Урок-гра
«Подорож по кратн± ±нтелектуал1в»
• Навчальна: повторити та ocH0BHi поняття та закони з теми piBeHb засвоення знань, понять, тверджень за допомогою на ocH0Bi задач, застосовувати вивчене в знайомих i нових формувати застосувати знання в повсякденному для розв' язання побутових питань.
• Розвивальна: розвивати систематизувати факти, розвивати встановлювати зв'язки; формувати в творчу як виробляти вчитися, поглиблювати або поповнювати знання; формувати в мотиви учбовоТ iHTepec, бажання вчитися, позитивне ставлення до навчання.
• Виховна: розвивати уявне й мислення, iHTepec до експерименту; виховувати навички i колективно? роботи; виховувати культуру увагу, akypaTHicTb у роботи.
Обладнання: проектор або дошка, комп'ютер, комп'ютерна
(або 0kpeMi з «А-ну, постривай!»), картки, картки i3 завданням для caMocTinoi роботи, склянки, модель колеса, фото годинник, таблиця для (додатки додаються).
Тип уроку — урок комплексного застосування знань по TeMi «MexaHika»
3MiCT уроку
ми проводимо гру, яка називаеться «Подорож по kpaiHi
BciM подобаеться подорожувати. Ми з вами будемо подорожувати по kpaiHi якоТ мають власну мову, закони i традицй. В приймають участь 4 команди, а також BCi В буде karIiTaH, який за своТх подорожуючих, штурман, роль якого — вивчати маршрут та читати завдання якого — забезпечувати мови кратни
За подорожжю буде дуже уважно шановне
Зараз команд. Вирушаючи в подорож,
(привјтання команД)
Зараз ми з вами знаходимось перед закритими воротами крагни IHTEJIEKTYAJIIB. Щоб потрапити до нет, ключ колодки. яка команда першою
Максимальна на цьому piBHi 14 виконання завдань. (Капјтани отршиують завДання до кросворДу.)
Додаток 1(кросворд)
Кожному, мабуть, не народився з довгою бородою чи вусами. Спочатку BCi лоди були просто хлопчиками та Такими, як ти. Дехто, може, трохи кращий, а за тебе. це легко, а значно
MeLI.Ik-aui MicTa «1_Џкаве» пропонують вам Тх юмористичною про видатних для того щоб гостинно прийняти вас у своему MiCTi. Додаток М2 2(11ik0i про видатних
ВИВЧЕННЯ МОВИ КРАНИ ШТЕЛЕКТУАМВ (конкурс за кожний TepMiH 0,1 б., за кожне BiPHe пояснення 0,5 б. Тепер ми з вами потрапили до краТни IHTeJ1ekTY'WIiB . Насамперед знати мову, якою розмовляють MiCT та селищ. кожноТ команди за 2 хвилини написати що до теми «MexaHika». пояснити два за вибором ВИВ '-ЊННЯ ЦОРОЖНИХ ЗНАКЉ» КРАШИ ШТЕЛЕКТУАШВ (КОНКУРС щщшманјв) Додаток М9 З з використанням з
«А ну постривай!»), додаток 4(картки з формулами) за кожну BiPHY 1 б., BiPHe пояснення б, — б. Щоб подорожувати пройти митний контроль, треба повторити знаки», тобто формули та величин. у з вам
«А ну постривай!»Я читаю задачу, а команда обирае серед для розв' язування та пояснення дае штурман команди.
1. З якою частотою обертався вовк навколо перекладини, якщо за 4 секунди BiH виконав 12 повних 06epTiB? (Див. 1 npaeHmauiiДодатку М З)
повинен скакати kiHb, щоб одне коло по 13 MeTPiB BiH подолав за 9,8 секунд? (Див.
вовк кинув капелюха, якщо 14
0,2 метри розмоталися за 2 секунди? (Див.
рухався по колу Додатку М З) наближаються до Micmeua ОЧЕВИДНЕ. MeIIIkaui цього MicTa дуже люблять ставити запитання про за кожну BiPHY 16.
М. ОЧЕВИДНЕ
1. Кажуть, що верхня частина колеса рухаеться швидше за нижню. Чи не помиляються мешкант MicTa «Очевидне» (Додаток -М2 5)
2. На гранчасту склянку покладемо дошку, а на нет поставимо важку гирю. Вдаримо по зверху невеликим молотком.Склянка не Чому склянка не розбилася, невже гиря зробила П
(Склянка не стала час удару молоток передае .(Удар вважаемо абсолютно
2TV пружним). удару можна знайти як и = — , де М-маса м
Якщо маса за масу молотка, то ця буде малою. також буде малою, i не вистачить,
щоби виконати роботу руйнування cTiH0k склянки. Склянка може витримати вантаж масою 100 кг.
В цирку можна побачити такий номер. На артиста кладуть велику плиту, i на два асистенти починають потужно розбивати молотами kaMeHi. Чим за масою плита i kaMeHi, тим менше удари артист).
Ми наближаемось до kpairm—Micmo ПРАВОСУЦЦЯ. (Додаток N2 6). цього MicTa живуть за законами власноТ Конституцй. в MiCTi процес над мешканкою кратни
ШЕРЩ€Ю. Нас з вами, як вельмишановних гостей, запрошено на процес. Члени команд можуть з боку обвинувачувача або захисту. чи не потрапить за грати 1НЕРЈЩЯ?
Встати! Суд йде!
Ввести
Головний суддя. З'ясуемо ваше no-6aTbk0Bi.
Головний суддя. батьки?
та Јсаак Ньютон.
Головний суддя. Ваша
Давньогрецький вчений Аристотель вважав, що рух викликаний якогось повинен сам собою зупинитися, осктьки саме е единим станом i BCi прагнуть до стану спокою.
BiH дивувався, чому kaMiHb, випущений з його рук, продовжував рухатись, на це питання була дана моТм народженням через 2000 P0kiB в 1талй великим вченим а в 1678 р. його сформулював 1саак Ныотон. Головний суддя. Що ви собою являете?
стан спокою и
руху, коли на не
Головний суддя. Чи е питання до у обвинувачення?
Головний обвинувач. Hi.
Головний суддя. У захисту?
Захисник. У мене е питання до суду: чи буде прийматися до уваги той факт, що батьками 1нерцй були Taki люди, ж та Icaak Ньютон?
Головний суддя. Суд розглйне BCi факти. Захисник. В такому випадку чи будуть враховуючи заслуги ТТ 6aTbkiB?
Головний суддя. Суд враховуе BCi факти.
Захисник. У мене поки все.
Головний суддя. Чи е питання у Кому ви належите?
BciM абсолютно BCiM: TexHi14i, життю.
Секретар суду по зачитуе телеграми, що поступили в розпорядження суду.
Телеграма 1. Я, Аристотель, один з давнини, заявляю, що суд цей вважаю Bci вами заслуги та злочини не мають до так званоТ вами 1нерцй.
зупинки дй' на перше не повинно рухатись.
Телеграма 2. Я, великиЙ BikiB, ваш суд, бо кожний, хто прагне природи, поваги. Нехай наука надасть вам вистояти перед будь-якими муками мерзенноТ жорстокот вам, i колеги!
Телеграма З. Я, сер Тсаак Ньютон, i математик, радий, що закони природи не залишили байдужими. Сперечайтесь! В народиться i якщо ви iT то I закон закон вам в чудовий CBiT науки.
Головний суддя. Тепер переходимо до слухання показань
Свток(лжевчений). Я звинувачую в тому, що вона блискучий науковий
Bci ви знаете, що на дуже дорогж Тому не BCi можуть дозволити c06i подорожувати по краТнам талонтинентам. Я винайшов дешевий i досить швидкий подорожувати. Моя заключаеться в наступному: щоб подорожувати, треба просто на
(краще в погоду) високо в i почекати, доки
Земля через добове обертання повернеться i сама поставить подорожньому
призначення. Таким чином,можна протягом не 24 годин потрапити у будь-яку точку на Це була б найдещевша подорож на CBiTi.
Я 6e3coHHi щоб якнайшвидше презентувати Академй наук науковий трактат. що ж? Ось рецензента i3 Академй наук:
«Шановний автор!
Ваша була б дивовижною, якби можна було виключити явище 1нерцй. Але, на жаль, для вас та вашого винаходу, через BCi обертаються разом з Землею. I в погоду ви опиниитесь на тому самому MiCLj, i яке за буде рухатись разом з Землею.
Де ж Чому через якусь ми, громадяни, лишатися подорожувати?» Суддя. чи визнаете ви себе винною?
1нерцВ1. Визнаю. Але попрошу врахувати обставини. Якби BCi на не оберталися завдяки MeHi разом з Землею, то шановного обвинувача i BCix (щоб втримати на довелося б прив'язувати до вбитих в землю. А iHakIIIe BCi ви i безупинно подорожували б вздовж задано: проти обертання Суддя. Слово надаеться наступному
2-й Я звинувачую у руки, ноги, двох ребер та cTpycoBi мозку. А було ось як.
Минулого тижня я Тхав на aBT06yci по маршруту 12. Будучи законослухняним громадянином, до автобуса, я почав щоб оплатити проТзд. В цей момент автобус pi3k0 повернув, i я у BikH0, збивши по двох з авоськами. Розбивши скло, я на смугу i ледь не потрапив Правда, мотоциюйсту пощастило менше. В я опинився в
Виписавшись, пред'явив претензй автобуса. На мое щастя, виявився вчителем науково що у всьому винна ЈНЕРЩЯ, а не BiH. До цього випадку з я не був знайомий i помилково в усьому звинуватив
А я вимагаю CkiJIbkPI ще нам, простим i законослухняним пасажирам, по прости Господи, науковоТ хуйганки?!
Головний обвинувач. Я прошу BCix в цьому серйозно поставитись до цього питання i згадати факти, приклади з вашого життя.
Р. Я також Тхала в маршрутному TakCi. Раптом BiH pi3k0 загальмував, а люди за продовжували багато з них забилися. Я також не втрималась i на що стояв попереду, наступила йому на ногу. BiH вилаяв мене. I у всьому винна
К. Мене мама попрохала накрити на перед Я несла з супом, поставила П на а суп по iHePL!iT вихлюпнувся на скатертину. Мама мене сварила, але ж я Hi в чому не винна!
Н. Моя бабуся лежала в 3i зламаною ногою. Вона йшла по а дорога була слизькою. Ноги 6a6yci поТхали вперед, а сама вона по не могла рухатись так швидко, впала i зламала ногу.
Головний суддя. Викликаюљся захисту. е., будь ласка.
€. Мене мати попрохала вибити килим. Я палкою бив по килиму, BiH в сторону, а пил за залишався на Якби не я не би вибити килим.
С. Завдяки велосипедисти не весь час крутять педалями. Набравши людина припиняе працювати ногами, а велосипеди рухаються за
Головний захисник. в зшй! Спробуйте згадати, хорошого зробила i факти суду.
К. дядько — столяр. MeHi багато pa3iB доводилось бачити, як насаджаеться молоток на ручку. BiH 6'е ручкою по столу, а молоток за продовжуе рухатися, насаджуючись i швидко на ручку.
Ф. допомагае i в ядра. Спортсмен ядро, i воно летить за
Голова. Слово надаеться адвокату.
Адвокат. Важко не погодитись з тим, що впливае на наше житя.
Однак, не треба вважати ШЕРЩЮ злом. Якби раптом не стало !нерцй, то перестав би весь наш CBiT, в ньому б зникли зв' язки. Т минуле не впливало б на —на майбутне. У CBiTi без не вдавалося б кататися на ковзанах, неможливо було б i HaBiTb ходити. 13 зникненням IHEPI-!Ii припинився б рух небесних упав би на Землю, а Земля (як i планети) упала б на Сонце.
Тому давайте вивчати МЕРЩЮ i по використовувати.
Головний суддя. Слово надаеться головному обвинувачу.
Головний обвинувач. Шановний суд, ми BCi тут Адже вина очевидна. Я не можу як здравомисляча людина , при моТй до захисника, може захищати цю злочинницю. Кожен з нас на c06i знущання Хто з нас не падав, Чи не за П виною стикаються машини?
на неТ! Тй соромно! Вона знае, знадобилось штурманам, щоб точно розрахувати, де викинути ялинку полярникам на Новий pik. А за П виною зареестровано травм?
Для тут привести k0HkpeTHi цифри. хтось ще намагаеться говорити про П це, Головний суддя. Слово надаеться головному захиснику.
Захисник. Якщо розглядати вчинки 1нерцй з юридичноТ точки зору, то у й вчинках MiHyciB, ockiJ1bkI4 використовуються як у n06YTi, так i в Наведемо приклад: гарний, дуже гарний завдяки бензину.
Правда, якщо необережний, легковажний i надто задумливий до того ще не дотримуючий елементарних правил дорожнього руху, раптово 3' являеться перед машиною, то вона гальмування, проТжджае ще калька MeTpiB (враховуючи ожеледицю) за Це встановлюе cBiT0Bi рекорди, саме а не що того, я вважаю, що ми подякувати п.1ерцй.
Головний суддя. (зачитуе суду) суду: суд наш був правим.
Уважно вислухавши сторони, суд прийшов до наступного Враховуючи сторони тим не менш суд, покладаючись на власний на промову шановного захисту i покази захисту, вважае частину обвинувачень
А тому постановляе: з урахуванням дй iHepLjT i шкоди негативних cTopiH, розширяти(на це можливо) використання
суду вважаю закритим.
Наступний пункт нашоТ —Micmo ЕКСПЕРЕМЕНТА TOPIB.
Ti хто сюди прибувають, показати, як швидко i правильно вони можуть пояснити суть Максимальна
1. Три склянки i аркущ паперу
Для виконання завдання мати три склянки i аркуш паперу.
встановити склянку на аркуш паперу, що, як MicT0k, еднае склянки. Багато вважае, що це — неможливо, 60 аркуш прогинаеться
L!iero сили i не зможе втримати i склянку. Але, якщо зробити з аркуша гармошку, як зображено на малонку, завдання виконае кожен.
Запитання
• Чому, якщо зробити з аркуша гармошку, його зростае?
• Як ще можна скласти аркуш, щоб BiH витримав склянку?
• приклади використання ребер у й
Пояснення явища
Коли з аркуша паперу зробити гармошку, в нього з'являться ребра значно конструкцй
|
|
банка i кулька |
|
|
2.
Завдання: для виконання цього завдання мати кульку для гри в малий TeHic i банку. Тримаючи банку в 3p06iTb так, щоби кулька опинилась у
кульку 3i столу,
виконання завдання.
Кулька тримаеться в завдяки тертя нею i банки.
Ми прибули до MicTa з назвою - Micrno ШВИЦКОЦШ.
цього MicTa пропонують своТм гостям сили.
1. Конкурс «розшифруй TepMiH».
НЖРПРИСОНЕ - ПРСКОРЕННЯ ВАОДНИЖ - ДОВЖИНА вшипдксь - швидюсть
2. Коцдрс знайти (м/с)тварини з П фото.
ЗАЯЦЬ, АКУЛА, ЖИРАФ, ЧЕРЕПАХА, СЛОН, ГЕПАРД
16,7 11 0,14 14,6 8,3 31 З. Коцшт та
Вам не називаючи TepMiHY, охарактеризувати його так, щоб було На це вам даеться 1 хвилина. Максимальна набраних
(Додаток N2 8)
OTA「0、刈=0「0ニ3Mi工aBIA6ynaCb.
8.Cミコa-3工K06Tゴ0B工acniAOK70「0コp、TR「a工工刈AO3eMJ1iAie工a「0P530工Taコb工YOコOPY260コiABic.
9.PO目5Mexaエー至-丘0BMB工ae B工OBaryTBePAMXTIJ7.
ー0.CTa工Tin KO「0B C)4エ一コepeM@e工エ 6YAb-NKMX70「0T0工OKntA夏の6コpミ百a真のエ AO工SO「0Cコ.
Додаток М2 2
До P0kiB BiH був неписьменним. HaBiTb не знав. BiH пас череду, пращовав погоничем на пращовав кочегаром, доглядав двигуни. Словом, заробляв на i почувався не i не за
Про що BiH думав у Ti роки, про що Зараз ми про це вже не
Можна лише здогадуватися: хлопчику чому насос качае воду, як пара поршень в i чому сонце зникае за i чому мерехтять 3iPkI,I. Так, BiH був з i дивовижноТ породи ”чомучок”, з тих котрим до всього справа.
Сто п'ятдесят з лишком P0kiB тому теж школи. I BiH почав навчатися в i3 таких IUkiJI. Важко, дуже важко долати грамоту, основи арифметики дня Ba>kk0i Але треба було про все все з'ясувати, i BiH вчився. BiH школу i 3p03YMiB знання його Mi3epHi, а життя багате.
Доки BiH, переборюючи та втому, страшенним зусиллям примушував себе бути уважним на уроках, йому здавалося: BiH п'е море. А школу, i 3p03YMiB: не випито HaBiTb маленького струмочка...
I BiH перейшов на роботу. Чергував парових машин, ki викачували воду з шахт. Прислуховуючись до тяжких до сердитого свисту пари, знов i знов переборюючи втому, читав. BiH читав не романи, не ”легку” що звеселяе душу, - Hi, на чергування молодий приносив ”kypc математики” . правда, йому доводилось книг i... братися за чоботарниђ молоток.
Знань та грошей - ось чого йому не вистачало за все на CBiTi.
Так продовжувалось дуже довго. Але його зусилля не пропали дарма. У 1813 Джордж Стефенсон взяв патент на ”саморухальну парову машину” .Так народився паровоз.
Але е в Стефенсона один дуже штрих, про жий ми просто не можемо промовчати: до своТх а прожив Стефенсон ciM P0kiB, BiH звань та якими його намагалося людство. Подарувавши луодям свого часу - транспорт, - Стефенсон продовжував вважати та називати себе простим
Ось яка це була людина. На його було викарбувати:
НАПОЛЕГЛИТСТЬ, ВОЛЯ, СКРОМШСТЬ
2. Жозеф Луг Гей-Люссак А тепер ми анекдот, який вже дуже давно став 1, будь ласка, не дивуйтеся: HaBiTb у iCTOPiT криються факти, що заслуговують на серйозну увагу.
У 1812 великий французький учений
Жозеф Лут Гей-Люссак виписав з скляних трубочок, ki йому знадобились для чергових Таможня наклала на товар дуже велике мито. Аякже, скло! А скло належить обкладати за дорогим тарифом.
Про це видатна людина природознавець i
Олександр Гумбольт. Посилаючи ГейЛоссаку нову скляних трубочок, BiH запаяв 7XHi kiui i зробив на попереджувальний напис: ” Обережно!
Митного тарифу на певна не i цього разу трубочки до Гей-Люссака без мита... як бачиш, теж сила, i сила досить серйозна!
У кожного народу е своТ генй. Гадаю, не помилюсь, назвавши одним з перших Америки Томаса Альву Про нього написано багато популярних книжок, наукових розказано масу серйозних i
” Алло!“ - говорить американець, негр, француз, украТнець, японець, телефонну слухавку. Г багато хто з них знае, що перше ”алло” вимовив який перетворив лабораторний апарат Белла у 3aci6 зв'язку.
Заради визнати, що маленький Аль - так називали в - не був першим, Hi HaBiTb десятим учнем у Вчився Аль погано i рано покинув школу. Подальше його житгя й незвичайне - BiH блукав, професй, шукав але BiH залишився завжди:
Неперевершена i надзвичайна зробили його великим - до самот CMepTi (BiH помер у чотири роки).
пращовав з фантастичним напруженням, часто по - двадцять годин на добу.
- у Сполучених Штатах Томасу Альве було видано 1093 патенти!
Кожна людина ” своТм особливим ключем”, “ Ключ” простий: праця, i знову праця. I ось тому доказ: щоб знайти для волоска електрично; лампи, 3i своТм зробив 600 заповнив 200 I знайшов те, що шукав! Виявилось, що 6aM6Yk0Bi волокна довго й piBH0...
4. Блез Паскаль
Цього виявилося досить.
Хлопчик почав креслити i До BiH називав ”палицями”, а кола . Математичних TepMiHiB BiH не знав. I ось дитина вдруге винайшла сивоТ давнини, створену египетських i грецьких учених...
Так математичний Паскаля.
Житгя не повториш, одного бажання ”бути як Паскаль” замало. А от що заслуговуе на i доступне кожному: по-перше, а по-друге, бажання все самому.
Трапляеться, якомусь непосидючому хлопчиську кажуть: “Та облиш ти винаходити велосипед! Он у готовий стоћъ” . Дарма кажуть! Адже по-справжньому не велосипед дорогий, а бажання його створити.
Паскаля - це дерзання. I спадщиною великого розуму дозволено скористатися кожному.
|
||||
|
|
|||
|
|
|||
27tR |
AoaaTOK N! 4
AOAaTOK 5
давнини, заявляю, що суд цей вважаю
Bci ormcaHi вами заслуги та злочини не до так званоТ вами 1нерцй.
перше не повинно рухатись.
великий BikiB, ваш суд, 60 кожний, хто прагне поваги. Нехай наука надасть вам вистояти перед будь-якими муками мерзенноТ жорстокоТ вам, i колеги!
Телеграма 3. Я, сер 1саак Ньютон, i математик, радий, що закони природи не залишили байдужими. Сперечайтесь! В народиться i якщо ви П то I закон закон iHepLji, вщкрие вам в чудовий CBiT науки.
AOAaTOK 7
МЕХАКШ(А |
ПЕРЮД |
ЮНЕМАТИКА |
ЧАСТОТА |
ДОЦЕНТРОВЕ ПРИСКОРЕННЯ |
|
СТАТИКА |
ШЕРЩЯ |
МЕХАЮЧНИИ РУХ |
ШЕРТШСТЬ |
ТИО ВЩЛКУ |
ДЕФОРМАЦИ |
ТРА€КТОРШ |
ТЕРЕЗИ |
|
СААК НЬЮТОН |
ПЕРЕМПЦЕННЯ |
РОБЕРТ ГУК |
ПРЯМОЛНГИНИИ РУХ |
СИЛА тяжання |
КРИВОЛНГИНИИ РУХ |
СИЛА ТЕРТЯ |
МАТЕРГАЛЬНА ТОЧКА |
СИЛА ПРУЖНОСП |
РШНОМЈРНИИ РУХ |
ДИНАМОМЕТР |
АВНОЗМЖКМИ РУХ |
АБСОЛЮТНЕ ПОДОВЖЕННЯ |
ПРИСКОРЕННЯ |
РIВНОЩИНА СИЛ |
ВШЬНЕ ПАДШНЯ |
МИТГСВА ШВИДЮСТЬ |
9. |
8· |
7· |
6· |
5· |
4· |
3· |
2· |
1· |
|
LlJBhAKOAiR |
EKcnePhMeHT |
CYA |
3arIVITaHHR |
3aaaqi |
TepMiHh |
I-liKaBe |
KPOCBOPA |
(IPhBiTaHHR |
Ha3BareiMY |
4+4+N |
3+2 |
|
2+3 |
2+2+3+3 |
N+0、5+0、5 |
4 |
10+4 |
2 |
MaKC.6a |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CYMa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CYMa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
三 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CYMa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
一< |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CYMa |