УРОК - ЗМАГАННЯ
Тема. У світі дивовижних тварин
Мета. Перевірити і проконтролювати ступінь засвоєння навчального матеріалу з курсу зоології; розвивати вміння порівнювати; сприяти розширенню кругозору учнів та розвивати інтерес до вивчення біології.
Обладнання: таблиці, картки.
Хід уроку.
Організація класу.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчати зоологію і маємо на меті повторити, систематизувати, закріпити та узагальнити знання з курсу. Урок проведемо у формі змагання між двома командами. У нас є дві команди по 5 чоловік.
І. Конкурс « Візитна картка команди».
Кожна команда представляє свою назву та емблему (назва тварини), дає коротку інформацію про цю тварину (за 1хв) .
ІІ Конкурс « Хто це? Що це? » (розминка)
Питання для І команди
Що це в морі за дива,
Що лиш ноги й голова? ( Восьминіг).
Він до шкіри причепився, крові теплої напився,
Так роздувсь, що й не впізнати.
Ви могли б його назвати? ( Кліщ).
Їхні дітки підростуть – корінці всі обгризуть. ( Хрущі).
Шовку нам напряв сувої. ( Шовкопряд).
У картоплі листя з’їв й стебла їсти вже хотів,
Та прийшов я з апаратом, розквитався з диверсантом.
Питання для ІІ команди
Плаває круг дами,
Гребінь виставляє,
Хоч чуба й не має. (Тритон)
В лісі греблю збудував,
Біля неї – хатку – житло,
Біля хатки тої – став.
Щоб зайти до нього в хату,
В воду треба вам пірнати. (Бобер)
Швидше вітру мчиться,
Здобич доганяє,
Кігтів не ховає. (Гепард)
Більший за усе живе. ( Кит)
ІІІ. Конкурс « Народ скаже, як зав’яже»
Не раз вам доводилось чути, як люди кого несуть, чи щось порівнюють з тваринами. Зараз учасники команд спробують закінчити порівняння.
Завдання І команди:
Завдання ІІ команди:
ІV. Конкурс болільників «Допоможи відгадати»
Вусиків павук ... (не має).
Бачиш крапочки оті!
Очі. Вісім. Всі - ... (прості).
Заховав під сюртучок.
Вже не грає, не сюркоче –
Зготувався до стрибка,
Бо потрапити не хоче
Він до мого коробка. ( Коник)
Тля накоїть нам біди.
Раптом ... малі
В сад наш прилетіли.
І всю тлю поїли. (Сонечко)
Встала перед нами,
З боку в бік хитається,
Пильно придивляється,
Комір розправляє –
Враження справляє. ( кобра).
На зубчастому горбочку
Сіла пташечка спочити,
Ніжки щоб не замочити.
Раптом з дива я спинився:
Острівок заворушився,
Вбік поплив і із води
Виставив зубів ряди,
Хижо усміхнувсь мені
Й знову зник у глибині. ( Крокодил).
В нас майнула думка, -
На спині дитя сидить,
Вилізши із сумки». ( Коала)
Узбережжя повелитель.
Він не мерзне, хоч без шуби, -
Жир під шкірою є грубий.
Плавать любить в дощ і в сніг,
Має ласти замість ніг,
Довгі ікла, як в слона.
Що воно за дивина? ( Морж)
V.Конкурс капітанів «Біологічні задачі »
І команда. У нашій країні водиться понад 28 тисяч видів диких тварин, з них хребетних близько 690, ссавців – 101 вид. Підрахуйте, який процент ссавців серед тварин.
ІІ команда. Підрахуйте, скільки малят буде у зайця білого, і тигра через 6 років, якщо заєць приносить малят 4 рази за рік по 8 штук, а тигр 1 раз у 3 роки по 2 малят.
VІ.Конкурс « Художник»
Іще Ч.Дарвін зробив висновок, а вчені неодноразово підтвердили, що дуже багато тварин належать до рідкісних. На Землі відбувається постійна зміна її мешканців. В світі тварин кожний вид існує близько 1млн.років. Поступово він старіє і через деякий час зникає. Замість нього з’являються нові види. Уявіть, яка тварина з’явиться в недалекому майбутньому. Зобразіть її на малюнку і дайте назву.
VІІ. Конкурс « Зобрази тварину».
Кожна команда отримує картки з назвами тварин. Учасники повинні мімікою, жестами зобразити цю тварину так, щоб члени іншої команди могли її впізнати. На підготовку – 1 хв.
Тварини – жаба, верблюд, кенгуру, жираф.
VІІІ. Конкурс « Скоромовки про тварин»
Учасники повинні промовити скоромовки про тварин. Виграє та команда, яка не зробила помилок.
Кукуріки й кукурічки.
Під крилом у Кукуріка
Сокорить кульбаба дика
- Ти не вмієш так як я, так, як ти – не вмію я.
ІХ. Конкурс « Кмітливі біологи»
Командам пропонуються загадки – жарти, на які відповідає та команда, яка швидше знайшла відгадку.
Підведення підсумків змагання. ( Слово журі).
Визначення переможців, виставлення оцінок.