Конспект уроку з громадянської освіти для 7 класу (лекція через Zoom)
Тема уроку: Україна серед інших держав. Візитівки України.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити учнів з особливостями, які роблять Україну унікальною серед інших держав, та показати її місце у світовому контексті. Детально розглянути культурні, природні та наукові досягнення України, які впливають на міжнародний імідж країни.
-
Розвивальна: Розвивати уяву учнів про різні аспекти країни — географію, культуру, досягнення, природу. Заохочувати учнів аналізувати та оцінювати вплив цих аспектів на світовий рівень.
-
Виховна: Виховувати гордість за рідну країну, розуміння її унікальності та важливості у світовій спільноті. Формувати позитивне ставлення до національних цінностей та традицій.
Обладнання:
-
Відеоматеріали (короткі ролики про Україну).
-
Онлайн-опитування (Mentimeter або Google Forms) для залучення учнів до активної участі.
Хід уроку
I. Організаційний момент (5 хв)
-
Привітання учнів та перевірка зв'язку:
-
Привітатися з учнями та перевірити, чи всі присутні в Zoom, чи добре чути та видно.
-
Запропонувати учням привітати один одного у чаті або коротко розповісти, як у них настрій.
-
Налаштування на урок:
-
Пояснити учням мету уроку: “Сьогодні ми поговоримо про Україну, її місце серед інших країн світу та її особливості, які роблять її впізнаваною та унікальною”.
-
Попросити учнів подумати про те, що вони найбільше цінують у своїй країні, і поділитися цим в чаті.
II. Вступ до теми (5 хв)
-
Питання для обговорення: (Використовуємо чат або голосові відповіді)
-
Що ви знаєте про Україну?
-
Чим Україна відома в світі?
-
Які природні, культурні або історичні особливості нашої країни ви вважаєте найцікавішими?
-
Мета: Виявити початкові знання учнів та підготувати їх до основної частини уроку. Сприяти формуванню зацікавленості у темі через виявлення їхніх власних знань і досвіду.
III. Основна частина (30 хв)
1. Географічне положення України (5 хв)
-
Пояснення:
-
Розповісти про географічне положення України, її межі з іншими країнами, включаючи Росію, Білорусь, Польщу, Словаччину, Угорщину, Румунію та Молдову. Детально пояснити, як розташування України на перехресті між Європою та Азією робить її стратегічно важливою. Виділити такі аспекти, як важливість кордонів для економічного співробітництва, міжнародної безпеки, а також культурного обміну із сусідніми державами. Пояснити, як географічне положення впливає на транзит товарів і розвиток транспортних шляхів, а також на політичну роль України у регіоні.
-
Зазначити важливість географічного розташування — Україна є мостом між Європою та Азією, що робить її важливим транзитним пунктом для торгівлі та культурного обміну.
-
Додаткове завдання:
-
Запропонувати учням у чаті написати, як вони думають, як географічне розташування України впливає на її економіку та культуру.
2. Природні багатства та краса України (7 хв)
-
Пояснення:
-
Описати основні природні зони, розповісти про значення Карпатських гір, Чорного моря, Полісся, степів та інших природних багатств.
-
Показати короткий відеоролик (1-2 хвилини) про красу природи України, звернути увагу на різноманіття ландшафтів та кліматичних зон.
-
Розповісти про природні заповідники та національні парки, їх значення для збереження біорізноманіття.
-
Запитання до учнів:
-
Яка природна зона України вам подобається найбільше? Чому?
-
Як ми можемо зберегти природні багатства нашої країни?
3. Культурна спадщина та традиції (10 хв)
-
Пояснення:
-
Розповісти про культурні пам'ятки, які є частиною світової спадщини ЮНЕСКО, наприклад, Софійський собор у Києві, Києво-Печерська лавра, історичний центр Львова. Пояснити, як ці пам'ятки демонструють багату історію та культурну спадщину України, їх значення для національної ідентичності, а також як вони привертають увагу туристів з усього світу. Підкреслити важливість збереження цих пам'яток для наступних поколінь та їх роль у розвитку туризму та економіки країни.
-
Зазначити унікальні традиції та свята, які відзначають українці, їх значення для національної ідентичності. Наприклад, розповісти про обряди на Івана Купала, традиції святкування Різдва та Великодня.
-
Поставити питання учням: "Яке ваше улюблене українське свято? Чому?" (Відповіді можна надсилати в чат).
-
Описати традиційні українські обряди, такі як колядування під час Різдва, плетіння вінків і стрибки через вогнище на Івана Купала, святкування Масляної з млинцями, та пояснити, як вони допомагають зберегти культуру. Ці обряди передаються з покоління в покоління, підтримують зв'язок між минулим і сучасністю, зміцнюють національну ідентичність та сприяють об'єднанню громади.
-
Дискусія:
-
Запросити учнів поділитися своїми враженнями про традиції, які вони святкують у своїх родинах, і чому ці традиції для них важливі.
4. Відомі особистості та досягнення (8 хв)
-
Пояснення:
-
Розповісти про внесок відомих українців — Тараса Шевченка, Лесі Українки, Сергія Корольова у світову культуру та науку. Тарас Шевченко був видатним поетом, художником та громадським діячем, його творчість мала великий вплив на розвиток української літератури і стала символом боротьби за свободу та незалежність. Леся Українка була однією з найважливіших фігур в українській літературі, її творчість відзначається глибиною думок та сильними жіночими образами, що відображають боротьбу за свободу і права людини. Сергій Корольов, головний конструктор ракетно-космічної техніки, вважається батьком радянської космонавтики; його праця стала основою для запуску першого штучного супутника та першого польоту людини в космос, що зробило вагомий внесок у розвиток світової космічної науки. Виділити важливість їхнього впливу на розвиток літератури, науки, мистецтва.
-
Згадати сучасні досягнення України — розвиток IT-сектора, перемоги у спорті (наприклад, боксери, футболісти), успіхи в культурі (перемога на Євробаченні).
-
Поставити питання: "Кого з українських відомих людей ви знаєте ще?" (Можна відповідати в чат або підняти руку).
-
Інтерактивне завдання:
-
Попросити учнів написати в чаті одне слово, яке описує внесок України у світову культуру або науку, наприклад, 'література', 'космос', 'музика', 'спів', 'ІТ', 'спорт'.
IV. Закріплення знань (7 хв)
-
Запитання до учнів:
-
Які візитівки України вас найбільше вразили?
-
Чому, на вашу думку, важливо знати про ці особливості нашої країни?
-
Як знання про нашу культуру допомагає нам у спілкуванні з іншими народами?
-
Інтерактивне завдання:
-
Попросити учнів у чаті написати три слова, які тепер асоціюються у них з Україною після уроку.
-
Використати онлайн-інструмент (Mentimeter або Padlet) для збору відповідей і показу їх у вигляді "хмари слів".
V. Підсумок уроку та домашнє завдання (5 хв)
-
Підсумок:
-
Підсумувати основні моменти уроку: географічне розташування, природні багатства, культурна спадщина, відомі особистості та досягнення України.
-
Підкреслити, що Україна має багато унікальних рис, які роблять її впізнаваною серед інших держав. Звернути увагу на значення збереження культурної спадщини та природних багатств для майбутніх поколінь.
-
Домашнє завдання:
-
Підготувати короткий опис або малюнок на тему "Моя улюблена візитівка України". Окрім цього, учні можуть створити коротку презентацію (1-2 слайди) про один з аспектів, який їм найбільше сподобався, та поділитися нею на наступному уроці.
-
Прочитати або подивитися додаткові матеріали про відомих українців і підготувати коротке повідомлення про одну з особистостей, яка їх зацікавила.