Урок - презентація проекту "Щоб цвіла Україна моя"

Про матеріал

Проект: «Щоб цвіла Україна моя»

Обґрунтування вибору проблеми

В нашій країні стоїть питання національно-патріотичного виховання учнів молодших класів. Завдання освіти – підготувати громадян з високим рівнем знань з історії та культури нашого народу, видатних представників.

Мета проекту: розвивати навички самостійної і колективної пошукової роботи, щодо вивчення історії та культури нашого народу, розповідати про його видатних представників. Виховувати гордість за свою Батьківщину, прищеплювати повагу до її символів. Ознайомлювати з їх походженням, історією країни, боротьбою українського народу за свободу через пісню, поетичне слово.

Ознайомити учнів з періодом козаччини; дати елементарні знання про умови життя козаків, їхні риси характеру; розвивати творчу уяву, вміння фантазувати, слухати своїх товаришів, робити аналіз сказаного; формувати пізнавальний інтерес, громадську компетентність; виховувати почуття гордості за історичне минуле нашого народу, шанобливе ставлення до запорізьких козаків, прищеплювати любов до українського народу.

Перегляд файлу

Проект: «Щоб цвіла Україна моя»

Обґрунтування вибору проблеми

В нашій країні стоїть питання національно-патріотичного виховання учнів молодших класів. Завдання освіти – підготувати громадян з високим рівнем знань з історії та культури нашого народу, видатних представників.

 

Мета проекту: розвивати навички самостійної і колективної пошукової роботи, щодо вивчення історії та культури нашого народу, розповідати про його видатних представників. Виховувати гордість за свою Батьківщину, прищеплювати повагу до її символів. Ознайомлювати з їх походженням, історією країни, боротьбою українського народу за свободу через пісню, поетичне слово.

Ознайомити учнів з періодом козаччини; дати елементарні знання про умови життя козаків, їхні риси характеру; розвивати творчу уяву, вміння фантазувати, слухати своїх товаришів, робити аналіз сказаного; формувати пізнавальний інтерес, громадську компетентність; виховувати почуття гордості за історичне минуле нашого народу, шанобливе ставлення до запорізьких козаків, прищеплювати любов до українського народу.

Завдання проекту

  1. Підготувати виступи: хто такі козаки, козацькі ватажки; звичаї і закони козаків;
  2.  Зробити презентацію.
  3. Зібрати матеріали проекту в тематичну папку.

Характеристика проекту

За кінцевим результатом: практичний

За змістом: міжпредметний

За кількістю учасників: груповий(колективний)

За тривалістю: середньотривалий

За ступенем самостійності: пошуковий

База реалізації: КЗ «Бобрицьке НВО ЗЗСО-ЗДО» Великодимерської селищної ради

Учасники: учні 4 класу

Термін реалізації: 3 тижні

Ресурси

  1. Людські
  2. Матеріально-технологічні: комп’ютер, принтер, проектор, екран
  3. Інформаційні: доступ до мережі Інтернет, необхідна довідкова література

Обладнання:

Портрети Дмитра Вишневецького(Байди), Петра Конашевича-Сагайдачного, Івана Сірка, Богдана Хмельницького, репродукція. Картини І. Рєпіна «Запорожці пишуть письмо турецькому султану».

Предмети:

Літературне читання, Я у світі, образотворче мистецтво, трудове навчання, музичне мистецтво.

Я у світі: символи України, Батьківщина.

Позакласне читання: Легенда «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького», Історія України….

Українська мова: написання твору «Щоб цвіла Україна моя»

Трудове навчання: виготовлення колажу із зображенням портретів-козаків

Образотворче мистецтво: лялька-мотанка, малюнок «Україна в моєму серці»

Музичне мистецтво: «Козацькому роду нема переводу», «Україно-дівчино», «Ой у лузі червона калина», «Бандуристи», «Україна – ромашковий край»

Інформатика: Презентація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-презентація

 

Хід уроку

Вступне слово вчителя

Щоб бути освіченою людиною, треба знати минуле свого народу, його історію. Сторінки рідної історії хвилюють і наповнюють нас гордістю. У минулому українського народу було таке неповторне явище як Запорозька Січ. Про неї М. Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі. Як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну!»

        Готуючись до сьогоднішнього уроку-презентації, діти читали твори про життя козаків. Захоплювалися їх силою, спритністю і мужністю. Дізналися про історію Запорозької Січі. Знайомилися з народними традиціями та звичаями українського народу. Вивчали свій родовід, обереги рідного дому, українські народні пісні. Виготовляли ляльки-мотанки, колажі козаків, писали твори «Щоб цвіла Україна моя». Малювали малюнки «Розмаїта Україна», створювали презентації. У підготовці до підсумкового заняття діти працювали групами: Творці, художники, пошуковці, дослідники.

І сьогодні підведемо підсумок нашій роботі. Ми покажемо на уроці презентацію, щоб доторкнутися до того життєдайного джерела, яке нам залишили наші предки.

     Виступи учнів

Добрий день вам ,люди добрі!

Щиро просимо до господи!

Раді вас у нас вітати,

Щастя та добра бажати.

СЦЕНА «ТРИПІЛЬЦІ»

Дівчата

Мамо, мамо, хто ми?

Що ми за країна?

Звідки родом наша Україна?

Мати

Ну, це зовсім не секрет.

Зазирнемо в Інтернет..

Відкриває ноутбук

Хоч держава і юна ще наша,

Та вкраїнці – прадавня нація.

Слайд 3,4,5 На екрані – зображення трипільців за роботою, фото знахідок трипільської культури.

Мати

Народ наш родом з давнини,

А наші предки – ось вони.

(Показує на екран)

Знаємо: були вони

Хлібороби, скотарі,

Кожум’яки, гончарі.

До всілякої роботи

Мали хист вони й охоту.

Найдавніших тих умільців

Називаємо «трипільці».

Вчитель

  Незвичайними подіями і нерозгаданими таємницями сповнені народні легенди. Одна із багатьох прочитаних є легенда про «Україну-дівчину»

Слайд 6.

Легенда про Україну-дівчину

Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Усі народи одержали різні чесноти. Підвівся вже Бог зі свого трону і раптом побачив у кутку босу русяву дівчинку у багряному вінку з калини та у вишитій сорочці.

  • Хто ти? Чого плачеш?- запитав Бог.
  •  Я – Україна. А плачу, бо стогне моя земля від горя, від знущання ворогів.
  • Я роздав уже всі таланти. Але є в мене неоціненний дар – пісня. Вона уславить тебе на весь світ.

Узяла дівчина-Україна дарунок, подякувала і понесла пісню в народ.

Вчитель

   Пісня    споконвічний  символ  України.  Недаремно  український  народ  вважають  співучою  нацією,  а  його  мову однією з наймелодійніших у світі.

В  Україні  люблять  і  шанують  пісню.

Україно-дівчино

Музика М. Мельника    Слова М. Бути

  1. Озовись сопілкою, червона калинонько.

Розкажи що бачила на своїм віку.

Ти прийшла легендою давнини глибокої,

Україно-дівчино в зорянім вінку.

      2. У лиху годиноньку ти не покорилася.

       І не полонянкою стала в чужині.

       Не скорена силою, ти з землею злилася

       І зросла калиною на своїй землі.

       3. Ти, умита росами, вітерцем колихана,

       Зацвіла квіт-зорями рано навесні.

       Україно-дівчино, червона калинонько,

       Стала Берегинею ти давно мені.

 

Слайд 7.

Вчитель

Час летів, ішли роки…
І з`явились козаки.
Але хто ж вони такі?

1 учень
Скрутно жилося українському народові, бо скрізь на Україні було заведено панщину. Селяни працювали на землі. А отримували за це невеликі копійки. Деякі волелюбні люди не могли терпіти такої неволі. Вони кидали все і тікали в степи за Дніпрові пороги. Там вони згуртовувалися у великі військові загони, вибирали отаманів і жили разом.
2 учень Слайд 8.
Ці люди називались « козаки», що означає «вільний чоловік», безстрашний лицар. А жили козаки за порогами Дніпра, то їх назвали запорожцями. Козацьке військо впродовж багатьох років було армією, яка боронила свою землю від завойовників. Служити в козацькому війську було дуже почесно.
3 учень
Всього по Дніпру було 265 островів. Найбільший острів називався Січ. В тій Січі козаки зимували і відпочивали. Посередині Січі стояла церква Святої Покрови. Знадвору дуже скромна, а всередині повна золота і срібла. Частину своєї здобичі козаки призначали саме на церкву, купували кожного року нові ікони. На великі свята козаки ходили до церкви. Вони молилися за долю і щастя України.

 4 учень  Що говорить нам « козак »?

               Це крилате, горде слово

               Чом завжди буває так,

                Що світлішає від нього?

                Козаки – це вільні люди

                Козаки – безстрашні люди!

                Козаки – борці за волю!

                За щасливу нашу долю!

 

 

5 учень
Козаки мали свої звичаї. Хто хотів стати козаком, мусив наперед служити 3 роки у старшого козака. Коли навчався від того козака орудувати зброєю й набував спритності у битвах, ставав справжнім козаком і отримував зброю: рушницю, спис, луки і стріли. Майбутнього козака звали джурою.
 

Вчитель

Мужні хлопці козаки!

Хто ж були їх ватажки?

Їх вели до бою славні

Гетьмани і отамани.

Слайд 9.

6 учень

Об’єднав усіх козаків Дмитро Вишневецький, а козаки кликали його Байдою. Байді дуже подобалися войовничі козаки і вони вибрали його своїм батьком або кошовим. Дмитро Вишневецький був першим кошовим Запорозької Січі. Він походив з роду давніх українських князів з міста Вишнівця на Волині. У 1545 р. уперше згадується в історичних джерелах. Під його проводом приблизно у 1550 р. збудували собі запорожці першу Січ на острові Хортиця, серед Дніпра. Той острівець оточили валом і частоколом, а над брамами поставили гармати.. Саме Байда навчив козаків, як відбиватися від нападників. Князь Дмитро Вишневецький зібрав на Січі найкращих козаків і повів війну з татарами. Декілька років він воював з бусурманами і загинув геройською смертю.

2 учень                       Славне Військо Запорізьке

                                     Ти, наш лицарю, зібрав.

                                      На острові, на Хортиці,

                                      Січ преславну збудував.

                                       Першим ти вказав козацтву,

                                       Як топтать до слави шлях:

                                       Йти за море, ріки, гори,

                                       Не сидіти по степах...

3 учень                                 І сконав ти в Царгороді

                                              Під руками ворогів,

                                              Але віри, ні народу

                                              Відректися не хотів.

                                              То за це тебе, наш князю,

                                              Ввесь народ славить в піснях:

                                              Хто за рідний народ гине,

                                              Той живе по ста віках!              

                                                                                     ( Ю.Шкрумеляк)

Лунає пісня «Ой у лузі червона калина» (стрілецька пісня)

Українська народна пісня

Ой у лузі червона калина
Похилилася.
Чогось наша славна Україна
Зажурилася.
А ми тую червону калину піднімемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!
А ми тую червону калину піднімемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!

 

Не хилися, червона калино,
Маєш білий цвіт.
Не журися, славна Україно,
Маєш вільний рід.
А ми тую червону калину піднімемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!
А ми тую червону калину піднімемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!

 

Ой у полі ярої пшениці
Золотистий лан.
Розпочали стрільці січовії
З ворогами тан.
А ми тую ярую пшеницю ізберемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!
А ми тую ярую пшеницю ізберемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!

 

Як повіє буйнесенький вітер
З широких степів,
Та прославить по всій Україні
Січових стрільців.
А ми тую стрілецькую славу збережемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!
А ми тую стрілецькую славу збережемо,
А ми нашу славну Україну,
Гей, гей, розвеселимо!

Слайд 10,11.

Учень -  Патріот своєї землі, людина нестриманої, кипучої енергії, Петро Конашевич-Сагайдачний  (1577 -1622 р.р.) не міг спокійно миритися із жахливими турецько-татарськими набігами, вирушає на Січ, де очолює відважні морські походи на невеличких судах ( чайках ), визволяючи бранців та рабів з неволі. Сагайдачний водив свої чайки навіть під Цар-город і спалив передмістя султанської столиці.

       Петро Конашевич-Сагайдачний – найталановитіший козацький ватажок, державний діяч, захисник української культури й духовності, поборник освіти: Львівській і Київській школам він передав 1500 золотих монет, а після смерті все своє майно заповідав українським школам.

Слайд 12.

Учень.  Іван Сірко (1605-1680 р.р.) народився на Харківщині. Протягом 20 р. він не залишав зброї, проявляючи військовий хист, завзято відстоюючи козацьку волю, стародавні запорозькі звичаї. Цього вірного сина українського народу 15 років обирали козацьким отаманом. Свою місію Іван Сірко вбачав в обороні кордонів рідної землі, відстоюванні незалежності України. Талант Івана Сірка-полководця проявився у сутичках з турецькими ордами.

Слайд 13.

Учень:   Великий художник І.Ю Рєпін створюючи картину « Запорожці пишуть письмо турецькому султану», доніс до нас дух незалежності, сили, волелюбності українського народу. Це були, як писав Рєпін, сміливі голови, герої, повні мужності та моральної сили. Дотепний, дошкульний лист турецькому султану, який марив про підкорення Запорізької Січі, увійшов в історію. Розповідають, що листа диктував сам отаман Іван Сірко.

 

 Учень – З   55 битв із татарами не програв жодної. Був нещадним до ворогів та зрадників віри й України. Татари його ім’ям лякали дітей.

Слайд 14.

Учень.                 Знає Корсунь і Пилява,

                              Знають Жовті води,

                              Як водив своє козацтво

                               Богдан у походи. 

Учень -  Богдан Хмельницький ( 1595 – 1657р.р.) – політичний і державний діяч, засновник Української гетьманської держави. У пам’яті народній він залишився як національний герой. Богдан Хмельницький почав війну з Польщею, бо на той час 10 років жили козаки під польським ярмом. Дякуючи йому, Україна стала вільною і незалежною. Під його знаменами козацтво звільнило Україну від панування Польщі та Литви. Мрією Хмельницького було бачити Україну вільною державою.

Учитель  Козаки жили за певними законами або звичаями.

6 учень
Жили козаки у куренях по 100- 200 чоловік і в землянках. Двері завжди були відчинені. Хто хотів, той заходив. Їли, пили, спочивали. А той хто був, той ставив хрест, тобто дякували за гостинність.
7 учень
Жили запорожці за своїми правилами. Жінок на Січі не було. Ні матір, ні сестер приводити заборонялося. Сорочки, штани самі прали, самі латали і самі куховарили. Їли, що Бог дасть: і хліб святий, і рибу, і м ясо. Одягалось військо теж добре.
8 учень
Козаки були люди розумні і грамотні. Вони знали, що було в світі, що й буде. Жили козаки в достатку і пошані, бо розумних дуже поважали.
Згодом Січ стала відома за межами України.
9 учень
Козаки – народ любо глянути: кремезні,вусаті, браві. Голови голили, але чуприну носили таку довгу, що на вухо намотували і називали її «оселедець». Одяг був такий: жупани, пояси, шапки, по боках у кожного пістолі і шабля. Також мали добрих коней. А по воді плавали на козацьких суднах, що називались «чайки».
10 учень
Запорожці – народ, що нічого не боїться, ні меча, ні праці. Самі розводили городину і доглядали за тваринами. Як, було, зготують у Січі рибу то голови складають перед отаманом. До обіду і після обіду козаки молилися Богові, усім дякували і кланялися один одному і отаманові. Кухареві кидали по копійці за обід і розходились. Кухар збирав гроші і купував на базарі харчі і готував обід на завтра.
11 учень
Козацьке військо в продовж віків було армією, яка боронила свою землю і український народ від завойовників. Запорозька Січ славилася іменами Байди Вишневецького, Сагайдачного, Хмельницького, Дорошенка, Сірка. Служити у війську було почесною справою.
12 учень
Запорозька Січ перестала існувати після приєднання України до Московії. За часів Катерини ІІ була скасована Запорозька Січ.

Слайд 15.

Вчитель

Український народ береже спогади про власне героїчне минуле, пишається своєю історією. Перекази про звитяжні  подвиги предків передавали з покоління в покоління кобзарі, які виконували свої пісні у супроводі кобзи, ліри, бандури. У своїй творчості кобзарі утверджували дух українського народу.

І зараз виконає Жук Артем композицію на бандурі .

Діти разом

Ми роду козацького діти,

Ми любимо сонце і квіти.

І сонце нам шле свій привіт.

Ми роду козацького діти,

Землі української цвіт.

Лунає пісня «Ми роду козацького діти»

Сяяли на сонці шаблі запорожців,

Як вони на конях гнали ворогів…

Козацькому роду нема переводу…

Лине його слава з далечі віків.

Приспів:

Гей, співай, козаки,

Про любов, про землю святу!

Славте, гей, козаки,

Волю золоту!

СЦЕНА «МИ ДІТИ ТВОЇ, УКРАЇНО»

Слайд 16.

На екрані – карта України, український прапор.

Мати

Любо жити в ріднім краї,

Коли ясне сонце сяє,

Хліб у полі дозріває,

Лютий ворог не стріляє.

Злагоду народ пильнує,

Свято прапор світ шанує.

Слайд 17.

Дівчинка

Певно, всі вже добре знають, Що ці барви означають?

Синій – то блакитне небо,

Жовтий – сонячні поля.

Ти дорослий чи маля –

Прапор шанувати треба.

Хлопчик

Ми, діти вільної держави, нащадки козаків героїв,

Примножим наших предків славу.

Любов і вірність – наша зброя.

Не бійся, нене Україно,

Усі здолаємо незгоди.

Ні, не дадуть тобі загинуть

Сини великого народу!

 

Слайд18.

Дівчинка

Я на цей символ увесь час дивлюся.

Що воно значить, скажи-но, матусю!

Мати

Усяка країна свій герб підніма –

Країн без гербів на світі нема.

І здавна відомо мені і тобі:

Написано «Воля» на нашім Гербі.

 

Вчитель

Вивчивши історію свого народу ми зробили висновки і написали твори.

Слайд 19.

Діти читають твори «Щоб цвіла Україна моя»

 

Дівчинка

А знаєте, чого я зараз хочу

Найбільше в світі? Миру і тепла!

Почути б вістку світлу і пророчу

Що ця війна далеко відійшла.

Хлопчик

Що більше вже не буде стрілянини.

А буде мир і радість між людьми,

настане миру світлая година,

й щасливо, любо заживемо ми.

Дівчинка

І підростатимуть здорові діти,

Веселі, мудрі, добрі, золоті…

І буде голуба планета жити

В любові, мирі, щасті й доброті!

Слайд 20. На екрані – краєвиди України.

Лунає пісня «Україна - ромашковий край»

Слайд 21.

Україна - ромашковий край

Дощі і чисте небо і зірочки для тебе

У рідній стороні

Ромашкові світанки, росою вмиті ранки

Дав Бог тобі й мені.

Приспів:

Україна ромашковий край

Неба синього сонячний рай

Дорога і для мене єдина

Богом дана моя Україна.

 

І вишні соковиті

І яблука налиті

Ще й дині запашні

Ще є в природі вічне

Прекрасне і величне

Дав Бог тобі й мені.

 

Не обминає серце ні річку , ні озерце,

Ні поле вдалині.

Душею вдячні долі,

Щоб жити на роздолі,

Дав Бог тобі й мені.

 

Діти разом

Щоб цвіла Україна моя,

Ми даємо обіцянку нині

Вчитись так, щоб набуті знання

Знадобились моїй Батьківщині

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

DSC01642

DSC01632

DSC01649

DSC01633

 

DSC01662DSC01638

 

 

DSC01679

Твори дітей

Щоб цвіла Україна моя

     Я проживаю у дивовижній країні, яка зветься – Україна. У неї дивовижна природа, співучий народ і дуже гарні національні традиції, а іще мелодійна та солов’їна мова.

     Зараз в Україні настали нелегкі часи, іде війна. І я зі сльозами на очах разом з нею борюся за нашу землю і дуже хочу. Щоб бійці АТО повернули нам наші кордони і повернулися усі додому з перемогою. Також мене засмучує поведінка нашої влади. Я дуже хочу, щоб перестали грабувати нашу державу. Тому я хочу, щоб наші депутати приймали вірні закони та рішення для процвітання України.

     Я обіцяю гарно навчатися, щоб у майбутньому зробити все, щоб цвіла Україна моя!

Батуріна Валерія, учениця 4 класу.

 

Література

1.Антонович В. Про козацькі часи на Україні. – К.: Дніпро, 1991.

2.Кримський Тустан Про славного козака Байду. –Малий історик Весела Абетка. Читанка.

3.Федорук Ярослав Історія України у життєписах князів та гетьманів. Довідник школяра. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012.

4.Учитель початкової школи. Науково-методичний журнал. – Київ: Світич, №4, 2015.

5.Історія України. Життя і побут козаків. – Інтернет ресурси.

6.Де взялися запорожці. =- http://deti.e-papa.com.ua/kazky/kazki-pro-kozakiv/

7.Про козаків для дітей. - http://kozaku.in.ua/statt-pro-kozakv/98-pro-kozakv-dlia-dtey.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 травня 2018
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку