Урок - тренінг "Кільчасті черви"

Про матеріал
В розробці ви знайдете особливості будови кільчастих червів - тварин, в яких уже є вторинна порожнина тіла, їх загальну характеристику та будову, спосіб життя та різноманітність.Розробка містить цікаві матеріали про кільчастих червів і може бути використанв для проведення уроків та в позакласній роботі
Перегляд файлу

Біологія 7 клас

Урок - тренінг

Тема: Кільчасті черви.

Мета: дати учням загальну характеристику типу Кільчасті черви, з’ясувати їх будову, спосіб життя, розмноження, вивчити роль кільчастих червів у природі та житті людини

 Формувати у школярів відповідальне ставлення до тварин; виховувати любов до живої природи, вміння розуміти відносність понятть «корисна» та «шкідлива» тварина.

Розвивати увагу, мислення, пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з підручником, вміння виділяти головне.

Метод проведення уроку: тренінг.

Хід уроку:

  1. Завдання тренінгу.

Сьогодні ми з вами вивчимо особливості будови тварин, в яких уже є вторинна порожнина тіла, дамо їм загальну характеристику та з'ясуємо їх будову, спосіб життя та різноманітність

2. Домовленість про правила тренінгу.

  Не перебивати — уважно слухати одне одного і поважати різні думки.

  Поважати особисте життя — кожен має право не відповідати на запитан­ня, яке стосується його особистого життя.

  Бути доброзичливими — ставити­ся одне до одного доброзичливо і поважати почуття інших.

  Зберігати конфіденційність — не обговорювати поза межами групи ті момен­ти особистого життя, які стали відомими на тренінгу.

  Бути толерантними — не можна змушувати людину замовкнути лише тому, що її погляди не збігаються з поглядами інших.

  Право на анонімність — кожен має право ставити запитання анонімно.

Ви можете художньо оформити правила записавши їх на намальованих сонячних променях чи на пелюстках квітки.

3. Очікування учасників

Після оголошення мети тренінгу зверніться до учасників з проханням письмово висловити свої очікування. Це можуть бути різні побажання, наприклад,  добре провести час, щось дізнатися, чогось навчитись, знайти нових друзів, отримати позитивні емоції тощо.

  Ви можете намалювати на аркуші кошик, а очікування учасників, записані на клейких папірцях (жолудях, яблуках, черв’яках), розмістити біля кошика. По закінченні тренінгу попросіть учасника проаналізувати, які сподівання справдилися, і перенести їх в кошик.

  1. Знайомство.

Називаємо паразита і за першою буквою назви робимо йому комплімент.

Наприклад: Печінковий сисун – противний.

  1. Гра «Допоможи Петрику»

Завдання:  Допоможи Петрику знайти правильну відповідь.

1.  Симетрія тіла у круглих червів:

а) радіальна;                             в) білатеральна;

б) відсутня;                               г) променева.

2. У круглих червів:

а) первинна порожнина тіла;   в) кишкова порожнина;

б) відсутня порожнина тіла;     г) вторинна порожнина тіла.

3.  Травна система відсутня:

а) у молочно-білої планарії;     в) стьожака широкого;

б) котячої двоустки;                 г) печінкового сисуна.

4.  Неперетравлені рештки у круглих червів виводяться через:

а) ротовий отвір;                       в) скоротливі вакуолі;

б) анальний отвір;                      г) вивідні канальці.

5.  Запліднення у круглих червів:

а) зовнішнє;                              в) зовнішнє і внутрішнє;

б) внутрішнє;                            г) відсутнє.

6.  Аскарида людська:

а) хижак;                                  в) сапрофаг;

б) паразит;                                г) автотроф.

7.  У гостриків життєвий цикл здійснюється:

а)  за участю одного хазяїна;                в) без участі проміжного хазяїна;                                   

б)  за участю двох хазяїнів;                    г) прямий, без проміжних хазяїнів;

8.  Людина може бути проміжним хазяїном для:

а)  аскариди;              в) нематоди;

б) гострика;                    г) ехінокока.

9.  Круглий черв'як, що паразитує на рослинах:

а) аскариди;                               в) галова нематода;

б) гострика;                     

1.в. 2.а.3в. 4.б 5.б. 6.б. 7.а 8.г. 

Вивчення нового матеріалу

  1. Метод «Лектор»

До цього типу червів відносять близько 9 тис. видів. Більшість мають розміри від кількох міліметрів до 15–30 см. Винятком є тропічні грунтові черви, що досягають 2,5 м.

Кільчасті черви –переважно вільноживучі форми, живуть у водоймах, грунті. Відомо один вид, який живе в тропіках, за багато кілометрів від морського берега, серед пальм, на плантаціях бананів та какао. Живляться кільчасті черви гниючими рештками листків та солодких плодів.

Тіло кільчастих червів поділяється на три частини: голову, тулуб, який складається з кілець, та анальну лопать. Кілець може бути кілька сотень. До кожного сегмента входять частини життєво важливих систем органів.

Розмножуються кільчасті черви поділом тіла на кілька частин (через деякий час кожна частина відновлює голову й хвіст) та яйцями. Один з представників кільчастих червів – піскожил викидає у воду до 1 млн. яєць. Деякі черви, які виявляють турботу про потомство, відкладають кілька сотень або десятків яєць.

  1. Робота в групах. «Відстрочена відповідь»

Учні працюють з підручником. Опрацьовуючи статтю підручника «Кільчасті черви» шукають відповіді на запитання, які отримала кожна група.

І група.

 Загальна характеристика  кільчастих червів.

1. Тіло видовжене і складається з великої кількості сегментів.

2. Мають вторинну порожнину тіла.

3. Мають розвинену кровоносну систему, починає формуватися дихальна.

ІІ група.  Будова кільчастих червів.

 

 

 

 

 

Система органів

 

 

Будова

 

 

Значення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Робота в парах «Зоологічний крос»

 Різноманітність кільчастих червів. Кожна пара працюючи з підручником повинна першою записати максимальну кількість представників багатощетинкових та малощетинкових кільчастих червів та п'явок

 

9.Руханка.

Буратіно потягнувся,

Раз нагнувся, два нагнувся,

Руки в сторони розвів,

Мабуть ключик загубив.

А щоб ключик той дістати ,

Треба нам навшпиньки стати.

10.Прийом «Дивуй».

Палоло — великий, завдовжки 30—50 см, багатощетинковий кільчастий черв'як, який увесь рік живе в щілинах рифів. До певного періоду року палоло відрощують хвостову частину свого тіла з очками на всіх члениках, наповнену або молоками, або ікрою. Раз на рік, у певний місяць і певну фазу Місяця, в один і той самий час хвостові частини черв'яків від­окремлюються від головних частин, які глибше залазять у щі­лини. Хвостові частини піднімаються на поверхню води, роз­виваються і розпадаються на шматочки. На островах Полінезії, Меланезії і Мікронезії місцеве населення з нетерпінням чекає палоло. Коричнево-зелену масу черв'яків просто вибирають з води підсаками. їх їдять сирими, вареними або засоленими. Дні масової появи палоло перетворюються в народне свято.

(Використовується відеоролик)

11.Завершення тренінгу.

Що ви нового дізналися? Що вам дало це заняття?

 

10. Вправа «Подаруй посмішку»     Учасники стають по колу, вимовляють побажання своєму сусідові і посміхаються.

 

11. Додому:  опрацювати відповідний параграф підручника, приготувати повідомлення про дощових червів.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку