Творчий звіт
з досвіду роботи вчителя біології Осташевської М.С.
«Справжній учитель повинен бути не тільки наставником, а й другом дітей».
В.О. Сухомлинський
Проблема над якою я працюю: «Організації групової навчальної діяльності учнів на уроках біології з використанням елементів інтерактивних технологій»
У своїй діяльності я прагну до рішення наступних завдань :
• розвиток дитини як суб'єкта навчальної діяльності;
• навчати школярів виконанню групових завдань у співпраці;
• стимулювати моральні переживання взаємного навчання, виховувати зацікавленість в успіхові товариша;
• формувати комунікативні вміння школярів;
• формувати рефлексивні компоненти навчальної діяльності: цілепокладання, планування, контроль, оцінку; поєднувати фронтальну, індивідуальну й групову форми навчальної діяльності
Моя діяльність ґрунтується на принципах особисто орієнтованого навчання, що реалізовується в засобах індивідуалізації змісту, форм, методів і педагогічних засобів досягнення цілей навчання, переведення процесу розвитку учнів в режим самоорганізації і саморозвитку.
Моя професійна діяльність спрямована на прищеплення інтересу учнів до знань і активізації пізнавальної діяльності через різноманітні методи і форми організації навчання, за допомогою включення їх в активну пізнавальну діяльність.
В своїй роботі використовую такі освітні технології:
· інтерактивні
· проектні
· інформаційні
· особистісно – орієнтовані
· технології навчання як дослідження
Під час роботи над проблемою чітко вибудувала структуру роботи в групі:
• Підготовка до виконання групового завдання:
• а)постановка пізнавальної задачі, або проблеми;
• б)інструктаж проведення роботи;
• в)розподіл дидактичного матеріалу по групах.
• Групова робота:
• а)Ознайомлення з матеріалом, планування роботи;
• б)розподіл завдань у групі;
• в)індивідуальне виконання завдань;
• г)обговорення загального завдання в групі(зауваження, доповнення, узагальнення);
• д)підбиття підсумків групового завдання
• Заключна частина.
• а)оприлюднення результатів роботи в групах;
• б)аналіз пізнавальної задачі, рефлексія.
• в)загальний висновок про групову роботу і досягнення кінцевої мети.
Роботу в групах організовую через використання інтерактивних прийомів:
Ігрові прийоми
· Прийом «Ти - мені, я - тобі »(робота в парах) використовую під час перевірки знань основних біологічних термінів, знань біологічних процесів, будови органів рослин(Тварин).
· Біологічне лото
· Третій зайвий
· Зоожарт
Головне завдання, яке ставлю перед собою – навчити дітей самостійно навчатися. Для цього , під час роботи в групах, використовую методику «Синтез думок».
Завдання:
1. З допомогою підручника з’ясуйте, що таке прості та складні життєві цикли у рослин.
2. Дайте визначення понять: гаметофіт, спорофіт, однодомний та дводомний гаметофіт, заросток.
3. Наведіть приклади простих та складних життєвих циклів у рослин.
4. Складіть опорну схему:
1 група – "Життєвий цикл папороті"
2 група – "Життєвий цикл покритонасінних рослин"
5. Виконавши завдання, поставте кілька запитань щодо вивченого матеріалу членам своєї групи.
6. Прозвітуйте про свою роботу.
Навчаю учнів аналізувати та виділяти головне, в цьому допомагають опорні схеми та конспекти.
Також ці схеми використовую під час перевірки теоретичного матеріалу, для цього учням роздається незаповнена схема, яку треба відтворити; або під час роботи з текстом підручника, учні опрацьовують інформацію і записують основні поняття у вигляді схеми.
Навчання біології здійснюю через використання наочності та натуральних об’єктів, що вчить учнів спостерігати, аналізувати, порівнювати.
Досвід викладання предмета дозволяє мені сказати, що набагато підвищує ефективність уроку і викликає великий інтерес в учнів до навчання використання на уроці мультимедійного підручника(використання комп'ютерних презентацій), оскільки це:
· робить процес пояснення нового матеріалу наочним;
· показує явища, що вивчаються, в розвитку;
· сприяє формуванню аналітичних здібностей;
· здійснює зв'язки між учбовими предметами.
Актуальною є так само і проектна діяльність учнів. У рамках роботи над проектами розробляються:
· реферати;
· доповіді;
· комп'ютерні презентації;
Я вважаю, що це дозволяє реалізувати багато завдань сучасної біологічної освіти. У процесі навчально-дослідницької діяльності учні розвивають пізнавальну активність, творче мислення, залучаються до вирішення проблемних питань, використовуючи різні джерела, знаходять зв'язок між минулими і справжніми подіями.
Використання методу проекту відбувається під час нестандартних уроків: уроки- конференції, семінари- практикуми, урок суд, уроки подорожі, уроки рослідування.
.
Як і інші педагоги, я також активно шукала шляхи, стимулювання самостійності і саморозвитку учнів у рамках оптимізації навчального процесу. Здійсненню цієї мети, на мій погляд, служить викладання біології в системі розвиваючого навчання, оскільки провідним методологічним принципом його є не пасивне сприйняття інформації, а дослідження тієї або іншої проблеми, що стоїть, з різних точок зору. У зв'язку з цим при вивченні тем, які дають можливість учневі виявити свій талант у пошуках необхідної інформації використовуючи при цьому підручник, і додаткову учбову і пізнавальну літературу на уроках я створюю різні по кількості учнів групи, кожна група, маючи конкретні завдання, певний час на його підготовку вчиться максимально швидко, використовуючи при цьому усі свої можливості вивчити матеріал і дати звіт про вивчену проблему перед однокласниками.
Використання міні - проектів під час вивчення видів різних родин класу дводольні і однодольні.
Одним із факторів розвитку інтересу до предмета є проведення позаурочної роботи. Стимулювання творчої активності і самостійності учнів є участь в конкурсах екологічного спрямування - захистах учнівських науково - дослідницьких робіт. Цьому процесу передує тривала індивідуальна підготовча робота, яка сприяє розвитку нестандартного мислення, формування наполегливості у досягненні результату,екологічного мислення і виховання.
Біологія і екологія мають великий виховний потенціал. Моє завдання максимально використати його через залучення дітей до позакласної роботи. Створюючи спільні проекти, діти об’єднуються у різнорівневі групи, де вони взаємодіють і співпрацюють. Учні відчувають емоційну та інтелектуальну підтримку ровесників, що допомагає повніше використати свої знання й вміння. Ця робота налаштовує на активну творчу діяльність, створює позитивну психологічну атмосферу, бажання розширити сферу спілкування, розвиває моральні і комунікативні якості. Дитина відчуває власну відповідальність за всіх, а тому прагне виконати завдання якомога краще. Під час такої роботи школярі вчаться бути толерантними, практично мислити, приймати обдумані рішення.
Під моїм керівництвом учні виконали такі проекти – дослідження:
-Виготовлення набору плакатів
«Вальдшнеп- нічний птах,перелітний птах України»» у рамках Всеукраїнської акції «День зустрічі птахів»(1-е місце)
-Проєкт «Anthocoris gallarumulmi – як біологічний засіб захисту червоної смородини (Ribes rubra) і чорної смородини (Ribes niger) від Eriosoma ulmi.» у рамках конкурсу «Юний дослідник»
-Проєкт «Рапана венозна (Rapana venosa) - найбільший черевоногих молюск фауни України чи молюски-агресори, що захопили Чорне море?» у рамках конкурсу «Юний дослідник»
- участь у природоохоронній акції до Дня водно-болотних угідь «Екскурсія до прибережної зони Чорного моря».
- участь в конкурсі «В обєктиві натураліста» , екологічний відео фільм «Чорне море»(1-е місце)
-участь в екологічних флешмобах
-участь в конкурсі «Зелена хвиля»
Використання інтерактивних технологій (групові форми роботи) дає позитивні результати. Учні мають стабільні і міцні знання. Учні є учасниками конкурсів – захистів науково – дослідницьких робіт. Хоч і заклад має гуманітарний напрямок, екологічна компетентність виступає як інтегрований показник творчої спрямованості поведінки і діяльності учнів на у роках біології.