Урок- панорама "Квітка-орган статевого розмноження"

Про матеріал

План-конспект уроку біології у 6 класі комплексного засвоєння і застосування знань із теми «Квітка – орган статевого розмноження рослин» у формі уроку-панорами з використанням мультимедійного обладнання . Мета якого — у цікавій формі, поглибити знання учнів про рослини; сформувати основні поняття про будову квітки та її частин; встановити їх зв'язок із виконуваними ними функціями; показати значення квітки в житті рослини; розширити знання учнів про різноманітність квіток; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, допитливість, уміння працювати у групах; виховувати зацікавленість до біології як науки, любов до природи, до України; вміння вчитися.

В ході уроку були використані такі форми і методи роботи учнів.

Візуалізація «Дві хвилини із життя рослини…» Методичний прийом «Здивуй». медіа презентація з елементами пояснення та словниковою роботою.

Гра-експрес «Збери букет».

І-тур. Прийом візуальний «Експрес- тест». ІІ-тур Гра «Ромашка». ІІІ тур- Вправа «Острів скарбів». ІV тур- Вправа «Німий малюнок».

Віртуальна галерея «Квітка- душа. Катерина Білокур»

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: Андрущенко С.В. учитель біології

Івківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Прилуцької районної ради Чернігівської області.

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ БІОЛОГІЇ В 6 КЛАСІ

 

ТЕМА.  КВІТКА-ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ РОСЛИН

 

Мета:

  •  розширювати та поглиблювати знання учнів про будову квіткових рослин; ознайомити учнів із будовою квітки як органу розмноження рослин; формувати уявлення про особливості будови складових частин квітки, вчити розпізнавати їх, з’ясувати значення складових квітки, розглянути різноманітність квіток; удосконалювати уміння осмислювати духовні цінності.
  •  Розвивати пізнавальний інтерес, уважність, творчу активність, допитливість, спостережливість, логічне мислення учнів, уміння працювати в команді, уміння приймати рішення.
  •  Виховувати зацікавленість до біології як науки, виховувати любов до природи, до України; вміння вчитися.
  • У процесі вивчення будови, функції та різноманітності квіток формувати інформаційну, самоосвітню та компетентність продуктивної творчої діяльності;
  • При виконанні творчих завдань  формувати комунікативну та соціальну компетентність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок – панорама.

Форма організації: індивідуальна, групова.

Обладнання: мультимедійна презентація «Квітка-орган статевого розмноження» підручник, біологічні довідники, аудіозаписи мелодій, відеоролики «Дві хвилини із життя квітки», «Квіти розпускаються», роздатковий матеріал, технічні засоби навчання.

Організація навчального простору: літера «П».

Форми та методи роботи: Інформаційні, проблемно-пошукові, інтерактивні вправи, кооперативні.

Структура уроку.

I. Вступна частина.

Організаційний момент.

  •   Вправа «Ми починаємо урок…»

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

  •   Візуалізація «Дві хвилини із життя рослини…»
  •   Методичний прийом «Мозковий штурм».
  •   Вправа « Далі, далі…»

ІІІ. Мотивація навчання школярів.

  •   Вправа « Напевно, я знаю…»

ІV. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку.

V.Cприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами виучуваного.

  •   Метод «Прес».
  •   Словникова робота.
  •   Методичний прийом «Здивуй».
  •   Презентація з елементами пояснення та словниковою роботою «Будова квітки».
  •   Фізкультхвилинка «Австралійський дощ».
  •   Випереджувальне завдання «Цікавий і чарівний світ квітів».

VI.Узагальнення та систематизація знань;

  •   «Гра-експрес «Збери букет».
  •   Прийом  візуальний «Експрес- тест».
  •   Гра «Ромашка».
  •   Вправа «Острів скарбів».
  •   Вправа «Німий малюнок».

VII.Підсумки уроку;

  •   Презентація- галерея «Квітка- душа. Катерина Білокур»

VIII. Повідомлення домашнього завдання. Опрацювати §32 .Виконати завдання «Заповнити таблицю».

 

ХІД УРОКУ

I. Вступна частина.

Організаційний момент.

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з будовою квіткових рослин.

Вправа «Ми починаємо урок…»(Слайд 2.)

Ми починаємо урок,

а на уроці ми…
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!

 

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

На початку нашого уроку я пропоную вам зануритися в життя рослини і переглянути відео сюжет «Дві хвилини із життя рослини…»

Методичний прийом «Мозковий штурм».

(Слайд 5.)

  •   Назвіть вивчені вами  органи рослини які з'явились після проростання насінини?
  •   Дайте визначення цим частинам рослини.
  •   Заповніть схему послідовного утворення органів рослин.

Вправа  « Далі , далі …» Діти  виконують завдання парами . (Додаток 1.)

(Слайд 6).

Перевіримо правильність заповнення  схеми. (Слайд 6).

Отже, ми пригадали  вивчені  органи рослини. До якої групи органів їх можна віднести ? (Вегетативні органи).

 

ІІІ. Мотивація навчання школярів.

Вправа  « Напевно, я знаю…»( Слайд 7.)

  •   Який новий орган рослини  утворився з бруньки? (Квітка.)

Бесіда.

Пригадайте, зі свого життєвого досвіду: навесні рясно цвітуть сади - яблуні, вишні, слива, груші.

  •   Що станеться з квіткою після цвітіння?(На її місці утвориться плід.)
  •   А що всередині у вишні, сливи, яблука?(Насінина.)
  •   А який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий?
  •   Отже який висновок можна зробити?

Квітка – це орган, що забезпечує статеве розмноження.

 

ІV. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку.

Тема  сьогодішнього уроку « Квітка-орган статевого розмноження.» (Учні записують  тему в зошити)

Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь (Слайд 9.)

  •                      Яка будова квітки?
  •                      Чи всі квітки однакові?
  •                      Яке воно, царство квітів ?
  •                      Навіщо рослині квітка?(Слайд 10.)

 

V. Cприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв'язків і залежностей між елементами виучуваного.

Сьогодні ми з вами будемо говорити про прекрасні створіння природи – квіти. І я хотіла б дізнатися, яка ваша улюблена квітка чому? Для цього скористаємось методом «Прес».(Слайд 11.)

І. Позиція

Моя улюблена квітка…

ІІ. Обґрунтування

Тому, що…

ІІІ. Приклад

Наприклад:

 ІV. Висновки

Отже….

 Слово вчителя.

 Квіти- це прикраси нашої землі. Скільки їх: польові, лісові, декоративні. Які вони різні: червоні, білі, рожеві… Без них наша планета була б сіра і сумна. А справді, квітка, яке прекрасне створіння, яка краса! Починаючи із найдавніших часів і закінчуючи сьогоденням квіти дарували радість закоханим, ними прикрашали вівтарі, вони були символами, цілющими ліками. Вони мали значення в житті окремих осіб і цілих народів. Саме квітам присвячено багато легенд, міфів. І ми сьогодні спробуємо ближче познайомитись із цими створіннями природи.

Словникова робота. Але спочатку давайте з’ясуємо, що таке квітка?

 ( Слайд 12.)

Робота в групах.

І група. Знайти в біологічному словнику визначення, що таке квітка?

ІІ груп . Відшукає в підручнику визначення поняття квітка.

Запишіть визначення в зошити. (Слайд 13.)

 

 Слово вчителя.

Цікавий і чарівний світ квітів. Нема, мабуть, жодної людини, яка б не була закохана у квіти. Вони такі ніжні і духмяні, мають різноманітну форму і забарвлення, кожна з них викликає певні почуття, дарує незабутні враження. Квіти — вічні супутники людини з самого дитинства і до кінця життя. І здається, без них світ був би безбарвним і сумним.

Методичний прийом «Здивуй».

Квіти, квіти...

Чарівні квіти,

Кольорові, великі й малі...

Ви умієте душу зігріти,

Бо й самі ви — душа землі.

Запрошую вас на декілька хвилин у подорож до різнобарв’я квітів.(Слайд 15.)

 Бесіда.

Можливо, десь є планета, на якій є життя, але немає квітів. Як би ті жителі поглянули на це вічне диво-квіти?

  •     А які квітки  ви впізнали  переглядаючи відеоролик?

Слово  вчителя.

Квітка — це орган рослини, у якому відбуваються всі події, пов'язані з статевим розмноженням. Тому квітку називають генеративним органом. Для статевого розмноження необхідно й утворити гамети, і створити умови для їхнього запліднення, і забезпечити надійний захист головних учасників цього процесу. Яка повинна бути будова квітки, щоб вона виконала цю відповідальну «роботу»?

Проаналізуємо схему будови квітки.

(Слайд 16.)

На перший погляд може здатися ніби всі квітки різні, та зазвичай їх будова подібна. так можна виділити такі частини квітки: Головна частина, оцвітина, осьова частина.

Розповідь з поясненням з використанням мультимедійної презентації.

  • Почнемо з головних частин квітки — тих, де утворюються гамети.

(Гіперпосилання «Головні частини квітки»).

Це маточка і тичинки, які знаходяться у центрі квітки.

  •   Маточка складається з приймочки, яка вловлює пилок.
  •   Стовпчика і зав'язі - розширеної частини, де знаходяться насінні зачатки. З них після цвітіння розвивається насіння, а з зав’язі — плід.( Слайд 3-4.)

Виділяють  квітки з таким типом зав’язі:

  •   верхньою – коли зав’язь розташована на квітці вище місць прикріплення інших частин квітки.( Тюльпан, вишня.);
  •   нижньою – зав’язь знаходиться під місцем прикріплення решти частин квітки.(Огірок, гарбуз.)( Слайд 5.)
  •   Тичинки складаються з тичинкової нитки і пиляка.
  •   В пиляках формуються пилкові зерна, в яких утворюються чоловічі гамети.(Слайд 6-7.)

Типи квіток (слайд 8-9)

 1. Пояснення що таке двостатеві та одностатеві квітки ?

Якщо  в одній квітці  є маточка , як жіночий орган,  і тичинки, як чоловічий орган , такі квітки називаються   двостатеві.(Вишня , персик, лілія)

2.Серед рослин є такі види, у яких на одному організмі утворюються квітки різного виду — чоловічі й жіночі. Визначимо, у чому складається їхня головна відмінність. Виявляється, що в одній квітці відсутні маточки, а в іншій — тичинки. Такі квітки називають одностатевими: жіночими (з маточками), або маточковими  і чоловічими (з тичинками), або тичинковими.

  • Які рослини ви  впізнали?

Отже , можна зробити висновок: Квітка - генеративний орган, що забезпечує статеве розмноження рослин.( Записи в зошиті.)

  • Ознайомлення з будовою оцвітини.(Гіперпосилання «Оцвітина»)

Проблемне питання .

  • Маточка й тичинки невеликі по розміру й непомітні для комах – запилювачів. Як комахи  знаходять квітки у природі?(Слайд 1.)
  • Щоб їх залучити,  рослина утворює оцвітину. 
  • Що таке оцвітина? (Словникова робота  в парах)(Слайд 2.) (Записи в зошити.)
  • Пояснення типів оцвітини.
  • Проста оцвітина  складена з листочків однакової будови.(Слайд 3.) Ці листочки спочатку утворюють зелений пуп’янок, а згодом мають яскраве фарбування.
  • Віночкоподібна (пролісок, шафран, пізньоцвіт) листки ніжні  і яскраві.(Слайд 4.)
  • Чашечкоподібна оцвітина (кропива, лобода, буряк) листки шкірясті,  тлівчасті. зеленкуваті.(Слайд 5.)
  • Подвійна оцвітина складена з  листків двох типів. (Слайд 6.)
  • Нижні зелені утворюють чашечку , тому їх називають  чашолистки. Виконують вони захисну функцію. Вони захищають всі інші частини квітки, поки вона ще не розпустилася й перебуває в стані пуп’янка. (Слайд 7.)
  • Пелюстки утворюють віночок. Яскраво забарвлені, вони  приваблюють комах, і теж захищають головні органи квітки.(Слайд 8)
  • Ознайомлення з типами  віночка.

Демонстрація слайду 9.

  • Вільнопелюстковий(лілія,шипшина, гібіскус)
  • Зрослопелюстковий (іпомея(кручені паничі),медунка, дзвіночок, картопя)

Питання .

  • Чому віночни отримали таку назку?
  • Яка  різниця вїх будові?
  • Пояснення . Що таке голі квітки?

Якщо оцвітина  у квітці відсутня , то кажуть ,що квітка гола?(Слайд 10.)

Зробіть висновок. Яке значення має оцвітина в житті  рослини? (Слайд 11.)

 

  • Вивчення осьової частини квітки.(Гіперпосилання «Осьова частина квітки»)

 Словникова робота ( робота  в парах.)

  • Що таке квітколоже?
  • Що таке  квітконіжка?

Непросто розмістити на тоненькій квітконіжці й чашолистки, і пелюстки, і маточку, і тичинки. Тому у верхній частині квітконіжка розширюється й утворює квітколоже.

Квітка прикріплюється до пагона за допомогою вкороченого стебла, так званої квітконіжки. Через її провідні тканини квітка одержує необхідні йому речовини.

  • Квітки бувають з квітконіжко.(Вишня, жовтець, конвалія, цибуля)

(Слайд 3.)

  • Сидячі  квітки .(Глуха кропива, воловик лікарський, конюшина, смілка, гикавка сіра).(Слайд 4.)

 

 Ми з вами плідно попрацювали. Тому потрібно зробити невелику паузу.

Фізкультхвилинка «Австралійський дощ».

Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його.

  • Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
  • Піднімається вітер (потираємо руки).
  • Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
  • Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  • Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
  • Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
  • Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
  • Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
  • Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
  • Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору).

 Слово вчителя.

Світ квітів настільки різноманітний, що ми обов'язково зустрінемо рослини, квітки яких мають іншу будову і незвичайні розміри та форму. Результати дослідження наших учнів я пропоную до вашої уваги.

Випереджальне завдання.

1-й учень. «Найбільша квітка рафлезії».

2-й учень. «Найменша квітка ряски».

3-й учень. «Квітки незвичної форми».

А справді, квітка, яке прекрасне створіння, яка краса!

 

 

 

 

 

 

VI. Узагальнення та систематизація знань.

Сьогодні на уроці ми познайомились з «найгарнішим» органом рослини – квіткою. Це та частина рослини, яка перш за все, є нашим другом, чудовим супутником вдома, на вулиці, скрізь.

Починається «Гра –експрес «Збери букет». Учитель ділить клас на  команди. Діти обирають назву, лідера. Переможе та команда, яка назбирає більше квіток.

Для оцінювання використати кольорові квітки-шаблони.

Прийом  візуальний «Експрес –тест».

Завдання:

  • Відкрити на вибір одну із комірок.
  • Із трьох запропонованих варіантів відповіді обрати єдиний- правильний

 Питання:

1).Що належить до головної частини квітки?(маточка, тичинка, пелюстка)

2). Що таке квітка?(вегетативний орган рослини, генеративний орган рослини, прикраса природи.)

3). В якій частині квітки утворюється пилок?(маточка, тичинка, оцвітина)

4). Якою може бути оцвітина?(проста, верхня, нижня)

5). Як називається частина квітки у якій розвиваються насінні зачатки?(віночок, маточка, тичинка).

6). З яких елементів утворена подвійна оцвітина? (маточки  й тичинок, пиляка й тичинок, чашечки і віночка).

 

 

 

 

Гра «Ромашка» .

Зі зворотного боку пелюсток записані терміни, поняття, вивчені на уроці. Я пропоную по черзі «відірвати пелюстку»- відкрити питання і пояснити вивчений на уроці термін або поняття.

  • Які бувають типи віночків?
  • З яких органів утворена квітка?
  • Що таке оцвітина? Який її склад?
  • Що складає осьову частину квітки?
  • З яких частин складається тичинка?
  • Що таке маточка? Яка її будова?
  • Яка різниця між одностатевими і двостатевими квітками?
  • Для чого потрібна рослинам квітка?

 Вправа «Острів  скарбів».

Серед розсипаних  літер  знайди назви нових термінів  і квіток, з якими познайомився під час уроку. (Додаток 2)

Вправа «Німий малюнок».

Підписати малюнок відповідно позначенням.

(Додаток 3).

 

VII.Підсумки уроку.

 Віртуальна - галерея «Квітка- душа. Катерина Білокур»

Словесний  супровід. Про квіти складено багато легенд, пісень, віршів, написано  багато полотен.  Я запрошую  вас, діти, відвідати віртуальну галерею української художниці,  народної художниці України, селянки, самоуки, ровесниці трагічного і величного ХХ століття, яка присвятила життя святому малярству, своїм унікальним мистецтвом прославила Україну на весь світ, Катерини Білокур. Зазвичай на своїх полотнах зображувала квіти. Квіти писала завжди живі, з натури, нерідко поєднуючи в одній картині весняні й осінні — така картина і створювалася, природно, з весни до осені.

Вона про них говорила: «Ой, які ж ви гарні, квіточки мої, діточки, красунечки ви мої. Я на вас ніколи не надивлюся, я вами не налюбуюся — і поїдала їх очима, і тулилася до них вустами. Сама ніколи не зривала квітів; якщо бачила, що хтось зривав — не дозволяла цього робити — гріх! Не приймала дарованих квітів. Крім м'яти, чебрецю, любистку для запаху на домівці — ніяких квітів не зривала. Малювала, сидячи біля стеблини з квіткою, з натури. Зірвана квітка — вже не квітка.»

Тож і ви, діти, бережіть природу, вчіться бачити прекрасне, дивовижне в тому, що нас оточує

 

VIII. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати §32. Виконати завдання «Заповнити таблицю». Підготувати загадки про квіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

Схема послідовності  появи органів  у рослині

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

 

«Острів скарбів»

Серед розсипаних  літер  знайди назви нових термінів  і квіток, з якими познайомився під час уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

 

Підписати малюнок     відповідно позначенням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

  1. https://www.youtube.com/watch?v=EJnsWmbwaoI&list=RD0SI_OXHCUBk&index=6
  2. http://krasotkina.com/content/%D0%B2%D1%96%D1%80%D1%88%D1%96/
  3. https://www.youtube.com/watch?v=3gYUkILkb0w
  4. http://cherry-lady.com.ua/divovizhnij-svit-roslin/242-nezvichajni-rosliny
  5. http://molomo.com.ua/inquiry/unusual_plant.html
  6. https://www.google.com.ua/search?q=різноманітність+квіток
  7. https://www.google.com.ua/search?q=,eljdf+
  8. https://www.google.com.ua/search?q=глуха+кропива
  9. http://tusovka.kr.ua/news/2013/08/17/kvitkove-rozmaittja-u-tvorchosti-katerini-bilokur
  10.  Біологія : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І. Ю. Костіков та ін. — К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. — 256 с.: іл.

 

 

 

1

 

docx
Додано
20 серпня 2018
Переглядів
752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку