Урок – подорож
«Мандрівка у пошуку знань»
Мета:
Навчальна: узагальнити та систематизувати знання з тем «Механічний рух», «Взаємодія тіл», втілити у навчальний процес наскрізні змістові лінії: «Громадянська відповідальність» - вміння працювати в команді, приймати виважені рішення; «Здоров`я і безпека» - вміння застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров`я та здоров`я інших, «Підприємливість та фінансова грамотність» - забезпечення кращого розуміння практичних фінансових питань, сприяння розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному середовищі; «Екологічна безпека та сталий розвиток» - формування соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у збереженні довкілля і розвитку суспільства.
Розвивальна: розвивати пізнавальну самостійність і дослідницьку діяльність, критичне і творче мислення, вміння аналізувати інформацію, застосовувати набуті знання при розв`язуванні якісних та кількісних задач.
Виховна: виховувати комунікативні якості, працьовитість, бажання подальшого вивчення природничих дисциплін.
Обладнання: інтерактивна дошка, карта мандрівки, назви та девізи команд, картки із завданнями, мензурка з водою, динамометр, дерев`яний брусок, трибометр, металевий циліндр.
Хід уроку:
Вступне слово вчителя: Дві команди відправляються на потягах через станції «Цікавлюсь-Розумію-Вмію-Знаю-Ужитті не забуваю».
Девіз мандрівки: «Ми, змагаючись, перевіряємо, що вміємо і що знаємо!»
Правила під час мандрівки:
На кожній станції команда пасажирів потягів набирає кількість балів за виконані завдання, швидше прибуде до кінцевої станції той потяг, який набере більшу кількість балів.
Увага! Потяги відправляються і перша наша станція – «Фізика – це цікаво!»
Кожному учаснику команди по черзі потрібно дати відповіді на питання словами «Так» або «Ні». За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал (максимум - 10 балів для кожної команди).
Незапланована зупинка.
Свій перший фізичний експеримент Ньютон, за власним описом, поставив в день, коли була сильна буря, що тривала три дні. Ньютон був хлопцем незграбним, однолітки його не любили, вважали нудним і хитрим. Він завжди програвав їм спортивні змагання, але завжди брав у них участь. В цей день стрибали в довжину. Ньютон помітив, що, якщо правильно підібрати момент стрибка, коли вітер досягає максимальної сили, то стрибок вдається з меншим зусиллям. Скориставшись цим, він виграв змагання. Щоб вирушити далі, поясніть з фізичної точки зору винахід Ньютона. (Команда, яка дає правильну відповідь, вирушає далі швидше на 1 хвилину, яка дорівнює 1 балу).
Станція «Пізнавай»
Кожному учню в командах видаються картки з формулами, де замість однієї з величин – порожній квадрат. Необхідно заповнити всі порожні квадрати (спочатку кожен самостійно, потім команди змагаються у швидкості заповнення на дошці).
|
=ρ
|
2. |
F=m
|
3. |
|
4. |
|
5. |
p=
|
6. |
p=
|
7. |
S=
|
8. |
=
|
Незапланована зупинка. Львівська залізнична магістраль – найстаріша в Україні. Перший потяг прибув до Львова 4 листопада 1861 року з Відня. У 1866 році було прокладено гілку до Чернівців, а у 1869 році – до Бродів. Перший пасажирський поїзд з чотирьох вагонів під назвою «Ярослав» прибув з Перемишля до Львова 4 листопада 1861 року.
На всіх станціях його курсування – в Медиці, Мостиськах, Судовій Вишні, навіть у Мшані поїзд вітали сотні селян, приїздом «сталевого коня» захоплювались місцеві музиканти. Дайте відповідь на питання, щоб поїхати далі: «Скільки років Львівській залізниці?»
Поясніть з точки зору фізики наступні прислів`я:
Непередбачена зупинка.
Щоб поїхати далі, необхідно виправити помилку.
Дві упаковки з-під кави. На одній написано «Вага 100 г», а на другій – «Маса – 100 г». В чому помилка?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Учні встають біля своїх парт. Їм пропонується уявити себе у потязі. Покажіть, як рухаються пасажири, коли потяг різко рушає з місця. Покажіть, що буде з пасажирами, якщо потяг різко зупиняється.
Покажіть, що буде, коли потяг повертає уліво.
Учням пропонують побудувати колію в заданому напрямку, потрібно покласти руки на плечі один одному зі спини, моделюючи напрям руху , по команді учні розвертаються і змінюють положення рук, утворюючи зворотній рух.
Кожному учню видаються картки із задачами. Команда набирає кількість балів за сумою правильно розв`язаних задач.
Незапланована зупинка. Щоб продовжити мандрівку, дайте відповідь на запитання.
Вам з дитинства твердили, що не можна перебігати дорогу перед близько їдучим транспортом. Чому?
Китай планує збудувати залізничну мережу для потягів на магнітній подушці, якою можна буде пересуватися зі швидкістю 600 кілометрів на годину. Перший потяг для неї - маглев - вже готовий. Дивіться, як він виглядає!
Щоб рушити далі, дайте відповідь на запитання. Яку відстань він подолає за 1,5 години? Раніше цей шлях займав близько 10 годин.
На домашнє завдання командам було задано придумати задачі, де б використовувалося якомога більше різних формул. Команди представляють свої роботи у вигляді сформульованих та розв`язаних задач на дошці.