Розробка уроку для 4 класу.
Тема. Україна на карті Європи
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, її розташування на карті Європи;
визначити протяжність кордонів України;
формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість. Закріплення знань про державну символіку (Герб, Прапор, Гімн);
формування ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, самого себе, виховувати любов до Батьківщини, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: комп’ютер, звукозаписи, презентація «Україна на карті Європи», вишитий рушник, букет із гілок червоної калини та пшеничних колосків, картки для роботи в групах, кольорові олівці, ручки, фізична карта України, глобус.
Хід уроку:
І. Вступна частина
Рада вас всіх бачити здоровими, веселими, щасливими. Хочу кожного з вас обійняти, бо дуже скучила. (Обійми)
2.Вступне слово вчителя. Оголошення теми першого уроку.
Діти, ось і закінчились літні канікули, ми знову всі разом. Розпочинається новий навчальний рік і мені хочеться наш перший урок провести як подорож.
Учитель: А якою країною ми будемо мандрувати, розгадаєте?
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
ІІ.Основна частина
Так , правильно, це Україна.
Що виникає в вашій уяві, коли ви говорите слово «Україна»?
(Відповіді дітей)
Україна починається з самих нас, наших близьких, хати.
У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитина побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця, чисту зелену травичку і тисячі різних квітів, які радували серце своїм розмаїттям. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів, і вона найдорожча за все на світі. Вона єдина, де ми почуваємо себе вдома, затишно і привітно. Тільки в рідному краю людина почуває себе захищеною, стійкою, впевненою, бо вона вдома. Де б хто не був, все одно повертається до своїх батьків, до свого дому, в свій рідний край, на свою Батьківщину, на рідну Україну.
Де ж знаходиться наша країна?
Учитель:
Коли ми подивимось на модель нашої планети – глобус, то побачимо там багато материків. Один із них - Євразія. Він має 2 частини Європу і Азію. Європа - частина світу, що займає більшу частину материка Євразія. Площа Європи становить понад 10,5 млн км², населення — близько 730 млн осіб.
На території Європи розташовані 48 незалежних держав та 8 залежних територій, що належать 4 державам. Крім того, ще 2 країни (Вірменія та Кіпр) не мають європейської території, однак, їх також відносять до Європи. Переважна більшість європейських країн (33) мають вихід до моря, у тому числі 5 з них є острівними державами. 16 країн розташовані в середині континенту.
Найбільшою за площею країною Європи, що повністю перебуває в її межах, є Україна, за кількістю населення — Німеччина. Також в Європі знаходиться найменша країна світу — Ватикан, та найбільша — Росія (40% площі).
Україна – держава європейська не тільки за географічним положенням, але і за історичними, етнічним, культурним і духовним корінням. Вона - частина єдиного європейського простору.
Подивіться на карту України. Територія, яку заселяють українці, дуже велика. Щоб пройти її з заходу на схід, долаючи щодня 30 км, потрібно 90 днів.
Україна є суверенною, незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою. Суверенна Україна увійшла в сім’ю європейських народів після здобуття незалежності в 1991 р. За площею – найбільша серед країн Європи. У світі за територією – на 40 місці. Її площа 604 тис. км. кв.
Межує із 7 країнами: Білорусією, Росією, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою.
Довжина кордонів – 7643 км, з них морських – 1050 км. Україну омивають два моря : Чорне і Азовське. На земній поверхні переважають рівнини. Але є і гори.
- А тепер давайте згадаємо їх?( Карпати та Кримські).
- А які найбільші міста нашої країни ви знаєте? (Київ, Харків, Дніпро, Одеса та інші).
- А які найбільші річки? (Дніпро, Дунай, Південний Буг, Сіверський Донець).
- На території нашої держави проживає понад 110 національностей. Чисельність населення України становить близько 47 млн. осіб.
Учитель:
Вистраждавши, виборовши собі волю, Україна має тепер свою державну мову, свої державні символи: герб, прапор, гімн, які уособлюють її історію.
Нашу єдину Державу супроводжують три символи , «три сини», про які ми зараз поговоримо. А чи знаєте ви їх?
Герб (тризуб) — емблема, символічний знак (зображення) що належить державі, населеному пункту, дворянському роду або окремій особі тощо.
Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів XVIII століття Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги. А ще у тризубові відображено триєдність життя – це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.
Прапор – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. Національний прапор України — це синьо-жовтий прапор. Синій – це колір неба, води, миру, а жовтий – колір хліба, життя. Бере початок ще з 14 століття.
Гімн – урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь.
У сьогоднішньому світському значенні — це урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту, який вживається здебільшого як символ держави (поряд з іншими атрибутами: прапором, гербом тощо).
Кожен з нас повинен пам’ятати, що ми громадяни України, що ми сини і дочки нашої держави, у кожного із нас своє завдання, ціль, мета – завжди була одна. Ми повинні захищати і єднати, як би важко не було. А також повинні жити за законами нашої держави , які записані у Конституції.
Україна – це держава. Вона має свою Конституцію – Основний Закон України, правила, за якими живуть українці. 24 серпня 1991 року прийнято Акт проголошення Незалежності України.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну.
ІІІ. Заключна частина
Гра «Опиши Україну»
Діти, передаючи мікрофон по колу, скажіть гарні слова про Україну (безкрая, багата, гостинна, співуча, горда, дружна й т. д.)
А тепер давайте командами зробимо колаж, застосувавши символи, які ми малювали, та знання, які отримали на цьому уроці.