План-конспект уроку біології у 6 класі комплексного засвоєння і застосування знань із теми «Квітка – орган статевого розмноження рослин» у формі уроку-панорами з використанням мультимедійного обладнання . Мета якого — у цікавій формі, поглибити знання учнів про рослини; сформувати основні поняття про будову квітки та її частин; встановити їх зв'язок із виконуваними ними функціями; показати значення квітки в житті рослини; розширити знання учнів про різноманітність квіток; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, допитливість, уміння працювати у групах; виховувати зацікавленість до біології як науки, любов до природи, до України; вміння вчитися.
В ході уроку були використані такі форми і методи роботи учнів.
Візуалізація «Дві хвилини із життя рослини…» Методичний прийом «Здивуй». медіа презентація з елементами пояснення та словниковою роботою.
Гра-експрес «Збери букет».
І-тур. Прийом візуальний «Експрес- тест». ІІ-тур Гра «Ромашка». ІІІ тур- Вправа «Острів скарбів». ІV тур- Вправа «Німий малюнок».
Віртуальна галерея «Квітка- душа. Катерина Білокур»
Учитель: Андрущенко С.В. учитель біології
Івківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Прилуцької районної ради Чернігівської області.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ БІОЛОГІЇ В 6 КЛАСІ
ТЕМА. КВІТКА-ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок – панорама.
Форма організації: індивідуальна, групова.
Обладнання: мультимедійна презентація «Квітка-орган статевого розмноження» підручник, біологічні довідники, аудіозаписи мелодій, відеоролики «Дві хвилини із життя квітки», «Квіти розпускаються», роздатковий матеріал, технічні засоби навчання.
Організація навчального простору: літера «П».
Форми та методи роботи: Інформаційні, проблемно-пошукові, інтерактивні вправи, кооперативні.
Структура уроку.
I. Вступна частина.
Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
ІV. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку.
V.Cприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами виучуваного.
VI.Узагальнення та систематизація знань;
VII.Підсумки уроку;
VIII. Повідомлення домашнього завдання. Опрацювати §32 .Виконати завдання «Заповнити таблицю».
ХІД УРОКУ
I. Вступна частина.
Організаційний момент.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з будовою квіткових рослин.
Вправа «Ми починаємо урок…»(Слайд 2.)
Ми починаємо урок,
а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
На початку нашого уроку я пропоную вам зануритися в життя рослини і переглянути відео сюжет «Дві хвилини із життя рослини…»
Методичний прийом «Мозковий штурм».
(Слайд 5.)
Вправа « Далі , далі …» Діти виконують завдання парами . (Додаток 1.)
(Слайд 6).
Перевіримо правильність заповнення схеми. (Слайд 6).
Отже, ми пригадали вивчені органи рослини. До якої групи органів їх можна віднести ? (Вегетативні органи).
ІІІ. Мотивація навчання школярів.
Вправа « Напевно, я знаю…»( Слайд 7.)
Бесіда.
Пригадайте, зі свого життєвого досвіду: навесні рясно цвітуть сади - яблуні, вишні, слива, груші.
Квітка – це орган, що забезпечує статеве розмноження.
ІV. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку.
Тема сьогодішнього уроку « Квітка-орган статевого розмноження.» (Учні записують тему в зошити)
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь (Слайд 9.)
V. Cприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами виучуваного.
Сьогодні ми з вами будемо говорити про прекрасні створіння природи – квіти. І я хотіла б дізнатися, яка ваша улюблена квітка чому? Для цього скористаємось методом «Прес».(Слайд 11.)
І. Позиція
Моя улюблена квітка…
ІІ. Обґрунтування
Тому, що…
ІІІ. Приклад
Наприклад:
ІV. Висновки
Отже….
Слово вчителя.
Квіти- це прикраси нашої землі. Скільки їх: польові, лісові, декоративні. Які вони різні: червоні, білі, рожеві… Без них наша планета була б сіра і сумна. А справді, квітка, яке прекрасне створіння, яка краса! Починаючи із найдавніших часів і закінчуючи сьогоденням квіти дарували радість закоханим, ними прикрашали вівтарі, вони були символами, цілющими ліками. Вони мали значення в житті окремих осіб і цілих народів. Саме квітам присвячено багато легенд, міфів. І ми сьогодні спробуємо ближче познайомитись із цими створіннями природи.
Словникова робота. Але спочатку давайте з’ясуємо, що таке квітка?
( Слайд 12.)
Робота в групах.
І група. Знайти в біологічному словнику визначення, що таке квітка?
ІІ груп . Відшукає в підручнику визначення поняття квітка.
Запишіть визначення в зошити. (Слайд 13.)
Слово вчителя.
Цікавий і чарівний світ квітів. Нема, мабуть, жодної людини, яка б не була закохана у квіти. Вони такі ніжні і духмяні, мають різноманітну форму і забарвлення, кожна з них викликає певні почуття, дарує незабутні враження. Квіти — вічні супутники людини з самого дитинства і до кінця життя. І здається, без них світ був би безбарвним і сумним.
Методичний прийом «Здивуй».
Квіти, квіти...
Чарівні квіти,
Кольорові, великі й малі...
Ви умієте душу зігріти,
Бо й самі ви — душа землі.
Запрошую вас на декілька хвилин у подорож до різнобарв’я квітів.(Слайд 15.)
Бесіда.
Можливо, десь є планета, на якій є життя, але немає квітів. Як би ті жителі поглянули на це вічне диво-квіти?
Слово вчителя.
Квітка — це орган рослини, у якому відбуваються всі події, пов'язані з статевим розмноженням. Тому квітку називають генеративним органом. Для статевого розмноження необхідно й утворити гамети, і створити умови для їхнього запліднення, і забезпечити надійний захист головних учасників цього процесу. Яка повинна бути будова квітки, щоб вона виконала цю відповідальну «роботу»?
Проаналізуємо схему будови квітки.
(Слайд 16.)
На перший погляд може здатися ніби всі квітки різні, та зазвичай їх будова подібна. так можна виділити такі частини квітки: Головна частина, оцвітина, осьова частина.
Розповідь з поясненням з використанням мультимедійної презентації.
(Гіперпосилання «Головні частини квітки»).
Це маточка і тичинки, які знаходяться у центрі квітки.
Виділяють квітки з таким типом зав’язі:
Типи квіток (слайд 8-9)
1. Пояснення що таке двостатеві та одностатеві квітки ?
Якщо в одній квітці є маточка , як жіночий орган, і тичинки, як чоловічий орган , такі квітки називаються двостатеві.(Вишня , персик, лілія)
2.Серед рослин є такі види, у яких на одному організмі утворюються квітки різного виду — чоловічі й жіночі. Визначимо, у чому складається їхня головна відмінність. Виявляється, що в одній квітці відсутні маточки, а в іншій — тичинки. Такі квітки називають одностатевими: жіночими (з маточками), або маточковими і чоловічими (з тичинками), або тичинковими.
Отже , можна зробити висновок: Квітка - генеративний орган, що забезпечує статеве розмноження рослин.( Записи в зошиті.)
Проблемне питання .
Демонстрація слайду 9.
Питання .
Якщо оцвітина у квітці відсутня , то кажуть ,що квітка гола?(Слайд 10.)
Зробіть висновок. Яке значення має оцвітина в житті рослини? (Слайд 11.)
Словникова робота ( робота в парах.)
Непросто розмістити на тоненькій квітконіжці й чашолистки, і пелюстки, і маточку, і тичинки. Тому у верхній частині квітконіжка розширюється й утворює квітколоже.
Квітка прикріплюється до пагона за допомогою вкороченого стебла, так званої квітконіжки. Через її провідні тканини квітка одержує необхідні йому речовини.
(Слайд 3.)
Ми з вами плідно попрацювали. Тому потрібно зробити невелику паузу.
Фізкультхвилинка «Австралійський дощ».
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його.
Слово вчителя.
Світ квітів настільки різноманітний, що ми обов'язково зустрінемо рослини, квітки яких мають іншу будову і незвичайні розміри та форму. Результати дослідження наших учнів я пропоную до вашої уваги.
Випереджальне завдання.
1-й учень. «Найбільша квітка рафлезії».
2-й учень. «Найменша квітка ряски».
3-й учень. «Квітки незвичної форми».
А справді, квітка, яке прекрасне створіння, яка краса!
VI. Узагальнення та систематизація знань.
Сьогодні на уроці ми познайомились з «найгарнішим» органом рослини – квіткою. Це та частина рослини, яка перш за все, є нашим другом, чудовим супутником вдома, на вулиці, скрізь.
Починається «Гра –експрес «Збери букет». Учитель ділить клас на команди. Діти обирають назву, лідера. Переможе та команда, яка назбирає більше квіток.
Для оцінювання використати кольорові квітки-шаблони.
Прийом візуальний «Експрес –тест».
Завдання:
Питання:
1).Що належить до головної частини квітки?(маточка, тичинка, пелюстка)
2). Що таке квітка?(вегетативний орган рослини, генеративний орган рослини, прикраса природи.)
3). В якій частині квітки утворюється пилок?(маточка, тичинка, оцвітина)
4). Якою може бути оцвітина?(проста, верхня, нижня)
5). Як називається частина квітки у якій розвиваються насінні зачатки?(віночок, маточка, тичинка).
6). З яких елементів утворена подвійна оцвітина? (маточки й тичинок, пиляка й тичинок, чашечки і віночка).
Гра «Ромашка» .
Зі зворотного боку пелюсток записані терміни, поняття, вивчені на уроці. Я пропоную по черзі «відірвати пелюстку»- відкрити питання і пояснити вивчений на уроці термін або поняття.
Вправа «Острів скарбів».
Серед розсипаних літер знайди назви нових термінів і квіток, з якими познайомився під час уроку. (Додаток 2)
Вправа «Німий малюнок».
Підписати малюнок відповідно позначенням.
(Додаток 3).
VII.Підсумки уроку.
Віртуальна - галерея «Квітка- душа. Катерина Білокур»
Словесний супровід. Про квіти складено багато легенд, пісень, віршів, написано багато полотен. Я запрошую вас, діти, відвідати віртуальну галерею української художниці, народної художниці України, селянки, самоуки, ровесниці трагічного і величного ХХ століття, яка присвятила життя святому малярству, своїм унікальним мистецтвом прославила Україну на весь світ, Катерини Білокур. Зазвичай на своїх полотнах зображувала квіти. Квіти писала завжди живі, з натури, нерідко поєднуючи в одній картині весняні й осінні — така картина і створювалася, природно, з весни до осені.
Вона про них говорила: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся — і поїдала їх очима, і тулилася до них вустами. Сама ніколи не зривала квітів; якщо бачила, що хтось зривав — не дозволяла цього робити — гріх! Не приймала дарованих квітів. Крім м'яти, чебрецю, любистку для запаху на домівці — ніяких квітів не зривала. Малювала, сидячи біля стеблини з квіткою, з натури. Зірвана квітка — вже не квітка.»
Тож і ви, діти, бережіть природу, вчіться бачити прекрасне, дивовижне в тому, що нас оточує
VIII. Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати §32. Виконати завдання «Заповнити таблицю». Підготувати загадки про квіти.
Додаток 1.
Схема послідовності появи органів у рослині
Додаток 2.
«Острів скарбів»
Серед розсипаних літер знайди назви нових термінів і квіток, з якими познайомився під час уроку.
Додаток 3.
Підписати малюнок відповідно позначенням.
Використані джерела
1