав своє ім’я на 10 аркушиках, а після пропонує першу пару на продаж. Після цього він збирає аркушики у тих, хто бажає зробити  покупку. Видає кожному покупцю картку, що засвідчує його покупку.

Тренер зачитує першу пару „товарів”:

Варіант А

Чудова квартира або будинок (1 аркушик)

 Варіант Б

Новий автомобіль на вибір ( 1 аркушик)

Наступна пара „ товарів” на продаж:

 Варіант А

Повністю оплачена поїздка на канікули  терміном 1 місяць  у будь-яку країну світу разом з другом (2 аркушики).

 Варіант Б

Повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися прямо сьогодні, обов’язково одружиться з тобою у недалекому майбутньому (2 аркушики).

Наступна пара:

 Варіант А:

Стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на 2 роки

 (1 аркушики).

 Варіант Б:

Мати одного справжнього друга (2 аркушики).

Наступна пара:

 Варіант А:

Закінчити престижний університет (2 аркушики)

 Варіант Б:

Заснувати прибуткову компанію (2 аркушики).

Наступна пара:

 Варіант А:

Мати здорову сім’ю (3 аркушики).

 Варіант Б:

Здобути всесвітню славу (3 аркушики).

 Після того, як усі учасники зробили свій вибір з цієї пари, оголосіть, що тим, хто вибрали щасливу сім’ю, повертають два папірці як винагороду.

Наступна пара:

 Варіант А:

Можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 аркушик).

 Варіант Б:

Відчуття задоволення протягом усього життя (2 аркушики).

Наступна пара:

Варіант А:

П’ять років безмежної фізичної насолоди (2 аркушики).

 Варіант Б:

Любов та повага тих людей, що для тебе є найдорожчими (2 аркушики).

 Ті, хто вибрали п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (якщо він залишився), оскільки за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку.

Наступна пара:

 Варіант А:

Чиста совість (2 аркушики).

 Варіант Б:

Здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 аркушики).

Наступна пара:

 Варіант А:

Створити диво для того, кого любиш (2 аркушики).

 Варіант Б:

Можливість прожити заново (або повторити) одну подію з власного минулого життя (2 аркушики)

Наступна пара:

 Варіант А:

Сім додаткових років життя (3 аркушики).

 Варіант Б:

Безболісна смерть, коли настане час (3 аркушики).

Більше не дозволяється робити покупки, ті папірці, що не були використані, вважаються знеціненими.

  Запитання для обговорення:

  •          Яка покупка подобається вам понад усе? Чому?
  •          Чи шкодуєте, що зробили якусь покупку? Чому?
  •          Чи хотілося б вам змінити правила гри? Чому?
  •          Чому ви навчилися, виконуючи цю вправу?

                  Коментар тренера:

Наші духовні цінності впливають на те, як ми витрачаємо власний час та ресурси. В обговоренні необхідно звернути увагу учасників на такий висновок: правила гри можна змінити, але життя - це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості залишаться відкритими для тебе через тиждень або рік. Тобі завжди бракуватиме часу, варіантів вибору грошей, можливостей тощо. Ти повинен будеш платити за кожен свій вибір у житті – і часто ця плата буде перевищувати твої сподівання.

  1. Гра-розминка „Емоція по колу” (5 хв.)

 

 

Мета: зняти емоційну напругу, пожвавити роботу.

Хід вправи: Всі учасники сідають у коло, кожен по черзі за допомогою міміки передає якусь емоцію, всі інші один за одним її повторюють. Вправа закінчується, коли всі учасники передадуть свої емоції.

8. Вправа „10 заповідей здоров’я” (20 хв.)

Мета: звернути увагу учасників на власні звички та необхідність здорового способу життя, закріплення знань, отриманих на занятті.

 

Хід вправи:

  1. Тренер запитує в учасників: „Що таке заповідь?” Учням пропонується уявити себе мудрецями, які жили в давнину і дати 10 настанов – заповідей для зміцнення здоров’я. Після закінчення тренер пропонує одній групі учасників назвати свої заповіді і записати їх на дошці, інші учасники груп доповнюють цей перелік.

Потім учні роблять висновок, які заповіді найважливіші (акцент робиться на ті, що найбільше повторюються).

  1. Інший спосіб проведення вправи: Підгрупи протягом 10 хвилин складають 10 заповідей здоров’я. Далі групи презентують свої розробки.

Запитання для обговорення:

  •          З чим можна порівняти заповіді?
  •          Як ви розумієте давній латинський вислів: „Якщо є сумнів – утримайся”.
  •          Чи важко було виконувати цю вправу? Що дає робота над цією вправою?
  1.  Вправа „Запитання – відповіді” (20 хв.)

Мета: Підведення підсумків тренінгу, перевірка набутих знань.

Хід вправи: Учасники розподіляються по групам. Тренер розподіляє запитання:

Група 1. Для чого нам здоров’я?

Група 2. Що заважає людям бути здоровими?

Група 3. Що шкодить здоров’ю?

Група 4. Від чого чи від кого залежить стан здоров’я?

  1.  Інформаційне повідомлення „Все залежить від тебе” (15 хв.)

Тренер: Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками...

Аж ось пройшов усією країною  розголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його...”

 І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь–яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: „ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!” Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я і чи буде ваше майбутнє щасливим  і безтурботним.

  1.                Вправа „Кроки до здоров’я” (15 хв.)

Тренер: Щоб прийняти в житті правильне рішення, потрібно спочатку зважити всі „за” і „проти”, задачі і цілі в житті, що стоять перед тобою, вирішити, що важливіше і лише потім робити вибір. Зважаючи на те, що ви сьогодні почули, і про що дізналися, пропоную розробити вам власний шлях до здоров’я. Сьогодні я пропоную зробити вам перші кроки і стати на цей шлях і пройти його, а от який шлях виберете ви – покаже саме життя.

( роздаються сліди, на яких учасники пишуть власні кроки до здоров’я і йдуть по ним). Тож все в ваших силах. Бажаю удачі!

ІІІ. Заключна частина

  1. Підсумки заняття (10 хв.)

Мета: отримати від кожного учасника інформацію про враження від проведеного тренінгу.

Хід вправи: На столі лежать два види паперу різного кольору (наприклад: жовтого і червоного) вирізані у формі яблук.

Тренер дає інструкцію:

Ви бачите на столі аркуші. Вони знадобляться нам для підведення підсумку заняття. На аркушах червоного  кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на аркушах жовтого кольору – побажання щодо поліпшення нашої роботи або те, що сьогодні вам не сподобалось і чому.

 Не обов’язково брати і червоний, і жовтий аркуші. Ви можете скористатися (при бажанні) тільки одним кольором. Після того, як ви опишете власні враження, підійдіть, будь ласка, до малюнка „дерево” і наклейте свої „яблука” біля своїх листочків з яблуні.

Учасникам пропонується підвести підсумки заняття. Тренер дає можливість кожному учасникові висловитись за особистим бажанням і відповісти на запитання:

  •          Які повідомлення, вправи, ігри Вам сподобались?
  •          Чи відчували Ви дискомфорт, негативні почуття? Під час яких видів роботи це було?            

 

 

 

 

 

 

 

 

Тренінгове заняття .  ”Молодь - проти ВІЛ/СНІДу”

Мета: ознайомити учнів зі шляхами поширення та наслідками наслідками ВІЛ/СНІДу, сформувати у підлітків  розуміння  власної відповідальності за ризок інфікування ВІЛ, пояснити відмінність між СНІДом та ВІЛ-інфекцією, формувати у підлітків толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих.

 Демонстраційні матеріали:  плакати з написами про ВІЛ/СНІД, 

Матеріальні ресурси: папір А3 – 5 шт., А4 – 10 шт., бейджики – 20 шт., ручки – 5 шт., маркери (різного кольору) – 15 шт.,  скотч – 1 шт.

Обладнання: дошка або фліп -чарт, стільці – 20 шт., столи – 4 шт.

Основні поняття:  СНІД – синдром набутого імунодефіциту.

    ВІЛ – вірус  імунодефіциту людини.

I. Організаційна частина

1. Вправа „Я бажаю тобі...”   (10 хв.)

Хід гри: Розпочинаємо з вітання учасників, створення робочої атмосфери, доброзичливого настрою. Вітаємо одне одного, починаючи зі слів: ”Доброго ранку (ім’я учасника), я бажаю тобі...”. Коли висловляться всі побажання, проводимо обговорення:

  •          Які почуття виникли у вас під час виконання вправи?
  •          Що було приємніше – говорити побажання чи приймати їх?

2. Оголошення теми і мети    (5 хв.)

Тренер: Ми раді вітати вас на нашому тренінгу “Молодь проти ВІЛ/СНІДу”.

Як відомо, СНІД – одна з найважливіших проблем, з якою зіткнулося людство у ХХ ст., і з якою ми ввійшли у ХХІ ст. Стрімко зростає кількість інфікованих, хворих і померлих від СНІДу. Водночас нагромаджено певний багаж знань, використання яких уможливить якщо не припинити поширення хвороби, то хоча б загальмувати його. Це і буде метою нашого тренінгу.  

3.  Проведення вхідного анкетування з даної теми    (10 хв.)

Тренер: Шановні друзі, пропоную Вам дати відповіді на запитання анкети (Додаток 4), для вивчення рівня обізнаності з проблеми ВІЛ/СНІДу.

 

4. Вправа „Очікування”     (10 хв.)

Учасники отримують стіки і пишуть на них свої очікування від цього тренінгу. Потім по черзі промовляють свої очікування і прикріплюють до плакату, на якому зображений пісочний годинник.

5. Повторення правил роботи групи    (5 хв.)

II. Основна частина

  1.                                        Гра-розминка „Рукостискання”   (5 хв.)

Мета: активізувати увагу учасників, підвищити згуртованість групи.

Хід гри: учасники стають у коло. Тренер пропонує їм обмінятися один з одним рукостисканнями. Слід спробувати при цьому виказати свої почуття силою рукостискання.

2. Вправа „Асоціації”    (25 хв.)

 (Учасникам пропонується на аркуші паперу зобразити свої асоціації, пов’язані зі словами ВІЛ  та СНІД у вигляді малюнків, окремих образів, фраз тощо).

  1.                           Інформаційне повідомлення „Історія виникнення хвороби XX століття”     (15 хв.)

Тренер: Перші випадки захворювання на СНІД було діагностовано у 1981 році у США. Спочатку хвороба була вельми загадковою. Через два роки французькі вірусологи з’ясували, що збудником цієї хвороби є – ВІЛ (вірус імунодефіциту людини). Водночас про факт відкриття вірусу, який спричиняє СНІД, повідомили американські вчені. ВІЛ – це вірус імунодефіциту людини, який розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати захисних сил організму та розвитку СНІД. Остання є хвороба імунної системи.

   Носії ВІЛ-інфекції   виглядають здоровими і почуваються добре, хоча з’являються симптоми, що нагадують ГРВЗ чи  застуду. Це може тривати до 10 років, бо настав прихований (інкубаційний період). Весь цей час ВІЛ- інфікована людина, не знає про свою хворобу і може заражати інших людей. Минають роки, і людина врешті захворює на СНІД, що через деякий час  призводить до смерті.

   За сучасними статистичними даними зараз в Україні 59397 ВІЛ-інфікованих, але ці дані треба множити на 10. Отже, насправді інфіковано 1% всього населення, або кожний 100–й житель.

Я думаю, що такі цифри можуть злякати, але скоріше вони повинні змусити замислитися.

4. Вправа „Шляхи передачі ВІЛ”    (25 хв.)

Тренер: То ж давайте з’ясуємо, які шляхи передачі вірусу?   Відомо, що вірус ВІЛ може існувати з рідинами організму людини. Давайте з’ясуємо, які це рідини.

Учасники називають рідини організму, а тренер записує їх на дошці. Потім розповідає, що в організмі людини ВІЛ може існувати з спермою, вагінальними рідинами, кров’ю та материнським молоком.

Тренер: “Чи є хтось в цьому залі, хто вважає, що в нього немає ймовірності заразитись ВІЛ” Учасники переходять в одну сторону, а тренер – у іншу. Тренер намагається довести, що і в нього немає ймовірності заразитись ВІЛ.                        ( О Б Г О В О Р Е Н Н Я )

Тренер пропонує учасникам продовжити твердження “Вірус імунодефіциту людини не передається через...” (Усі варіанти записуються на дошці.)

Наприклад:

1. Користування з ВІЛ- інфікованим верхнім одягом;

2. Рукостискання;

3. Спільне користування фонтанчиком питної води;

4. Посуд та їжу;

5. Туалети (унітази);

6. Чхання та кашель;

7. Обійми;

8. Контакти у громадському транспорті;

9. Монети та паперові гроші;

10. Постільну та натільну білизну;

11. Укуси комарів;

12. Плавання у басейні;

13. Дверні ручки та спортивне знаряддя;

14. Дружні поцілунки.

Тренер: Як можна виявити ВІЛ чи СНІД? Аналіз на ВІЛ/СНІД полягає у виявленні антитіл, які виробляються  у крові на вірус. Та щоб їх виявити, необхідна певна кількість (накопичення). Цей період триває 3-6 місяців (період вікна). Є аналіз, який виявляє вірус у перший  день, його вартість – 2000 доларів. Та ми сьогодні повинні добре знати шляхи передачі цієї інфекції для того, щоб   з а х и с т и т и   себе.

5. Вправа „Калькулятор”    (25 хв.)

Тренер: Зараз ми побачимо, чому саме Вам треба знати такі речі, як безпечний секс, СНІД.

 Скільки Вам років? 15 – зараз 2007 рік. Початок статевого життя ми візьмемо 17-18 років. Це буде 2009-2010р. Виходить, що у цей рік, ви можете бути інфікованим.

 Тепер, давайте подумаємо, якого року будуть винайдені ліки від СНІДу?...  Скільки років необхідно для випробування лікарського засобу? За міжнародними правилами, необхідно 15 років, але, з огляду на те, що інфекція смертельна, скоротимо цей строк у 2 рази. Це буде 2020рік.

 Тепер додаємо час на виробництво, реалізацію і доставку. Беремо по мінімуму – 2 роки. Уже – 2022 рік.

 Пам’ятаючи нашу схему, розрахуємо цикл життя інфікованої людини. Ви заразилися 2010 році + максимум 10 років = 2020 рік. У будь-якому разі, ви ніяк не встигаєте стати користувачем ліків. А ще пам’ятайте про ціну! Антивірусні препарати дуже дорогі. Друга половина строку хвороби вірусним захворенням невиліковна. Ось так.

 Ваше покоління називають „вимираючим поколінням”, до того ж до ВІЛ-інфекції додається масове захоплення наркотиками.

 

6. Вправа „Що б Ви зробили?”    (20 хв.)

Тренер ділить учасників на дві підгрупи. Кожна з підгруп отримує картки з описом ситуацій та відповідає на запитання до них.

Картка 1.

Ситуація 1.

Вадим після школи продає газети. Він почув, що Олексій, який працює поруч з ним хворіє на СНІД. Мати Вадима, дізнавшись про те, вимагає щоб він покинув цю роботу.

  •          Що Вадим має розповісти своїй матері про шляхи поширення ВІЛ?
  •          Чи повинен він залишати свою роботу? Якщо так (або ні), то чому?
  •          Який ступінь ризику для Вадима інфікуватися ВІЛ, працюючи разом із Олексієм?

Картка 2.

Ситуація 2.

Юрі 15 років, він інфікований ВІЛ, який викликає СНІД. Юра не виглядає хворим, але швидко втомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно розповідати про те, що він ВІЛ-інфікований.

  •          Яка ваша думка з цього приводу?
  •          Як би ви віднеслися до Юри?

7. Рольова гра „Чорнильна пляма”     (25 хв.)

Мета: закріпити в ігровій формі знання про поширення ВІЛ-інфекції.

Хід вправи: тренер роздає кожному учасникові картку зі спеціальними позначками* та олівці. Значення позначок учасникам невідоме. Учасникам пропонується за 3 хвилини зав’язати якомога більше знайомств з іншими учасниками гри та вписати на картку їхні імена. Через зазначений час тренер   зупиняє учасників і визначає значення для кожної позначки, починаючи з „ в -ВІЛ – інфікований”. Учасника з цією позначкою тренер запрошує стати в голові умовної колони. Після цього тренер запрошує прочитати імена людей, з якими умовний ВІЛ-інфікований встиг завести контакт. За наявністю в учасника гри „небезпечного зв’язку” (статеві контакти або сумісне користування шприцом) з умовним ВІЛ-інфікованим тренер запрошує учасника зайняти місце позаду умовного ВІЛ-інфікованого в колоні. І так далі, доти, поки поза колоною не залишаться ті, хто не були умовно уражені.

До уваги тренера: приклади позначок на картці*: Х – статеві контакти без презерватива (кількість карток залежить від кількості учасників); П – статеві контакти  з презервативом (кількість карток залежить від кількості учасників, але не більше ніж 3); В – ВІЛ-інфікований  (1 картка); V – зв’язок тільки з одним партнером (2 картки).

До уваги тренера! Після гри потрібно провести аналогію поширення ВІЛ/СНІД з чорнильною плямою, роблячи акцент на шляхах поширення та засобах попередження.

Питання для обговорення:

  •          Наскільки великий ризик при використанні одного шприца?
  •          Який ступінь ризику при статевих контактах?
  •          Наскільки Ви ризикуєте, якщо Ваші стосунки з другом (подругою) побудовані на довірі?

До уваги тренера! Учасникам, яким дісталася картка з позначкою „Х”, „П” або „В”, слід зробити акцент на тому, як можна було запобігти ВІЛ-інфікуванню. Особливу увагу варто приділити обговоренню карток з позначкою „V”. Зазначити, що стосунки, побудовані на довірі допоможуть суттєво знизити ризик зараження ВІЛ. Такі особи завжди можуть поспілкуватися одна з іншою відверто, розповісти навіть найнеприємнішу свою таємницю.

8. Вправа „Жити поруч”     (25 хв.)

 Тренер: Уявіть: як би ви поводились, коли б дізнались, що близька вам людина інфікована ВІЛ?

Це нелегке запитання постає нині перед багатьма людьми. Трагізм ситуації полягає в тому, що  не можна повернути все, як було раніше. ВІЛ-інфікована людина розуміє, що вона може заразити рідних, близьких, друзів, знайомих. Але ВІЛ - інфікована людина – це насамперед людина, наділена такими  самими почуттями, бажаннями, надіями, що й здорові люди, тому основна допомога хворому знайти розуміння й співчуття, відчути себе не самотніми у боротьбі зі страшною недугою.

    Люди по-різному ставляться до того, що в них виявили ВІЛ-інфекцію. Ось, наприклад, як це було з Андрієм. Два роки тому в Андрія виявили ВІЛ. Спочатку хлопець не усвідомлював, що ЦЕ означає для нього, такого здорового й життєрадісного. Потім в Андрія  виникла ціла гама почуттів: страх, пригніченість, безвихідь від перебування наодинці зі смертельною хворобою.

  •          Як би ви поступили в даній ситуації? (іде обговорення серед учасників.)

9. Інформаційне повідомлення „Історія морських зірок”   (15 хв.)

Тренер: Послухайте невелику історію:

“Якось одна людина йшла вздовж морського узбережжя. Вона помітила, що за ніч на берег викинуло величезну кількість морських черепашок і зірок. Із радістю, насолоджуючись вранішнім сонцем, людина відмірювала милю за милею по піску.

  Удалині вона побачила, як хтось танцює на пляжі. Здивована тим, що хтось радіє життю дивним чином, вона підійшла ближче.

  Коли вона наблизилась, стало очевидним, що фігурка не танцює, а дивно повторює якісь дії. Маленька дівчинка старанно збирала на березі морських зірок і кидала їх у море. Від подиву людина зупинилась на мить, а потім запитала: “Навіщо ти кидаєш у море морських зірок?”.  “Якщо я залишу їх на березі, - відповіла дівчинка, - сонце  висушить їх, і вони вмруть. Я кидаю їх у море тому, що хочу, щоб вони жили”.

   Людина замислилась на мить, вражена словами дівчинки, але потім, згадавши, скільки миль морського узбережжя вона пройшла, сказала: ”Так їх, цих зірок, тут на березі мільярди! Що ти зможеш зробити?”

  Дівчинка на хвилину замислилась над словами людини, а потім повільно нахилилась, підняла ще одну морську зірку і кинула її в бурхливе море. Потім повернулась до людини й усміхнулась: “Можливо, ви і маєте рацію, - сказала вона, - але саме для цієї зірочки я змінила життя”

Тренер: А тепер  поміркуємо над цією історією.

  Здоров’я не купиш, його розум дарує. Давайте дбати не тільки про своє здоров’я, а й про здоров’я близьких, знайомих, коханих. Здоров’я залежить від багатьох чинників: екології, спадковості і ,  звичайно, від самої людини, її способу життя. Останнє – надзвичайно важливе. Необачність – крок до страшної хвороби – СНІД. Здоров’я не можна купити, але саме ним доводиться  розплачуватися за  легковажність.

III. Заключна частина

10.  Проведення вихідного анкетування з даної теми     (10 хв.)

Тренер: Шановні друзі, пропоную Вам дати відповіді на запитання анкети (Додаток 4), для вивчення рівня обізнаності з проблеми ВІЛ/СНІДу після тренінгу.

 

11. Підсумки заняття     (10 хв.)

 1. Чи справдились Ваші сподівання?

 2. Що нового Ви зрозуміли із нашого тренінгу?

Доцільно ще раз повторити основні шляхи передачі ВІЛ та засоби запобігання інфікуванню.

 

                                           

 

                                                                                                                                                                  

 

 

 

 

 

    

 

 

docx
Додано
12 листопада
Переглядів
140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку