Тренінгове заняття "Професіоналізм - шлях до творчості та майстерності"

Про матеріал
Мета: активізувати творчий потенціал кожного “молодого” та досвідченого педагога, вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень. Завдання: допомогти педагогу знайти вихід із будь-якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста; розвивати вміння короткої само презентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини.
Перегляд файлу

Ганна ЛІЧЕНКО,

методист вихоної частини

Комунального закладу Київської обласної ради

“Київський обласний ліцей фізичної культури і спорту”

 

ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ

«ПРОФЕСІОНАЛІЗМ – ШЛЯХ ДО ТВОРЧОСТІ ТА МАЙСТЕРНОСТІ»

 

Мета: активізувати творчий потенціал кожного “молодого” та досвідченого педагога, вчити діяти та спілкуватися, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень.

Завдання: допомогти  педагогу знайти вихід із будь-якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста; розвивати вміння короткої само презентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини.

Час: 55 хв.

Хід проведення тренінгу

 

Види роботи

Орієнтовна

тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

1

Вправа «Не хочу хвалитися, але я…»

3

 

2

Вправа «Очікування»

5

Плакат із зображенням піщаного годинника,  стікери, ручки

3

Теоретичний блок

10

 

4

Мозковий штурм «Професіоналізм». 

5

Аркуші паперу, олівці

5

Інформаційне повідомлення «Самопізнання»

3

Мультимедійне обладнання

6.

Вправа «Конверт проблем»»

5

Конверти, аркуші паперу, ручки

7

Вправа «Педагогічна майстерність»

5

Мультимедійне обладнання

8

Вправа «Австралійський дощ»

3

 

9

Вправа для «Тренінгу  креативності»

3

Мультимедійне обладнання

10

Вправа «Яким я буду через 5 років»

5

 

11

Вправа «Серцеведення»

5

Мультимедійне обладнання

12

Підведення підсумків заняття

5

 

1. Вправа «Не хочу хвалитися, але я…» (3 хв.)

Мета: Зняття психоемоційного напруження.

Хід вправи: всі учасники сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім’я та продовжує вислів, що починається зі слів: «Не хочу хвалитися, але я…».

2. Вправа «Очікування» (5 хв.)

Мета: визначити сподівання та очікування всіх учасників щодо заняття.

Учасникам тренінгового заняття - роздаються стікери.

Ведучий: Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу.

Кожен презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням піщаного   годинника.

3. Теоретичний блок (10 хв.)

Положенням  про  загальноосвітній  навчальний  заклад  чітко  визнані обов’язки педагогічних працівників, зокрема, необхідність постійно підвищувати свій  професійний  рівень,  педагогічну  майстерність,  загальну політичну культуру.

В.О.Сухомлинський  наголошував  на  необхідності  постійного 

поповнення «майстерні педагогічних засобів, яку повинен створити для себе кожний педагог».

У педагога велика місія на землі. Він навчає, надихає, запалює, наповнює сенсом життя підростаючі покоління.

До особистості педагога ставиться багато вимог. Серед них можна виділити головні (без яких неможливо стати висококваліфікованим педагогом) і другорядні (відповідність яким є не обов’язкова для педагога, але робить його особистістю, здатною найкращим чином навчати і виховувати іншу особистість).

До головних вимог належать такі: любов до дітей, до педагогічної діяльності; наявність спеціальних знань з тієї галузі, у якій він навчає дітей; широка ерудиція, педагогічна інтуїція. Високо розвинутий інтелект, високий рівень загальної культури та моралі, професійне володіння різними методами навчання та виховання дітей. Без будь-якого з перерахованих факторів успішна педагогічна робота неможлива.

Додатковими є комунікабельність, артистичність, веселий оптимістичний характер, гарний смак та інші. Головні та другорядні педагогічні якості в сукупності складають індивідуальність педагога, у силу якої кожен хороший педагог – це унікальна та своєрідна особистість.

Справжній педагог повинен пам’ятати, що основним і кінцевим результатом педагогічної діяльності є сам вихованець, розвиток його особистості.

Професійну компетентність педагога складає сума знань, умінь і навичок, на основі яких формується творчий потенціал педагога, будується його професійна діяльність, спрямована на розвиток особистості кожного вихованця. Отже, компетентний педагог – знаючий, обізнаний, тямущий, який на основі своїх знань та повноважень успішно вирішує навчально-виховні задачі.

Професійна компетентність педагога складається з компетенцій – кваліфікаційних характеристик, що визначають стиль роботи, спосіб досягнення професійної мети.

Педагог, який вірить в успіх справи, як правило, його досягає.

Існують різні моделі спілкування педагогів з дітьми.

  • Педагог «Я – сама» (головний ініціатор навчально-виховного процесу, але знищує всі форми учнівської ініціативи).
  • Педагог «Китайська стіна» (виставляє дистанцію між собою і вихованцями, головне завдання – повідомити, а не навчити).
  • Педагог «Тетерук» (чує тільки себе, не налаштований на дітей).
  • Педагог «Ангел» (не нервує, не критикує, встановлює з усіма дружні стосунки).
  • Педагог «Шоу-мен» (процес виховання нагадує спектакль, а результати мінімальні).
  • Педагог «Тиран» (Я – цар і Бог).
  • Педагог «Товариш» (переважають дружні стосунки, але спілкування втрачає діловий контекст і набуває особистісного характеру).
  • Педагог «Робот» (діє на основі надуманого алгоритму, не звертаючи увагу на обставини, що потребують змін при спілкуванні).
  • Педагог «Гамлет» (характеризується постійними сумнівами, не має чіткої позиції, захищається чужим авторитетом)
  • Педагог «Локатор» (спрямовує роботу на одну групу дітей – сильних, слабких або обдарованих).

Як стати гарним педагогом? Що для цього потрібно? Талант? Можливо, й талант. Мистецтво? Так, і мистецтво. Майстерність? І майстерність також. Усе це правильно. Але й майстерність, і талант – це на 99% наслідки наполегливої праці. І головне – праці раціональної, що допомагає запобігти витраті часу і бере з передового досвіду головне, суттєве.

4. Мозковий штурм «Професіоналізм».  Робота в групах (5 хв.)

Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються з словом «професіоналізм». Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова.

5. Інформаційне повідомлення «Самопізнання» 

Самопізнання — це дослідження, пізнання самого себе. Здатність до самопізнання властива лише людині, здійснюється за допомогою розуму.

Складність самопізнання полягає в його орієнтованості на саму людину, на її внутрішній світ, багатий суб'єктивним, індивідуально-самобутнім. Уявлення про себе формується і під впливом оцінювання з боку інших людей під час співвіднесення мотивів, мети, результатів своїх учинків і дій із соціальними нормами поведінки, прийнятими в суспільстві.

Самопізнання — найважливіша з умов, яка спонукає змінювати свій стан на краще. 

«Наше Я. Яке воно?»

Наше «Я» - це одна з найскладніших загадок. Іноді «Я» має здоровий глузд, іноді - це голос творчої фантазії. Деякі дії ми виконуємо взагалі всупереч своїй волі. Гармонійна людина, людина успіху завжди повинна уникати будь-яких крайнощів, її золота середина: «Я люблю себе, я люблю весь світ. За законами природи, якщо людина любить світ, то і світ любить її, тобто добре співвідносяться інтереси особистості, суспільства, природи».

Сприйняття людиною себе залежить від того, наскільки вона вірить у себе та свої можливості. Люди, які почуваються щасливими, вважають, що їх люблять, що вони потрібні, до них добре ставляться інші, що вони здібні та їх цінують. Вони мислять позитивно. Ви зможете почуватися щасливішими, налагоджувати добрі взаємини з іншими людьми, якщо навчитеся поважати себе.               Ті, хто навчився поважати себе, як правило, приймають і інших. Тобто, якщо ви позитивної думки про себе, то добре думатимете й про інших, і навпаки. Ми знаємо, що «Я» утворюється пластами, як земна кора — чим глибше, тим давніші пласти власного усвідомлення. Давайте здійснимо екскурсію, занурюючись у власне «Я». Тільки проаналізувавши своє «Я» ви зможете вирішувати проблеми з оточуючими та продуктивно працювати. Але в роботі педагога важливим також є розуміння чужого «Я», «Я» наших вихованців.

6. Вправа «Конверт проблем». Робота в групах (10 хв.)

Сформулюйте на аркуші найбільшу проблему чи страх у роботі з дітьми і покладіть до конверта. Обміняйтесь. Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.

Звичайно, навіть у найуспішнішого педагога бувають кризи і поразки та ті факти, які ставлять його у глухий кут, але не той педагог успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з дітьми.

Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.

7. Вправа «Педагогічна майстерність» (5 хв.)

Розв’язання педагогічних ситуацій:

Педагогічна ситуація №1 (група №1)

І. Ви почали вести виховну годину, всі ліцеїсти заспокоїлись, настала тиша, і раптом в групі хтось голосно засміявся. Ви здивовано подивились на того ліцеїста. Він, дивлячись вам прямо у вічі, заявив: «Мені завжди смішно дивитись на вас і хочеться сміятись, коли ви починаєте заняття». Як ви відреагуєте на це? Виберіть і поясніть правильний варіант із запропонованих нижче.

1. «Ось тобі й на».

2. «А що тобі смішне?»

3. «Ну й ради Бога».

4. «Ти що, дурний».

5. «Люблю веселих людей».

6. Я радий(а), що створюю у тебе веселий настрій».               

7. Запропонуйте свій варіант.

ІІ. Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:

Якщо дитина живе у стресі, вона … .

Педагогічна ситуація №2 (2 група)

І. На початку виховної години  або вже після неї, ліцеїст робить заяву: «Я не думаю, що ви як педагог зможете нас чогось навчити».

Ваша реакція:

1. «Твоя справа – вчитися, а не вчити вчителя».

2. «Таких, як ти, я, звичайно, нічому не зможу навчити».

3. «Може тобі краще перейти в іншу групу або вчитися у іншого вихователя?»

4. «Ти просто не хочеш учитися».

5. «Мені цікаво знати, чому ти так думаєш ?»

ІІ. Проаналізуйте та презентуйте ситуацію:

Якщо дитина зростає в атмосфері критики, вона … . 

8. Вправа «Австралійський дощ» (3 хв.)
Мета: психологічне розвантаження учасників. 
Інструкція. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви передаватимете мої рухи. Тільки-но вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно! 
- В Австралії здійнявся вітер. (Ведучий потирає долоні.) 
- Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.) 

- Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.) 
- Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.) 

- А ось град, справжня буря. (Тупіт ногами.) 
- Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.) 
- Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях.) 
- Краплі падають на землю. (Клацання пальцями.) 

- Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.) 

- Сонце! (Руки догори.) 

9. Вправа для «Тренінгу креативності» (5 хв.)

Існує така техніку «Сенкан» - це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з п’яти рядків. Ця  техніка ще зустрічається, як «Синквейн».

Мета:активізація пізнавальної, креативної активності учасників.

Інструкція: слово «синквейн» походить від французького слова «п’ять» і означає «вірш, який складається з п’яти частин». В кожному рядку задається набір слів, який необхідно відобразити у вірші.

1 рядок – головне слово, тема синквейна;

2 рядок – два прикметника;

3 рядок – три дієслова;

4 рядок – вислів, який несе суть;

5 рядок – резюме, висновок, одне слово, іменник.

Наприклад, синквейн на тему «Креативність».

Креативність/

висока, низька/

створювати, знаходити, генерувати/

відхід від стереотипів/

Здібність

Завдання для учасників.

Підготувати синквейн до слів:

Творчість, Ідея, Креативність, Мислення, Перешкоди, Розвиток

10. Вправа «Яким я буду через 5 років» (5 хв.)

- Яким ви уявляєте своє майбутнє?

- Чого очікуєте?

-  Чого побоюєтесь?

11. Вправа «Серцеведення» (10 хв.)

Ведучий: А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуван­ні з дітьми.

- Як ви гадаєте, про що йтиме мова?

- Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де перебувати? І де «житиме» терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем!

- Я бачу, що всі ви прийшли в ліцей за покликанням душі.

- У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створи­ти його.

Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чес­не, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материн­ське, всепрощаюче, багатостраждальне, далекоглядне, віддане, символічне, усміхнене, зажурене, розумне, чуй­не, дбайливе...).

Що може робити Серце? (Любити, прощати, суму­вати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилювати­ся, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).

- У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гор­дість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, лег­кість Покаяння, нива Благородства...

Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно - невгамовний пустун з непокірним характером...».

У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування.

«Ханжа... Не від Серця вона...».

У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце».

Учень помилився і написав «Сердце».

- Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка!

«Неук... Не від Серця він...».

Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...».

Засумували вчителі.

- Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони. І знайшли Мудреця, який сидів у печері.

- О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів!

Сказав їм Мудрець:

- Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш!

Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?

Тоді Мудрець сказав:

Якщо в когось є роздратування, дай мені роздратування.

Якщо в когось є гнів, дай мені гнів.

Якщо в когось є жорстокість, дай мені жорстокість.

Якщо в когось є грубість, дай мені грубість.

Якщо в когось є сумнів, дай мені сумнів.

Якщо в когось є ненависть, дай мені ненависть.

Якщо в когось є злоба, дай мені злобу.

Якщо в когось є страх, дай мені страх.

Якщо в когось є зрада, дай мені зраду.

Якщо в когось є погані  думки, дай мені погані  думки.

А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця.

Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме раз подароване.

Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим.

А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя!

І нехай кожен педагог скаже:

Я  Вчитель  Любов і Відданість, Віра і Терпіння.

Я  Істина і Серце, Совість і Благородство.

Я  Той, хто Шукає і Дарує, Вбогий і Багатий.

Я  Вчитель і Учень, Вихователь і Вихованець.

Я  Той, хто Прокладає Шлях, і Художник Жит­тя.

Я  Посмішка Майбутнього і Факел Сущого.

Я  Вчитель від Бога і Співробітник у Бога.

12. Підведення підсумків заняття (5 хв.)

 

docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку